handdator

Visa fullständig version : Golf R 2012 test



Merlinen
2012-03-05, 18:16
http://www.youtube.com/watch?v=PDoyrgMS_PY

DPC
2012-03-05, 20:38
Tänk vad bra det hade varit om föraren själv fått bestämma om ESP ska vara påslagen.

Peter-C
2012-03-05, 23:22
Och inga snygga LED bakljus hade bilen i filmen......

Hooloowoo
2012-03-06, 09:10
LED-ljusen verkar inte vara standard på R'en i USofA.. :D

Nogge
2012-03-06, 14:06
"The pedal shakes a bit under heavy breaking"

Vet dom inte vad ABS är där borta?

Merlinen
2012-03-07, 14:00
"The pedal shakes a bit under heavy breaking"

Vet dom inte vad ABS är där borta?

Tänkte det samma :)

Marcus
2012-03-10, 10:44
Nordamerikanska tester känns inte särskilt relevanta för europeiska konsumenter.

J.L
2012-03-10, 12:42
Men man kan ändå hålla med angående Antisladd-systemet.

Peter-C
2012-03-10, 13:21
Basutförandet oavsett modell är ofta betydligt mer sparsamt utrustat i US än i Europa, alla fall jmfr med SE / DE.

Jag vill nog gå så långt som att påsta att det ej rör sig om samma bil. En "R" utan LED bakljus.....Hur f*n ser det ut.

/Peter

Särås
2012-03-10, 16:15
http://www.youtube.com/watch?v=k8IQGqYbtVk&feature=youtu.be

Den skulle även behöva gå så här bra tror jag från fabrik!? ;-)

mangewide
2012-03-11, 10:11
Varför säljs Ren bara med manuell i USA?, det måste ju vara dumt :)

Sen den lägre effekten, är det pga av oktantalet på deras soppa?

DPC
2012-03-11, 14:19
Att den bara säljs med manuell låda kan bero på rädsla av för dålig kvalité/högt utfall på DSG. Amerikanerna har ingen förståelse för lite krångel. Bmw gör likadant med tex M5. I US finns både E60 och F10 M5 med manuell låda medans vi i Europa endast fick/får dem med SMG III respektive DKG.

Marcus
2012-03-11, 23:41
Att den bara säljs med manuell låda kan bero på rädsla av för dålig kvalité/högt utfall på DSG. Amerikanerna har ingen förståelse för lite krångel. Bmw gör likadant med tex M5. I US finns både E60 och F10 M5 med manuell låda medans vi i Europa endast fick/får dem med SMG III respektive DKG.

Kan vara så men jag tror också det kan bero på att man identifierat köparna som hardcore bilentusiaster som vill ha något exotiskt. Audi tänker tydligen likadant med kommande RS4. I Europa är manuellt växlad bil standard, i USA tvärtom. Sen skenar priset med automatisk växellåda och amerikanarna som är förblindade av billiga inhemska lågprisprodukter (även från Asien) har säkert svårt att fatta varför en raffinerad europeisk bil ska kosta så mycket.

Som Peter skriver så är exempelvis Golf GTI i USA inte en Golf GTI enligt den specifikation vi har här i Europa.

Marcus
2012-03-11, 23:43
Men man kan ändå hålla med angående Antisladd-systemet.

Absolut. Tokmiss. Det funkar ju tydligen att stänga av helt på RS3 så varför inte på R.... Sen håller jag med reportern om att namnet på bilen är fel. Det låter som namnet på en riskokare. Tycker den skulle haft något mer raffinerat, mer subtilt namn med koppling till GTI och eventuellt Porsche. Golf GTS - det hade varit rätt tycker jag :-)

DPC
2012-03-12, 21:34
Kan vara så men jag tror också det kan bero på att man identifierat köparna som hardcore bilentusiaster som vill ha något exotiskt. Audi tänker tydligen likadant med kommande RS4. I Europa är manuellt växlad bil standard, i USA tvärtom. Sen skenar priset med automatisk växellåda och amerikanarna som är förblindade av billiga inhemska lågprisprodukter (även från Asien) har säkert svårt att fatta varför en raffinerad europeisk bil ska kosta så mycket.

Som Peter skriver så är exempelvis Golf GTI i USA inte en Golf GTI enligt den specifikation vi har här i Europa.

Tillvalspris för automatisk växling är inte en speciellt stor faktor på så dyra bilar (möjligtvis för enklare modeller) men visst, du kan ha en poäng där. Jag har dock info från initierade att det förhåller sig som jag sa. Flera tillverkare har blivit tvingade till utökad garanti på så mycket som 8 år vilket blir kostsamt och därav anledningen till att det bland annat inte ens går att köpa en M5 med DKG i US.

Det som är intressant är att det är precis tvärt om här hemma i vissa fall. Senaste är S4 som numera bara kan fås med s-tronic. Ett utmärkt sätt att tjäna pengar på eftermarknad. En "vanlig" 6000-milaservice kostar 12000 kr för en S4 tack vare dyrt oljebyte i s-tronic på märkesverkstad.