handdator

Visa fullständig version : Kolkanister på Passat -00?



mt4base
2012-02-08, 22:35
Har för längesen haft uppe ämnet att min gamla Passat -00 luktar lite bensin ibland. Det läcker inte nånstans vad jag kan se. Filter och oljor är bytta men lukten verkar inte påverkas. Häromdagen fick jag ett tips om att kolkanistern kan vara igensatt, frågan är till er kunniga, finns det en sådan i passaten av denna årsmodell och vad gör denna manick? Vad jag fick förklarat för mig så har den något med vevhusventilation att göra och om den är tät eller defekt kan det tydligen bli lukt? Tacksam för kunskap i ämnet.

Cullberg
2012-02-09, 08:00
Vilken motor rör det sig om?

mt4base
2012-02-09, 09:07
Det är en 1.8t, 150hk.

Henrik.M
2012-02-09, 21:03
Kolkanister filtret har med den slutna tankventilationen (urluftningen) att göra och är en behållare fylld med aktivt kol dit bränsleångårna från tanken leds och renas.
På passaten sitter den kring högre innerskärm fram OM jag inte minns fel , styrs via en ventil.

mt4base
2012-02-09, 22:46
ÄR den svår att byta? Vad måste man ta loss för att komma åt? Kan ventilen som styr, vara kass?

monti garbi
2012-02-10, 01:45
Om magnetventilen till kolkanistern är felaktig bör den lämna felkod.

polomannen
2012-02-11, 09:19
Bör räcka att byta magnetventilen....den styrs utav motorstyrdornet.

RobinR
2012-02-11, 19:24
Har du problem så får du felkoder, magnetventil taktar in ånger i insuget för miljöns skull.
De man brukar säga är att när problemet med flödet uppstår ( vid felkod ) o det är kallt ute så
börjar man med att byta ventilationen då de blir kondens o när det är kallt ute fryser detta.
Sommarn så är de mer troligt med magnetventil.
Men har du inte felkod på detta så skulle iaf inte jag byta detta. Magnetventilen tror jag kostar runt 800 kr. Burken kommer jag ej ihåg. Men runt samma summa skulle jag tippa på.

Mvh