handdator

Visa fullständig version : Motorfästen 1,8T och 2,0 GTI



Autavia
2012-03-20, 11:52
Hej.
Jag har en fråga gällande fästpunkter för motor och växellåda. Det gäller konvertering av en Golf GTI 16V Mk3 som genomgår motorbyte till 1,8T från en tidig Audi A3.

Motor och transmission sitter ju helt olika infästade.
GTI har ett fäste på främre långsidan intill startmotorn och två på den bakre varav ett sitter i växellådan och ett på motorblocket.
A3 har två fästen ett på vardera kortsidan varav ett sitter i lådan det andra går genom kamremskåpan (!)

Trots det har Audi-motorn gängade fästpunkter på motorblockets bakre långsida, precis som 16V GTI. Dessa hål används inte i A3, men är perfekt placerade för motorfästet i GTI 16V.
Varför finns dessa perfekta hål?

Min teori är att Passat och A4 med längsmonterad motor har motorer vars block är gemensamma med motorer i Golf Mk3. Själva fästena/kuddarna är väl olika givetvis, men har jag rätt? Använder de längsmonterade modellerna sig av samma fästpunkter som Golf Mk3?

Är det i så fall 8-ventilarna i Passat som hör till den äldre generationen motorer och är orsak till att 1,8T försågs med exakt samma fästpunkt?

Tacksam för svar. Jag ställer frågan för att jag vill veta med säkerhet, inte anta att jag har rätt.

graul
2012-03-20, 18:08
Om jag inte är helt fel ute så använder sig de tidiga 1.8t motorerna sig av samma block som sena 16v-block. Alltså de som satt i passat mm. Därav har de samma fästpunkter.