handdator

Visa fullständig version : Montering av extraljus Hella 3003 på passat-08 - tips



Andersson Racing
2012-03-01, 21:14
Hallå!
Skall hjälpa en bekant med att montera 3 st Hella på en passat-08 tdi och behöver lite input.

Tanken är att montera "monteringsplattan" bakom regskylten, det funkar bra va? Inga problem att skruva där?
Inga problem att borra och skruva i balken?
Var tar man enklast och bäst strömmen från?

Som sagt jag tar all input som jag kan få.

Tack på förhand.

/ Per

Henrik.M
2012-03-01, 21:33
Är det xenon på bilen eller halogen?

Parksensorer fram eller inte?

Vi brukar nita fast plåten bakom regskylten med sk "fläknit" från wurth.

Lillen
2012-03-01, 21:43
Ska du ha plåten uppåt eller nedåvänd?
För Hella ÄR för djupa bakåt om man vill ha fästena nedåt.
Finns eller har funnits fästplåtar med längre hållare för just detta.

Något att tänka på!

Andersson Racing
2012-03-01, 21:59
Är det xenon på bilen eller halogen?

Parksensorer fram eller inte?

Vi brukar nita fast plåten bakom regskylten med sk "fläknit" från wurth.

Det är xenon.

Ingen Parksensor.

Andersson Racing
2012-03-01, 22:02
Ska du ha plåten uppåt eller nedåvänd?
För Hella ÄR för djupa bakåt om man vill ha fästena nedåt.
Finns eller har funnits fästplåtar med längre hållare för just detta.

Något att tänka på!

"Bakplåt" verkar vara inköpt på Biltema, någon slags universal, mer anus än bra då kanske?

Henrik.M
2012-03-01, 22:07
Det är xenon.

Då har jag inte svaret på rak arm vilken kabel du ska tjuva in dig på bakom lyktan för att dra relät.
Det måste du mäta dig fram till med en diodprovare alt multimeter.

Sen , om det är parksesnorer fram så måste dom 2 mittersta manipuleras , annars kommer dom att ge utslag hela tiden............men det kan du skita i eftersom jag nu läste att det ej fanns. =)




"Bakplåt" verkar vara inköpt på Biltema, någon slags universal, mer anus än bra då kanske?

Funkar utmärkt.

Sen bör man nita fast plåten i plasten med sk "fläknit" eftersom om du borrar fast den i krockbalken behöver du dels x-antal borrar av deluxekvalitet pga av att balken är stenhård bor-stål och sen behöver du distanser mellan plåt och plast eftersom balken ej anligger direkt mot plasten.
Du fattar vad jag menar när du provat borra första hålet. =)

Vad en fläknit är : http://www.collycomponents.se/index.php/component/virtuemart/category/10/sammanfogning-plast/blindnit-f%C3%B6r-plast/gesipa-bulb-tite

Andersson Racing
2012-03-01, 22:14
Då har jag inte svaret på rak arm vilken kabel du ska tjuva in dig på bakom lyktan för att dra relät.
Det måste du mäta dig fram till med en diodprovare alt multimeter.

Sen , om det är parksesnorer fram så måste dom 2 mittersta manipuleras , annars kommer dom att ge utslag hela tiden............men det kan du skita i eftersom jag nu läste att det ej fanns. =)





Funkar utmärkt.

Sen bör man nita fast plåten i plasten med sk "fläknit" eftersom om du borrar fast den i krockbalken behöver du dels x-antal borrar av deluxekvalitet pga av att balken är stenhård bor-stål och sen behöver du distanser mellan plåt och plast eftersom balken ej anligger direkt mot plasten.
Du fattar vad jag menar när du provat borra första hålet. =)

Vad en fläknit är : http://www.collycomponents.se/index.php/component/virtuemart/category/10/sammanfogning-plast/blindnit-f%C3%B6r-plast/gesipa-bulb-tite

Hade varit guld om man fått en lågoddsare på rätt kabel att tjuva ifrån!

Tack för input hittills! Bara att ösa på!

Henrik.M
2012-03-01, 22:18
Hade varit guld om man fått en lågoddsare på rätt kabel att tjuva ifrån!

Grön/lila alt blå/lila 0,5mm bakom vänster lykta , ganska högt upp på kontakten bland dom mindre stiften.

MEN.........mät före för guds skull , för det är som sagt en lågoddsare.

Hade det varit en bil med halogen hade du fått ett 110% svar för där har kabeln för heljus på väster sida på VW varit en 1,5mm vit/svart kabel sedan 1975. =)

Lillen
2012-03-01, 23:26
"Bakplåt" verkar vara inköpt på Biltema, någon slags universal, mer anus än bra då kanske?

Den är nog lika bra som nån annan.
Säkert samma tillverkare åxå.

Men det är ju inget problem om man har fästena uppåt.

Andersson Racing
2012-03-02, 20:08
Jag tackar som ödmjukast för alla tips, fortsätt gärna om ni kommer på något mer matnyttigt. tanken är att det ska ske nästa helg så jag återkommer med ev frågor samt redogörelse för hur det avlöper/te.

/ Per