handdator

Visa fullständig version : K-jet från en 240 turbo VS Golf Gti-83



jesse
2012-02-17, 20:15
Hej
Jag har Golf gti mk1 och har sett att en del byter K-jet på Gti men jag har inte koll på när det är dax. Hur mycket finns att hämta genom att göra det. Jag kommer framöver att försöka öka på effekten men hur långt klarar man sig på gti's orginal K-jet och när bör man byta.

Mvh
Jesse

kim_gulle
2012-02-17, 22:20
Lilla k-jeten som sitter på golfarna klarar åtminståne 170 häst med rätta inställningarna. 240 turbo sprutet blir aktuellt om man ska ha turbo eller plocka uppåt 200 hästar. Men vid det laget är det mer värt att gå över till elektronisk insprutning. Även om man ska ha turbo så tycker jag att man ska gå över till elektronisk. Visst funkar det med K-jeten också om man vet vad man gör, men den blir ju inte lika optimal som ett elektroniskt system. :)

mrpete
2012-02-17, 23:41
Det är inte helt säkert att 240-turbojeten räcker till ens 200 sughästar, men därikring ska man väl kunna plocka iaf om allt annat stämmer. Bränsleförbrukningen blir ganska hög, ännu värre om man har turbo. För att få k-jetronic "optimalt" behöver det gnistas, vilket kostar ungefär lika mkt som att köpa ett komplett nytt megasquirt, eller ett bättre begagnat annat elektroniskt sprut.

Dock kan du få problem vid sbp om besiktningsmannen är på hugget och ser att du bytt insprutningssystem, då blir det antingen att plocka tillbaka eller regga om till e85. har du däremot bytt till 240:s k-jet kommer de aldrig se någon skillnad (om de inte är riktiga fantaster på just k-jet).

Mange.k
2012-02-18, 08:09
Ett org turbo k-jet räcker nog inte till 200 hästar, när jag åkte 240 turbo så var man tvungen att fippla med bränsletillskott å grejer för att få lite effekt.

Janne.M
2012-02-18, 19:16
Turbo sprutet räcker väl till ca 180 hk utan att fippla met