handdator

Visa fullständig version : Vad påverkar ett avgassystems "Ljud Typ" ???



2stroke
2012-03-03, 17:43
Skall byta hela avgassystemet på bilen då Orginal börjar vara helt slut.
Men skulle vilja få lite mera spännande ljud på bilen.
Orginal systemet är ju tyst å fint
...men avgasljudet låter ju som en kvävd 4-takts EU-moppe. :o) *pfffft pfffft*

Alltså vad påverkar ljudtypen på både Insidan och Utsidan ?
Vad tänka på då man bygger eget system ?
Dimensioner på rör och dämpare ?
Val utav ljuddämpartyp ?
Var på bilen skall dämparna placeras ?
Vad påverkar ljud bilden inne i bilen ?

Jag är ute efter ett TYST men ändå DOVT ljud som låter sportigare.

Ljudet inne i bilen skall fungera på långresor då bilen är en Familjefraktare och Semesterfordon !!

HJÄLP !!

Cullberg
2012-03-03, 19:16
Vad gäller det för bil? Du har inte funderat på att köpa färdigt?

ReD-
2012-03-03, 19:17
på min impreza körde jag 4.5" dp och 3" resten, 3" och uppåt blir ju dovt kan jag säga, hade inga problem på långresor på den osv lät härligt när man drog och utifrån men ändå helt okej innuti.

2stroke
2012-03-03, 19:26
Vad gäller det för bil?
Du har inte funderat på att köpa färdigt?
Finns inget färdigt system på marknaden till denna bil !! :o(
VW Passat 4-Motion ( EJ Turbo )

Janne.M
2012-03-03, 19:32
Lämna in den till ferrita och säg vilken typ av ljud du vill ha, så borde du få bra pris om de inte har någon sats till modellen

2stroke
2012-03-03, 19:44
Lämna in den till Ferrita och säg vilken typ av ljud du vill ha,
så borde du få bra pris om de inte har någon sats till modellen
Jag har faktiskt snackat med dem rörande just detta.
Jag skickade bilder till dem på bilens undersida så att de kunde se hur orginalet är draget osv osv.
De ville ha ca 10000-12000 Kronor. :o(

Rs mannen
2012-03-03, 19:55
ja det går inte att jämföra turbo å inte turbo, då turbon "jämnar ut och slåt sönder" avgas impulser å där med inte kräver lite mkt av dämparna för att få ett behagligt ljud,
en turbo motorn kan du ist köra mä en krök efter turbon å den låter högt men grymt,
ta samma motorn fast utan turbo å bara ett extraktor, så låter den som fan =) (en vr6,a mä bara extraktor låter som en jä**a nas car )

så ska du bygga t icke turbo krävs det lite mer räknande, då en sugmotorn vill ha lite "mot tryck" medans en turbo motorn inte är lite känslig och inte kräver lite mkt dämpning

sug motor då efter som du sa ej turbo, men ä det v6 eller v5 eller 1,8i?
men 2,5" är nog max du ska fundera på,
2 dämpare,
den första dämparens placering, ju närmare motorn = bättre botten, längre ifrån = klarar högre varv, på gatan brukar man vilja ha den tidigt, då man ofta får ett högt dånande annars i bilen,
placera gärna dämparen så du undviker att få ett långt rakt rör, då det tenderar i "dånande" ta gärna en dämpare som har flera kammare, (alltså som du inte kan se rakt igenom) då dom dämpar bra å ger lite motstånd,,
vill du bygga billigt åker du till typ mekonomen å handlar det du kan tänkas behöva å börjar bygga, annars lämnar du in bilen å får det gjort,,

Rs mannen
2012-03-03, 19:58
eller så tar du simons fullflördes dämpare, å blir det för högt ljud så har dom "insattser" man kan sätta i så det dämpar mer. har byggt 3 st system mä deras delar , då på turbo bilar men 2 dämpare å rör + slutrör har gått på under 2500 :-

2stroke
2012-03-03, 20:18
Ska du bygga icke turbo krävs det lite mer räknande,
då en sugmotorn vill ha lite "mot tryck" medans en turbo motorn inte är lite känslig och inte kräver lite mkt dämpning

...Sugmotor då efter som du sa ej turbo, men ä det v6 eller v5 eller 1,8i?
men 2,5" är nog max du ska fundera på,
2 dämpare,
den första dämparens placering, ju närmare motorn = bättre botten, längre ifrån = klarar högre varv,
på gatan brukar man vilja ha den tidigt, då man ofta får ett högt dånande annars i bilen,
placera gärna dämparen så du undviker att få ett långt rakt rör, då det tenderar i "dånande" ta gärna en dämpare som har flera kammare, (alltså som du inte kan se rakt igenom) då dom dämpar bra å ger lite motstånd
Motorn är en 2,3 Liters VR-5
Orginal grenrör är gjort på följande vis:
1 styck 3-1
1 styck 2-1
...som sedan så klart går ihop längst nere vid kardan tunneln till ett 2-1
Jag/Familjen vill inte ha något resonans/dån inne i kupén då bilen används dagligen som familjefraktare långresor och semestrar.
Däremot får det gärna låta lite extra på utsidan så att man hör VR motorns härliga ljud ! :o)

Janne.M
2012-03-03, 22:17
Raka rör istället för första dämparen är ingen hit "komfortmässigt" kan jag säga :P

10-12 är inte så farligt om dyrt är custom rostfritt, men vättre deal borde de ju kunna ge dig tycker man

2stroke
2012-03-03, 23:15
Raka rör istället för första dämparen är ingen hit "komfortmässigt" kan jag säga :P
På VW Orginal systemet sitter 1'a dämparen/resonatorn under baksätet.
I och med att det är en 4-Motion bil så delar sig systemet över bakaxeln.
Jag tror dock inte att detta är nödvändigt utan det är nog mest en design grej ifrån fabriken.
( Precis lika på Audi A6 Quattro )

http://img835.imageshack.us/img835/3820/imagedfd.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/835/imagedfd.jpg/)

http://img138.imageshack.us/img138/1676/imagexlb.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/138/imagexlb.jpg/)

http://img18.imageshack.us/img18/2586/1054137469vy1.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/18/1054137469vy1.jpg/)

http://img855.imageshack.us/img855/8530/105466627vy1.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/855/105466627vy1.jpg/)

2stroke
2012-03-04, 22:15
*raderat*

mrpete
2012-03-05, 08:49
Kan bara svara för hur det ser ut på min bil. Golf III vr6.

Jag har supersprint extraktor följt av racekat och 2,5" hela vägen bak till en supersprint dämpare. Det låter ljuvligt och helt lagom, även vid längre resor. Tillägg, rostfritt.. tycker det ger ett goare ljud, mer metalliskt.

canterbury
2012-03-05, 22:00
kolla min tråd, skrev o undrade om r36, har ju med sugis motor o jag frågade lite efter avgassytem till min o det finns inte mycket, basstuck o superspring, basstuck är biligast med 10k ca, supersprint med grenrör o dylikt inte under 30k :)

alternativet är rakaror.se. Bygga ett eget system. Vad jag förstått är för stor dimension inte bra, då kan du tappa lite av trycket som kan behövas, däremot kan ett stort avgas leda till att du får turbulens i röret o därmed mottryck. Dämpare baktill? Ja de finns ju fullflödes o alla möjliga ollika varianter, bara att fråga fram hos dem så kan de ta fram eller råda dig att välja rätt. Funderade själv ett tag på att plocka bakre dämparna o se vad som händer....

2stroke
2012-03-08, 06:32
Alltså vad påverkar ljudtypen på både Insidan och Utsidan ?
Vad tänka på då man bygger eget system ?
Dimensioner på rör och dämpare ?
Val utav ljuddämpartyp ?
Var på bilen skall dämparna placeras ?
Vad påverkar ljud bilden inne i bilen ?

Jag är ute efter ett TYST men ändå DOVT ljud som låter sportigare.

Ljudet inne i bilen skall fungera på långresor då bilen är en Familjefraktare och Semesterfordon !!


HJÄLP !!

Raz
2012-03-08, 09:47
Alltså vad påverkar ljudtypen på både Insidan och Utsidan ?

Material (rostfritt, stål osv), storlek på rör, godstjocklek, antal ljuddämpare, slutrörets storlek, slutrörets position (om det mynnar ut nedåt, uppåt osv), upphängningar mm. Alla dessa faktorer och säkert flera andra påverkar ljudet.

2stroke
2012-03-08, 12:11
Material (rostfritt, stål osv), storlek på rör, godstjocklek, antal ljuddämpare, slutrörets storlek, slutrörets position (om det mynnar ut nedåt, uppåt osv), upphängningar mm. Alla dessa faktorer och säkert flera andra påverkar ljudet.
Hi hi.... joo självklart,
men är det ingen som kan ge lite mera konkreta råd mera exakt om vad jag skall använda och vad jag inte skall använda osv osv ???

canterbury
2012-03-08, 18:21
låt någon som kan bygga ett åt, blir nog billigare än att pröva sig fram då smaken e så individuell. :)

mrpete
2012-03-08, 21:59
Om man nu ska bygga eget anser jag det meningslöst att bygga nåt annat än rostfritt, ja det kostar mer men behöver ju inte bytas.

En missuppfattning som fortfarande verkar allmänt utbredd är att sugmotorer behöver mottryck, detta är inte helt korrekt. En fyrtaktsmotor behöver inte mottryck i sig, däremot ger för stor diameter på röret lägre flöde iom att de varma avgasmolekylerna får massa utrymme att expandera på. Storleken på avgassystemet bör avgöras av hur brett och vilket varvtalsregister man vill att motorn skall fungera bäst på. Större diameter fungerar bäst på höga varvtal där stora mängder avgaser generas.

Vad som däremot kan ge effekt är att ha ett korrekt avstämt grenrör + avgassystem. Man har tex laborerat med olika längd på runners (rören närmast topplock) kollektorer, tex 4->2->1 eller 4->1 där 4->1 ger ett högre flöde, speciellt på högre varv. Man har även testat olika dimensioner på avgas, tom avgas som vid en passage avsmalnar för att tränga ihop molekylerna igen och på så vis öka FLÖDET.
Avgaset allena är dock bara EN del av vad som ger effekt i en motor.

Nu till ljudet då. Hur mycket dämpning av ljudet är svårt att säga, speciellt om man inte vet vad motorn skulle generera för dB tex helt utan dämpare och en given dimension. Vet man det kan man säkerligen ta reda på hur mycket en ljuddämpare minskar ljudstyrkan samt flödet.

Sen kan man ju på olika sätt ta reda på ungefär vilken ljudstyrka man vill lägga sig på. Den normala gränsen för tävlingsbilar är 100dB, vilket kan vara ett riktmärke att iaf lägga sig under.

Overkill kanske, men att enkelt säga vilken diameter, form, antal dämpare, material, etc du ska välja är svårt att säga eftersom preferenserna för vad som är lagom, bra, cool, behagligt etc är lika olika som det finns körkort i detta landet. Conny från Åmål tycker det låter dödsfränt med 3" rakt ut genom skärmen, medan Sven-Ola från Eslöv helst inte vill varva över 1500rpm ur sitt 1,25" för att han är rädd att hans känsliga öron skall ta skada.

/// Peter

Janne.M
2012-03-08, 22:32
Jag skulle säga att håll dig till originaldimension på systemet, sen inhandlar du fullflödesdämpare (ej simons) dit de passar, sätter du lika många och ungefär lite stora som original, blir det nog lagom ljudnivå, speciellt om du använder bättre dämpare. SKa du ändå bygga eget kör du på V-bandsflänsar och rostfritt så är det smidigt att montera håller tätt och länge.

- "Tidigare" kapade man tex en 45 graders "kap" i slutet på ändröret etc (kommer ej ihåg orsaken exakt).
- Håll ner utloppsdimensionen så de inte fungerar som "trumpeter" och förstärker vissa frekvenser, nedvända små dieselkrökar är ju både snyggt och diskret speciellt om du lägger igen hålen i kofångaren.
- Tjockare väggar/tätare material i rören håller också ner ljudet
- Valfri ljuddämpningsmatta i bagagerum och bakre hjulhus gör också sitt

MiWi
2012-03-09, 00:33
Jag har sett fall där man svetsar in ett kryss i avgasröret. Antar att det är för att slå sönder ljudvågorna?

Vart placerar man detta kryss för att det ska bli korrekt?

Sn00k
2012-03-09, 01:00
dessa "kryss" baserar sig på en teknik som bla saab höll på och utvecklade.. användes främst vid turbo-bruk för att "räta ut" avgaserna och få bort turbulensen och virvlarna i avgasströmmen, vilket resulterade i ökat flöde.. med vissa varianter så såg man uppåt 20-25% sänkning av mottrycket efter turbinen vilket på en mitsubishi td04hl-15t(snaab aero, bla 9-5) resulterade i 500rpm snabbare spool och ökad effekt.

sen har det säkert, precis som du nämner, testats en massa olika konstruktioner för att slå sönder pulser och ljudvågor.. det var bla populärt att svetsa ett kryss längst bak i slutpipan ett tag vilket gav ett vasst å lite mer fladdrande ljud.. =)

MiWi
2012-03-13, 07:06
Intressant fakta, tack för informationen! :)