handdator

Visa fullständig version : Vr6 går dåligt vid arbetstemp + hög bränsleförb.



oskar94
2012-03-19, 16:51
Jag har en Golf 3 VR6 -92. Den känns att gå helt normalt vid kallstart, men så fort den kommer upp i arbetstemp så tappar den effekt. Den läcker även kylarvätska nånstans och bränsleförbrukningen ligger runt 2.2 i genomsnitt med lugn körning.

Kan någon hjälpa mej?

MVH/Oskar

polomannen
2012-03-19, 17:53
Eftersom den är 92a börja med kolla alla tändelar.tändkablar känn på dom om dom är hårda är dom det då är det bara byta.
Kolla stiften och fördelarlocket+rotor.

Nästa steg läs av fel kod med motorn igång.....
Kan komma upp en heldel felkoder.....
Så det är bra början .

Kylsystem...sätt på provtryckning och se vart kan det läcka.

Vanligaste ställe är termostathus,topppackning,cirkulations pump.

R.Grönberg
2012-03-19, 22:56
tempgivare eller lambdasond

oskar94
2012-03-20, 13:46
Lambdasonden är nybytt, så är också tändstift, olja och kylfläktstermostaten. Har själv funderat på om tempgivaren är kass. Kan det vara så att om den är kass så skickar den data till styrboxen om att motorn hela tiden går kall, därför ger den mer bensin hela tiden och när den väl är varm får den för mycket bensin och går dåligt? Kan det vara så?

Men om den går på alla cylindrar utan problem och det kommer gnista från tändstiften kan det väl inte vara något problem med tändsystemet?
Ska jag köpa ett VCDS kit så kostar ju de bara 4000kr för att veta om det finns några felkoder på bilen, finns det inget billigare alternativ?
Om toppackningen har gått och det läcker kylarvätska där, kan det samtidigt göra att motorn går dåligt under tiden att den är varm men inte när den är kall?

MVH/Oskar

Sn00k
2012-03-20, 14:44
byt tempgivare, dessa skall bytas med jämna mellanrum då dom har en given livslängd.. det är dock aldrig nån som gör det.

om topp-packningen gått så tappar du komp, får in vatten i cylindrarna mm spännande.. ibland märks det bara när bilen blir varm då tex inte lambdastyrningen är igång medans motorn är kall.

polomannen
2012-03-20, 17:54
Topp packningar brukar också läcka på utsidan på dessa motorer.
Behöver inte vara invändig läckage.

mrpete
2012-03-20, 20:51
Kan detta vara något?
Verkar ju onekligen väldigt billigt iaf. Diagnostikuttaget sitter iaf på obd2 under en lucka bredvid askfatet på instr. panelen.

http://www.ebay.co.uk/itm/OBD-1-2-Diagnostic-Scanner-Reader-ECU-CHIP-TUNING-Remapping-Ultima-TVR-VW-/180780332867?pt=UK_Diagnostic_Tools_Equipment&hash=item2a1758f743

Edit: Såg att man behöver en kabel också, men det borde väl räcka med en som passar mellan obd-uttaget och datorn?

Edit2: Verkar onekligen mkt lättare att få tag i billiga kablar/mjukvara till obd2, men det är väl för att det är mkt vanligare idag gissar jag.

oskar94
2012-03-23, 16:32
Tempgivaren var det inget fel på då jag satte en sladd mellan och kortslöt men det gjorde ingen skillnad. Så tempgivaren är det inget fel på. Jag såg nu att expansionskärlet läckte så nu vet jag vart läckan för kylarvattnet är. Och med lite längre och noggrannare körning så gick bränsleförbrukningen ner, troligen så hade jag varit lite slarvig med att verkligen kolla på förbrukningen.

Men nu till det kvarstående problemet, bilen går fortfarande inte riktigt okej. Den liksom hackar fram när man accelererar, varvräknaren går inte riktigt jämt upp, hoppas ni förstår vad jag menar.

Med vänlig hälsningar, Oskar

Sn00k
2012-03-24, 01:32
Tempgivaren var det inget fel på då jag satte en sladd mellan och kortslöt men det gjorde ingen skillnad. Så tempgivaren är det inget fel på.

det du har gjort har ingen som helst inverkan mer än att du möjligen lyckats bränna ingången i ECUn, grattis, testa med en riktig givare som du VET fungerar.

T-mek
2012-03-25, 04:46
Tempgivaren var det inget fel på då jag satte en sladd mellan och kortslöt men det gjorde ingen skillnad.

There, I fixed it! :-)