handdator

Visa fullständig version : Tips vid montering av takspoiler Golf IV



PassatGT16v
2012-02-25, 10:59
Hej!

Våren närmar sig och spoilern till bakluckan ska snart dammas av och monteras.

Det skulle vara fint med så många tips som möjligt hur jag smidigast gör.

När limmet är på och spoilern på plats, hur håller jag den där medans limmet torkar/härdar.
Tejpa fast den eller?

Hur gjorde ni?

Alla tips välkomna.

Mvh Anders

mrpete
2012-02-25, 11:33
Det bästa är väl om du kan använda dig av ett par tvingar av något slag som verkligen håller den på plats medan limmet härdar. Tejp kan man ju också använda sig av, men då får man vara noga så att den inte kan glida ner.

Jag ska själv montera spoiler på min mk3 så tar också gärna emot tips :)

VWGolIV
2012-02-25, 20:43
Jag hitta ett bra och snabbhärdande 2 komponents lim, finns ju en hel uppsjö av bra lim.
Jag körde med bra tejp, inte silvertejp eller nåt sånt, för det brukar ofta lämna märken kvar av limmet.

Sen får du låta bli o köra med bilen medans det härdar.
Var också noga med o kolla om det skall vara en viss temperatur när du monterar och för att limmet skall härda.
Så man inte står i en kall verkstad och så måste det vara 20+

PassatGT16v
2012-02-25, 21:28
Ja lim är ju en djungel i sig.

Tips om lim och allt möjligt är också välkommet.

Tänkte vara ute i god tid att få tips och hinna kolla själv. Tanken är att montera den samtidigt som sommarhjul, andra modifieringar och vår service.

VWGolIV
2012-02-26, 09:46
Jag åkte till en välsorterad bygghandel och berätta vad jag skulle göra och fick prata med en som hade koll.

Då hitta han ett lim som härdade på några minuter som var 2 komponent. Men nu får den sitta där för jag tror inte att jag skall lossa den nu.
Då följer garanterat lacken med...

mrpete
2012-02-26, 17:09
Bra tips där! Jag skippade att köpa tvingar, för det finns inget bra sätt att sätta dem på (iaf inte för mig).

Jag köpte pl200 på jula, det är avsett till att limma grejer på bilar, båtar, husvagnar etc. Jag valde det före annars välbeprövade pl400. Detta pga att torktiden var väldigt kort 5-8min har jag för mig det stod. Sen tar det iofs ett par dagar för det att genomhärda ordentligt (längre om den står kallt).

Återkommer när jag monterat med resultat.

PassatGT16v
2012-02-26, 21:13
Ja det får nog bli ett besök hos någon fackman, kanske till och med springer på någon som vet på jobbet innan det är dags.

Söka i ämnet lim till vinge, kjolar eller allt som kan limmas på Google/olika forum kommer många olika lim upp och lika många personer som säger för och emot om varje produkt.

mrpete
2012-02-27, 00:06
Kör inte med pl200 om du inte kan låta bilen stå några dagar varmt. Jag såg nu att torktiden inte alls var 5-8min utan det var bara yttorr. Epoxy lär ju sitta ordentligt, men frågan är hur känsligt det är för vibrationer.. och det lär slita bort lacken om man ångrar sig.

Norpan
2012-02-27, 00:35
Den här tråden tänker jag också lägga mig i..

Ska snart också montera takvinge oh har fått med nått sikaflexlim 1K.
Nån som har erfarenheter av det, eller ska man fixa nåt 2K rutlim från jobbet och plaska dit kanske?

ReD-
2012-02-27, 01:46
sika funkar, men tar liten stund innan du kan släppa den.
skulle rekomendera karosserilim =) finns på t.ex vag att köpa. lossnar aldrig, och härdar fort.

P-plats.se
2012-02-28, 21:48
Har skrivit om detta flera gånger men gör det igen...
Limfogen får inte bli för hård så tex. Epoxylimmer i största allmänhet går bort.
Samma är jag skeptisk till Tremcos produkter, framför allt när folk rekomenderar PL400 som blir mycket hård med tiden och är absolut inte lämplig!
(PL200 har jag ingen personlig erfarenhet)

Jag rekomenderar alltid ett 1-komponent polymerlim som tex. Essve Ultragrip eller Sikas Sika Flex 221.
Dessa förblir lagom hårda (Sika är lite mjukare) och har mycket bra draghållfasthet.
Fixeringstiden är inte så lång men sen ska man inte köra med bilen på ca 1 dygn efter montering i normala torkförhållanden.
Att fixera med vävtejp (silvertejp) är inga problem om man använder en vävtejp av bra kvalite för dessa släpper inge limrester om dom sitter några dagar.
Det kan dock bli problem om man försöker påskynda härdningstiden med värme eller liknande då tejpen torkar och kan släppa limrester.
En takvinge på en Golf IV behöver inga tvingar m.m. utan går utmärkt att fixera med tejp.
Ska man montera tex. trösklar kan tvingar med sugkopp vara bra att använda.

Torka bort överföldigt lim direkt och vill man senare snygga till limfogen eller ta bort limrester så kan man göra detta med Sonax fytande hårdvax.

Norpan
2012-02-28, 23:19
Tackar för tipsen och jag kommer nog köra med det medföljande sikaflex limmet, det borde ju fungera
då dom skickar med det med vingen : )

mrpete
2012-03-01, 00:36
Jag stack iväg till seasea som har ett stort utbud av sikaflex. Fick med mig en tub av en svart variant, den starkaste men ändå flexibel enl butiksbiträdet.

Wolfen
2012-03-01, 05:18
Jätte bra skrivet, P-plats! Det skulle vara bra att ha det under FAQ/Styling! Kan du fixa ett bra inlägg om detta?

PassatGT16v
2012-03-01, 21:55
Jag har också fått tips på jobbet om sika flex, hittas bl.a för båtar.
Får hem det via jobbet.

Hittade även en tråd på forumet sedan för länge sen där det står att PL går bort.

Skrivet av dig då också Patrik.

Dock vet man ju aldrig vad som finns riktigt eftersom det säkert kommer nya produkter.