handdator

Visa fullständig version : Vinkel på motorn i Mk2 karrosen?



SixPs
2012-03-10, 17:48
Har försökt hitta varför motorn i Mk2 karosser sitter vinklad ca 2 - 2.5 grader (mellan vänster och höger sida). Har läst att motorn först var tänkt att sitta horisontellt, men att man sedan ändrade sig. Har någon koll på varför man bestämde sig för att vinkla motorn? Och vad är nackdelen att montera montorn horisontellt? Har letat överallt men inte lyckats hitta rätt sökord för att få fram rätt information.

Varför jag frågar är att jag håller på monterar en ABF i min Golf Mk2 kaross och monterar jag motorn horisontellt så funkar det med extraktorgrenröret som jag använt tidigare till min KR motor.

Så är det någon som sitter på denna information eller har länkar till info om detta vore det kanon!

/Mvh Johan

Lillen
2012-03-10, 17:49
VAR mäter man?
Jag har ingen aning faktiskt då jag inte ens noterat det eller hört det?

SixPs
2012-03-10, 18:02
VAR mäter man?
Jag har ingen aning faktiskt då jag inte ens noterat det eller hört det?

Om du står framför motorn så ser man tydligt med ögat att motorn lutar ned mot förarsidan, och vinkeln är ca. 2 grader. Dvs motorn är lite lägre på förarsidan än på passagerarsidan när man står rakt framför bilen och tittar på motorn.

Jag har ställt ett vattenpass på ventilkåpan med insuget borta.

Raz
2012-03-10, 18:12
Jag tror inte det har någon betydelse om du monterar motorn horisontellt. Det har jag gjort med 1.8T motorn i min MK1a och det fungerar utan problem.

SixPs
2012-03-10, 18:21
Jag tror inte det har någon betydelse om du monterar motorn horisontellt. Det har jag gjort med 1.8T motorn i min MK1a och det fungerar utan problem.

Att det fungerar är jag också övertygad om, men det skulle vara intressant att veta varför de vinklat motorn. Någon anledning har de ju måsta haft?!?

Janne.M
2012-03-10, 18:45
När jag bytte till 2Eblocl lutade detextra mycket till höger, men byt till mk3 passagerarmotorfäste så borde det lösa sig. Bytte även från race DLI-teknik växellådsfäste till passat fäste så blev det rakare