handdator

Visa fullständig version : Leaving Home, beroende på nyckel?



Gti
2012-03-06, 18:47
Med min bil fick jag två identiska fjärrkontroller (alltså nycklar). Idag använde jag för första gången den andra och noterade då att fram -och bakljusen tändes när jag låste upp bilen (enligt "Leaving Home"-funktionen).

Leaving Home är inaktiverat i färddatorn men aktiveras ändå av den ena av de två fjärrkontrollerna när jag låser upp bilen. Är detta en medveten programmering från fabrik i att en av nyckelparen alltid slår igång just denna funktion? Verkar ju ologiskt att nyckelfjärren kör över mina inställningar i färddatorn?

En skitsak egentligen men jag är nyfiken :)

Henrik.M
2012-03-06, 18:55
Med min bil fick jag två identiska fjärrkontroller (alltså nycklar). Idag använde jag för första gången den andra och noterade då att fram -och bakljusen tändes när jag låste upp bilen (enligt "Leaving Home"-funktionen).

Leaving Home är inaktiverat i färddatorn men aktiveras ändå av den ena av de två fjärrkontrollerna när jag låser upp bilen. Är detta en medveten programmering från fabrik i att en av nyckelparen alltid slår igång just denna funktion? Verkar ju ologiskt att nyckelfjärren kör över mina inställningar i färddatorn?

En skitsak egentligen men jag är nyfiken :)

Inte alls ologiskt utan en praktisk finess om
Man är 2 olika användare av bilen i familjen.
Inställningar för färdator lagras i nyckeln , även inställningar för ex memorystol , ac , backspegelinställning etc etc.

Testa själv att ex med ena nyckeln i tändningslåset ändra språk till tyska i färdator Och 19 grader på climan.
Sen tar du andra nyckeln och ändrar till engelska i färdatorn och 22 grader på climan.

Testa och se vad som sker sen när du anväder dom olika nycklarna. ;)

Få tänker aldrig å detta eftersom man oftas använder 1 och samma nyckel.

Gti
2012-03-06, 19:31
Tack Henrik, såklart är det ju logiskt med den förklaringen! Smart och kanske något som finns i manualen som ingen läser :)

Lustigt dock att Leaving Home verkligen var inaktiverat när jag sedan startade bilen med den nyckel som jag låste upp med...kanske bara en bugg.