handdator

Visa fullständig version : Nödvändigt att svetsa oljereturen på 8v crossflow?



kim_gulle
2012-03-07, 07:28
Som rubriken. Är det nödvändigt att svetsa oljereturkanalen på en 8V crossflow från en nyare 1.6 liters motor för montering på t.ex. ett AGG block? Utan svetsning så är ju hålet ovalt, men så vitt jag förstår så blir skillnaden bara att oljan rinner ner på en bit av blocket som är helt platt, men gör det så mycket? Har för mig att jag läst nån gång här att man bara kan använda nån annan toppackning så ska det fungera?

Norpan
2012-03-07, 09:19
Den måste svetsas då den hamnar utanför blocket annars!

kim_gulle
2012-03-07, 10:06
Den måste svetsas då den hamnar utanför blocket annars!

Aha, det var så det var ja. Synd, hade tänkt använda i Rallycross 2150 men där får man inte tillföra material till toppen. :(

mrpete
2012-03-07, 10:13
Får man tillföra material på blocket då? Svetsa i gjutgods är ju ingen dröm men det borde ju gå att bygga ut där istället för att lägga igen på toppen :) dock får du ju kika hur det blir med toppackningen

kim_gulle
2012-03-07, 11:49
Får man tillföra material på blocket då? Svetsa i gjutgods är ju ingen dröm men det borde ju gå att bygga ut där istället för att lägga igen på toppen :) dock får du ju kika hur det blir med toppackningen

Det kanske iofs skulle kunna vara en lösning. Men hur blir det med spänningar och grejer i metallen då? Känns även som att man inte riktigt kan lita på det efteråt. :P

Sn00k
2012-03-07, 14:02
finns ju block där kanalen inte hamnar utanför.. =)
(har ingen aning vad för regler som gäller för detta dock..)

svetsa gjutjärn är lite speciellt, men gjort med riktiga elektroder blir det riktigt bra, bättre än vad som kan vara behövligt för en ynka oljekanal, utan att påverka strukturen märkbart i övriga blocket.. om man har riktig utrustning till eftervärme osv.

mrpete
2012-03-07, 14:07
Toppen kommer väl från new beetle och golf iv, o det är en 1,6l.. Vilken skulle kännas lite torftigt jämfört med 2,1l hehe.. Men går väl iofs att byta innehåll och borra :)

Sn00k
2012-03-07, 14:22
tja.. det går ju att borra å byta vev.. men det finns fler än AKL:en som har denna kanal rätt utformad ifrån början.. bla 2.0l block.

2.1l då lär du ändå mickla i en 95.5 vev.. å då kan man ju lika gärna mickla i en 100mm eftermarknads lättvikts-vev ist och gå upp på 2.2l+.. när kolvar etc ändå lär ändras och lämpligen användas ihop med 159mm stakar i ett "högt" block.. 236mm.
finns många sätta att skapa volym å flöde, frågan är bara vad som är tillåtet.. en 1.6:a sjunger för den delen ganska fint uppåt 10.000rpm.. ;)

magoo
2012-03-07, 18:33
på AGG behöver man inte svetsa igen nån oljeretur iaf inte på det agg blocket jag har då den har "knölen" på blocket som täcker oljereturen.
http://i79.photobucket.com/albums/j144/hasselhoffer/Mad%20Dog%2020_20/20_20fixxeddes.jpg
Jag antar att diskussionen är ang motsvarande oljeretur som i bilden står: igenlagd/flyttad oljeretur (dock är detta en 20v topp som jag svetsat om för att passa på ett 9a block)