handdator

Visa fullständig version : Död G60 :S



K.Nilsson
2012-03-14, 20:41
Hej! Har ett problem med bilen min! Tänkte ta en sväng i det soliga vårvädret här nere i skåne =) Men tji fick jag!

Allt fungerar som det ska..förutom att det inte händer ett skit när jag vrider nyckeln till startläget. Batteriet är det inget fel på (12.8v). Det klickar inte ens när jag vrider runt :S

Vad kan detta vara? Tacksam för svar =)

Rs mannen
2012-03-14, 20:50
kodlås?
kolla den tunna kabeln på startmotorn, du kan även prova att ta en kabel å hålla på plus polen på batteriet å dutta på stiftet där det tunna kabeln sitter, klickar den inte till då är solenoiden kass i startmotorn,

Henrik.M
2012-03-14, 20:55
Testar du startmotor enligt ovanstående tips , så se till att INTE ha en växel i........då är risken stor att du får bilen över dig.

K.Nilsson
2012-03-14, 20:57
Ok, ska ta och testa det i morgon. Så jäkla skumt tycker jag bara..köde den i december senast ( ja, vi har i princip sommar här året om hehe) =)... men om solenoiden är kass, kan man byta den eller är det ny startmotor som gäller? Har även läst att det kan sitta i tändningslåset?! Jag har ett litet glapp i mitt tändningslås, i sista läget innan starten..men det borde väl inte påverka själva tändläget?

Kodlåset slocknar som vanligt..All el fungerar i övrigt. När jag vrider om nyckeln så slocknar halvljuset..oljelampan lyser fortfarande, och laddningslampan..

K.Nilsson
2012-03-14, 20:58
Testar du startmotor enligt ovanstående tips , så se till att INTE ha en växel i........då är risken stor att du får bilen över dig.

Hehe, mycket bra observation där Henrik :D Ska hålla koll på det!

K.Nilsson
2012-03-15, 15:56
Problemet fixat :D är glapp i tändningslåset! Men kan någon mer insatt förklara exakt vad det är sol glappar? Jag bara lossade kontakterna och klicka i dem igen så funka det :s

D_Stenlund
2012-03-15, 16:43
tändmodulen i tändningslåset säkert. Har du en miljon nycklar på knippan så är de ajajaj.. Mkt vibrationer och många mil så blir de klapp med tyngd i tändlåset

K.Nilsson
2012-03-15, 16:58
tändmodulen i tändningslåset säkert. Har du en miljon nycklar på knippan så är de ajajaj.. Mkt vibrationer och många mil så blir de klapp med tyngd i tändlåset

Ok, nä jag har iofs bara den nyckeln (original med höljet) och larmdosan. Men är det bara att köpa komplett tändningslås o byta ut hela skiten då eller? Vart kan man köpa det? Antar att VAG tar hutlöst med pengar för det hehe =)

D_Stenlund
2012-03-15, 17:02
du kan byta ut tändmodulen, sitter i tändningslåset, bär lossa på div saker för att komma åt.

K.Nilsson
2012-03-15, 17:06
du kan byta ut tändmodulen, sitter i tändningslåset, bär lossa på div saker för att komma åt.

Är det denna måntro?

http://www.skruvat.se/Brytare-tandning-P16088.aspx

Janne.M
2012-03-15, 17:21
VAG tar ca 500kr så köp på autoexperten halva priset

Sn00k
2012-03-15, 18:11
Är det denna måntro?

http://www.skruvat.se/Brytare-tandning-P16088.aspx


det ser ut att vara en sådan, ja.

det som händer med orginal är att ett av stiften blir för varmt pga överbelastning, smälter lös och sjunker ner i plasten som det sitter i och tappar kontakten, jättevanligt fel på golf/jetta 2, vento, passat mfl.

enkelt att byta.

Rs mannen
2012-03-15, 19:06
åå, att jag inte tänkt på det =) har ju bytt flera stycken,
tändplatta kallas det väl oxo, det är det ordet jag har hört iaf,
skönt att det löste sig för dig,
själv måste jag byta startmotor, då min slår till men inte går runt, =(

Sn00k
2012-03-15, 19:10
Rs mannen, ett par välriktade slag med en stålhammare brukar lösa det problemet för ca ett år framöver.. sen är det bara på'n igen.. eller så byter man.. ;)

K.Nilsson
2012-03-15, 20:02
Ja det va skönt att det inte va nåt värre än det hehe =) Blev en fin liten vädring av fordonet idag! Tack för alla tips & råd!