handdator

Visa fullständig version : Billig VW att äga och driftsäker bil? prisklass 20-30t



JettaSport
2012-02-29, 20:41
Jag ska "ta över" frugans golf3 -93:a som bruksbil nu och jag undrar vad hon ska ha istället?
En bil (VW såklart!) som inte är så mycket saker som kan gå sönder på och som har bra statistik i driftsäkerhet.

Alltså, ju nyare bil ju mer el man inte kan laga(förstå) själv, och mer o mer länkage och leder som behövs bytas ofta(dyrt) är det jag är rädd för ju nyare bil man skaffar sig. Idag har man ju inte ens ABS som kan paja.

93:an är den nyaste jag ägt, så vad blir nästa kliv för migi VW-evolutionen?
Den ska vara "inte för stor och klumpig" är väl kriteriet och kanske AC?
25-35 000 klassen? Vad kostar en bra bil? Jag är bara van vid "skit"... ;)

TheDeadDorkster
2012-02-29, 21:06
För 20-30t kr kan du få ganska fina saker.

t.ex. en snuskigt fin Golf III 1,8/2,0i (ifall du inte vill ha en GTI/VR6). Hitta gärna en med så många tillbehör som möjligt!
Du kan också hitta en fin Audi A4 B5 95-00. Rekommenderar dock en 98-00 eftersom man då kan eftermontera isofix ifall du har småbarn.
Sen finns också en Passat B5 (97-00) med sama motoralternativ som A4:an.

Att du inte kan fixa saker och ting själv är egentligen BS. Du kan skaffa en 200 kr kabel och ladda ner någon diagnosmjukvara för att läsa alla felkoder hos dessa bilar. Sen är bara att fixa felen.

a128
2012-02-29, 21:16
Eller en MK4:a som inte är i absolut ny/toppskick

R.Grönberg
2012-02-29, 21:26
Lupo!
utan bekymmer. Modern bil som är fin att köra, känns bra mkt större än den är, kan få ac, abs. lagom avancerad...

Exelon
2012-02-29, 21:40
Finns väldigt fina golf III av dom sista modellerna som har lite nyare saker som ac,abs osv och då har du ju kunskapen om bilen. Åker själv i en golf III 98 tdi. Eller som någon ovan skrev en tidig golf IV.

Henrik.M
2012-02-29, 21:50
Den prisklassen och dom "kraven" så hade jag satsat på Golf Mk3 alt Passat 35i.
Skottsäkra bilar som varken är allt för dyra eller avancerade att reparera själv & för 25-30 får du dessa bilarna i fint skick av sista årsmodellarna om man lägger ner tid att leta , för dom finns där ute.
Iom med Golf Mk4/Passat 3B generationen började bilarna bli mer avancerade och mindre benägna att repa själv hemma till en rimlig kostnad.

Mitt tips.

Kan säga att jag gjorde fullservice med alla remmar ink kam+rulle/oljor/vätskor/vattenpump/termostat till syrrans MK3 för exakt 1500:- , med kvalitetsgrejer dock ej orginal. (Ej Biltema)
Till min 02:as passat får jag ungefär.....en dunk godkänd olja och filtrerna (oljefilter/luft/friskluft) under huven för det priset.
Bara som en jämförelse på något så enkelt som en servicekostnad OM vi jämför med likvärdig kvalitet på komponenterna.

Lillen
2012-02-29, 22:18
Personligen Mårten.....
Jag har ju levt mitt billiv i samma spår som du.
ÄR van vid SKIT , gamla skitbilar =)

Har ju köpt Skoda Octavia.
Bästa jag gjort på många många år.
Billig som en väldigt gammal golf men samma bil under skalet som en Golf 4.
Nu hittade jag ju ett klipp , men Skoda ligger ju lågt i pris.
Du hittar inte VW för samma pengar.

OM det är VW som är ett måste som ju även jag tycker.
DÅ får du kolla på snikmodeller , Lupo , Golf 4 1,6 , Golf 3(Variant) , Vento mm.

Lupo är något som tilltalade mig men ävende hamnar för dyrt för de utrymme man får.
Perfekta som andrabilar det är ju helt klart.

Golf 4 är ju billiga med 1,6:an.
Men de är ju elektronik i alla nyare modeller.

Skaffa VAG-Com/VCDS.
Då löser du de flesta problem genom att skruva själv och sedan noll med verktyget.

JAG har nu efter ett halvår med NY(för mig) bil gått och blivit gubbe =)
Kommer inte vilja ha gammal bil som bruks igen , tyvärr talar jag mot allt jag själv sade för typ ett år sedan.
Men så är det , bara att svälja förtreten och testa och jämföra.

Skicka ett pm så får du lite av mina erfarenheter =)

JettaSport
2012-03-03, 23:48
Tack för alla era synpunkter!

TheDeadDorkster:
Skulle jag inte ha en VW så lutar det nog åt Audi fast jag aldrig ägt nån.
Tar till mig modellerna och årsmodellerna du rekommenderar!


a128:
"Eller en MK4:a som inte är i absolut ny/toppskick."
-ja lite frestad blir man väl på en modell nyare bil, men hur pass mycket mer saker i t.ex. framvagnen är dom rustade med som kan slitas ut?
-Eller är mk4 mer förstärkt/tåligare så det inte ska slitas ut för snabbt, tänker på alla rorliga delar i hjulupphängning mm.

R.Grönberg:
Tittade över en Lupo på skroten och konstaterade att den skiljde sig lite från golf 3 härovar (som sig bör, de e ju en annan bil :)
Ska kolla över det segmentet lite oxå då:)

Exelon:
Jo de e om man skulle hitta nån av dom sista. Jag googlade lite och såg att 99 gjordes dom sista.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf#Golf_typ_III

Henrik.M:
Än lutar det åt mk3, vad är Passat 35i för modell? (år?)
Intressant servicekostnadsjämförelse!

Jocke:
Jo, de e väl som du säger han man en gång sluppit skitbilar vill man nog fortsätta den vägen ;)
Vad det gäller Skoda så är det nog säkert som du säger, frågan är om jag är "redo" bara :)
Ska sondera marknaden på blocket efter skoda, vilka modeller motsvarar mk3 o mk4:a?
Alltså sen mk3-teknik o tidig mk4-teknik?

Jo, så ska det väl till VAG-program o test-kabel för att kunna hitta felen på sin bil...
Säger testkabeln rätt fel fär det mesta?

Skickar dig ett PM endera dagen :)
Blir väl ett mail då, för jag kan inte/fattar inte det här med PM riktigt (känner min stenålders som inte förstått "pm" :))



lite generella funderingar;

När kom wire-till växellådan? För en jobbkompis hade en sån modell(mk3) och den gick inte få att gå lättare i växelspaken hur mycket han än smorde wirarna.
Vid vilka mil blir bilarna kritiska egentligen? strax innan 20000 mil eller? Personligen "känns" det som man vill ha en som gått max 15000 mil.
För efter 20000 har iaf vår krävt en del insatser, men då e de ju den första (93:a) oxå.

Det finns ju alltid vissa årsmodells"bryt" där bilarna ändras och får andra grejor jämfört med året "innan", Vilka årsmodells-rang ligger mk3 i och mk4?
Alltså, vilka årsmodeller vill man undvika, pga felbenägna egenheter..
Tänker då sena mk3 och tidiga mk4a . 1,6 och 1,8 intressantast, 8v bara.

Finns senare årsmodeller utan ABS? Har inte haft innan och verkar krångla för folk (o bli dyrt) ibland...
ABS ligger nog under extrafinesser som kan gå sönder ;)

Tack som sagt för era erfarenheter ni delar med er! :)

Exelon
2012-03-04, 01:42
Vid vilka mil blir bilarna kritiska egentligen? strax innan 20000 mil eller? Personligen "känns" det som man vill ha en som gått max 15000 mil.
För efter 20000 har iaf vår krävt en del insatser, men då e de ju den första (93:a) oxå.

Det finns ju alltid vissa årsmodells"bryt" där bilarna ändras och får andra grejor jämfört med året "innan", Vilka årsmodells-rang ligger mk3 i och mk4?
Alltså, vilka årsmodeller vill man undvika, pga felbenägna egenheter..
Tänker då sena mk3 och tidiga mk4a . 1,6 och 1,8 intressantast, 8v bara.

Finns senare årsmodeller utan ABS? Har inte haft innan och verkar krångla för folk (o bli dyrt) ibland...
ABS ligger nog under extrafinesser som kan gå sönder.

Beror väl på vilken motor det är och hur den har gått även hur skötsam ägarna har varit med service/underhåll och rengöring. Min tdi variant börjar närma sig 40k kommer nog att gå upp till 50k utan några större problem. har haft en golf3 92á med 1.8i den gick då över 24k den går än, men som rallybil numera. Ska du ha senare bilar 96< så är väl ABS garanterat standard. Men inte är det så mycket krångel procentuellt. Tänk med alla bilar som har Abs och dom få som har fått problem med det.

VWGolIV
2012-03-04, 09:46
För 20 till 30K så hade jag köpt en Golf IV av kanske årsmodell 99-00.

Dessa bilar funkar alldeles utmärkt och är riktigt bra i kvalite, beroende på vem som ägt bilen förståss.
Enkel att skruva med och inte så där värst mycket elektronik.

a128
2012-03-04, 10:02
Tack för alla era synpunkter!

a128:
"Eller en MK4:a som inte är i absolut ny/toppskick."
-ja lite frestad blir man väl på en modell nyare bil, men hur pass mycket mer saker i t.ex. framvagnen är dom rustade med som kan slitas ut?
-Eller är mk4 mer förstärkt/tåligare så det inte ska slitas ut för snabbt, tänker på alla rorliga delar i hjulupphängning mm.

lite generella funderingar;

När kom wire-till växellådan? För en jobbkompis hade en sån modell(mk3) och den gick inte få att gå lättare i växelspaken hur mycket han än smorde wirarna.
Vid vilka mil blir bilarna kritiska egentligen? strax innan 20000 mil eller? Personligen "känns" det som man vill ha en som gått max 15000 mil.
För efter 20000 har iaf vår krävt en del insatser, men då e de ju den första (93:a) oxå.

Det finns ju alltid vissa årsmodells"bryt" där bilarna ändras och får andra grejor jämfört med året "innan", Vilka årsmodells-rang ligger mk3 i och mk4?
Alltså, vilka årsmodeller vill man undvika, pga felbenägna egenheter..
Tänker då sena mk3 och tidiga mk4a . 1,6 och 1,8 intressantast, 8v bara.

Finns senare årsmodeller utan ABS? Har inte haft innan och verkar krångla för folk (o bli dyrt) ibland...
ABS ligger nog under extrafinesser som kan gå sönder ;)

Tack som sagt för era erfarenheter ni delar med er! :)

jag har själv haft en MK4: från 00 med 1,6:an största anledningen jag sålde den var att den drog lite för mycket
ca 0,7-0,75 landsväg , men som någon skriver kan en senase Mk3:an vara ett vettig alternativ,
framvagn och bakvagn på Mk3: resp Mk:4 är ganska indentiska i uppbyggnaden, kamrem på en MK4:a 1,6 är omständigare och dyrare att byta på än en MK3:a och 1,8,som ej har kamremsdriven vattenpump, det ska även som jag har läst om på olika forum
vara problem med nitarna i växellådans kronhjul to.m 2001 , jag hade inte detta problem eller heller problem med dess ABS

brytpunkt för MK3 resp Mk4 halvkombi är 97/98

slutsats om du inte måste ha det senaste:
köp en välhållen MK3:a som någon nämde, när ni har tröttnat på den om några år
skaffa en MK4:a gärna med den bränsleekonomiska Fsi motorn som kom ca 2002

ang. wireväxellåda:
jag har detta på min Mk5:a, fungera klanderfritt och är lättväxlad
jag har smort dess leder, även rätt olja i låda Api-GL4 är en förutsättning för att få smidig växling

läs gärna denna tråd som jag skrivit om stor Vs. liten bil:
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?16222-UP!&p=157483&highlight=#post157483

PassatGT16v
2012-03-04, 10:32
Passat 35i= 88-96. 94 kom facelift, lite rundare.

Problemfrisate bilarna jag haft.

Massor av utrymme och snåla.

Som en MK3 att skruva med.

JettaSport
2012-03-04, 13:10
a128: 0,7 drar väl vår gamla mk3:a 1,8liters med tror jag, men den varvar ju sjukt mycket motorvägskörning, kanske 3100-3200 varv typ.
Bra att höra bränsleförbrukning, tur man e van vid inte för snåla bilar :s

Fsi verkar vara 16ventil enligt wikipedia och mer motor, dyrare i längden får jag för mig :)
Jättebra tips om saker att ägna en fundering på!

Jag som bara haft skit-bilar och aldrig haft råd att lämna in på service
-Ja, man hör ju om dessa service-böcker, men har aldrig haft en egen eller behövt ta fram plånboken på det sättet.
Vad är normalt att lägga på alla standard-servicar under ett år och under ett längre tag, dvs, 3-4 år eller 5-6000 mil?
För de hinner väl inträffa ett eller ett par "större" servicar på 4 år eller 6tusen mil?

De skulle vara kul att veta vad folk betalar på ett stort ungefär fö att få med "det vanliga" i service.

Henrik.M
2012-03-04, 13:25
Henrik.M:
Än lutar det åt mk3, vad är Passat 35i för modell? (år?)
Intressant servicekostnadsjämförelse!

Årsm 88-96 som tidigare skrivet.
Bygger på samma kompnenter som MK3 och är skottsäker i den mekaniska konstruktionen.
Skillnaden mellan Passaten och Golfen är dock utrymmet , dom som åker i baksätet på en 35i har KUNGLIGT benutrymme , spelar ingen roll att chaffisen är 2meter lång.
Servcie/delkostander på en 35i är snarlika med Golf Mk3 dvs nästintill obefintliga.

Mycket intressant bil om du är ute efter en skottsäker bil med utrymme.

Kolla den här länken , vi har på GTI-Klubben ett arkiv med gamla fakta/försäljnings broschyrer , så kan du läsa om bla Golfen och Passaten.

http://www.gtiklubben.nu/index.php?section=other&subsection=brochurearchive

JettaSport
2012-03-05, 15:54
Såg en Bora på blocket, varför har man glömt dom? Dyrare och lite sämre att få tag i reservdelar till dom efterssom det inte är lika vanligt med dem?

ReD-
2012-03-05, 17:45
Såg en Bora på blocket, varför har man glömt dom? Dyrare och lite sämre att få tag i reservdelar till dom efterssom det inte är lika vanligt med dem?

bora är en golf sedan :P
samma som mk3/vento :P

vi har en bora 1.6 i familjen, den har alltid gått, aldrig krånglat och funkar hur bra som helst. alltid startat oavsett väder och förutsättningar =)

Lillen
2012-03-05, 18:22
Bora är kanon!
Var jäkla bra priser för nått år sedan.
De har nu stigit lite.

JAG skulle lätt kunna ha en Bora.

JettaSport
2012-03-05, 21:06
Sett ett par polo:sar på bl*cket och det börjar slå mig att de e nån som bytt motor vid 10k mil nån har bytt växellåda nyligen osv,
E de nåt speciellt med Polo, detta har väl vart mellan 98-01.
Men sett 4 st i östergötland som haft dessa liknande problem som det står i annonserna.

a128
2012-03-05, 22:33
Vanlig fel på dessa lådor som jag läst om är att dom har gått med för låg oljenivå, och motorn just för att vevhusventilationen har frusit och löprullar till kamdrivningen, grejer som man måste kolla över vid köp och åtgärda vid minsta misstanke om fel

har man bara koll på detta så kan ha mycket glädje och många sköna mil med en sådan bil

JettaSport
2012-03-06, 20:42
Just nu när jag letar bil så känns det mer som jag letar efter en bil med max 15k mil och kostar helst inte mer än 30k, kanske mer om den inte gått så långt.
Sökt på skoda oxå, och oktavian känns inte helt fel, de e nog bara att de e "skoda" som ger en konstig känsla.
Byter man märke så kommer man ju inte känna sig lika välkommen här heller sen o de vill man ju kunna göra inför reparationer, för detta forum är ju värt väldigt mycket.

Men jag får en klump i magen över att sett de 3-4 bilarna (som finns på blocket, bara mina regioner) som har bytt motor kring 10-17000 mil. Känns som sagt lite vanligt.

Satt nyss och kopierade text från bl*cket och la in här men sen försvann allt när jag tryckte på nåt så nu kan jag inte visa er, orkar inte leta upp bilarna igen :(

Lillen
2012-03-06, 23:17
Sökt på skoda oxå, och oktavian känns inte helt fel, de e nog bara att de e "skoda" som ger en konstig känsla.
Byter man märke så kommer man ju inte känna sig lika välkommen här heller sen o de vill man ju kunna göra inför reparationer, för detta forum är ju värt väldigt mycket.

Mårten???
Vi har VAG-forum här åxå vet du!
Sedan är du ju veteran på forumet =)

onk
2012-03-07, 01:12
Hade lätt köpt en Lupo om jag var ute efter bil för 25-30k.
Åker bra, stolarna är kanske inget man tar med sig in i salongen men dom funkar.
Som Robin säger så känns den större så länge man inte vrider på huvudet eller åker fler än två..
Kul att köra och är inte så skramlig som man kan tro.

Polaren har en 99a eller 00a, köpte vid 12000 mil och nu vid 17000 så har väl inget ovanligt fel uppenbarat sig.
Är väl trög torkarmotor och nått hjullager.
Åkte ofta i den när vi jobbade i Norge och hade 50 mil hem så långresor är inga problem.
Går att köra dom sjukt snålt, 0,48 är väl det värsta vi fick till på en av dessa turer, och det resulterade i halva soppa kostnaden jämfort med tex min vr6...

Passat och mk3or är bra bilar det med, men nu så pass gamla att det kan inte finnas några rostfria kvar.
Framför allt trösklarna ger upp, oavsett årsmodell:)

Mk4 går bort, så jävla tråkig bil som inte har bättre åk-komfort än gamla trean.
Just my few cents ;)

Lillen
2012-03-07, 02:04
Lupo YES om du kan leva med storleken.
Jag vill personligen ha en Lupo.


Skoda Octavia och Golf 4 gillar jag dock.
Tråkiga som bara fasen om man ska busa , men köra bruks och åka är de kanon.
Det är inte alls som att åka samma gamla mk III man åkt i 15år nu.
Klart nyare åkkänsla än alla Mk III jag haft.
Så alla kan tycka olika.

Jag säger ut och provkör.
Bilhandlarna har ju massa bilar som står =)

JettaSport
2012-03-17, 09:15
Inne på Octavia just nu, lagt upp en tråd på "motorproblem skoda" där precis, verkar svagt alarmerande vintertid med vissa av motorerna och vevhusventilationen faktiskt... tur man inte hunnit köpa bilen än... :s