handdator

Visa fullständig version : Starta motor som stått still länge



Sweeper
2012-02-26, 21:58
Hejsan!

Är det nån som vet vilka åtgärder som man ska ta innan man startar en motor som stått still i ca ett år?

Tack i förhand!

Lillen
2012-02-26, 22:04
Vrida på nyckeln =)
Lär ju inte vara något problem om den är tät och fungerade när den ställdes bort.
Är du svinorolig så smörj inne i cylindrarna med nån spray och dra runt motorn.
Sedan är det bara att dra igång.

Man har ju startat motorer som stått i 20 år utan problem.
Bara att smörja , dra runt , kolla funktion och starta.

VWGolIV
2012-02-26, 22:27
Sist min bil stått så länge så spraya jag ner i varje cylinder med smörjmedel. Mest för att jag ville få direkt smörjning på kolvarna.
Om det behövs eller ej kan kvitta, det kändes bra i hjärtat.

Annars är det o ladda batteriet, kolla oljan och vatten, sen starta.
Kan ju ticka lite innan du får upp oljetryck osv, men varva inte en massa utan ta det lugnt bara.

Så lär det gå bra, dock byt soppa eller tanka i ny fin =)

Sweeper
2012-02-26, 23:22
Tack för svaren!

Det är som du säger Teddy, känns bättre att man gör något innan! kommer ni ihåg vad sprayen hette? Motorn har gått utan problem innan jag plockade av den från donator bilen (har gått ca 24k mil). Har också tankat fräsh soppa så ska inte vara några problem där :)

Motorn är ABF, så är extra rädd om den :)

VWGolIV
2012-02-26, 23:27
Kommer tyvärr inte ihåg vad jag tog, men enda risken e att det kan ryka lite vid start, men det gör det ändå ju.

Så ta nån bra smörjmedel bara, oftast har man ju typ 5.56 eller nått annt hemma.

Lillen
2012-02-26, 23:31
Jag tog Omega krypolja.
Både för att den fungerar och att den fanns tillgänglig!

Men som sagt det är ju bara för smörjning så det går väl med ganska mycket olika.

Sweeper
2012-02-27, 02:48
CRC Power lube borde funka då kanske? har det hemma :)

VWGolIV
2012-02-27, 08:12
CRC låter bra det =) Så kör på....

JRJ
2012-02-27, 08:31
Förutom det som redan har nämnts så kan man koppla ur t.ex hallgivaren och dra den några sekunder på startmotorn så att man får lite olja upp i toppen innan man startar den.

Sweeper
2012-02-27, 11:40
CRC låter bra det =) Så kör på....

Då gör jag det!


Förutom det som redan har nämnts så kan man koppla ur t.ex hallgivaren och dra den några sekunder på startmotorn så att man får lite olja upp i toppen innan man startar den.

Låter bra! ska också göra det :)