handdator

Visa fullständig version : Vågar man lita på DSG?



rixpucko
2012-02-19, 11:58
Nog ett evigt samtalsämne... Men hur är era erfarenheter med DSG de senaste åren? Har de blivit bättre? Vågar man köpa en bil som gått säg runt 8-9k mil med DSG? Vad är det som egentligen går sönder eller vad det nu är? mekaniskt? eller är det elektroniskt?

DPC
2012-02-19, 13:57
Om man har otur och drabbas av fel så är det vanligt med mekatronikenheten som styr växlingarna. Sen verkar gamla DSG6 vara med robust än DSG7. Jag skulle inte oroa mig så mycket. Se bara till att ha en bra försäkring som täcker maskinskadefel upp till 8 år/15000 mil.

Mini_me
2012-02-19, 18:01
Nog ett evigt samtalsämne... Men hur är era erfarenheter med DSG de senaste åren? Har de blivit bättre? Vågar man köpa en bil som gått säg runt 8-9k mil med DSG? Vad är det som egentligen går sönder eller vad det nu är? mekaniskt? eller är det elektroniskt?

Med tanke på hur många bilar som sålts med DSG så JA...jobbar i Sthlm och fel frekvensen är inte jätte hög (Klart det finns fel).

tonyboy
2012-02-24, 22:19
Om man har otur och drabbas av fel så är det vanligt med mekatronikenheten som styr växlingarna. Sen verkar gamla DSG6 vara med robust än DSG7. Jag skulle inte oroa mig så mycket. Se bara till att ha en bra försäkring som täcker maskinskadefel upp till 8 år/15000 mil.

Var hittar du en försäkring som täcker så långt/länge?

Merlinen
2012-02-24, 23:40
Folksam tex.

http://www.folksam.se/polopoly_fs/1.58719!/s10202.pdf
Sida 16.

DPC
2012-02-25, 10:32
Var hittar du en försäkring som täcker så långt/länge?

Trygghansa.

a128
2012-02-25, 13:06
Länsförsäkringar i Blekinge (och evt. något län till)

kim_gulle
2012-02-25, 23:46
Jag litar då inte på en DSG låda. Och i synnerhet inte DSG 7 lådorna. Precis som Mini-me så jobbar jag på VW verkstad och det är samma här. :/

Mini_me
2012-02-26, 11:09
Har inte så stor erfarenhet av DSG7 lådorna än men eftersom han fråga efter en beggad bil med runt 8-9k på mätaren så talar vi om den DSG6 och den är (sett till hur många som sålts) bra. Ja det finns fel men det gör det på allt. Bra försäkring , och ordentligt servad...mer än så kan du inte göra.

DSG7 har lite mer kopplings problem men en DSG låda är ju en mekanisk vanlig låda med en hydralisk/automatisk växel enhet. Dvs en 7á har en "vanlig" koppling medans 6án har våtlamell (Tål mer).

Man kan argumentera fram och tillbaka men ska man få ner utsläpp , göra bilar som drar mindre etc så måste det till ny teknik (DSG , start /stop etc) och städa bort mänskans roll i det hela ( Inte ligga för länge på växlar mm)...och då kommer det bli en bumpig ride. Jag väljer att se det posteivt - vi är med om en stor växling där bil tillverkare tvingas göra nåt för miljön och samtidigt bygga coola saker så folk vill ha...marknaden är våran ;)

rixpucko
2012-03-06, 18:48
Tack för svaren! :) Nästan varje VW av nyare modell man ser har ju DSG, därför jag undrar. Man vill ju inte sluta köra VW ;)

Golfbjörnen
2012-03-06, 21:47
Jag äger just en bil med DSG6, som gått 9000 mil. En 07'a Passat V6.
Och jag är en rätt nojjig och noggrann typ som person. Lyssnar mycket, känner mycket. Sån har jag alltid varit med mina bilar.
Alltså, på många sätt tror jag man måste förstå att DSG'n är faktiskt två manuella lådor med en koppling emellan, som måste ges nån halvsekund att jobba klart, att skifta mellan "skaften" som växlarna ligger på. Jag kan väl därmed tycka att mina låda inte är nåt under av smidighet vid fickparkeringar och lite långsammare rörelser, men alltså herrejevvlar vad bra den är i lite mera fart, helt makalös. Mellan back och fram vid parkering har man väl märkt att det kan bli lite mer mekaniskt ljud, lite "klonk" nångång som indikerar att den kuggar i. Hör man när man står utanför bilen om någon annan parkerar eller manövrerar. Men det är å andra sidan bara en större tydlighet i vad den INTE är, dv.s en låda såsom en Tiptronic eller vad t.ex. Audis mer traditionella automatlåda heter. För mig var det lite ovant i början att "växla automatiskt men tänka manuellt". Detta eftersom jag kört farsans A6 V6 och min egen Jetta 1.8T med automat som inte är av DSG-typ.

Jag skulle vilja säga att jag är benägen att köpa bil med DSG igen. Även om jag såklart också läst att DSG7 skulle vara om möjligt mer benägen till problem. Det jag uppskattar med DSG'n är dess snabbhet och "intelligens" i lite högre fart.

Nu vet jag inte hur det är med Mini_me och Kim Gulle ovan, men en tanke kring att de kanske kan vara tveksamma är ju att om de faktiskt jobbar på VAG så är det väl så att de också ser DSG-bilar som HAR problem, annars skulle de inte vara där, på service. och då blir det nog kanske att man blir lite färgad, att det känns som att DSG är en problemlåda, medans man kanske faktiskt ska tänka på hur många DSG-bilar som rullar där ute i trafiken problemfritt.

En tanke bara.

/Gb.

wibmag
2012-03-06, 22:57
Helt enig med Golfbjörnen, man får helt enkelt ha lite "feeling" vid t.ex fickparkeringsmanöver o.dyl. Då tycker jag DSG lådan kan kännas lite tjurig. Men den är totalt fantastisk i alla övriga driftscenarion. 5000 mil hittils...hoppas jag inte jinxat nu
http://en.wikipedia.org/wiki/Jinx

Mini_me
2012-03-07, 08:17
Bara så vi är på det klara...Mini_me likear DSG. :)

Kingen
2012-03-07, 20:17
Är enig med Golfbjörnen..

Har en ED35 med DSG och ca 500mil så jag är rätt färsk med DSG men SATAN vad mkt jag gillar lådan.. underbar låda på alla sätt och jag ångrar definitivt inte mitt val av låda! De unika avgaspuffarna är ju bara en bonus.

rixpucko
2012-03-11, 10:14
Tackar för alla svar! Får ju en lite på den tryggare sidan av alla tankar. Tyvärr är det ju så att man hur ju bara allt från de som har haft problem hela tiden... Aldrig från de andra som det funkar för :)