handdator

Visa fullständig version : Köpråd Golf V(5)!



MrGolfIII
2007-07-30, 08:19
Funderar på en Golf V som familjebil(alltså inte GTI), vad ska man tänka på?

Elfel?
Rost?
osv, osv....

Golfbjörnen
2007-07-30, 10:42
Hej,

Jag har inte ägt nån Golf V (men I, III och IV) men min tanke är i alla fall att man på en V:a troligtvis inte behöver fundera på rost. De är ju så nya? Dessutom är det ju som vanligt helgalvad kaross så det lär ju inte bli några problem i första taget.

Men som "familjebil"? Jag har precis sålt min Golf GTI (IV) för även om jag och min fru inte är så mycket "familj" ännu så planerar vi för det, och har funnit att Golfen inte kommer funka så bra för det (om man t.ex får barn).

För oss bidde det en Passat (Variant).


/a.

Marcus
2007-07-30, 13:58
Golf generation 5 (1K) borde vara ungefär lika stor i kupen som den tidigare Passat generationen (3B). Uppmärksamma dörrproblemet som varit uppe här på forumet tidigare. Detta kan ju definitivt leda till rost.

MrGolfIII
2007-07-30, 15:03
"Uppmärksamma dörrproblemet som varit uppe här på forumet tidigare."

Det har jag missat!, vad är det???

Manny
2007-07-30, 15:08
det kommer in vatten i dörrarna och det fryser till is och dörrarna "sprängs" upp av isen.

http://www.gtiklubben.nu/forums/showthread.php?t=1485&highlight=d%F6rrspr%E4ngning

MrGolfIII
2007-07-31, 13:29
Uppmärksamma dörrproblemet som varit uppe här på forumet tidigare. Detta kan ju definitivt leda till rost.

Oj, oj det var en miss!! Det är precis sånt här man vill veta innan man handlar.........

Jojjan
2007-08-01, 22:34
Personligen tycker jag om Golf V.
Den är rätt smidig och dessutom stor inuti.
5 personer sitter riktigt bra i bilen med tanke på bilens storlek.
Dock är jag tveksam till om en barnvagn får plats i skuffen.
Bra köregenskaper även på vintern.
Det negativa är att vägljudet är rätt högt på den så man bör köpa däck som är lämpade för detta som t.ex. Michelin Energy eller Continental Eco Comfort.
Inredningen är bra även om den inte kommer upp i Audinivå.
Det kanske svåraste är nog att välja vilken motor man vill ha. Men personligen så jag definitivt välja 140 hästars TSI-motorn.

Vad gäller problemen med framdörrarna som jag skrev om tidigare så är det sagt att det fr.o.m. 2005 ska vara ombyggda "inre dörrkarmar" som löser detta problem. På morsans Golf V (tillverkad 05-01) så är dessa ombyggda från fabrik. De som inte är ombyggda kan kompletteras med en bit skumplast som numera ska kunna beställas hos VW.
Detta enligt info från en VAG handlare.

Marcus
2007-08-01, 23:27
Bortsett från TDI-motorerna så kan jag hålla med om att 1,4 TSI 122/140hk är bästa motoralternativ. Bilen ser dessutom riktig trevlig ut med det prisvärda GT Sport-paketet http://personbilar.volkswagen.se/page_9697.shtml. Se data för 1,4 TSI 122hk nedan:

Erhältlich für folgende Modellvarianten:
Golf Trendline, Golf Comfortline, Golf GT Sport
Sondermodelle: Golf "Tour" , Golf "Tour Edition"

Motor, Getriebe, Elektrik
Motor-Bauart 4-Zylinder-Ottomotor
Hubraum, Liter / cm³ 1,4 / 1390
Max. Leistung, kW (PS) bei 1/min 90 (122) / 5000
Max. Drehmoment, Nm bei 1/min 200 / 1500 - 4000
Emissionsklasse Euro 4 7)
Getriebe 6-Gang-Schaltgetriebe
Generator, A / Batterie A (Ah) 110 / 220 (44)

Gewichte, kg
Leergewicht, 2-türig 1) 1205
Zul. Gesamtgewicht 1820
Zuladung 615
Zul. Achslast vorn / hinten 980 / 890
Zul. Anhängelasten 2)
gebremst bei 12% / 8% 1300 / 1600
ungebremst 640
zul. Stützlast / zul. Dachlast 75 / 75

Höchstgeschwindigkeit, km/h
mit Schaltgetriebe 197
mit Automatikgetriebe / DSG ./.

Beschleunigung
von 0-80 / 0-100 km/h, s
mit Schaltgetriebe 6,4 / 9,4
mit Automatikgetriebe / DSG ./.

Kraftstoffverbrauch, l/100 km
CO2-Emission, g/km
Kraftstoffart Superbenzin bleifrei, min. 95 ROZ
oder Super Plus bleifrei
innerorts 8,2
außerorts 5,2
kombiniert 6,3
CO2-Emission kombiniert 149

MrGolfIII
2007-08-02, 07:17
Personligen tycker jag om Golf V.
Den är rätt smidig och dessutom stor inuti.
5 personer sitter riktigt bra i bilen med tanke på bilens storlek.
Dock är jag tveksam till om en barnvagn får plats i skuffen.
Bra köregenskaper även på vintern.
Det negativa är att vägljudet är rätt högt på den så man bör köpa däck som är lämpade för detta som t.ex. Michelin Energy eller Continental Eco Comfort.
Inredningen är bra även om den inte kommer upp i Audinivå.
Det kanske svåraste är nog att välja vilken motor man vill ha. Men personligen så jag definitivt välja 140 hästars TSI-motorn.

Vad gäller problemen med framdörrarna som jag skrev om tidigare så är det sagt att det fr.o.m. 2005 ska vara ombyggda "inre dörrkarmar" som löser detta problem. På morsans Golf V (tillverkad 05-01) så är dessa ombyggda från fabrik. De som inte är ombyggda kan kompletteras med en bit skumplast som numera ska kunna beställas hos VW.
Detta enligt info från en VAG handlare.

Provkör en 140 TSI innan du beställer!!!!, jag ändrade åsikt snabbt efter att ha kört en sådan.......

Marcus
2007-08-02, 10:23
Matte, varför gillar du inte 1,4 TSI 140hk ?

MrGolfIII
2007-08-02, 19:16
Matte, varför gillar du inte 1,4 TSI 140hk ?

Åk ner till Rydbergs och kör en TSI, din GolfIIIa kommer att framstå som en "mycket snabb bil" Mackan.

En motor måste köras i verkligheten för att uppleva/känna dess karaktär.......visst 140hk!(på pappret!), men det känns inte som det..........

Basti
2007-08-02, 19:26
Åk ner till Rydbergs och kör en TSI, din GolfIIIa kommer att framstå som en "mycket snabb bil" Mackan.

En motor måste köras i verkligheten för att uppleva/känna dess karaktär.......visst 140hk!(på pappret!), men det känns inte som det..........

Tyckte tvärtom att den kändes rätt pigg med 140 hk, men jag förväntade mig inte så mycket heller, ofta är det förväntningarna på bilen man provar som är för stora.

Särkelä
2007-08-02, 19:45
tsi (140) det är ju ingen räser maskin heller men den drar hyfsat jämt o fint genom hela registret tycker den e rätt så trevlig o köra.
Sen tycker jag att det är lite väl mycket vägbuller i femmorna. Men annars i det stora hela en trevlig bil o köra.

pudas
2007-08-03, 07:19
Jag tycker nog att tsi känns piggare en många andra bilar som har effekt runt 140-150hk

Jojjan
2007-08-04, 00:45
Provkör en 140 TSI innan du beställer!!!!, jag ändrade åsikt snabbt efter att ha kört en sådan.......

Först skriver du att du vill ha en Golf V som familjebil (ej en GTI).
Sedan skriver du att du tycker att 140 TSI inte går tillräckligt snabbt.
Får inte detta att gå ihop riktigt.

Jo jag har testat en 140 TSI.
Den gick hur bra som helst.

Marcus
2007-08-04, 19:34
Jag har testat Golf 1,4 TSI 140hk och jag tycker den går fint; drar jämt, går tyst och mycket kraft redan på tomgång. Dragvillig.