handdator

Visa fullständig version : Hjälp kring elinstallation till bränslepump



MiWi
2012-02-28, 03:27
Hej!

Ska dra elen till min bränslepump (Facet Red) kommande vecka och jag vill ha det mer avancerat än normalt.

Jag vill att:

Bränslepumpen ska sluta gå när motorn stannar, inte när tändlåset vrids av (detta av säkerhetsskäl vid ev olycka)

Min tanke är att ta styrsignal till ett relä, från kabeln som ger impuls till tändspolen från tändmodulen. Detta borde väl vara en hållbar idé, för då har man bränsle samtidigt som tändningen är igång men inget bränsle när motor väl inte är igång?

Hur skulle ni gjort?

Bilen är en Mk2 Golf med förgasarmaskin i grund.

Ulf
2012-02-28, 08:53
På rallybilarna har man samma krav. Vanligast är att ta signalen från oljetrycksgivaren. Finns oljetryck så går pumpen. Stannar motorn försvinner oljetrycket och pumpen stoppar. Du behöver ett växelrelä

/Ulf

T-mek
2012-02-28, 09:22
Skaffa ett original bränslepumpsrelä och ett elschema från en golf II med insprutningsmotor. Koppla enligt schemat, med signal via hallgivaren.
Ingen idé att uppfinna hjulet på nytt.. :-)

MiWi
2012-02-28, 14:03
På rallybilarna har man samma krav. Vanligast är att ta signalen från oljetrycksgivaren. Finns oljetryck så går pumpen. Stannar motorn försvinner oljetrycket och pumpen stoppar. Du behöver ett växelrelä

/Ulf

Rätt smart lösning! Kopplas det till lågtrycksgivaren på toppen eller till högtrycksgivaren vid oljefiltrets hus?


Skaffa ett original bränslepumpsrelä och ett elschema från en golf II med insprutningsmotor. Koppla enligt schemat, med signal via hallgivaren.
Ingen idé att uppfinna hjulet på nytt.. :-)

Du har rätt i det du säger. Jag har dock en baktanke med det hela, ska förklara mig lite när jag hittat en lösning som fungerar för mitt ändamål. :)

Ulf
2012-02-28, 17:41
Att vi användert oljetrycket som referens beror på att man slipper gå in i datasprutet samt att man enkelt kan bygla relät med en tryckknapp vid start så har man med pumpen direkt vid uppstart.

/Ulf