handdator

Visa fullständig version : spacerplattor & långa skruv



J.L
2012-03-02, 07:54
Erfarenheter kring ovan nämnda rubrik.

Jag har inför iår köpt nya fälgar och däck, 195/45-R15 på 7" bred fälg,
Et 35, till min golf mk2.

Det finns utrymme för att få ut hjulen ca 10-15mm.

Tanken är då att skaffa längre bultar,
och vanliga plattor med hål 4x100.

Tips & råd uppskattas,
Samt inköpsställe på bultar,
De ska vara M12x1,5.
Ska börja med att fråga min däckhandlare, men har någon tips så varsågod.

Plattorna tillverkar jag själv på jobbet.

Mvh

TimR
2012-03-02, 08:24
Kanske till hjälp

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=m12+x+1.5+wheel+bolt&_sacat=0&_dmpt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&_odkw=m12+x+1.5+bolt&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313

EDIT: http://www.ebay.co.uk/itm/20-BMW-Extended-Alloy-Wheel-Bolts-TUV-approved-50mm-Thread-Length-M12x1-5mm-/290613153233?pt=UK_Cars_Parts_Vehicles_Wheels_tyre s_Trim_Nuts_ET&hash=item43a9e4cdd1

:)

J.L
2012-03-02, 11:57
Tack!
Har inte beställt från eBay tidigare,
men har bara hört gott, det är väll mestadels privatpersoner så man kan ju bli drabbad.


Förändras köregenskaperna mycket?
Negativt/positivt?

Slitage på lager, leder m.m.
Mer eller ungefär samma?

J.SJOBECK
2012-03-02, 12:27
När du flyttar ut fälgarna kommer bilen bli mycket mer spårkänslig eftersom hjulens offset föändras och styrgeometrin kommer inte stämma. Man eftersträvar att vridningscentrum på framhjulen skall ligga så nära mitten på hjulet som möjligt och det förändras väldigt mycket när man flyttar hjulet så mycket.
Kontentan blir att vägegenskaperna blir sämre, slitaget på leder och hjullager ökar men bilen blir snyggare.

Så du får välja mellan bra vägegenskaper eller snygg bil:)

Lillen
2012-03-02, 15:02
Min erfarenhet är av att 10mm känner du inte av ett skit!
Hade 20mm spacer fram och 25mm spacer bak och det kände jag inte heller av ett skit.

Jag skulle säga att det till stor det beror på vad för ET fälgarna har och vad det är orginal!
Sedan har bredden på fälgarna tillsammans med ET och spacer som spelar in.

Men i ditt fal skulle jag säga att normalt märker du inte av det.
Ska du köra banvänliga hjulvinklar då däremot kommer du kanske märka lite spårighet.
Med Toe 0 och lagom sänk så blir det ingen skillnad alls!

Det är mina 5öre iaf!

Mr dOhC
2012-03-03, 02:12
http://infosite.se/Bultar

Se till att du får tag på klassade bult med stämpel.
12.9 borde va standard på hjulbult om man ser till vilket moment den ska dras med ?
Iallafall jag drar hjulbult med ca 120 - 140Nm.

Du kanske ska ha en lite mer sträckvänlig 10.9 i och med att du ska ha längre bult, eller är har jag fel ?

http://sv.wikipedia.org/wiki/M-g%C3%A4nga

J.SJOBECK
2012-03-04, 08:50
Bor man som jag i stocholmsområdet med asfalt som är förstörd av dubbdäck och lastbilar med djupa spår räcker det att byta till fälgar med lägre et för att bilen skall bli i det närmaste okörbar!
Har man dessutom däck med låg profil som inte är förlåtande så blir det ännu värre.
Nu för tiden håller jag mig till fälgar som har så nära original et som möjligt. Det är inte lika snyggt men det fungerar så oerhört mycket bättre!

J.L
2012-03-04, 14:55
Jag tänker vänta med detta, har bara monterat en fälg för test, framåt påsk ska de monteras och då får jag se hur jag gör.

Vill se först hur det ser ut utan.

Det är ju bara för syns skull, så sabbar det körkänslan för mycket blir det bara jobbigt.

Nuvarande bultar sticker ut 20mm på baksidan fälgen, så det kan funka med 3 eller 5mm's plattor också.

Haugeman
2012-03-04, 15:42
Jag har 3 mm spacer på mk4 med original bult. Funkar prima.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

GTI-nissen
2012-03-05, 13:57
Minsta gänglängd i ingrepp ska vara minst samma som diametern på skruven.
Tänk på att gängorna i navet börjar en bit in fram, skivan stjäl ju några millimeter (5?)

Visst kan det dra en del i ratten om man ändrar et, men i ditt fall kommer det funka. Kör på!

Med mycket negativ camber och ET25 (från 38) så är min riktigt jobbig att hålla rak om man bara skulle bromsa på kanten av ett vitt streck...
Originalcamber ger inte alls detta beteende eftersom mycket negativ camber plussar på ET-förändringen. Däckets kontaktyta flyttas ju längre ut från spindeln.