handdator

Visa fullständig version : Problem vid byte av framvagnsbalk (Mk2)



Kungen
2012-03-07, 14:50
Hade rost i framvagnsbalken, och har nu beställt ny balk. Jag gick till en verkstad som jag talat med tidigare.

Nu sa verkstan helt plötsligt att de vill ha mer pengar än de tidigare sa, och att det är ganska troligt att det kan uppstå problem. Att de fyra bultarna som balken sitter i kan gå av, vilket i så fall skulle resultera i att de måste kapa sig igenom golvet i kupén för att sätta in nya bultar.

Min fråga är då; vad är oddsen att något går fel? (Bilen är en 85:a och har gått 27000 mil.)
Brukar dessa bultar gå av? Måste de verkligen kapa sönder golvet i så fall? Måste de då riva sönder golvmattan eller går det att bara vika undan den?

Jag frågar eftersom det helt plötsligt är ett alternativ att bara svetsa den gamla balken i stället. Vill ju inte åka på ännu mer kostnader, och få sönderskuret golv på köpet...

G60 V-spec
2012-03-07, 15:13
Svetsa framvagnsbalken ska du inte göra. Jag minns att jag tog av en rostig framvagnsbalk från en Golf 2 diesel som hade rullat nästan 40k mil. Va inga som helst problem där. Sprutade massor med 5-56 o WD-40, och det gick smärtfritt. Dessutom skruvade jag ut skruvarna med tryckluftspistol.

Tycker det är mest säljar-snack dom kör med för att tjäna pengar.....Att kapa i golv o ha sig......

Någon mer här kan kanske dela med sig av sina erfarenheter av just framvagnsbytet så får du se att det är inte så krångligt och svårt eller farligt =)


Mvh Vlado

Janne.M
2012-03-07, 16:36
Bultarna kan gå av ja! Samt att "muttrarna" inne i karossen kan släppa.

Går bulten av/lossnar muttern fram så kapar man upp från hjulhuset = enklast.

Går bulten av/lossnar muttern bak så måste man kapa ur innifrån kupén. Tar du bort stolarna och mittkonsolenoch innertrösklarna i plast så bör du kunna vika upp mattan och komma åt, men det finns ju brandrisk med mattan kvar.

Jag har lossat en balk på en -95 vento på skroten, den lossnade lätt iofs ingen rost på balken, på en -85 golf hade jag av en bult men då drog jag åt fel håll :P men resten av skruvarna lossnade lätt iofs, bägge var norrbottensbilar utan rost i balkarna.

Ska själv byta balk snart och är lite orolig jag med...

G60 V-spec
2012-03-07, 22:14
Där ser man. Jag hade fel =) Men min egen erfarenhet säger mig att det inte är så jättesvårt eller att det har hänt att en bult har gått av.

Dave the brave
2012-03-07, 22:43
Det finns riska att skruvarna går av, de kan sitta rätt bra. För att minska riskerna ha på rikligt med rostlösare i flera omgångar, inte helt lätt att komma åt så att det tränger in i gängorna iofs. Försök att lossa skruvarna med mutterknackare om du märker att de sitter fast, använder du spärrskaft (som man ofta förlänger för att få mer kraft) är risken större att du vrider av skruven. Att värma med gasolvärmare är också bra.

Tycker absolut att du ska försöka byta själv, det är inte så svårt. Det är mest alla rostiga skruvar som är problemet :( Lägg en planka på fjäderbenstornen som du hänger motorn i för att avlasta balken

kim_gulle
2012-03-07, 23:31
Induktionsvärmare är ju guld värd i sånna här situationer.

J.L
2012-03-07, 23:48
Jag har nyligen bytt, var ju lite meck,
Men inga större problem.

Lillen
2012-03-08, 10:13
Jag har aldrig dragit AV nån bult , däremot har fästmuttern på insidan lossat några gånger

Det BRUKAR inte vara något probem.
Gammal bil och rost brukar ju följas dock.
Rostlösare och värme så går det mesta.

Vågar man fråga vad verkstan ville ha?
Du kunde ju testa att lossa bultarna själv så har de mindre argument för det högre priset.
I mina ögon låter det som de tänker "skinna" dig på mer pengar bara =/

Kungen
2012-03-08, 12:03
Jag har aldrig dragit AV nån bult , däremot har fästmuttern på insidan lossat några gånger

Det BRUKAR inte vara något probem.
Gammal bil och rost brukar ju följas dock.
Rostlösare och värme så går det mesta.

Vågar man fråga vad verkstan ville ha?
Du kunde ju testa att lossa bultarna själv så har de mindre argument för det högre priset.
I mina ögon låter det som de tänker "skinna" dig på mer pengar bara =/

2200 kr. En jag snackade med förut sa 900-1200, det var därför jag köpte mig en balk (billigare än att svetsa för 3000 kr).

Och det är ingen vits med att försöka lossa bultarna själv. Bara större chans att jag pajar något eftersom jag inte har rätt verktyg. Jag har knappt verktyg och ingenstans att hålla till förutom på macken. Och pajar jag något så måste jag ändå lämna in den på verkstad för att få det fixat.

krukan
2012-03-08, 12:08
om fästmuttern till den bakre bulten lossnar så finns det ju faktiskt ett servicehål så man lätt kan få lös den :)...märkte det EFTER jag hade kapat upp insidan av hjulhuset

Kungen
2012-03-08, 15:36
Var på verstan idag och snackade med samma snubbe som tidigare. Fick igen ett pris på 900-1200, och ett maxpris på 2000 om allt går rätt åt h*lvete. Ska spraya på bultarna idag (så gott det går) i förebyggande syfte. Är CRC 5-56 att rekommendera?

Janne.M
2012-03-08, 16:18
Preppa bultarna ett par gånger i ett par dagar, biltemas superrostlösare är bra, annars würths variant, 5-56 har jag aldrig gillat

Lillen
2012-03-08, 16:22
Omega 636.

Länk: http://www.kullagret.com/omega-636-krypolja-400ml/679-0

Med andra ord Krypolja.
Helt överlägset andra rostlösare.
Kryper och smörjer , luktar Jenkatuggummi från 80-talet =)

Spraya ett dygn innan och alldeles nån timme innan skruvande på hårt utsatta delar.
Går även att smörja sedan under skruvningen åxå.

Det fungerar.
Fungerar det inte hade det förmodligen gått sönder ändå!

Kungen
2012-03-08, 16:44
Lär bli CRC 5-56 ikväll eftersom jag tror att jag har det. Sedan köper jag Biltemas variant kanske. Har svårt att tro att jag hittar någon av de andra sorterna ni talar om :|
Men det lär väl funka. Bara man sprayar riktigt mycket så ;)

Tack för tipsen. Lär byta balken nästa vecka. Får se hur det går...

Lillen
2012-03-08, 16:55
Ja jag säger inget om andras val.
MEN....Omega finns hos en vanlig sorterad handlare.
Autoexperten , Meca , Mekonomen mm mm mm.

Och fungerar betydligt bättre.
De andra kryper inte in som Omegan gör.

Hoppas hur som helst du fixa biffen med balken då den är det viktiga.

Kungen
2012-03-08, 17:07
Ok, jag ska försöka fixa Omega då ;)

Mr dOhC
2012-03-08, 18:50
Aldrig haft problem med att lossa bultarna, mutterdragare el/luft är att föredra!

För mig har en av dom bakre muttrarna på insidan släppt en gång. Borrade då ett hål brevid bulthålet, höll muttern på plats med lämpligt verktyg, svetsade sen fast muttern igenom det nyborrade hålet underifrån.

Det gäller ju bara att muttern stannar på plats till bulten tagit gänga, väl åtdraget kommer det ingen vart..

Kapa upp hjulhus eller golv låter overkill !!

Så länge man ser till att en ev lös mutter inte trillar iväg långt in i balken...


Sent from iPhone using Tapatalk

J.L
2012-03-08, 18:53
Fick ett pris på 900-1200, och ett maxpris på 2000 om allt går rätt åt h*lvete.

Det tyckte jag var riktigt billigt!
Förutsätter att du utöver detta pris står för material,
hursomhelst så var det billigt!

Tänk på att du måste göra en hjulinställning efter bytet,
kostar ca 500:- men är väl värt pengarna istället för att köpa nya däck varannan månad.

a128
2012-03-08, 18:59
Sen när man återmonterar smörjer man bultgängorna med fett och/ellerlite tynnflytande rostskydd så får man alltid loss dessa bultar

Kungen
2012-03-08, 21:44
Det tyckte jag var riktigt billigt!
Förutsätter att du utöver detta pris står för material,
hursomhelst så var det billigt!

Tänk på att du måste göra en hjulinställning efter bytet,
kostar ca 500:- men är väl värt pengarna istället för att köpa nya däck varannan månad.

Ja, jag står för balken och bussningar i alla fall ;)

Men neeej, måste jag verkligen göra framvangsinställning? Gjorde det i somras *suck*

berlands
2012-03-10, 10:52
Bytte på min 85:a förra året, och det var inga problem att få loss.
Däremot var bultarna lite rostiga, så jag köpte nya och fräscha på VAG. Kostade inte speciellt mycket.

Sen var det ju en massa andra grejor som skulle över från den gamla till den nya balken som strulade (växellådskudde, hållare för motorfäste, hållare för kuggstången för styrningen, etc), men det är ju sådant som man i värsta fall kan köpa nytt.

/Berlands

Janne.M
2012-03-10, 12:38
Ja, jag står för balken och bussningar i alla fall ;)

Men neeej, måste jag verkligen göra framvangsinställning? Gjorde det i somras *suck*

Med att bra vattenpass och skivor och ett jämnt golv plus en guide på nätet gör du det själv

Kungen
2012-03-15, 16:50
För de som är intresserade så kan jag rapportera att bytet gick bra ;)

Ingen av de fyra stora bultarna gick av, och muttrarna höll. Kanske för att jag toksprayade Omega 636 fyra-fem gånger innan? Däremot sa verkstan att de fyra bultarna som går mot styrväxeln gick av. Osäker på vilka det är, men som jag förstått det så är det de smala och långa bultarna som sitter lite längre in mot balkens mitt och går igenom hela balken och sticker upp en bra bit genom ovansidan på balken. Tycker att det är konstigt att de gick av. De var ju de bultar som var lättast att spraya. Hur som helst ville verkstan ha 2000 kr (typ 700 extra) för att de bultarna ska ha gått av.

Och mycket riktigt blev hjulinställningen åt skogen. Visserligen går bilen rakt, men ratten är vriden typ 10 grader åt vänster. Är verkligen inte sugen på att lämna in den för hjulinställning igen, men jag antar att jag nöter ner däcken annars. Att göra det själv kommer inte på fråga, har varken plats eller ork att göra det korrekt
;)

J.L
2012-03-15, 17:34
Härligt att bytet gick bra!

Härligt att lämna in, jag gjorde det själv och fick svära en del!
Samma skruvar som krånglade för mig, men mina hade satt sig fast inne i balken.
Kapade och knackade så flög de ut, bytte de mot nya.

Hade störst problem med de båda 13-skruvarna på vänster sida som håller växellådskudden i balken.

Härligt att ha det färdigt!

Jag har lämnat in för hjulinställning säkert 6 ggr på 2 år, så brukar få lite bättre pris numera ;-)

Kungen
2012-03-15, 18:02
6 ggr? Det blir lite genvägar över trottoarkanterna då och då antar jag? ;)

J.L
2012-03-15, 18:20
6 ggr? Det blir lite genvägar över trottoarkanterna då och då antar jag? ;)

Njae, det har jag lyckats undvika, men vid köpet av bilen för 2 år sen bytte jag länkarmar, hjullager m.m.
efter ett tag bytte jag fjäderben till bilstein, nästa steg var polyuretan-bussningar, däremellan var det styrled,
och nu för ett tag sen framvagnsbalk o.s.v. :-)

Lillen
2012-03-16, 13:24
Bultarna till styrväxeln brukar gå av!

Janne.M
2012-03-16, 15:25
Är bultarna till styrväxeln genomgående och utbytbara? Tycker alltid de suttit järnet underifrån och trott de varit svetsade

J.L
2012-03-16, 17:02
De är "vanliga" skruv ja, men sitter ofta som svetsade vad det verkar :-)

Kungen
2012-03-18, 19:06
Kan säga nu i efterhand att jag skulle ha svetsat i stället. Nu har jag förmodligen ett glapp någonstans kring den nya balken, för ibland när jag tokaccelererar eller svänger hårt så hör jag ett hyfsat högt knäpp från framvagnen. Tror att det hörs även i fartgupp. Och jag har ju aldrig haft missljud eller slammer från någon del av bilen.

Är det vanligt att man drabbas av den här skiten när man byter framvagnsbalk? Inte ska besiktningen hitta något glapp och klaga på det?

Lillen
2012-03-18, 19:09
Nä , har man dragit åt skiten som man ska då glappar det inte.
Har du kollat så motorkuddarna är ok , är alla leder ok?

Finns ju mycket man kan märka i efterhand när man petat i grejor på en gammal bil.

J.L
2012-03-18, 19:15
Precis, börja med att efterdra alla bultar för att gå uteslutningsvägen.

Kungen
2012-03-20, 16:27
Jag har kontrollerat bultarna, och en av de fyra stora var hyfsat lös. Den bakre på vänster sida. Jag drog åt den, och då blev problemet mycket värre. Först knäckte det i framvagnen bara ibland, men när jag dragit åt den knäckte det hela tiden. Och MYCKET högre. Så jag tvingades lossa den igen. Dessutom så hänger balken ner, ni kan se på bilden och jämföra med hur det ser ut på högra sidan.

Vad ska jag göra åt detta? Bara acceptera att det knäcker i framvagnen då och då och att muttern är dåligt ådragen? Eller ska man be verkstan ansvara för detta? Och viktigast; kommer besiktningen säga något? Jag är inte så sugen på att fixa mina andra tvåor om de ändå kommer att underkänna balken...

http://oi42.tinypic.com/91h4xz.jpg

badtab
2012-03-20, 16:59
det ju ut som att din högra bussning är slut, så länkarmen ligger an mot nederkant på balken! Där har du nog källan till missljudet! Klart att allt ska vara åtdraget... ;)

Kungen
2012-03-20, 17:49
Är min högra bussning slut? Du menar den vänsta va? Notera vad det står på bilderna. För det är på vänster sida som muttern satt lös, och ifall jag skruvar åt där så börjar det låta värre.

Men nu blev jag osäker, för det ser ju ut som att det kan ta i på höger sida. Men som sagt, det är ifall jag skruvar på vänster som det låter värre.

Lillen
2012-03-20, 20:28
Tycker de ser rätt slut ut båda bussningarna på bild.
Med tanke på torrsprickor och olika höjd på dem.

Frågan ÄR ju varför länkarmarna hamnar olika?
Det är något som sitter knas när de ligger mot balken så där.
Det har jag aldrig varit med om , inte ens med helt kassa bussingar!?
När du drar åt bulten så klämmer balken förmodligen åt länkarmen.
Den ska ju klämma mot styrhylsan i gummit men sedan stanna där.
Så det skall INTE klämma länkarmen , så ska det inte vara.

Sedan SKA bultarna vara åtdragna.
Det sitter ju normalt låsbleck/plåtrör inne i bussningarna som skall komprimeras och bytas om man lossar länkarmarna eller byter balk. Är dessa inte bytta eller om de sitter konstigt KAN de bli knas vid återmontering , dessutom kan länkarmarna hamna fel.

Kungen
2012-03-26, 20:37
Jag ska byta dessa imorgon på verkstan eftersom de gamla (särskilt en av dem) mycket riktigt var HELT slut

http://www.skruvat.se/Bussning-lankarm-P17024.aspx

De "låsbleck/plåtrör" som Lillen talade om, det är dessa va?

http://www.skruvat.se/Hylsa-lankarmsbussning-P17836.aspx

Bra i så fall, eftersom jag har dem. Jag har även dessa:

http://www.skruvat.se/Bussning-lankarm-P16678.aspx

Är det värt att byta dem även om de gamla ser ok ut? Verkstan vill ha 600 extra ifall jag byter även dem :|

MiWi
2012-03-27, 03:51
Med tanke på arbetet de gör, ja. Det är billigare att betala 600 kr nu än att betala "fullpris" när de också går sönder. :)

J.L
2012-03-27, 06:38
600:- ?
Det var "billigt" för 5 minuters arbete ;-) NOT!

Kungen
2012-03-27, 14:48
Dyrt, ja, men de bytte inte eftersom de sa att de gamla var kanon.
Nu har jag hur som helst bytt de ruttna bussningarna, vilket löste problemet helt och hållet med en liten bonus på köpet: det blev lättare att växla. Motorn sitter väl fäst i balken, och balken hängde ju ner förut, så växellådan satt väl lite fel i relation till växellänkaget.

EDIT: Å andra sidan var det ju inte balken som hängde ner förut, det var ju länkarmen. Nu förstår jag verkligen inte varför det blev lättare att växla. Placebo? ;D

Nu återstår bara handbromsen. Ett ok är nytt, ett är två år gammalt. Jag får dem inte att ta särskilt bra. De låser sig bara när man kör på slask. Nån aning vad man ska göra? Nya belägg sitter på nya oket. Wiren verkar dra bra på varje ok, men ändå envisas folk med att det kan hjälpa att byta wire. Eller vad säger ni?

Lillen
2012-03-28, 20:52
De måste ju släppa på de bakre bultarna till balken.
Annars kan man inte få loss länkarmarna.

Då kan de som klämde eller gjorde att balken satt löst ha rättat till sig.
Du sa ju att något kändes fel förut men bättre nu.

Byter man ok så byter man wire.
Detta kostar så lite och vajern töjer sig ganska snabbt(ett par år).
Men det som brukar kunna bli ett problem är att man inte justerar kolven I OKET när man byter ok eller klossar.
Då tar oket dåligt och det är för mycket spel mellan kolv och belägg.

Börja med att motionera mekanismen(handbromsarmen på oket).
Sedan justera in oken riktigt så kolven ligger rätt mot belägget.