handdator

Visa fullständig version : Vilken Ipod till Golf 5



Daniel.E
2007-07-29, 20:12
Hej, i min bil har jag ett ipod uttag i armstödet och nu undrar jag vilken ipod man ska ha. Jag har sett att det finns olika modeller: mini nano samt en som bara heter ipod. Behöver jag något annat tillbehör, en sladd emellan bilen och ipoden eller trycker jag bara ner den i hållaren? Måste det dessutom vara ipod, fungerar det kanske med andra märken än just Apple?

/MVH Daniel

Henrik.M
2007-07-29, 22:12
Ipod 3G , Ipod 4G , ipod 4G U2 Ediition (vad det nu är) , Ipod Mini , Ipod Nano & Ipod Photo edition.

Är vad jag kan utläsa på svenska volkswagen dvs vad dom rekomenderar.

Vad mer som passar överlåter jag till dom som vet mer än jag.

Schermanio
2007-07-31, 08:39
Ipod 3G , Ipod 4G , ipod 4G U2 Ediition (vad det nu är) , Ipod Mini , Ipod Nano & Ipod Photo edition.

Är vad jag kan utläsa på svenska volkswagen dvs vad dom rekomenderar.

Vad mer som passar överlåter jag till dom som vet mer än jag.
Kör en liten snabbförklaring i iPod-djungeln:

- 3G & 4G står för tredje och fjärde generationens iPod. Är nu inne på femte generationen som har färgskärm och även kan spela upp videos. Finns med 30Gb eller 80Gb. (denna senaste funkar alldeles säkert i din bil också!)
- iPod 4G U2 Edition var/är en svart-röd version av den vanliga spelare, samt hade/har U2-medlemmarnas autografer på baksidan.
- iPod Mini var en nerbantad och mindre version av den vanliga iPoden, fanns med 4Gb & 6Gb lagringskapaciet.
- iPod Nano, som nu är inne på andra generationen, är en nerbantad version av iPod Mini. Har färgskärm och finns i 2Gb, 4Gb & 8Gb.

Låt plånboken samt storleken på ditt musikbibliotek bestämma vilken iPod som passar dig bäst. Om den bara skall ligga i bilen så spelar kanske inte storleken någon roll, men annars så måste jag säga att det är grymt smidigt med en Nano. Och på 8Gb musik klarar man många mil på utan att behöva lyssna på samma låt två gånger. Annars så säljs också många begagnade iPods på nätet.
Vet inte hur urtaget ser ut i bilen men om du behöver en sladd så är det alldeles säkert den sladden som du får med när du köper din iPod. (Det är även via den sladden som du laddar batteriet samt läger över musiken från datorn.)

bighen
2007-07-31, 10:40
Håller med, hade nog oxå satsat på den nya Nanon med 8GB, lagom stor fysiskt för att "släpa" mellan hemmet och bilen, men tillräckligt med utrymme för många timmar/dagars lyssnande.

Holmgren
2007-07-31, 12:54
Jag har både en Nano och en Video.
Men skulle jag valt att ha en utav dom i bilen skulle det vara Nano.
Den är lite men rymmer många timmar musik.
I bilen behöver du inte ha den allra bästa kvaliten eftersom vägljudet stör ganska mycket. Så du kommer få plats med MYCKET musik.

Daniel.E
2007-07-31, 17:19
Hej Då borde den här fungera fint då http://www.teamdigital.net/osc/product_info.php/cPath/26_65/products_id/220
har en släkting som åker till Singapore på lördag så det passar ju utmärkt
/Daniel

Marcus
2007-07-31, 19:15
Varför inte en mobil med minneskort på några Gb och sen skicka musiken via Bluetooth A2DP till en huvudenhet med den funktionen?

Henrik.M
2007-07-31, 19:23
Varför inte en mobil med minneskort på några Gb och sen skicka musiken via Bluetooth A2DP till en huvudenhet med den funktionen?

För at ge ett kort svar.....Tyskarna har inte kommit så långt i sin bilstero utveckling (orginalstereo) att dom tillåter streaming via bluetooth.

Dom tillåter knappt att man kopplar upp en ny mobil mot bilen.

Detta pga tysk fabrikspolicy.....dom är i fas med slutet av 90-talet när det gäller mobilteknik.

Själv hävdar jag att det är en hämnd över 2 förlorade världskrig.
Att försöka sig på att förstå varför man bara kan ansluta tyska och finska mobiler av utången årsmodell till deras bluetooth system är ingen ide.....jag har försökt & jag har fått det förklarat för mig också , men det enda jag snappade upp sist var fabrikspolicy.
Detta samtal ang bluetooth hade jag för 1,5 vecka sedan med teknisk support i södertälje. (Ringde i ett annat ärende och vi halkade in på mobilteknik i VAG:s bilar).

Marcus
2007-07-31, 19:30
Okej, ja det är synd. Men i så fall: ut med original (trist) och in med något annat; http://www.blaupunkt.com/se/7646480310_main.asp

Henrik.M
2007-07-31, 19:40
Marcus-->
Du som är i telekombrancshen , kan tyska och säkerligen begriper mer än en vanlig dödlig om den saken.

Här är audis lista på vilka telefoner man kan ansluta via bluetooth till deras bilar och varför. (Liknade lista till VW finns tyvärr ej på nätet men telefonutbutet är ungerfär detsamma).

http://www.audi.de/etc/medialib/cms4imp/audi2/product/technology/pdf.Par.0004.File.pdf

För mig är det som sagt en gåta varför det är så...kanske för att min tyska är begränsad till fula ord.
=)

Marcus
2007-07-31, 20:28
Telekom förvisso, men inte på den planhalvan :)

Volkswagen har sedan gammalt ett samarbete med Siemens (idag Benq) och Nokia. Några andra tillverkare har mig veterligen aldrig haft den förmånen, förutom AEG men det var nog mest fast monterade biltelefoner till Audi. Anledningen är väl mest troligt den att Siemens är dominerande i Tyskland-Österrike och Nokia är trots allt störst i världen. Med dessa hårda fakta i bakhuvudet väljer man kanske inte att samarbeta med en liten exotisk tillverkare som Sony Ericsson. Sony Ericsson har dessutom valt premiumspåret med påkostade terminaler till högt pris. En Sony Ericsson mobiltelefon är oftast betydligt dyrare i centraleuropa än i Sverige därför att Sony Ericsson där är ett udda och exklusivt varumärke. Alcatel, Motorola och Nokia är betydligt vanligare. Det där dokumentet säger i princip bara vilka modeller som klarar av att ge tillgång till kontakter på SIM-kort respektive telefonbok samt vilka programvaruversioner som stöds. Eftersom en godkänd mobil kan anslutas till bilens kommunikationsanläggning så krävs förmodligen en viss integration mellan bil och mobil-tillverkare. Troligen vill väl inte Volkswagen att bilstereon ska krascha för att programvaran i mobilen är buggig, därav noggrannheten med programvaruversion.

Sony Ericsson är en av föregångarna när det gäller strömmande ljud via Bluetooth-gränssnittet A2DP då man infört detta i ganska många modeller vid det här laget. Man bör kanske tänka på att utvecklingen av mobilterminaler går oerhört snabbt och förändringar kan införas med ganska små medel jämfört med hur det fungerar i bilindustrin där man har långa cykler och lång framförhållning.

Vad jag kan se i listan finns där flera riktigt moderna och avancerade mobiler så som t ex Nokia N95. Trots att N95 (i och för sig är den ganska ny) stöder A2DP så funkar det alltså inte – kanske i nästa uppdatering av VWs originalutrustning?

Är det för övrigt inte så att flera tillverkare tillhandahåller bilspecifika hands-freesatser för integration med bilens övriga kommunikationsutrustning? I och med att bilar idag är rullande datorer så vill man nog inte äventyra säkerheten genom att låta en terminal som kan vara buggig eller angripen av virus, koppla in sig i systemet.

Henrik.M
2007-07-31, 20:47
Som jag skrev är listan till Audis bilar , listan till volswagens ser annorlunda ut men med samma märken Nokia/siemens och jag har för mig en o annan motorola.

Iaf volkswagen har en ännu knepigare policy än audi när det gäller bluetooth och dess protokoll. (I det här fallet så ligger audi snäppet före).
Det är olika fabrikspolicyn som är grunden till bluetooth djungeln.....och det kanske är som du säger marcus att det är sammarbete mellan mobil och biltillverkare som styr.


Är det för övrigt inte så att flera tillverkare tillhandahåller bilspecifika hands-freesatser för integration med bilens övriga kommunikationsutrustning?

Jo och i VAG:s fall gäller det Nokia och siemens när vi pratar mobiltelefoner. (Både Audi och VW).

Nog för att det är en ganska intressant fråga att disskutera men nu återvänder vi tillbaka.......tillbaka till Ipod.

Marcus
2007-08-01, 09:50
Om Golf 1K har AUX-ingång så borde man kunna använda Sony Ericsson MMC-60 Musikkabel (AUX) eller kanske Sony Ericsson MMC-70 Musikkabel, 3.5 mm kontakt kan fungera i något sammanhang? Verkar ju så onödigt jobbigt med både mobil och mediaspelare när man kan ha allt i ett...

http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=se&lc=sv&ver=4000&template=pip1&zone=pp&pid=10257

Daniel.E
2007-10-04, 18:54
Hej, jag var idag till Office store för att köpa mig en ipod av denna modell: http://www.apple.com/se/ipodclassic/
men vi fick den inte att fungera. Kan det vara för att den inte är av gen 4 utan senare 5-6 gen? Någon som kör med denna modell som kan bekräfta att det fungerar så att det inte är något som är paj i bilen?
/Daniel

Jani Hast
2007-10-05, 08:35
Hej, jag var idag till Office store för att köpa mig en ipod av denna modell: http://www.apple.com/se/ipodclassic/
men vi fick den inte att fungera. Kan det vara för att den inte är av gen 4 utan senare 5-6 gen? Någon som kör med denna modell som kan bekräfta att det fungerar så att det inte är något som är paj i bilen?
/Daniel

Den du köpte är en generation 6 och kom för ca 1 månad sen.
Kan vara så att den inte är kompatibel med bilen.
Men den ska inte skilja något i den mot generation 5.

Min funkar fint i bilen men det är ju tur att man bara har en Jetta -91 med Pioneer stereo med IP-Bus kabel.

Dan l
2008-02-18, 10:38
Hej

Ställer frågan, är det AUX ingång standard i MK5 (dvs fr 04 års modell) i alla golfar. Är intresserad av en 06 GTI, men har inte fått tag i säljaren för att fråga, har heller inte haft tid att åka in till vw och fråga.

mvh Dan

Zynodisk
2008-02-18, 13:49
Hej

Ställer frågan, är det AUX ingång standard i MK5 (dvs fr 04 års modell) i alla golfar. Är intresserad av en 06 GTI, men har inte fått tag i säljaren för att fråga, har heller inte haft tid att åka in till vw och fråga.

mvh Dan

Nej den är inte standard, det kostar hutlösa 300 SEK i tillvalslistan ;-)

Dan l
2008-02-19, 09:20
Nej den är inte standard, det kostar hutlösa 300 SEK i tillvalslistan ;-)

Inga pengar helt rätt, men man kan ge sig tusan på att vissa inte har kryssat det,
Hur svårt det kan vara att eftermontera om det blir aktuellt? Är det ngn som eftermonterat aux i golf 5?

Mvh Dan

jocke.w
2008-02-19, 14:13
Inga pengar helt rätt, men man kan ge sig tusan på att vissa inte har kryssat det,
Hur svårt det kan vara att eftermontera om det blir aktuellt? Är det ngn som eftermonterat aux i golf 5?

Mvh Dan

kostar ungfär samma summa och eftermontera en kabel köpt på ebay!!