handdator

Visa fullständig version : VW touran 1,6 FSI problem



jankan
2012-02-11, 08:30
Hej

Har en Touran som gör mig galen snart. Det hela började i höstas med att bilen var svår startat vid första försöket. Startmotor drar men kommer inte över och motor stannar. Vid andra försöket helt OK. Bilen är alltid svår startad när den har stått mer än 8 -12 timmar. Under dagen är det inte nng problem att starta bilen vid första försöket.
Så har det gått fram tills vädret blev kallare. Vid -10 tar det 5 startförsök. OCh vid -17 gick bilen inte igång alls. Misstänkte batteri (även VAG-verkstad sa det). Kollade med ny batteri men bilen startar inte ändå. Fick dra bilen till verkstad.
I verkstan i värmen startade bilen vid andra försöket, de ringer och säger att tändstiften är blöta och sotiga, dålig komp i tvåans cylinder vid kall start och dessa felkoder - P1032, P1070, P1603
De byter tändstift, kompen blir bättre och jag kan hämta bilen. Verkstan tycker att felkoder försvann sen...
jag åker runt med bilen EN dag. Morgonen vid -17 bilen startar inte igen.

Frågan Kan NOX-sensorn (dessa felkoder är NOX-sensorns) göra så att bilen går inte att starta eller är den nng annan sensor som spökar ....
Bilen dragen till verkstan igen men mekaniker drar hår och vet inte vad som ska göras. HJÄLP !!!!!

polomannen
2012-02-11, 09:12
Vad är det för verkstad du har lämnat till...????

Förmodar det är inget VAG verkstad.???

Och kompen kan inte bli bättre om man byter stift bara...

jankan
2012-02-11, 09:41
Nej det var inte VAG verkstad utan M. Frågan är vad som spökar ??? kan NOX-sensor vara stora boven. har läst att vissa kör runt med nox-felmeddelander år utan att det märks något (förutom högre bränsleförbrukning) har varit hos VAG verkstad med och frågat just om NOX men där ficka jag svaret också kör så länge det inte lyser motorlampan. Då kan du komma in. Lampan lyser inte utan bara felkoder och stående bil ....

Lasse62
2012-02-11, 10:33
P1603 är ju till skillnad från de andra två felkoderna själva Styrenheten.

Denna kod kan uppstå om batteriet inte klarar att lämna tillräcklig spänning vid belastning utan att själva styrenheten är defekt, förutom batteriet kan det vara oxiderade anslutningar.

Får du denna felkod med ett fullt fungerande (och lastprovat) batteri kan styrenheten (EEPROM) vara defekt.

jankan
2012-02-11, 12:13
P1603 fick vi pga att vi hade försökt att starta bilen med starthjälp och även blockat bort original batteriet o ställt till annans bils batteri för att se om felet var i batteriet.
Verkstad förklarade denna felkod pga att vi hade trixat med batteriet...

Vet nng annan om de andra felkoders orsak????

Lasse62
2012-02-11, 20:08
Övriga är ju NOX sensorn etc men det ska ju inte göra att motorn inte startar