handdator

Visa fullständig version : Rattbyte Golf V



Saneringa
2012-02-29, 22:01
Nybliven Golf-ägare som gör sitt första inlägg här. Har inhandlat i kombi årsmodell -08 som ska fungera som familjebil några år framöver. Har pysslat med Saab innan och då en del styling. Nu när den i huvudsak ska fungera som transport åt sambon till och från jobbet gör det att mitt intresse för styling får stå tillbaks ganska mycket men en sak jag tänkte fixa är ratten. Sitter en vanlig skinnratt med knappar till stereon och något mer. Denna tänkte jag byta ut mot en GTI-ratt men har bara lyckats hitta rattar utan knappar än så länge. Är detta något som går att flytta över från den befintliga ratten eller måste det vara korrekt från början??

Henrik.M
2012-02-29, 22:04
Tittar man noga går knappsatserna att skruva lös från ratten , sen om dom går att flytta över och passar på just den ratt du är intresserad av ska jag låta vara osagt.

Saneringa
2012-03-01, 20:22
Tanken är att hitta en ratt från samma generation som bilen så knapparna i sig lär passa men frågan är om det finns kontakter eller dyligt i alla rattar eller om det måste vara rätt från början.

Henrik.M
2012-03-01, 20:27
Tanken är att hitta en ratt från samma generation som bilen så knapparna i sig lär passa men frågan är om det finns kontakter eller dyligt i alla rattar eller om det måste vara rätt från början.

Kontakterna sitter i släpringen , och den är monterad bakom ratten , kontaktstyckerna monteras genom hålen i ratten.

För det mesta brukar släpringen passa mellan olika rattar från samma modell , men det är svårt att säga alldeles 100% säkert att det passar.


Finns ju även olika modeller av knappsatser också till rattarna , dom med runda knappar och dom med rektangulära knappar.
Man måste veta ganska exakt vad för prylar du ska använda för att kunna ge ett mer specifierat svar , gärna också vad för ratt etc som sitter i bilen nu.

Saneringa
2012-03-01, 20:50
Jag ska hämta bilen i morgon så jag lägger upp en bild så fort den står på garageuppfarten!