handdator

Visa fullständig version : Golf IV - Säkring F180 Kylfläkt - Smälter



Mr dOhC
2012-02-27, 22:55
Har problem med säkring (30A) till kylfläkten som sitter uppe på batterit. Den har smält ihop fullständigt, finns knappt nåt kvar av hållaren, och det är nu andra gången så nåt är uppenbarligen fel :P

Nån som haft samma problem eller nån VAG Mek som känner igen det ?

Fanns en tråd på NordicAudi ang samma sak, verkar vara vanligt, fanns dock ingen lösning.

El är jag inge bra på :(
Tacksam för hjälp!

http://img.tapatalk.com/5fc79424-eb42-2b7b.jpg


Sent from iPhone using Tapatalk

VWGolIV
2012-02-28, 00:32
De platta säkringarna som man spänner med en fast 10 nyckel, de brukar glappa och då uppstår det gnistor som smälter plasten och vips så är de sönder.

Detta märkte jag efter att jag smält 2 st, så var gång jag är under huven och fyller på olja, vatten osv så spänner jag dessa och har nu klarat mig från missöden i flera år.

Sn00k
2012-02-28, 00:49
precis detta hände på polarens ådi a3 diesel senast i förrgår.. misstankarna går ju till fläktmotstånd eller själva fläkten ifråga.. 30A är en väldigt kraftig säkring, och den lär ju bli rejält het innan den ens tänker tanken att gå av.. det var bara en grön smält sörja där den suttit.

Mr dOhC
2012-02-28, 01:17
De platta säkringarna som man spänner med en fast 10 nyckel.
Den säkring jag syftar på är en vanlig liten stackare, en av dom tre som sitter en bit från dom andra som du menar..


det var bara en grön smält sörja där den suttit.

Precis som på min..


misstankarna går ju till fläktmotstånd eller själva fläkten ifråga..

Jag fick tag på en kompis som trodde lite detsamma, att fläktlagret går trögt, vilket gör att spänningen ökar massor.


30A är en väldigt kraftig säkring, och den lär ju bli rejält het innan den ens tänker tanken att gå av..

Är det ändå inte konstigt att säkringen håller, trots att allt runt omkring smälter bort :S
Jag måste nog byta hela säkringsboxen, är ett stort hål nu :(

VWGolIV
2012-02-28, 10:07
Nu hänger jag med...

Har ni kollat fläktmotstånden som sitter vid fläkten? Mina har argat sönder, kanske e något sånt som påverkar?
Detta pga att det kommit in vatten via friskluftsfiltret...

Sn00k
2012-02-28, 12:19
VWGolIV: rätt tänkt, men fel fläkt.. detta rör sig om fläkten till motorn.. och när den kärvar i lager/fryser eller vad den nu gör så skjuter strömförbrukningen i höjden, och då bör säkringen slå ut.. men i detta fall verkar vag ha översäkrat, då själva säkringshållaren ger sig innan säkringen, 20 alt. 25A hade gott räckt för en frisk fläkt.

det sitter däremot en tempgivare/termokontakt i kylaren, som styr kylfläkten till stor del, om det ärgar i kontakten till denna så kan säkert strömmen skjuta i höjden då det börjar närma sig ren kortslutning.

alternativet är att byta kylfläkt, då denna, när säkringen går, drar för mycke ström pga ihopsmälta lindningar eller skuret lager = går tungt å drar mer ström.

Mr dOhC
2012-02-28, 16:16
Det hade varit intressant att mäta vad fläkten drar, men mer än 10ampere går tydligen inte att mäta med "vanlig" multimeter.

Ska kolla på fläkten och termokontakten så får vi se, vad som kan spöka.

Tack så här långt!


Sent from iPhone using Tapatalk