handdator

Visa fullständig version : Möjligt att ändra camber vinkel golf mk5 ?



ReD-
2012-03-07, 10:46
Har en mkt tdi som jag grejar lite med,
vill ha den rätt låg och även ha lite tyskstuk, och gillar uteendet när man har lite / - \ lutning på hjulen
Finns det möjlighet att ändra det på dessa bilar ? =), inte så jätte mkt, någonstans mellan -0.5 - -1 .

sgt_nelson
2012-03-07, 15:01
bak kan du ställa upp till 2 grader orginal, precis gjort de på min :)

ReD-
2012-03-07, 16:02
då borde de ju inte vara några problem ibak alltså :D.
Har du någon bild på din hur det blev ? =) kanske en liten beskrivning hur du gjorde med ? =)

Då är det bara ifram de måste lösas på något sätt då ;P

ReD-
2012-03-08, 20:40
ingen som har några tipps om hur man kan få till det ifram på den ?.

J.L
2012-03-09, 11:41
Standard-värdet är ca 0.55 grader, och det syns inte.
Vill man att det ska synas så får du upp mot 2-3 grader,
men då kommer du få snedslitna däck, och det ganska fort.

De bilarna med mycket camber körs i regel inte i trafiken,
då är så kallade "Trailerqueens", för mässa, eller racing.

ReD-
2012-03-09, 12:28
anledningen till att jag vill ha lite är att jag behöver en väldigt liten vinkel (behöver få in däcket 1-2mm i överkant på sommarfälgarna) därav ligger tanken på max 1, är inte direkt ute efter att det ska synas utan för att det ska funka så bra som möjligt med fälgarna =)

ReD-
2012-03-09, 12:32
alternativet finns ju att ha bilen någon mm högre, men det vill jag inte :P hehe

Hooloowoo
2012-03-09, 12:38
Kan du inte åka till en däckfirma som tillhandahåller hjulinställningar och säga vad du vill ha? :) Det finns en del att ställa iallafall. På min (visserligen en mk6 gti) så står hjulen bak på 2.23 grader vill jag minnas.. Fram är det inte lika mycket, men nånstans kring 1,5 eller nåt, och det ställdes in hos en firma..

ReD-
2012-03-09, 12:58
har ju utrustning för att göra det i vår verkstad (aldrig provat den men finns iaf :P) vad jag ska skruva på :P

sgt_nelson
2012-03-09, 14:49
Kan du inte åka till en däckfirma som tillhandahåller hjulinställningar och säga vad du vill ha? :) Det finns en del att ställa iallafall. På min (visserligen en mk6 gti) så står hjulen bak på 2.23 grader vill jag minnas.. Fram är det inte lika mycket, men nånstans kring 1,5 eller nåt, och det ställdes in hos en firma..

Mk5 o Mk6 är same same. ska försöka fixa bild på hur det ser ut.

J.SJOBECK
2012-03-10, 00:19
har ju utrustning för att göra det i vår verkstad (aldrig provat den men finns iaf :P) vad jag ska skruva på :P

Golf 5 och 6 har runt - 1" camber bak original och redan då är det problem med däckslitage på insidan bak. går man upp till -2" kommer det oundvikligen slita däck.
På vår verkstad brukar vi ställa så lite camber som möjligt innanför Volksvagens specifikationer vilket brukar vara runt -0,7 till -0.9 beroende på modell.
Detta gäller på bruksbilar men om man vill köra bana kan man ha andra inställningar då man inte behöver ta hänsyn till däckslitage.
Cambervinkeln bak justeras på den övre tvärgående länkarmen med en bult med exentriska brickor. Justerar du Camber måste du även justera toe på den undre tvärgående länkarmen.
Jag skulle nog hellre valsa skärmkanterna lite än att ställa mer camber bak.

Lillen
2012-03-10, 13:41
Standard-värdet är ca 0.55 grader, och det syns inte.
Vill man att det ska synas så får du upp mot 2-3 grader,
men då kommer du få snedslitna däck, och det ganska fort.

De bilarna med mycket camber körs i regel inte i trafiken,
då är så kallade "Trailerqueens", för mässa, eller racing.

J.L du har inte varit inne på OijOij-forumet va =)
Så klart de körs på gatan och ofta dessutom.

Många året om dessutom!

Lillen
2012-03-10, 13:47
Kolla här kanske: http://www.ground-control-store.com/

Camberplates för Golf Mk 5: http://www.ground-control-store.com/products/description.php/II=870/CA=195

J.L
2012-03-10, 14:42
J.L du har inte varit inne på OijOij-forumet va =)
Så klart de körs på gatan och ofta dessutom.

Många året om dessutom!

Nope, men min slutsats kvarstår, hur många däck gör de slut på per säsong?

Lillen
2012-03-10, 17:30
Nope, men min slutsats kvarstår, hur många däck gör de slut på per säsong?

Ja eftersom jag åker ca: 2,5-3grader camber fram på GTi:n året om och den inte sliter nämvärt så gissar jag att de är ganska lite. Är man orolig så får man väl skifta runt bilen lite.
Har inte rört en skruv på GTi:n sedan besiktning förra våren =)

Har åkt hela vintern med dubbdäcken och det har inte slitit något snett alls.
Sommardäcken syns det på , men det är så knappt att de kan lika gärna bero på när de satt på Jettan.

Jaja alla får tycka olika så klart.
Men av erfarenhet sliter toe åt något håll betydligt mer däck än lite.....eller ganska mycket camber.
Bara man ligger rätt neutral på toe är det inte så farligt alls.

ReD-
2012-03-10, 18:37
Kolla här kanske: http://www.ground-control-store.com/

Camberplates för Golf Mk 5: http://www.ground-control-store.com/products/description.php/II=870/CA=195

såg helt klart inressant ut :P. dock tar det emot lite att lägga ~3500 på det just nu (har handlat delar för strax över 18k just nu till bilen) ;P och det känns i plånboken när man tyvärr inte har något jobb =/.
fast kanske skulle gå att bygga något liknande själv ;D