handdator

Visa fullständig version : köpråd golf vr6 -96



mrpete
2012-02-09, 17:45
Vad tror ni om denna vr6:an? Hur ligger den prismässigt. ser man bara till bil och modell så tycker jag den ligger ganska högt, men med tanke på hur den ser ut att vara i skick samt vad som är gjort med den så känns det inte så dyrt..

Måste ju ha en ny bruksbil nu när jeep:en blir inlöst av försäkringsbolaget.

tagit bort länk.

Lasse62
2012-02-09, 18:04
1) 200 hk kan du ta med en nypa salt, det som är gjort ger inte 26 hk....

2) Tycker du kan pruta minst 8-10 tkr om kedjorna inte är bytta, för det bör du göra snart om det inte är fixat.

30 tkr för en orginalbil utan rost och med kedjorna bytta är ett helt ok pris

mrpete
2012-02-09, 20:03
Jo, jag tyckte det lät lite mkt också.. men lite bör det ju ge iaf. Ska höra med honom om kedjorna, annars kostar det ju fläsk och är inte jättekul att göra.

Men det är ju bra att veta att det annars är ett ok pris iaf. Om kedjorna är bytta tänkte jag lägga ett bud på 27 till att börja med och se vad han säger om det. Tack för svar!


1) 200 hk kan du ta med en nypa salt, det som är gjort ger inte 26 hk....

2) Tycker du kan pruta minst 8-10 tkr om kedjorna inte är bytta, för det bör du göra snart om det inte är fixat.

30 tkr för en orginalbil utan rost och med kedjorna bytta är ett helt ok pris

Lasse62
2012-02-09, 20:27
Precis!

Om allt fungerar och skavankerna är få är 30` helt acceptabelt om kedjorna "är gjorda" och bilen är hyfsat orginal och inte sönderstylad.
Det finns inte värst många orginalbilar kvar tyvärr.

Sönderskruvade bilar betingar avsevärt lägre pris.

2009 köpte jag en -97:a 17 t mil med nybytta kedjor för 30 tkr, i mkt bra bruksskick och lätt återställbar till orginalskick.
2011 likaså en -97:a Syncro i bruksskick med några mindre defekter (hjullager) med likaså nya kedjor för 20 tkr.

Så är kedjorna inte åtgärdade så välj en annan bil eller tokpruta och gör bytet själv.

R.Grönberg
2012-02-09, 21:17
En polare från örebro har ägt denna och den ska vara snuskigt fräsch. suttit ett kompressor kitt på den för många år sedan, vet det var en gubbe som hade den då

mrpete
2012-02-09, 23:07
okej, tack för svar! Jag har pratat lite med ägaren, som verkar vara väldigt ärlig och uppriktig. Kamkedja ska vara bytt för 1500mil sedan, hur långt till går den till byte då? betydligt längre än kamrem vad jag förstått.

Jag är glad att det inte sitter raket-kit på denna bilen, den är ju snygg original så :) porsche cup fälgar följer med också i 17".

Man har ju sett ett antal rishögar som sålt betydligt billigare, men då är de avställda, obesiktigade och har gått 25-30Kmil. Jag vill ha en bruksbil som är driftsäker och iaf lite rolig.

Jag ska kolla på den på lördag, uppdaterar hur det verkar då.

Lasse62
2012-02-09, 23:11
Det finns ju inga intervaller från VAG men ett riktmärke kan väl vara 15-20 t mil lite beroende på hur man kör (inte belasta en kall motor) vilken olja man använder och hur oljebytena sköts.

Kul om du hittar en bil som inte är sönderskruvad och sönderkörd, sådana finns det på tok för många på Blocket :-)

mrpete
2012-02-09, 23:26
Okej, så det är såpass långt ändå? :O

Jag kommer att göra täta oljebyten och se efter bilen ordentligt, man får ju bevara en av de fina som finns kvar. Farligt när man hör mkt bra om en bil man är sugen på. Men jag ska kolla den ordentligt på plats, men som sagt.. säljaren gav ett väldigt bra intryck. Det enda som egentligen talar emot denna bilen är att jag var sugen på en turbo, helst rwd eller 4wd. Men det är svårt att hitta en sån som både är rolig, ekonomisk och i bra skick. kollat på många audi a4, a3, s2, s3, s4 osv. men de flesta har gått långt eller ligger höögt i pris.

fjelltrone
2012-02-09, 23:28
Kolla så att alla papper finns på kedjebytet! Tänk på att VR6:or är hårt körda, de är bara strunt när folk säger att de inte är hårt körda (vissa kanske lite mindre), men de flesta som kör vr6:a är glada på gasen:). Kolla gärna elhissar (de brukar vara sönder) och att personen inte har skruvat för mycket med det elektriska. Om det har suttit kompressor på bilen tidigare, kolla då så att AC fungerar (om den nu finns). Lycka till med bud...:)

Lasse62
2012-02-09, 23:38
Okej, så det är såpass långt ändå? :O

Jag kommer att göra täta oljebyten och se efter bilen ordentligt, man får ju bevara en av de fina som finns kvar. Farligt när man hör mkt bra om en bil man är sugen på. Men jag ska kolla den ordentligt på plats, men som sagt.. säljaren gav ett väldigt bra intryck. Det enda som egentligen talar emot denna bilen är att jag var sugen på en turbo, helst rwd eller 4wd. Men det är svårt att hitta en sån som både är rolig, ekonomisk och i bra skick. kollat på många audi a4, a3, s2, s3, s4 osv. men de flesta har gått långt eller ligger höögt i pris.

Du skulle haft tag i en Vr6 Syncro då... Finns ännu färre än FWD och är lite underskattade tycker jag

mrpete
2012-02-09, 23:51
Jag har för mig att han sa att det fanns en massa kvitton, så det får man kolla. Visst är det så att de allra flesta vr6:or fått gå hårt emellanåt, inget tvivel på den saken. Har en liten checklista på saker jag ska kolla. Säljaren själv verkade inte så bilkunnig och har lämnat iväg arbeten på den.

Ja, en syncro skulle varit ultimat, men som du säger finns det inte många. De få som fanns är det alldeles för stort avstånd till för att det ska vara lönt att chansa. Jag ska kolla på denna iaf så får vi se hur det blir. tack

fjelltrone
2012-02-10, 10:06
Ok, ja gå igenom alla kvittorna. Kolla även med Carfax så att miltalen stämmer (kostar typ 50kr), men det är värt de! Får du tag i personens sista 4 siffror i personnr så kan du även gå in och kolla äldre besiktningsprotokoll på bilen. Vilken tur att man ha sig en Golf VR6 Syncro i garaget då...:)

R.Grönberg
2012-02-10, 10:48
Ok, ja gå igenom alla kvittorna. Kolla även med Carfax så att miltalen stämmer (kostar typ 50kr), men det är värt de! Får du tag i personens sista 4 siffror i personnr så kan du även gå in och kolla äldre besiktningsprotokoll på bilen. Vilken tur att man ha sig en Golf VR6 Syncro i garaget då...:)

i garaget??? det är ju ny du kan använda syncron. isåkning är grymt skoj!

mrpete
2012-02-10, 12:19
Jag har kollat miltalen på transportstyrelsen redan. Den säger 14.XXXmil men ägaren uppgav att den har fått ny mätare och egentligen har gått 16.XXX så jag litar på att det stämmer.

Återkommer imorgon när jag har kikat på och provkört bilen :)

Lasse62
2012-02-10, 15:12
Jag har kollat miltalen på transportstyrelsen redan. Den säger 14.XXXmil men ägaren uppgav att den har fått ny mätare och egentligen har gått 16.XXX så jag litar på att det stämmer.

Återkommer imorgon när jag har kikat på och provkört bilen :)

Hos Bilprovningen kan du kolla mätarställningen tre år (minst) bakåt i tiden.
Bara att maila och be om kopior på protokollen.

Blir det ingen affär så kan jag tipsa dig om en -97:a Syncro i Västerbotten om den finns kvar, lite mer jobb dock :-(

mrpete
2012-02-10, 17:37
Jo jag vet, men då måste man ju ha ägarens 4 sista siffror, annars kan man inte logga in på bilprovningens hemsida. fast iofs, maila borde ju gå.. om de ger ut den infon till någon annan än ägaren.

Jag måste köpa en körklar bil då den ska användas som bruksbil fram o tillbaka till jobbet nästan dagligen.

Lasse62
2012-02-10, 22:33
Jo jag vet, men då måste man ju ha ägarens 4 sista siffror, annars kan man inte logga in på bilprovningens hemsida. fast iofs, maila borde ju gå.. om de ger ut den infon till någon annan än ägaren.

Jag måste köpa en körklar bil då den ska användas som bruksbil fram o tillbaka till jobbet nästan dagligen.

Inga problem att maila och få protokoll för vilken bil som helst, det är offentliga uppgifter.

fjelltrone
2012-02-11, 11:27
Vill inte slänga ut bilen på vintern, allt jävla salt förstör ju... Är bara en sommarbil:)

mrpete
2012-02-11, 17:58
Nu så, nu har jag varit och tittat på och provkört bilen.

Fördelar:
Otroligt fräsch, inte en rostfläck, felfri skinnklädsel
Går riktigt bra och låter gott med supersprintsystemet
Ligger bra på vägen, inga oljud eller klonk
proffstonade rutor
motor såg fräsch ut, ingen olja eller smuts
KW coilovers, K&N filter, 650nm koppling och lamell, etc
tjock pärm med mass kvitton på massa jobb och utbytta delar

nackdelar:
tickar lite vid tomgång, men inget rassel
tveksam funktion ac, kändes som den kyler lite dåligt
saknar kvitto för kamkedjebyte, har gjorts svart hos h*ns w*gners bilverkstad
bränslepumpen tjuter en del, ska vara någon värre pump kvar från "kompressortiden".
insugsröret i plast (mellan lmm och insug) verkar vara lite sprucket då det är tejpat längst in. Dock hade jag ändå tänkt byta till "power rohr".

Så det var väl mitt intryck iaf. Vad säger ni om det?

Lasse62
2012-02-11, 20:04
Även om kedjorna bytts "svart" vilket ju är vanligast så bör man ha kvitton på delarna.

mrpete
2012-02-11, 20:31
Njae, det är ju inte säkert. Om det är bilfirman som köpt delarna och sålt den till inköpspris får man nog inget kvitto på dem heller.

Men jag tror faktiskt att den är bytt, dels så fanns kvitto på en jäkla massa andra delar, massa dokumentation om vad som är gjort osv. Dels så har nuvarande ägare ringt runt till tidigare som gjort kamkedjebytet och frågat var det gjorts osv. Inget rasslar heller, det är lite lite tickande på tomgång men inget allvarligt.

R.Grönberg
2012-02-11, 20:50
sist den var ute kostade den ju 70 loppor lr nått så det priset borde va bra=) köpt den än?

mrpete
2012-02-11, 22:04
Jaså, men det måste väl ändå ha varit med kompressorkitet? Nej jag har inte köpt den än, jag överväger nån dag. Får försäkringspengar från jeep:en i början av nästa vecka. Först då kan jag ta ett slutgiltigt beslut.

Har du någon mer informationen om denna golfen?


sist den var ute kostade den ju 70 loppor lr nått så det priset borde va bra=) köpt den än?

mrpete
2012-02-11, 22:19
45min kvar om man vill ha kompressorkit.. hmmm, haha

http://www.ebay.co.uk/itm/Eaton-Kompressor-Kit-M65-fur-VR6-BMW-G60-u-v-m-kleines-Laderrad-/260952944457?pt=DE_Autoteile&hash=item3cc201ef49

fjelltrone
2012-02-12, 11:58
Ja kvitton för fan! Han måste väl ha köpte delar till en kamkedjebyte eller stod firman för detta också? Jag har också ett högre tjutande ljud på min bränslepump, men det är tydligen en fetare pump pga kompressorn som satt på.

mrpete
2012-02-12, 12:17
Jo man kan tycka att det borde finnas kvitton på delar. Men som sagt, det var en firma som gjorde det svart och de har väl köpt delarna för att få ner priset. Jag har namnet på personen som har lämnat den till firma för kamkedjebyte.

Ang. pumptjutet så är det så ja, en värre pump. Man kanske kan isolera bort ljudet, lite störande.

Jobbigt detta att inte kunna vara helt säker..

onk
2012-02-12, 13:56
Säkert en fin bil, men har det suttit kompressor har det jue slitit mer på låda/motor även om den varit gubbkörd.
Annan koppling och jobbig soppapump är väl knappast något att lägga på pluslistan heller.

Dock så finns det inte så många fina vr kvar och är rätt meningslöst att köpa en halvrisig för 15-20k när den här är så pass billig.
Kan tickandet komma från spridarna tro?
Hörs rätt tydligt med huven öppen som på dem flesta bilar med "modern" insprutning.

mrpete
2012-02-12, 17:30
Jo, bilen är väldigt fint och den går väldigt bra kan jag säga efter att jag tittat på den och provkört. Inget sladdar i vare sig hjulupphängning eller växlar. Inget oväsen i lådan, testade att växla snabbt mellan 2-3-2.

Starkare koppling och pump är väl kanske inga stora plus, men då vet man iaf att de funkar och är bytta. Det sitter även alu/delrin motorfästen. Andra bussningar har jag inte kollat, men ska kolla på den igen för att se det samt om det sitter kvar kw v3 coilovers på den som iaf suttit innan.

Priset är väl helt ok egentligen. Man får ju hitta något slags medelpris för en vr6, lägga till för sånt som är bra men också dra av för nackdelar/brister. tex så vet jag inte om ac fungerar, startmotorn låter lite då solenoiden inte drar tillbaka direkt som den ska. (lätt att byta).

Tickande spridare?? Det låter inte bekant.. det låter vid tomgång, men försvinner när man gasar. ska lyssna på det igen imorgon. Men vad vet jag, spridare kanske brukar ticka..?

Vad är ett rimligt pris då? Borde det gå att få ner den under 30K, 27? 28?

mrpete
2012-02-12, 18:25
Blir nog så att jag köper denna vr6:an. Priset kan jag avslöja om det är någon som veta, efter jag köpt bilen.

fjelltrone
2012-02-12, 18:43
ge honom 27.500kr kontant i handen...

Lasse62
2012-02-12, 18:55
Spridarna tickar på en av mina så det är nog inget ovanligt, andra oljud från den sidan kan vara lagret till remspännaren men det låter ju helt annorlunda.

Priset? någonstns mellan 20 o 25 tkr beroende på hur säker du är på att kedjorna är "gjorda", A/C kostar ju en slant att fixa, om det inte är så enkelt att man släppt ur gasen vid kedjebytet och inte laddat om systemet sedan :-)

Henke
2012-02-12, 19:14
Tänk på att säljaren kanske läser denna tråd, det kanske är lite dumt att skriva att du tänker köpa den om du vill få ner priset ;-)

onk
2012-02-12, 22:30
25-30 är sjukt prisvärt om allt det där är gjort och den är seriöst omlackerad etc.

mrpete
2012-02-12, 22:34
Jag vill visa respekt för säljaren så jag skriver inte vad priset är. Men vi har kommit överens om ett pris som känns ok för båda parter. Så att jag skriver att jag ska köpa den gör inget. Jag väntar bara på att jag ska få pengar från försäkringsbolaget för jeep:en så skriver vi papper.

Jag har läst att ac:n inte fungerar om det är under 5*c så att den inte blev jättekall ska nog inte vara några problem, den har funkat innan enl ägaren. Svårt att testa nu om man inte har varmgarage att köra in i en stund (Mitt är knökat, golf 1 +massa grejer).

Återkommer med bilder och info så fort bilen är min :)

mrpete
2012-02-12, 22:35
Den är inte omlackerad. Det är originallacken som är i sjukt bra skick, bilen är helt rostfri (ej körts vintertid på många år).


25-30 är sjukt prisvärt om allt det där är gjort och den är seriöst omlackerad etc.

mrpete
2012-02-14, 14:08
Bilen är köpt, tråd kan låsas. Bara kört lite grann men är än så länge sjukt nöjd! :D