handdator

Visa fullständig version : VW Caddy -99. Växellåds läckage och fäste



Nile
2012-02-19, 10:38
VW Caddy -99
Har ett odjud när jag gasar eller släpper gasen. Verkar som det är bussningen i fästet till växellådadan som knakar.
Såg enkelt ut att byta. Byter man hela fästet (sitter med några bultar i växellådan) eller bara sjävla bussningen?
Om det går att förstå vad jag menar?
Såg även att det läckte olja ur packboxen där växelföraren går in. Antar detta är knepigare att byta?
Går den att byta från utsidan? Isåfall är det bara att dra ut växelföraren? Något mer man behöver byta? Hur går man till väga?
Vart fyller man på växellådsoljan? Kollar nivån?
Som ni märker är jag inte så van med detta.

P-plats.se
2012-02-20, 00:30
Antar att det är liknande lådor som en Polo -01:a jag bytte den tätningen på utan större problem.
Lossade ens skruv som höll länkaget på axeln (lossar man på andra ställen måste länkage justeras efteråt!) och sen var det bara att sticka en skruvejsel genom tätningen och dra ut den.
Oljan fyller man i på framsidan i hålet efter en insexsbult, tänk bara på att rätt mångd ska fyllas på och dessa lådor ska "vångsmatas" och inte bara fyllas upp till hålet!

Nile
2012-02-23, 12:05
Vad menas med vångmatas?
Hörde man skulle bara kolla upp hur mycket det skulle vara i och fylla efter det, eller fylla upp till "plast drevet" där hastighetsmätar vajern går ned, hur man nu skall kunna se nått där..

Haugeman
2012-02-23, 15:47
Tror nog han menar Tvångsmatas. altså fylla i det som står i manualen och inte bara till det blir fullt första ggn. antagligen måste man fylla på och låta det sjunka ner, fylla igen , sjunka osv osv .

polomannen
2012-02-23, 18:26
Det är fylla på och köra....

Nile
2012-02-25, 14:44
Skruvat ur en isex bult på undersidan av lådan men ser ut som det sitter en till ovanpå den med ett mindre gänget hål i, ingen olja rinner ut.
Något fel eller är det en annan plugg?

Nile
2012-02-27, 12:36
Var såklart en annan urtappningsplugg som satt från sidan.

Bytte fästet som satt på växellådan men var inte det spm gnisslar/knakar, någon som har någon teori vilken eller var felet ligget? Låter som det är någon bussning som är slut.

Tack!

larsahl
2012-02-29, 15:24
Topplagringarna till fjädrarna fram kanske.