handdator

Visa fullständig version : Hur få loss bakre dämpare golf?



Sweden-Viking
2007-07-28, 14:38
Skulle byta dämparen/fjäderbenen bak på min golf cabriolet men får inte ut bulten som sitter i nedre dämpare fästet, verkar vara vanligt att dessa sitter som berg, värmde med gasolbrännaren och slog med hammare och yxa, men vågade inte värma för mycket då gummi bussningarna börjar kola sönder och risk att dämparen eller tanken exploderar.
Bultarna går igenom en gummibussning med rör innuti.


Hur får man loss den finns press eller är det mer våld med slägga som gäller.
PS bilen är ej rostig...DS

Modig
2007-07-28, 15:47
Det är som sagt ganska vanligt att detta fastnar!

rostolja varje dag några dagar innan man börjar jobba med det och sedan brukar det bara bara och banka och värma för hela livet :)

att tanken spricker i dämparen är inte så stor risk om det är oljedämpare... däremot gasär det värre men det ska till en hel del värme!!!

bara och plocka fram släggan

joo
2007-07-28, 18:36
Om inte våld hjälper så är det bara att såga av bulten med en sticksåg, kapa den så nära gummibussningen det går på varje sida och sedan brukar resterna ramla loss av sig sjäva och dämparen är lös. Tror det är det snabbaste alternativet...

Holmgren
2007-07-28, 19:13
Jag fick såga av mina. Hade inge tigersåg så det fick bli vinkelslip. Tyvär var skivan för stor så jag fick lite märken i axeln men det ska nog rätta sig till det med. Lycka till.