handdator

Visa fullständig version : Skoda pickup 1,9D som är trött och ryker som faan -97



Chief
2012-02-29, 01:19
Har köpt en lågmilad (10 000mil) Skoda Pickup med VWs 1,9 diesel i.Bilen funkade enligt förra ägaren helt perfekt ända tills sambon körde soppatorsk på den.Då lämnades in på en bonnverkstad som fick igång den efter bogsering och den funka bra.Sen märkte mecken att packboxen på pumpen läckte diesel vid kugghjulet och bytte den.Sen gick den fint på tomgång i ca 5 min för att sen lägga av.Sen dess har den inte velat fungera mer.De fyllde i ca 30l diesel (från mack enl fd ägaren)i den men den ville inte starta mer.Då köpte jag den och jag fick den att gå men den gick bara på full gas och det var max 3000varv..Samtidigt är den trött och ryker vitt som faan!Har bytt kamremsats, luftfilter, soppafilter,men ingen skillnad.Har även kollat soppaledning(tryckluft),EGR ventil är Ej öppen, kamrem inställd efter Autodata´s instruktioner.Ska testa nu om den funkar bättre flaskmatad,leta luftläckage mm.Sen är mina ideer slut.Kan det vara så att pumpen är slut efter 10 000mil?Det är ju iofs en Lucaspump..
Några mer ideer mottages tacksamt!

VWGolIV
2012-02-29, 10:34
Är den luftad rätt, tänkte eftersom det är en diesel och den gått soppatorsk.

Dvs ha bilen igång (om det går) och så öppna varje spridare så att den luftas.

pekka kiiskilä
2012-02-29, 11:20
Det är ett vanligt fel på Lukaspumpen tydligen dom kan rasa lätt men om du pratar med tillex Dieselmeken i Aneby så kan du kanske få ett hyffsat svar på
vad du ska göra med pumpen.

Chief
2012-03-02, 00:35
Senaste nytt!har nu testat med flaskmatning-ingen skillnad.Satte dit genomskinlig slang på både tryckledning o retur-inga märkvärdiga luftbubblor.Det sitter en vakunstyrd dosa på pumpen med en kort wire på,pluggar jag den slangen så går den lite jömnare,men tomgången är nästan obefintlig och lite snabbt släpp på gasen och den lägger av.Hittar ingen tomgångsjustering heller så det blev att spänna wiren.Den är hemskt slö och toppar max 90 knyck.
han som var där före mig sa att när bilen stod över natten utan packbox så rann det ut flera liter på golvet.Han satte i ny packbox och den startade direkt och gick kanonbra i ca 5 min för att sen dö och sen startade den bara vid bogsering och då rök det vitt som faan.Då gav han upp och jag tog upp försöken..

Mr dOhC
2012-03-03, 03:35
Har köpt en lågmilad (10 000mil) Skoda Pickup med VWs 1,9 diesel i.

Bilen funkade enligt förra ägaren helt perfekt ända tills sambon körde soppatorsk på den.
Då lämnades in på en bonnverkstad som fick igång den efter bogsering och den funka bra.
Sen märkte mecken att packboxen på pumpen läckte diesel vid kugghjulet och bytte den.
Sen gick den fint på tomgång i ca 5 min för att sen lägga av.

Sen dess har den inte velat fungera mer.
De fyllde i ca 30l diesel (från mack enl fd ägaren) i den men den ville inte starta mer.
Då köpte jag den och jag fick den att gå men den gick bara på full gas och det var max 3000varv.
Samtidigt är den trött och ryker vitt som faan!

Har bytt:
kamremsats
luftfilter
soppafilter

...men ingen skillnad.

Har även kollat soppaledning (tryckluft), EGR ventil är Ej öppen, kamrem inställd efter Autodata´s instruktioner.
Ska testa nu om den funkar bättre flaskmatad, leta luftläckage mm.
Sen är mina ideer slut.

Kan det vara så att pumpen är slut efter 10 000mil ?
Det är ju iofs en Lucaspump..

Några mer ideer mottages tacksamt!

Gjorde "wall of text" lite mer lättläst ;)