handdator

Visa fullständig version : Nytt utbytes-ok bak, taskig returfjäder vanligt? passat96



JettaSport
2012-02-14, 15:27
Har bytt ok bak på passat tdi 96:a min far.

Handbromsen kommer sig ändå att ligga på när man släppt spaken.

Passaten skulle ändå in på service så pappa bad dem då kolla om det kanske skulle bytas wirerar.
Förvånande säger verkstaden att det är oket som inte drar tillbax sig på armen helt och det är inte wiren.

Nytt utbytesok var det.

Killen på verkstan säger att på sista 2 åren har de varit ute för typ 10st utbytesok med taskig returmekanism.
Killen tror själv att renoveringsfabriken troligen struntar i att byta fjädrar och kanske bara byter gummidelar o lite annat.
De tar ok från mekonomen själva, detta ok kommer från BDS, som säger de tar från samma lev. som mekonomen.

Har ni varit med om detta oxå?? Era erfarenheter?


http://www.autobas.net/show_tecdoc_picture.php?PictureID=11401796

JettaSport
2012-02-16, 18:34
verkar vara jag som råkat ut mest då ;)

ska in på verkstad i morrn igen med ett annat lika ok.
sen bara vänta på reklamationen hos fabriken så de inte säger annat än att det är okej.

kim_gulle
2012-02-16, 18:57
Min farsa köpte ett utbytesok från mekonomen till sin golf 2 och på det så var också fjädern för handbromsreturen för klen. Grejen är nog att dem snyggar upp och återanvänder de gamla fjädrarna, för om man tittar noga på fjädern så ser man att det har varit korrosion på den. Förbannat dåligt av dem alltså.

a128
2012-02-16, 19:58
Dom gånger jag har råkat ut för detta fenomen en Golf Mk4 samt min nuvarande så har handbromsvajrarna kärvat
åtgärden har då varit byte av dessa

jag har hör om en som köpte en utbytesstartmotor, när han öppnade den så var det bara 1 av dom tot. 4 kolen som var utbytta :-(

boster
2012-02-17, 08:12
hade samma fel löste detta med att montera dit en xtrafjäder på bromsoket

JettaSport
2012-02-18, 22:56
Det var tråkigt men ändå "kul" att höra fler som haft fjäderstrulet... För där jag köpte var det ovanligt minsann med såna fel, de kändes som dom lastade över fjäderfelet på "kund" istället ett tag.

Ja, jag funderade oxå på extra fjädern, men har man köpt ett "lagom nytt" ok så ska de väl fungera tycker jag ju... så de blir mer dyrt jobb på verkstan, denna gången kune inte jag bistå så bilen måste lämnas på verkstad för detta 2:a byte och börja kosta pengar i jobb nu oxå...

tack för responsen

intressant med den korroderade returfjädern på mk2-oket...