handdator

Visa fullständig version : Byta alla tändspolar på Bora 1.8T?



Maha
2012-03-05, 05:59
Hej!

Häromdagen började bilen gå ojämnt. Jag misstänkte direkt en tändspole som det mycket riktigt var.
Nu är den bytt och motorn går jämnt och fint igen. Motorvarningslampan har också slocknat nu.

Bilen har gått snart 22 000 mil och jag funderar om jag bör byta de 3 kvarvarande tändspolarna också eller om det bör räcka att ha en i reserv med i fortsättningen?
Men det hade ju varit typiskt om fler är på g att paja...

En annan fråga, bör jag fara till VAG lr annan verkstad och läsa av felminnet och radera e. felkoder nu när den går bra igen?

Bilen är för övrigt en Bora 1.8T 2003 med AUM motorn.

Tack på förhand!

kim_gulle
2012-03-05, 07:43
På 1.8T motorerna på finns det aktion på tändspolarna på VAG verkstäderna. Dvs att dem som du har nu byts ut mot en nyare variant som är mer pålitlig. Tändspolarna kostar inget om man gör den här aktionen, det står VW för. Gå in på en VAG verkstad och be att få göra aktion 28F5. Du kan även kolla längst bak i din servicebok om den aktionen redan är gjord för då ska det stå stämplat där.

Detta gäller om du har dem nyare tändspolarna som inte skruvas fast, utan bara trycks ner.

Golfbjörnen
2012-03-05, 12:58
Vad Kim säger här ovan stämmer.
Har en Bora Variant, 2002'a, och i samband med ett verkstadsbesök så påminde mekanikerna mig (och sig själva) att det nog var en aktion på min bil, så jag fick spolarna bytta.

Maha
2012-03-05, 15:36
Tack för snabba svar!

Ska absolut kolla med VAG ang. detta! Kanske köpte en ny i "onödan" då....

Maha
2012-03-05, 18:01
Bingo!
Vag byter tändspolarna! Hoppas jag får tillbaka den nya jag köpte som reserv....

Tack för hjälpen Kim & Anders!

kim_gulle
2012-03-05, 21:42
Bingo!
Vag byter tändspolarna! Hoppas jag får tillbaka den nya jag köpte som reserv....

Tack för hjälpen Kim & Anders!

Tror dem bara kommer byta de tre som inte är bytta. I alla fall när vi byter dem så kollar vi upp numren på varje tändspole för att se om någon är aktuell. Är nån det så får den sitta kvar. Om dem nu skulle byta alla 4 så kommer den du köpte att åka först till registrering hos garanti nissarna på företaget, sen direkt i papperkorgen. ;)

Golf-power
2012-03-06, 11:47
Har jag fattat rätt om man har dom tändspolarna som skruvas fast är det dom som är ok ?

Maha
2012-03-07, 21:24
Är det jävligt att inför bytet sätta tillbaka den trasiga tändspolen så VAG byter alla?
Då blir ju "min" kvar som reserv....

Peter-C
2012-03-07, 22:01
Är det jävligt att inför bytet sätta tillbaka den trasiga tändspolen så VAG byter alla?
Då blir ju "min" kvar som reserv....

Var ärlig :-)

Om jag var du skulle jag meddelat VAG verkstaden att jag satt tillbaka defekt spole som jag bytt själv ovetandes om special garantin. Det går säkert bra.

/Peter

PS Har fått en omgång i höstas till Audi A4 -05 utan problem.

kim_gulle
2012-03-08, 00:28
Håller med Peter. Montera tillbaka den gamla du, det har du all rätt till. :)