handdator

Visa fullständig version : Lambda till Golf 3



golflover
2012-03-18, 13:59
Håller just på att montera in ett extraktorgrenrör på min golf 3:a. Har stött på lite problem med lambdasonden. Gamla lambdan vill inte lossna. Måste köpa en ny/beg. Då kommer mina frågor.
1. Vad är för gänga på orginal lambdan
2. Kan man ta en lambda från vilken bil som helst eller är det viktigt att det blir orginalgrejer
3. På det nya grenröret så finns det 2 infästnings hål. Ett som är nära topplocket och ett som är nära flexröret. Och de har olika gängor. Det nedre är M18 - 1.5 , det övre har jag inte listat ut än vilken gänga den har . Men det är inte M18 - 1.5. Vilken hål skall man sätta lambdan i.

Janne.M
2012-03-18, 15:01
Blr vara det nedre hålet

golflover
2012-03-19, 11:36
Nu har jag till slut fått loss den gamla lambdan. Det är M18 - 1,5, så det är troligen det nedre hålet på extraktorgrenröret som ska användas. Men kan man ta en lambda från en Golf GTI - 97 och använda den på en golf CL 1.8 från 95

Sn00k
2012-03-19, 11:47
Den ska placeras i/efter kollektorn och innan katten för bästa avläsning.

orginal smalbands-sonderna finns i en hel drös uppsättningar.. men oftast så läser dom precis samma spann, det som skiljer är värmeelementen som är lite olika beroende på arbetstemp och placering.. samt kabellängder och olika kontakter.

tror inte att din CL är speciellt kräsen, vet inte om den ens har förvärmning?
det är bara att prova med en annan liknande smalbandare och koppla upp den rätt, ev använda den gamla kontakten och stifta om denna eller skarva kablar(löda).