handdator

Visa fullständig version : Varför köpte jag en Golf med den kassa 1,4an :( HJÄLP VEVHUSVENT FRYSIT......



Sapiens
2012-02-15, 20:12
Ännu en 1,4 16V som kamaxeln har skuret på pga att vevhusvent har frysit :(
Det är avgas kammen som skurit och ”lilla” kamremmen gick av, olyckan hände när bilen just hade startas, finns det någon chans att ventiler klarar en sådan olycka? Kan man på något sätt kolla kompan efter men lyft av kammarna? Men med min tur så är det nog bara leta rätt på en ny motor!
Det är en Golf IV 1,4 2000 motorn heter AKQ, skulle det gå montera en BBY motor som verkar vara från samma motor familj?

Norpan
2012-02-15, 23:15
Svaret är nej, ventilerna har inte klarat den smällen så minst fyra är krokiga och kambryggan
är skit.

Du kan ta toppen komplett med kambrygga från en BBY men med små modiferingar av vevhusvent. uttag.

Sapiens
2012-02-16, 17:17
Tack för svaret, jag har helt tappat förtroendet för motorn som sitter i bilen, skulle BBY motor passa rak av på min bil? har fått tag i en hel motor och jag tror nästan det blir billigare och smidigare att byta ut hela motorn.

Manny
2012-02-16, 17:45
Lite ot, men vad är det som orsakar detta vanliga ras och hur kan man förebygga det?

skickat från min mobiltelefon.

ReD-
2012-02-16, 20:25
enligt far verkstadschef på vw/audi verkstad, så finns det något ombyggnadskitt att köpa så man får eluppvärmd vevhusvent så slipper man detta problem.
finns att köpa hos din vw handlare.