handdator

Visa fullständig version : Golf GTI MK7 - Info



Sidor : [1] 2

Premis
2012-02-05, 21:10
Nu börjar det ju ploppa upp lite info om kommande GTI. Förbannat spännande om du frågar mig :).

Kommer bli fullknökad med roliga prylar.

Vikten på GTI'n kommer ligga 100kg under dagens MK6, standard MK7 runt 70kg lättare. Man verkar vilja sikta på att få ned vikten i MK4-klass. GTI'n kommer få ett tak i aluminium för lägre vikt och lägre tyngdpunkt. Framhjulen flyttas fram 40mm för bättre viktbalans.

.. och mycket mer.

Ser den bara inte ut som apskit så tror jag att jag hoppar över MK6 helt och hållet ;).

http://www.topgear.com/uk/car-news/new-volkswagen-golf-gti-mark-7-2012-01-30

http://www.autoblog.com/2012/02/03/what-we-know-about-the-2013-volkswagen-golf-next-gen-gti/

Bossni
2012-02-05, 21:27
Fullknökad med roliga prylar säger du. Menar du aluminiumtaket då?

Nä jag som har en mk6 känner inget sug alls för att byta. Isf skulle det vara en R. Jag tror inte att det kan vara en så stor skillnad mellan 6-7, eller ja skillnad kan det allt vara men, dessa bilar kommer inte gratis. Så det håller inte i längden att byta stup i kvarten.

Behåller kvar min 6a ett par år till.

Premis
2012-02-05, 22:24
Fullknökad med roliga prylar säger du. Menar du aluminiumtaket då?

Nä jag som har en mk6 känner inget sug alls för att byta. Isf skulle det vara en R. Jag tror inte att det kan vara en så stor skillnad mellan 6-7, eller ja skillnad kan det allt vara men, dessa bilar kommer inte gratis. Så det håller inte i längden att byta stup i kvarten.

Behåller kvar min 6a ett par år till.

Det senaste av det det senaste inom säkerhet och infotainment i en bil med högre effekt och betydligt lägre vikt är väldigt lockande i alla fall för mig. Ofta brukar ju sånt ge Ökad vikt men lyckas dom med konsttycket att minska vikten så mycket så tycker jag att det är imponerande.

Merlinen
2012-02-06, 08:38
Detta låter ju välldigt bra för oss konsumenter iallafall :)

So VW's engineering chief Ulrich Hackenberg says the parts cost will be 20 percent less than now, and the development and tooling cost for each model will be 30 percent less than now, and the manufacturing cost will be 30 percent less than now.

Premis
2012-02-06, 10:25
Detta låter ju välldigt bra för oss konsumenter iallafall :)

So VW's engineering chief Ulrich Hackenberg says the parts cost will be 20 percent less than now, and the development and tooling cost for each model will be 30 percent less than now, and the manufacturing cost will be 30 percent less than now.

Är ju inte det som bestämmer slutpriset, räkna med dyrare bil tror jag :). MK6 skulle ju också vara billigare, vad blev den, 10% dyrare än MK5? Tror den kommer ligga på ca 300 i grundpris, allt blir ju dyrare.

Merlinen
2012-02-06, 11:21
Är ju inte det som bestämmer slutpriset, räkna med dyrare bil tror jag :). MK6 skulle ju också vara billigare, vad blev den, 10% dyrare än MK5? Tror den kommer ligga på ca 300 i grundpris, allt blir ju dyrare.

Mmm, kommer dom säkert att blir.
En R med DSG har ett grundpris idag på 354 400,00 kr
Så få se vad en R MK7 blir, men för mig är det änu lågt borta :)
Nästa bil byte blir väll när man kan hitta en R mk7 beggad :)

Marcus
2012-02-06, 21:36
Alla fakta om Volkswagens nya MQB-bygglåda: http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20120206/alla-fakta-om-volkswagens-nya-plattform

Peter-C
2012-02-06, 22:30
Alla fakta om Volkswagens nya MQB-bygglåda: http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20120206/alla-fakta-om-volkswagens-nya-plattform

”Modularer Querbaukasten” På längden ska den tydligen vara variabel. Enligt bilderna knappast på bredden. En Passat blir lika bred som en Golf i framtiden. Skillnaderna mellan modellerna minskar. Lång Golf får heta Passat + eventuell exteriör design profil? Vi får väl se vad det innebär.

/Peter

jimZon
2012-02-07, 08:54
De nya dieseln har jag läst om på annat håll. Om den stämmer med sina 190hk och en ännu lägre förbrukning så kan det helt klart bli ett intressant alternativ till min nuvarande.

kim_gulle
2012-02-07, 09:21
Om man kollar på dem bilder som bjuds ut på Auto Express så vette sjutton om jag gillar den...

Åkesson
2012-02-07, 20:41
Om den kommer att se ut så här så behåller jag min ett tag till.
http://www.autoexpress.co.uk/images/front_picture_library_UK/dir_905/car_photo_452680_25.jpg
http://www.autoexpress.co.uk/images/front_picture_library_UK/dir_905/car_photo_452677_25.jpg

frazer
2012-02-07, 22:11
Baken är ju OK, väldigt Audi:ig, men fronten är ju för hemsk!

Lilla_Vargen
2012-02-08, 07:18
Bilden ovan är ju en fantombild.
Jetta front, Passat bakljus och sänkt taklinje ;-)

Nämen det blir väl bra om man kan få bättre balans i bilen OCH att samtidigt få ner kostnaderna på tillverkningen.
Visst i slutändan hinner nog inflation och massa andra faktorer påverka priset så när den väl kommer blir den nog inte billigare MEN förhoppningsvis prisvärdare.
Nästa steg i minskad miljöpåverkan är ju att både minska bilens vikt samt att förenkla tillverkning av delar och jag tror nog inte att VW är ensamma om att staka ut en sådan väg i framtiden som kommer.
Vad vägde en "naken" Mk1 GTI ?? 900 kilo ??
MK6 GTI "naken" ca 1450 ???

Finns mänga kilon att plocka och kommer MK7:an att trilla ner på runt 1350 blir det ju märkvärd skillnad i både prestanda OCH miljö/ekonomi.

kim_gulle
2012-02-08, 09:52
Bilden ovan är ju en fantombild.
Jetta front, Passat bakljus och sänkt taklinje ;-)

Nämen det blir väl bra om man kan få bättre balans i bilen OCH att samtidigt få ner kostnaderna på tillverkningen.
Visst i slutändan hinner nog inflation och massa andra faktorer påverka priset så när den väl kommer blir den nog inte billigare MEN förhoppningsvis prisvärdare.
Nästa steg i minskad miljöpåverkan är ju att både minska bilens vikt samt att förenkla tillverkning av delar och jag tror nog inte att VW är ensamma om att staka ut en sådan väg i framtiden som kommer.
Vad vägde en "naken" Mk1 GTI ?? 900 kilo ??
MK6 GTI "naken" ca 1450 ???

Finns mänga kilon att plocka och kommer MK7:an att trilla ner på runt 1350 blir det ju märkvärd skillnad i både prestanda OCH miljö/ekonomi.

En naken MK1 GTI väger typ 680-700kg med motor och upphängning.

Tror det blir väldigt svårt för dem att slå utseendet som Mk6an har. Skulle vara om dem får till nåt alldeles i hästväg.

Merlinen
2012-08-30, 15:17
Sen ett par dagar (eller veckor?) så har man inte kunnat bygga ihop någon golf (förutom + och cab) på SVW hemsida.
Så premiären för MK7 måste ju börjar närma sig, men är det någon som hört något datum för det??

Stefanruf
2012-08-30, 15:27
Den 4 september kommer den att visas och parissalongen lite senare blir väl världspremiären för sjuan.

jimZon
2012-08-30, 15:29
Hur lång tid tog det sist innan GTI'n kom efter "släppet" av vanliga Golfen, var det 10 månader?

outrunner
2012-08-30, 17:18
Hej.

Gå in på vwvortex.com Där står det väldigt mycket om nya golfen. Som ganska säkert kommer stå i mitt garage till vintern.

P.

Gti
2012-08-30, 22:48
Alla dessa illustrationer brukar vara rätt mycket fulare än vad den riktiga bilen blir. Lite fräscha spyshots på nästa Golf R finns här. Fräcka ledljus fram vad det ser ut: http://www.autoblog.com/photos/volkswagen-golf-r-spy-shots/

Bossni
2012-08-31, 14:01
På nåt annat forum var det nån som tyckte att bakluckan ser ut att bli som på Audi a1 eller Q7 typ.

Ja blir den det så blir det ingen mer golf för min del. Altså det är det fulaste jag har sett nånsin på en bil.

Men men man vet aldrig nån gång kanske man ångrar sig. men så är det just nu.

Mk1
2012-08-31, 22:30
Jag minns när jag såg första spionbilden på Golf Mk2... Tyckte bakljusen såg förj***iga ut. Alldeles för spejsigt och modernt...

Mawe
2012-09-04, 17:53
Någon som har hittat en live stream till Golf 7 presentationen? Vill gärna följa den live :)

Marcus
2012-09-04, 18:36
Der neue VW Golf kommt: Große Golf-Premiere ab 21.30 Uhr
Offizielle Premiere feiert der VW Golf VII erst in Paris. Zu sehen gibt es ihn aber schon heute bei uns - ab 21.30 Uhr.
http://www.auto-motor-und-sport.de

Stefanruf
2012-09-04, 19:16
Väntan är över,här är den.
http://www.autoblog.nl/volkswagen-golf-vii-dit-is-hem-echt#post-53319

Premis
2012-09-04, 19:41
Högupplösta bilder.

Fick riktiga Golf IV-vibbar när jag såg bakflygeln i profil .. en väldigt blygsam uppdatering från 6'an känns det som så som det sig bör vara. Insidan verkar har rivits ut med hull och hår dock och fått sig en rejäl make-over (bättre eller sämre svårt att säga än).

Ser fram emot att se hur dom har tänkt sig GTI'n.

http://www.autowp.ru/volkswagen/golf/car49966/pictures/

Mawe
2012-09-04, 20:12
Gillar linjen på sidan och tanklocket, men annars är 7:an inte så speciell exteriört. Interört ser den ganska premium ut på bilderna. 3,5/5 ger jag den!

Hooloowoo
2012-09-04, 20:39
Finns potential. SEr lite konstig ut bakifrån än.. Men man vänjer sig väl.. :)

GTI och R är ju klart mest intressanta hur de kommer att se ut.. :D

outrunner
2012-09-04, 20:41
Spitze!!!!!!

Imorgon blir det att åka till en vw-handlare och lägga en förbeställning!!! Om det nu går...

Får 5/5 av mig

Åkesson
2012-09-04, 21:03
Skulle inte 7:an vara en helt ny modell? Den ser ju bara ut som en faceliftad 6:a

oskee
2012-09-04, 21:04
Skitsnygg. Undrar när man kan börja beställa den. Och när GTI/R:en kommer?

Stefanruf
2012-09-04, 21:09
Snyggt med u formade celis drl belysning.Undrar om det går att som tillval välja led huvudstrålkastare som nya seat leon har fått.

wibmag
2012-09-04, 21:16
Ser precis perfekt ut! Förfinad och skarpskuren i linjerna, man får väl försöka sälja sin sotsvarta själ för att kunna byta upp sig till en GTI när den väl kommer!

DPC
2012-09-04, 21:23
Fin men väldigt försiktigt förändrad. Interiören är det som lyfter mest, ser bra ut.

Peter-C
2012-09-04, 21:29
Finns potential. SEr lite konstig ut bakifrån än.. Men man vänjer sig väl.. :)

GTI och R är ju klart mest intressanta hur de kommer att se ut.. :D

Man får väl smälta den nya looken. Snygga ledljus bak! Ljusblåmetallic är clean’t.

Men visst är det GTI och R som man vill se. Sedan vill man ju veta vilka motoralternativ som kommer. Har läst någonstans på senare tid att GTI skulle hamna på 260 hk, Låter ju bra. Förmodligen med motor från ”nya” TSI motorfamiljen. Annars är det ju inte nytt längre….

Många är givetvis jäviga däribland undertecknad, men MK6 har en riktigt lyckad layout enligt min mening. Svårtslagen. Vill dock gärna köpa en GTI / R i version 7.

/Peter

SelmiR
2012-09-04, 21:43
Man får väl smälta den nya looken. Snygga ledljus bak! Ljusblåmetallic är clean’t.

Men visst är det GTI och R som man vill se. Sedan vill man ju veta vilka motoralternativ som kommer. Har läst någonstans på senare tid att GTI skulle hamna på 260 hk, Låter ju bra. Förmodligen med motor från ”nya” TSI motorfamiljen. Annars är det ju inte nytt längre….

Många är givetvis jäviga däribland undertecknad, men MK6 har en riktigt lyckad layout enligt min mening. Svårtslagen. Vill dock gärna köpa en GTI / R i version 7.

/Peter

Men åå andra sidan tror jag inte att GTI 7 kommer ha 260HK pga att GTI ED35 har 235HK de brukar inte lägga att nästa GTI har mer satsar nog på 220-230HK :):)

Särås
2012-09-05, 00:39
Ser sjukt fram i mot GTi & R!!!
Ser helt klart porrig ut!!! :-)

DPC
2012-09-05, 07:49
Ang effekt för Gti så tror jag som Selmir. 220-230 hk är också min gissning. Sen kommer säkert en "ED40" med mer mos längre fram. R hamnar sannolikt mellan 280-300 hk och 380-400 Nm. Läste någonstans att Gti presenteras i april 2013 så den är inte så långt borta. Kundbilar kanske till sommaren.

Marcus
2012-09-05, 08:00
Synd att dom delade på framrutan, ser franskt ut. TDI 150 har intressant specifikation, när kommer GTD? ;-)

Raven
2012-09-05, 08:56
På volkswagen.de kan man nu bygga den nya Golf VII.
Är dock lite kluven till designen på de presenterade modellerna. Tycker markfrigången fram ser för hög ut samt snett framifrån får jag vibbar av golf plus. Bakljusen i profil är riktigt snygga men rakt bakifrån ser det för "tamt" ut.

Premis
2012-09-05, 10:34
Ang effekt för Gti så tror jag som Selmir. 220-230 hk är också min gissning. Sen kommer säkert en "ED40" med mer mos längre fram. R hamnar sannolikt mellan 280-300 hk och 380-400 Nm. Läste någonstans att Gti presenteras i april 2013 så den är inte så långt borta. Kundbilar kanske till sommaren.

Ska bli riktigt intressant att se hur dom tänkt sig GTI'n. Skulle dom biffa upp sig till 260hk känns det som dom går ifrån konceptet lite. Gissar på 222hk :).

Effekten är inte det mest intressanta dock utan vad dom gör med vikten samt om dom stoppar in en riktig LSD (är dock tveksam till att dom kostar på det). Kan dom raka bort 100kg på vikten mot MKVI så räcker runt 220hk långt både för knuff och att dra ned CO2 mot 160g iaf vilket känns som en skamgräns på en nykläckt prestandardvagn av MY14.

Frågan är då vad dom kommer stoppa in under huven i R'en och en ev. ED40 (hoppas på en vettig sådan).

Lättviktsmaterial, måttlig motoreffekt och rejält förbättrad chassikontroll tror jag är vägen framåt för konceptet.

Marcus
2012-09-05, 20:25
Golf Highline BlueMotion Technology 2,0 l TDI 110 kW (150 PS) 6-Gang-Doppelkupplungsgetriebe DSG
224
225
226

Marcus
2012-09-05, 20:33
Katalog
https://volkswagen.de/content/medialib/vwd4/de/dialog/pdf/golf-a7/katalog/_jcr_content/renditions/rendition.download_attachment.file/golf_katalog.pdf

Technik und Preise
https://volkswagen.de/content/medialib/vwd4/de/dialog/pdf/golf-a7/preisliste/_jcr_content/renditions/rendition.download_attachment.file/golf_preisliste.pdf

outrunner
2012-09-05, 20:35
Hej.

Har någon sett några bilder från baksäte/bagageutrymme?

Verkar inte som VW vill visa några....

Peter-C
2012-09-05, 21:28
Trendline / Comfortline / Highline känns ju igen.

GTi gissar på 240 hk
R 300 hk med avgasrör i hörnen så att man kan ha drag :)

De måste ju hålla stången mot konkurrenterna, därför tror / hoppas jag att de ökar effekten.

Vikten är det inte en dag försent att minska. Troligen kostar viktminskningen i form av dyrare / ädlare mtrl.

/Peter

Chesmal
2012-09-06, 09:52
Nu när vi umgås så fint här och spekulerar så vill jag ochså dela med mig om mina tankar, det finns nämligen ett rykte som säger att nya Audi s3 (http://www.teknikensvarld.se/2012/08/28/34043/nya-audi-s3-med-280-hk-visas-nasta-manad/) kommer med 280 hk. Om det här stämmer har jag svårt att tro att 7:an i R utförande blir värre, men vi kan ju hoppas, right ? :)

Eller så kan vi inbilla oss själva som dom gör på borta på VWortex där dom har lägereldssånger om att Golf R kommer med Audis TTRS motor 0_o

Merlinen
2012-09-06, 10:00
Nu när vi umgås så fint här och spekulerar så vill jag ochså dela med mig om mina tankar, det finns nämligen ett rykte som säger att nya Audi s3 (http://www.teknikensvarld.se/2012/08/28/34043/nya-audi-s3-med-280-hk-visas-nasta-manad/) kommer med 280 hk. Om det här stämmer har jag svårt att tro att 7:an i R utförande blir värre, men vi kan ju hoppas, right ? :)

Eller så kan vi inbilla oss själva som dom gör på borta på VWortex där dom har lägereldssånger om att Golf R kommer med Audis TTRS motor 0_o

Nja det är väll snarare att dom tror att det kommer en Golf R och en RS ?
Som för Audi S3 och RS3.

Chesmal
2012-09-06, 10:46
Nja det är väll snarare att dom tror att det kommer en Golf R och en RS ?
Som för Audi S3 och RS3.

Fan det tänkte jag inte på !
det låter ju mer rimligt det du säger, jag själv som har lyckats vända på det , typsikt mig ;)

SelmiR
2012-09-06, 12:55
Trendline / Comfortline / Highline känns ju igen.

GTi gissar på 240 hk
R 300 hk med avgasrör i hörnen så att man kan ha drag :)

De måste ju hålla stången mot konkurrenterna, därför tror / hoppas jag att de ökar effekten.

Vikten är det inte en dag försent att minska. Troligen kostar viktminskningen i form av dyrare / ädlare mtrl.

/Peter
Enligt visa bilder så finns det R concept med 4 avgasrör som i M3 typ :),

DPC
2012-09-06, 21:41
Blir spännande att se om S3 visas i Paris. Lär ge en hint om kommande prestandagolfar.

SelmiR
2012-09-07, 10:05
Prissatt och beställningsbar, kommer även som 4motion i TDI 150HK =D
Mycke utrustning som standard i nya MK7 :)

http://www.cisionwire.se/volkswagen-personbilar/r/nya-volkswagen-golf-kommer-till-sverige-i-november---redan-prissatt-och-bestallningsbar,c9302030

DPC
2012-09-07, 17:11
Känns faktiskt prisvärd. Särskilt GT-versionerna. Imponerande med 140 hk bensinare som klarar under 120 g CO2.

Henrik.M
2012-09-09, 01:15
Lite info för dom som är intresserade , mycket text så det bli några inlägg!

Källa : http://pb.volkswagen.se/PressCenterIntegrator.asp


Världspremiär för nya Volkswagen Golf - 100 kg lättare och upp till 23 procent bränslesnålare

Sjunde generationen av Golf är längre, bredare och lägre
Byggd på nya plattformen MQB
Golf BlueMotion förbrukar endast 3,2 liter/100 km
Nya banbrytande säkerhetssystem som standard
Nya Volkswagen Golf presenteras på bilsalongen i Paris, 27 september - 14 oktober, men hade sin världspremiär den 4 september i Berlin. Så här säger Martin Winterkorn, koncernchef för Volkswagen AG om nya Golf:
- Sex generationer av Golf - från 1974 till 2012 - blir 38 år av kontinuerlig framgång. En försäljning på 29,1 miljoner exemplar gör Golf till en av världens mest sålda bilmodeller. Den är en enorm ekonomisk faktor, en garant för säkra jobb och en fortlöpande avspegling av tekniska framsteg.
- Med den sjunde generationen Golf siktar vi nu på en fortsättning av denna framgångssaga. Den stora potential som denna bil har, framgår inte minst av det faktum att vi lyckats vända den uppåtgående viktspiralen: trots att nya Golf är säkrare, bekvämare och rymligare än sin föregångare, väger den upp till 100 kg mindre och har - med den nya 140 hk starka bensinmotorn med cylinderavstängning och en förbrukning på 4,8 l/100 km - blivit 23 procent bränslesnålare.

Ekonomiskt överkomlig - nya Golf bättre på allt, till samma pris

3,8 l/100 km. För nya Golf är förbrukningsvärden på denna nivå snarare regel än undantag: grundbensinmotorn (TSI) drar 4,9 l/100 km och instegsdieseln (1,6 TDI) nöjer sig med 3,8 l/100 km. TSI-modellerna underskrider därmed 115 g CO2/km, medan TDI-motorerna med sina 99 g CO2/km tar sig under 100 g/km-gränsen.

Återigen är det Golf BlueMotion som uppvisar de bästa värdena: tack vare de allra effektivaste systemen ur Volkswagens teknologiska verktygslåda, släpper den endast ut 85 g CO2/km och förbrukningen ligger i snitt på låga 3,2 liter diesel/100 km vilket gör bilen till en ny norm för Golf-serien.

En spännande innovation som nu lanseras i Polo BlueGT och som senare kommer i Golf är cylinderavstängning i nya TSI-motorn med 140 hk. Genom att stänga av cylinder två och tre i motorn vid låg belastning så reduceras bränsleförbrukningen med upp till 23 procent beroende på omständigheter och förarens körstil.
- Vår skyldighet att bygga resurssnåla bilar i stora volymer är något vi varit medvetna om länge här på Volkswagen. Det var därför viktigt för oss att bygga vår mest bränslesnåla Golf någonsin och samtidigt se till att den förblir ekonomiskt överkomlig. Och det har vi lyckats med. Golf Mk7 är extremt snål med bränslet och är som standard utrustad med ett start/stopp-system inklusive bromsenergiåtervinning. Trots detta kostar den inte mer än sin föregångares instegsmodell, kommenterar Martin Winterkorn.

Ulrich Hackenberg, utvecklingschef på Volkswagen, tillägger i ämnet resurssnålhet:
- Våra beräkningar visar att nya Golf - med sina i snitt 13,9 procent lägre CO2-utsläpp räknat på hela motorutbudet - kommer att svara för en sänkning av CO2-utsläppen med 119 000 ton/år enbart i Europa.

Byggd på nya plattformen MQB
Sjunde generationens Golf är byggd på den nya plattformen MQB som står för Modularer Querbaukasten, vilket fritt översatt betyder "modulsystem för tvärställda motorer". Genom att samordna produkter, produktionsutrustning och själva produktionen räknar Volkswagen-koncernen med stora fördelar när det gäller effektivisering och flexibilitet. Tanken är att olika modeller ska kunna tillverkas på samma produktionslinor i Volkswagens olika fabriker i hela världen. Det ger i sin tur större möjligheter att ta fram avancerad teknik till modeller i alla storleksklasser. Teknik som betyder lägre förbrukning, minskade utsläpp och en mindre påverkan på miljön.

MQB gör det enklare att installera olika typer av drivlinor - såväl konventionella diesel- och bensinmotorer, som motorer för alternativa drivmedel, hybrid- eller elkoncept. Innovationer, som Front Assist, Lane Assist, DCC, Dynamic Light Assist etc, kan på ett enklare sätt hitta sin plats i allt fler modeller tack vare MQB.

Ett annat exempel är chassit, som nu modulariseras och kommer att kunna anpassas till ett flertal av Volkswagens modeller. Det skapar också en ny handlingsfrihet för formgivarna som kan skapa bilar med kortare överhäng, vilket ger mer harmoniska proportioner.

Bantad med 100 kg
Ännu en fördel med MQB är nya möjligheter till minskad vikt genom att standardisera komponenter i karossen, drivlinan, interiördelarna och elsystemet. Nya Golf kan bli upp till 109 kg lättare än sin föregångare, tack vare MQB och lättviktskonstruktion. Att spara 100 kg i vikt är en komplex uppgift, särskilt i kompaktklassen, men vartenda gram har jagats för att uppnå detta. De olika delarna i konstruktionen har potential att bidra till viktminskningen på följande sätt:

kaross: -23 kg
interiör: -14 kg
elsystem: -6 kg
motor: -40 kg
drivlina: -26 kg
Volkswagen demokratiserar innovationer
Ett exempel på en innovation som är standard i nya Golf är ett proaktivt passagerarskyddssystem (pre crash) som, om ESP-systemet upptäcker att bilen håller på att råka ut för en olycka, ser till att bältena sträcks och att rutorna stängs.

Ett annat banbrytande säkerhetssystem som är standard i nya Golf är multikollisionsbromsen. Systemet bromsar automatiskt bilen när den är involverad i en olycka för att stoppa den och därmed minska risken för kollision med mötande fordon. Exempelvis om bilen sladdar in i ett räcke för att sedan kastas ut på vägbanan så aktiveras bromsarna för att minska rörelseenergin. Golf är den första Volkswagen-modellen med detta system.

Standard är också den elektroniska differentialspärren XDS som ökar körglädjen ytterligare.

Bland tillvalen finns Lane Assist (filhållningsassistent), Sign Assist (känner av trafikskyltar), trötthetsvarnare, Light Assist (bländar av helljuset automatiskt), Park Assist (parkeringsassistent) samt den adaptiva farthållaren ACC medFront Assist och autobromssystemet City Emergency Brake. I hastigheter upp till 30 km/h bromsar systemet ner bilen till stillastående om det upptäcker ett stillastående eller rörligt objekt i bilens färdriktning. Beroende på bilens hastighet och den aktuella situationen, kan systemet förhindra eller minska effekten av en kollision.

Rymligare och bättre väghållning
Nya Golf erbjuder märkbart mer utrymme och komfort. Bilen är 56 mm längre (4 255 mm) och 13 mm bredare (1 799 mm) än föregångaren, vilket innebär mer plats för både förare och passagerare.

Framaxeln är placerad 43 mm längre fram och axelavståndet har ökat med 59 mm till 2 637 mm. De nya dimensionerna ger sportigare proportioner, bättre aerodynamik, en förbättrad krockstruktur och optimerat utrymme invändigt.

Trots att nya Golf är 28 mm lägre (1 452 mm) är det invändiga utrymmet fortfarande väl tilltaget. Ökningarna i längd och bredd gör att passagerare i baksätet nu kan njuta av 15 mm mer benutrymme samtidigt som axelhöjd och armbågeutrymmet har ökat.

Även föraren har fått betydligt mer utrymme och ännu bättre ergonomi. I synnerhet längre förare kommer att välkomna sittpositionen som har flyttats tillbaka 20 mm. Rattens inställningsområde har också ändrats. En annan ergonomisk förbättring är att placeringen av växelspaken har höjts med 20 mm och vilar nu bättre i förarens hand.
- Varje inre element har byggts om. En viktig detalj här är den breda mittkonsolen som är riktad mot föraren, säger Tomasz Bachorski, ansvarig för interiördesignen.

Lastkapacitet har ökat med 30 liter till 380 liter, det variabla lastgolvet kan också sänkas med 100 mm.

På utsidan har den reducerade höjden lett till att luftmotståndet har minskat med nästan 10 procent. Och den ökade spårvidden ger nya Golf en ännu bättre väghållning.

Nytt infotainmentsystem - pekskärm standard
Alla informations-och underhållningssystem är helt nya och uppdaterade. I mitten av mittkonsolen finns den 5 till 8 tum stora infotainment-pekskärmen med menyknappar och rattar. Pekskärmen är standard i alla modellversioner.

Till toppversionerna har Volkswagen för första gången infört en generation pekskärmar med en display som reagerar på handrörelserna via en sensor (som på en smartphone). Den grafiska designen av gränssnittet har också moderniserats.

Under infotainment-modulen finns klimatkontrollen. Till höger om föraren är knapparna för den nya elektroniska parkeringsbromsen och Auto Hold-funktionen. Framför finns ett förvaringsfack där multimedia-gränssnitt (AUX-in, USB och valfria Apple-gränssnitt) har integrerats.
För första gången i en Volkswagen finns en koppling till en extern antenn (tillval). Mobiltelefonen placeras då i en universell adapter där telefonens antenn ansluts till bilens externa antenn. Detta ger fördelar som:

bättre mottagning och signalstyrka
mindre belastning på mobiltelefonens batteri. Genom att länka till en extern antenn behöver telefonen endast minimal effekt för att skicka och ta emot
minimal strålning i kupén
Välkänd design ytterligare förfinad

Skickat från min Äppel Padda.

Henrik.M
2012-09-09, 01:16
Detaljer det inte går att ta miste på. Golf har blivit en veritabel framgångssaga, inte bara för sin tekniska och ekonomiska succé, utan också inom området industriell formgivning. Golfens utvändiga former hör i dag till en av världens mest välkända produktdesigner. Så här säger Walter de Silva, designchef på Volkswagen AG:
- En av de bidragande orsakerna till Golfens succé är kontinuiteten: det finns bara en handfull bilar i världen som har en design som, precis som när det gäller Golf, har förfinats, finputsats och förädlats under årtionden, och på så sätt kommit att bli tidlös.

Klaus Bischoff, chefsdesigner för Volkswagen:
- Till de detaljer på Volkswagen Golf som det bara inte går att ta miste på hör de typiska C-stolparna, den långa taklinjen och den typiska linjen under sidorutorna liksom de karakteristiska front- och bakpartierna med sina tvärgående element. Dessa detaljer gör nya Golf mer unik och mer tidlös än flertalet andra kompaktbilar. Man kan också säga att Golf har en design med en inneboende stabilitet.

Marc Lichte, ansvarig för exteriördesignen, förklarar:
- Anledningen till att proportionerna har ändrats så mycket är att vi här har dragit fördel av vår MQB-plattform. Framaxeln har till exempel flyttats 43 mm längre fram. Överhänget fram har därför blivit kortare samtidigt som motorhuven nu ser längre ut.

Klaus Bischoff instämmer:
- Det ser ut som om passagerarutrymmet har förskjutits bakåt, något som på fackspråk kallas ett "car-backward"-intryck. Det är det vi kallar proportionerna på bilarna i premiumklassen, där motorhuven är lång och passagerarutrymmet sitter långt bak. Nya Golf har nu därför proportioner som man i första hand ser i högre bilsegment.

Fronten - helt klart en Volkswagen, helt klart en Golf. Volkswagens formspråk visar sig i ett "ansikte" med tilltalande drag. Dessutom, precis som på den första Golfen, innehåller den horisontellt balanserade detaljer som ger ett intryck av bredd. Tillsammans - framförallt när det gäller nya Golf med sina lätt uppåtsvepande strålkastare - ger detta upphov till en front som man på en gång känner igen som en Volkswagen när den dyker upp i backspegeln. Jämfört med sin föregångare har ytorna på nya Golf också avvägts på ett helt nytt sätt. Medan framskärmarna på den sjätte generationens Golf var högre än motorhuven, gäller nu det omvända.

Bakpartiet - igenkännande look, igenkännande detaljer. Helt nytt men ändå välbekant - det är något som även gäller bakpartiet. Till de typiska detaljerna hör den distinkta utformningen av baklysena, bakrutorna som sträcker sig ända bak till C-stolparna, liksom de stora sammanhängande ytorna runt VW-märket.

Konstruktörerna har lyckats sänka bagageutrymmets lasttröskel till en höjd på endast 665 mm. Det här är det bästa värdet i hela marknadssegmentet och en detalj som kunden säkert kommer att uppskatta redan vid den första turen med sin nya Golf.

Skickat från min Äppel Padda.

Henrik.M
2012-09-09, 01:21
BENSINVERSIONER
(BMT= BlueMotion Technology)

1,2 TSI BMT
Hästkrafter: 105
Växellåda: manuell (6-växlad)
CO2-utsläpp: i.u.
Förbrukning: i.u.
Cirkapris: Grundversion 169 900 kronor, Masters 4 dr 183 400 kronor

1,4 TSI MultiFuel BMT (E85)
Hästkrafter: 122
Växellåda: manuell (6-växlad)
CO2-utsläpp: i.u.
Förbrukning: i.u.
Cirkapris: Grundversion 186 400 kronor, Masters 4 dr 199 900 kronor

1,4 TSI DSG BMT
Hästkrafter: 122
Växellåda: DSG (7-växlad)
CO2-utsläpp: i.u.
Förbrukning: i.u.
Cirkapris: Grundversion 200 900 kronor, Masters 4 dr 214 400 kronor

1,4 TSI GT BMT
Hästkrafter: 140
Växellåda: manuell (6-växlad), alt. DSG (7-växlad)
CO2-utsläpp: 121 g/km (manuell), 116 g/km (DSG)
Förbrukning: 5,3 l/100 km (manuell), 5,0 l/100 km (DSG)
Cirkapris: 209 900 kronor (DSG +14 500 kronor)

DIESELVERSIONER
(BMT= BlueMotion Technology)

1,6 TDI BMT
Hästkrafter: 105
Växellåda: manuell (5-växlad) alt. DSG (7-växlad)
CO2-utsläpp: 99 g/km (manuell), 102 g/km (DSG)
Förbrukning: 3,8 l/100 km (manuell), 3,9 l/100 km (DSG)
Cirkapris: Grundversion 199 400 kronor (DSG +14 500 kronor), Masters 4 dr 212 900 kronor (DSG +14 500 kronor)

1,6 TDI 4Motion BMT (fyrhjulsdriven)
Hästkrafter: 105
Växellåda: manuell (6-växlad)
CO2-utsläpp: i.u.
Förbrukning: i.u.
Cirkapris: Grundversion 206 300 kronor, Masters 4 dr 219 800 kronor

2,0 TDI GT BMT
Hästkrafter: 150
Växellåda: manuell (6-växlad) alt. DSG (7-växlad)
CO2-utsläpp: 106 g/km (manuell), 119 g/km (DSG)
Förbrukning: 4,1 l/100 km (manuell), 4,4 l/100 km (DSG)
Cirkapris:244 900 kronor (DSG +14 500 kronor)

2,0 TDI GT 4Motion BMT (fyrhjulsdriven)
Hästkrafter: 150
Växellåda: manuell (6-växlad)
CO2-utsläpp: i.u.
Förbrukning: i.u.
Cirkapris:251 800 kronor

Mer detaljer om CO2-utsläpp och förbrukning kommer att presenteras senare.

Skickat från min Äppel Padda.

Henrik.M
2012-09-09, 01:22
Utrustningsnivåer
Nya Golf finns i utrustningsnivåerna "Grundversion" och "Masters" samt toppversionen "GT".

Grundversionen
Redan grundversionen är rikligt utrustad med bland annat:

Tygklädsel "Salt & Pepper"
Feltankningsskydd (TDI)
Start/Stopp-system och bromsenergiåtervinning
Elektromekanisk handbroms
Autohold (start i backe-funktion)
Radio Composition Touch med pekskärm
Däcktryckskontroll
Trötthetsvarnare
Variabelt lastrumsgolv
XDS (dynamisk differentialbroms som förbättrar väggreppet och minskar understyrning vid körning på kurvig väg)
Luftkonditionering (AC)
Pre-Crash safety (proaktivt passagerarskyddssystem)
Multikollisionsbroms
Jämfört med sin föregångare har nya Golf ökat standardutrustningen motsvarande ett kundvärde på upp till 9 000 kronor.

Masters
Nästa nivå är Masters som utöver grundversionen har följande utrustning som standard:

Mer påkostad klädsel "Zoom/Micro"
Komfortstolar med reglerbart svankstöd och höjdinställning
Multifunktionsratt i läder
Dekorpaneler "borstad aluminium"
Mittarmstöd fram med förvaringsfack
Mittarmstöd bak med genomlastningslucka
Kromdetaljer i interiören
Belysta makeupspeglar
Förvaringsfickor på baksidan av framstolarna
12-voltsuttag i bagageutrymmet
Kromlister på kylargrillens lameller
Lättmetallfälgar 16 tum "Toronto"
Förvaringslådor under framstolarna
Radio Composition Media med 8 högtalare
Bluetooth handsfree
Adaptiva farthållaren ACC inklusive Front Assist och City Emergency Brake
4 dörrar inklusive elfönsterhissar bak
Cirkapris Masters: 13 500 kronor (kundvärdet för Mastersutrustningen motsvarar cirka 37 000 kronor)

GT
Toppversionerna 1,4 TSI (140 hk, både manuell och DSG) och 2,0 TDI (150 hk, både manuell och DSG samt den fyrhjulsdrivna manuella versionen) har GT-utrustning som standard.

Standardutrustning i Golf GT utöver grundversion

Sportstolar inklusive reglerbart svankstöd och höjdinställning
Tyg-/Alcantara-klädsel
Multifunktionsratt i läder
Dekorpaneler "svart med kromlister"
Mittarmstöd fram med förvaringsfack
Kromdetaljer i interiören
Belysta makeupspeglar
Förvaringsfickor på baksidan av framstolarna
12-voltsuttag i bagageutrymmet
Dimstrålkastare
Mörkare röda bakljus
Kromlister på kylargrillens lameller
Extra textilmattor
Lättmetallfälgar 17 tum "Dijon"
Mörkare tonade rutor från B-stolpen
Sportchassi
Radio Composition Media med 8 högtalare
Bluetooth handsfree
Förvaringslådor under framstolarna
Adaptiva farthållaren (ACC) inklusive Front Assist och City Emergency Brake
4 dörrar inklusive elfönsterhissar bak
Kundvärdet för GT-utrustning motsvarar cirka 35 000 kronor.

Fokus på säkerhet
När det gäller säkerhet är nya Golf välutrustad. Från grundutförande ingår följande:

Sju krockkuddar varav en knäkrockkudde på förarsidan
Elektroniskt antisladdsystem med elektronisk differentialspärr och antispinnreglering
Panikbromsassistent
XDS (elektronisk differentialspärr)
Däcktryckskontroll
Pre-Crash safety (proaktivt passagerarskyddssystem)
Multikollisionsbroms (bromsar automatiskt bilen när den är involverad i en olycka)
Elektromekanisk parkeringsbroms
Trötthetsvarnare
I Masters och GT är dessutom ACC, den adaptiva farthållaren med Front Assist och autobromssystemet City Emergency Brake, standard. Systemet bromsar automatiskt bilen i hastigheter upp till 30 km/h om risk för krock föreligger.

Som tillval erbjuds dessutom:

Lane Assist (filhållningsassistent)
Light Assist/Dynamic Light Assist (bländar automatiskt av helljuset)
Fokus på komfort
Nya Golf har flera standardfunktioner som gör resan ännu tryggare och bekvämare för föraren och passagerare:

Feltankningsskydd på dieselversionerna
Radio med touchscreen
Färddator medium
Start/stopp-system i alla versioner
Elektromekanisk handbroms
Variabelt lastrumsgolv
Luftkonditionering i alla versioner
Radio Composition Media (Masters/GT)
Bluetooth Handsfree (Masters/GT)
Adaptiva farthållaren ACC inklusive Front Assist och autobromssystemet City Emergency Brake (Masters/GT)
Som tillval erbjuds dessutom:

Körprofilval i de fyra olika lägena "Eco", "Sport", "Normal" och "Individual". I kombination med Dynamic Chassis Control (ställbart chassi) tillkommer läget "Comfort". I de olika lägena påverkas bland annat styrning och motorkaraktär
Navigationssystem
Sign Assist (läser av trafikskyltar) i kombination med navigation
Park Assist 2.0 (parkeringsassistent)
Ergonomisportstol med utdragbart lårstöd
Panoramasoltak
Infällbar dragkrok
Prisvärda paketlösningar
Utöver den rikliga standardutrustningen erbjuds redan från start prisvärda paketlösningar för att man ytterligare ska kunna sätta sin prägel på nya Golf.

Pluspaket till Masters och GT

Automatiskt avbländande innerbackspegel
Regnsensor
Bi-xenon strålkastare inkl. LED varselljus
Dimstrålkastare
Parkeringssensorer fram och bak
Paketpris ca: 14 900 kronor
Mot pristillägg kan kunden uppgradera Pluspaketet med läderklädseln "Vienna" och alternativa fälgar.

Dragpaket till Masters och GT
Dragpaketet med sin unika kombination av bland annat dragkrok och backkamera är ett populärt val för många Volkswagen-kunder. Dragpaketet på nya Golf innehåller:

Infällbar dragkrok
Backkamera
Lastrumsmatta
Lastrumsväska
Paketpris ca: 6 900 kronor

Förarassistanspaket för Masters och GT
Här kombineras de olika förarhjälpssystemen i ett attraktivt paket:

Sidokrockkuddar bak med bältesindikering
Lane Assist (filhållningsassistent)
Light Assist (helljusassistent)
Keyless Access (nyckellöst start- och låssystem)
Park Assist 2.0 (parkeringsassistent)
Paketpris ca: 13 500 kronor

Tillval
Förutom paketen erbjuds en rad intressanta tillval till nya Golf, exempelvis:

Parkeringsvärmare: 9 900 kronor
Navigationssystem: 6 500 kronor
Körprofilsval: 1 100 kronor
Lane Assist och Light Assist: 5 400 kronor
Bi-xenonstrålkastere: från 9 700 kronor
Panoramasoltak: 9 500 kronor
Park Assist 2.0: 6 600 kronor
Ergonomisportstol med utdragbart lårstöd: 5 800 kronor
Dynamic Chassis Control (ställbart chassi): 9 500 kronor


Källa :
http://pb.volkswagen.se/PressCenterIntegrator.asp


Skickat från min Äppel Padda.

Peter-C
2012-09-09, 09:55
I Tyska beskrivningen ”Technik und preise”, postat av Marcus, är indelningen Trendline / Comfortline / Highline.

I den Svenska beskrivningen verkar det vara Grundversion/Masters/GT som är nivåindelningen. Spelar väl ingen större roll, men ändå…..

En sak får man hålla med om, Golf ser i grunden lik ut mellan generationerna. Det gillar jag. Varför ska man vända upp och ner på ett vinnande koncept - Ser det mer som en fördel att designen består och faktiskt känns "tidlös" (som det står i texten)! :-)

/Peter

PS En nackdel ser jag, den finns hittills i 29 milj ex vilket innebär att den aldrig kan bli exklusiv. Den som vill sticka ut får väl skaffa något annat. Alternativet är ju att köpa de mindre vanliga versionerna.

SelmiR
2012-09-12, 19:27
http://www.topspeed.com/cars/volkswagen/2014-volkswagen-golf-carbon-gti-ar134799.html

mangewide
2012-09-12, 20:00
Vet nån varför man inte kan bygga en Golf på volkswagens hemsida?

Kommer MKVI GTIn säljas fram till MKVII GTIn släpps?

forsberg
2012-09-14, 23:26
Nu kan man bygga Golf 7 på VWs hemsida.

Kingen
2012-09-15, 00:06
Om det är såhär nya Golf R kommer se ut så tycker jag personligen MK6 är betydligt snyggare har fortfarande lite svårt att smälta 7:an överlag. Ett plus för de som behöver drag på bilen är ju att de har flyttat ut avgaset likt GTI..

http://www.worldcarfans.com/112091348215/volkswagen-golf-vii-r-spied-without-camo/lowphotos#0

Premis
2012-09-15, 01:13
Nu kan man bygga Golf 7 på VWs hemsida.

Otroligt att VW kan ha en så buggig konfigurator. Lyckades inte ens bygga en halv bil innan den hade låste sig i nåt omöjligt val. Men trevlig bil hur som helst.

DPC
2012-09-15, 08:31
Om det är såhär nya Golf R kommer se ut så tycker jag personligen MK6 är betydligt snyggare har fortfarande lite svårt att smälta 7:an överlag. Ett plus för de som behöver drag på bilen är ju att de har flyttat ut avgaset likt GTI..

http://www.worldcarfans.com/112091348215/volkswagen-golf-vii-r-spied-without-camo/lowphotos#0

Lite trött som man är en lördagsmorgon så ser jag knappt skillnad mot min svarta R MKVI. Lite andra lampor sedan är det minst sagt likt. Dock så lär skillnaden bli mer synlig när bilen visas i rätt kostym.

Merlinen
2012-09-21, 09:18
Nu vet vi vad det blir för motor i Golf R , en helt ny 2.0L Turbo.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20120921/audi-s3-ar-har-med-300-hk-och-380-nm

mangewide
2012-09-21, 11:55
Kan blir samma i GTIn tro?...

Marcus
2012-09-21, 12:36
Aldrig samma effekt i GTI som S3. Av flera skäl. R och S3 verkar ha etablerat samma nivå däremot.

Särås
2012-09-21, 13:54
Rätt säker på att det blir en vässad TSi motor vi får se liknande den i nya S3...
Dock kanske med ca 230-240hk...

Merlinen
2012-09-21, 15:32
Tror snarare GTI'n kommer ligga runt 220hk, max 230.
Då Edition 35 idag har 235hk, och om man titta tillbacka i tiden så har den nya GTI'n aldrig haft mer hästar än den gamla Edition modellen.

Chesmal
2012-09-21, 15:59
Nu kommer även Audi A3 som sportversionen S3. Bland nyheterna finns en helt nyutvecklad motor, 300 hästkrafter, 380 newtonmeter och 0-100 på 5,1 sekunder. Här! (http://www.teknikensvarld.se/2012/09/21/34834/nya-audi-s3-officiell--alla-fakta-och-bilder/)

Ska bli kul att se vart 7:an landar :)

wolfbane1967
2012-09-21, 16:10
Enligt Audi är det en helt nyutvecklad pjäs som utvecklar 300 hästkrafter 5 500 varv i minuten och 380 newtonmeter mellan 1 800 och 5 500 varv i minuten. Den nya motorn väger in på 148 kilo, fem kilo mindre än tidigare.

Bland nyheterna hör också en indirekt insprutning som kompletterar direktinsprutningen när motorn inte går för full belastning. När motorn startas eller går för full rulle kopplas direktinsprutningen FSI in. För att sänka temperaturen på avgaserna sitter grenröret integrerat i topplocket och är vätskekylt vilket vidare sänker förbrukningen.

Turbomotorn är byggd "från grunden" som det brukar heta och baseras på den nya motorfamiljen EA888 som introducerades 2009 och finns i flera olika versioner. EA888 har ett stabilt gjutjärnsblock och kamaxlarna drivs av underhållsfria kedjor (istället för kamrem som måste bytas). Tidigare Audi S3 hade EA113-motorn. Nytt på S3-verisionen av EA888 är starkare kolvar och vevstakar samt en annan aluminiumlegering i topplocket. Motorn är lutad bakåt tolv grader för bättre viktfördelning. Vikten har bantats med tolv kilo, jämfört med EA113.

EA888-motorn har dubbla balansaxlar och variabla kamaxlar och vi noterar ett relativt högt kompressionsförhållande för en turbomotor som laddar 1,2 bar, nämligen 9,3:1. Laddluftkylaren är vattenkyld, och alltså inte luft/luft som annars varit brukligt. Precis som övriga EA888-motorer har S3 en uppbyggnad som gör att den snabbt når arbetstemperatur för att få ner friktionsförlusterna och därmed förbrukningen/utsläppen.

Bossni
2012-09-21, 17:06
Till de som har tänkt att köpa en miljöbil 2013, nya regler kommer då. 120g gränsen försvinner.

Ska du ha en Golf VII Så får den bara släppa ut 95g co2. Bensin eller Diesel.

Uträkningen baseras på bilens vikt också.

http://www.miljofordon.se/aktuellt/106-regeringens-forslag-miljobil-2013

a128
2012-09-21, 17:19
Vad ska med miljöbil till överhuvudtaget ?

Bossni
2012-09-21, 20:28
Till samma sak som man har en 1.4 Tsi till.


Vad ska med miljöbil till överhuvudtaget ?

mtm
2012-09-21, 21:16
Är det verkligen så bra att tillverka nya motorer hela tiden?

Om man bortser ifrån "ohh, shiny new object"-faktorn dvs.

Barnsjukdomar? Vill vi konsumenter verkligen betala för de R&D-kostnader en motor kräver, om det sker för ofta?

Jag undrar jag...

Med det sagt, jag undrar vad S3 Sportback kommer gå loss på...

DPC
2012-09-21, 21:36
Jäkligt fin momentkurva. Den motorn kommer kännas varvvillig. Bra med mos i botten också. Min nuvarande r har bra vrid lite väl långt upp i registret vilket denna råder bot på. Sen skulle jag vilja läsa spec mer detaljerat. Förstår inte vitsen med indirekt insprutning vid dellast. Finessen med Di är möjligheten att med variabla kammar köra långt överlapp, mycket egr och öppna upp gasspjället och på så vis minska pumpförluserna utan att spola över en massa oförbränt bränsle.

samuel2
2012-09-21, 22:40
Jäkligt fin momentkurva. Den motorn kommer kännas varvvillig. Bra med mos i botten också. Min nuvarande r har bra vrid lite väl långt upp i registret vilket denna råder bot på. Sen skulle jag vilja läsa spec mer detaljerat. Förstår inte vitsen med indirekt insprutning vid dellast. Finessen med Di är möjligheten att med variabla kammar köra långt överlapp, mycket egr och öppna upp gasspjället och på så vis minska pumpförluserna utan att spola över en massa oförbränt bränsle.

Jag kan spontant tänka mig att det är för att slippa ifrån alla problem med koksuppbyggnad på insugsventiler etc som drabbar alla Di motorer. Visserligen drabbar det ju sällan bilarna innan garantitiden gått ut....

DPC
2012-09-22, 09:15
Jag är inte säker att det är ett så stort problem, sen kan man knappast skylla koksuppbyggnaden på inloppsventilerna på direktinsprutningen i sig. De som jag sett har problem har uteslutande varit äldre versioner där ägaren tankat 95 oktan trots att det är 98 som är föreskrivit. Ska man säkerställa att slippa koks på inloppsventilerna så får de sluta med egr (och tappa en av finesserna med di). Ytterligare en intressant sak är de hävdar att di används vid start och fullast. Just vid start är det knepigt att få till emissionerna med en di Otto. Så hade jag fått välja så hade jag använt den indirekta insprutningen vid start.

Nu har vi i alla fall fått en hum om hur kommande Golf R kommer bli. Riktigt imponerande förbrukning har motor också men prisbilden för S3 känns för hög. För samma pengar får man en M135i med sexa och 320 hk. Om jag skulle köpa en ny prestandabil i golfklassen så hade valet varit enkelt..

DPC
2012-09-22, 09:55
Jag gick in och läste Audis pressrelease. Mycket godis i den motorn! Där kan man också läsa att den indirekta insprutningen är ett komplement och ej ersättning för di. Motivet till att ibland använda båda teknikerna parallellt är dels att sänka emissioner (särskilt pm) och enligt Audi för att ytterliggare höja fyllnadsgraden. Sen har de vattenkylt grenrör som gör att de inte behöver anrika på fullast (jag tror de anrikar till ca lambda 0,9, vilket i vanliga fall är omöjligt på fullast om man vill ha livslängd på grenrör och turbo) vilket sänker förbrukningen markant. Trevligt för de som tänkt använda effekten! Sen har de så klart kamflaxare och variabelt lyft på avgassidan, vattenkyld ic, variabel oljepump mm. Då ser vi fram emot denna motor i Golf!

Peter-C
2012-09-22, 10:09
Jag gick in och läste Audis pressrelease. Mycket godis i den motorn! Där kan man också läsa att den indirekta insprutningen är ett komplement och ej ersättning för di. Motivet till att ibland använda båda teknikerna parallellt är dels att sänka emissioner (särskilt pm) och enligt Audi för att ytterliggare höja fyllnadsgraden. Sen har de vattenkylt grenrör som gör att de inte behöver anrika på fullast (jag tror de anrikar till ca lambda 0,9, vilket i vanliga fall är omöjligt på fullast om man vill ha livslängd på grenrör och turbo) vilket sänker förbrukningen markant. Trevligt för de som tänkt använda effekten! Sen har de så klart kamflaxare och variabelt lyft på avgassidan, vattenkyld ic, variabel oljepump mm. Då ser vi fram emot denna motor i Golf!

Intressant motor! Jag förstår fortfarande inte varför vissa motorer koksar (i stort sett nya utan slitna ventilsyrningar). Insprutning som sker i insugsdelen borde ju skölja rent så att säga. Insprutning direkt i förbränningsrummet borde inte påverka det alls, möjligen att mindre kvantitet sköljer rent i insuget? Ursäkta min okunnighet.

376 500 i grundpris för S3. Undrar vad skillnaden blir till 5 dörrars (Sport Back). SB nuvarande modell ligger på 370 000, tyvärr utan möjlighet att besiktiga med drag.

Ny R borde väl hamna lägre.

M1.35 är väl ganska liten inuti? Tror inte den går att köpa längre …..ej med i BMW:s konfigurator. (Kanske inget problem om man har en annan bil för ”volymtransport”).

/Peter

DPC
2012-09-22, 12:02
Jag är inte säker på vad uppkomsten av koks beror på men jag har läst om bränslekvalite, problem med injektorer och så kanske tillverkaren inte haft full koll på hur mycket egr påverkar under långvarig drift på låg last många kallstarter etc.

En sb lär väl kosta typ 15 tkr mer. Golf R i sin tur runt 350' i 3D-utförande.

M135i (F20) är i samma storleksklass som nya Golf och A3. Modellen är språng ny och första demobilarna kommer till handlare närmaste månaden så det är bara att lägga order ;) Gamla 1 M coupe är det däremot slut för.

Peter-C
2012-09-22, 12:28
"F20" i M tappning - det var en nyhet för mig.

/Peter

DPC
2012-09-22, 16:40
Det är ingen äkta M-modell utan "M-light" som ska vara ett svar mot Audis S-modeller. Först ut var M550d xdrive och nu även M135i. Finns som 3 eller 5 dörrar med och utan automat och/eller xdrive+automat.

Sorry för off topic..

mangewide
2012-09-23, 16:35
När tror ni man får börja läsa lite tester på 7an?, borde närma sig..

DPC
2012-09-23, 18:21
Enklare rapporter borde gå att få under okt/nov och mer omfattande tester vid årsskiftet.

Peter-C
2012-09-23, 19:11
Såg igår i tidningshyllan på vårt lokala ICA, svensk tidning ”Allt om nya Golfen”, tror det var Teknikens Värld. Köpte inte den tyvärr, troligen allt för populistiskt. Riktiga testerna blir ju mer intressanta. Valet gör vi som bekant själva - när det blir aktuellt:-)

/Peter

mangewide
2012-09-23, 19:26
[QUOTE=DPC;169550]Enklare rapporter borde gå att få under okt/nov och mer omfattande tester vid årsskiftet.[/QUOT

Nja, så länge lär det ju inte ta :). Om jag beställde en Golf 7, så skulle jag få den v44 :)

Så borde inte pressen få köra innan dess?

DPC
2012-09-23, 19:42
Tja då har du väl svar på den långsiktiga frågan. Och menar du att du kan ha en bil redan om fem veckor? Med tanke på att bara transport från fabrik till år brukar ta två till fyra veckor så är det extremt snabbt. Då byggs "din bil" inom två veckor! Är det så dålig efterfrågan? När jag har beställt nya modeller så har man vackert fått vänta sexton veckor.

mangewide
2012-09-23, 21:42
Tja då har du väl svar på den långsiktiga frågan. Och menar du att du kan ha en bil redan om fem veckor? Med tanke på att bara transport från fabrik till år brukar ta två till fyra veckor så är det extremt snabbt. Då byggs "din bil" inom två veckor! Är det så dålig efterfrågan? När jag har beställt nya modeller så har man vackert fått vänta sexton veckor.

Haha vad du var bitter då :). Japp V44 enligt MöllerBil, V45 skulle de få in deras demobilar. Fabriken priorterar visst privatkunder.

Men tillbaka till min fråga!. Visst borde Journalisterna blir bjudna på nån mutresa väldigt snart? :)

DPC
2012-09-23, 22:33
V GTI och VI R var värda väntan. Min R var den andra bilen att nå Sverige inkl press och demobilar så visst kan privatpersoner få sin bil fort om man väljer rätt spec. Men, det var fortfarande helt andra väntetider, även fast jag hängde på låset och inte velade innan order var lagd. Lågkonjunkturen och det allmänna ekonomiska läget i Europa leder till en ny situation.

Så vad väntar du på, bara att klippa till ;) Golfen är en av få bilar som det inte behövs en recension för att våga köpa. Man vet vad man får.. Köpte min nuvarande R utan att varken ha sett eller kört den.

DPC
2012-09-23, 22:35
Dubbelpost..

Fredrix
2012-09-26, 14:09
För er som inte sett artikel från AMS:
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20120926/volkswagen-golf-gti-sa-ser-den-ut

http://forumbilder.se/images/b16201230856P4562.jpg

Hooloowoo
2012-09-26, 14:40
HAr nog smält en del nu märker jag. För GTI'n såg ju inte alls dum ut.. Lite i kortaste laget kanske... Men annars så. :)

DPC
2012-09-26, 17:46
Ser bra ut! Blir intressant med lite mer info. 350 Nm och bara 220 hk låter som en motor som kanske inte är den mest varvvilliga utan liknar mer diesel. 350 Nm ger maxeffekt redan vid 4400 rpm.

mangewide
2012-09-26, 18:57
Underbar ju!. Blir ju tokspännade imorgon när den bli officiell :)

Tror motorn blir en höjdare, vw brukar ju vara duktiga att utvecka spännade lösningar,,

DPC
2012-09-26, 19:06
Förbrukning imponerar. Hoppas det inte bara är en cycle beater utan även presterar i verklig drift. Personligen hade jag föredragit lite mindre moment till förmån för en bredare momentplatå som sträcker högre upp i varvtal. Blir en mer harmonisk upplevelse med lättare att få fäste, mer varvvilja och bättre respons. 350 Nm på framhjulen är mycket.

Peter-C
2012-09-26, 19:36
Gilla!

Kanonsnyggt!! Ny design på bakrutespoilern, går ned på sidorna. Har man gått tillbaka till vanlig antenn i taket tro… Bra vridmoment men lite besviken på effekten. Performance paketet kunde innebära lite mera än 1/10 sek som i stort sett är inom +/- toleransen jämfört med en standard GTI. Förbrukningen får man nog ta med en nyp salt, spelar mindre roll tycker jag. Ligger den hyfsat under litern/blandat så är det OK.

/Peter

Peter-C
2012-09-27, 07:38
....och så har tyvärr handbromsspaken försvunnit till förmån för en knapp..... Snygga fälgar. :-)

PassatGT16v
2012-09-27, 08:08
Ska bli kul att se i verkligheten, visas idag va?

Ser lite Polo ut på bilden snett bakifrån.
Ska som sagt bli kul att se proportionerna i verkligheten.

Premis
2012-09-27, 08:45
Behöver mer bilder för att utvärdera, dom som visades var lite väl "jaha?". Säker på att det blir annorlunda när dom riktiga kommer. Hur som helst så lär jag väl köpa en när dom rivit ut alla nybilsbuggar ur den efter ett par år :).

Marcus
2012-09-27, 12:55
Specifikationen på motorn ser ut som den 2,0 TFSI som finns i bland annat Audi A4. Ska bli spännande att få se den i 5-dörrars utförande, kan inte förstå varför dom alltid visar 3-dörrars först, den har ju oftast helt fel proportioner. Kommer man att kunna busa nu utan vanlig helmekanisk handbroms...?

emilson
2012-09-27, 15:08
Specifikationen på motorn ser ut som den 2,0 TFSI som finns i bland annat Audi A4. Ska bli spännande att få se den i 5-dörrars utförande, kan inte förstå varför dom alltid visar 3-dörrars först, den har ju oftast helt fel proportioner. Kommer man att kunna busa nu utan vanlig helmekanisk handbroms...?

Skulle säga tvärtom, 3-dörrar är klart stilrenast. Snyggast linjer.

Peter-C
2012-09-27, 17:34
...........Kommer man att kunna busa nu utan vanlig helmekanisk handbroms...?

Nej, men det funkar inte något vidare på MK6 med gammal hederlig mekanisk wire lösning heller.

Brukar då och då hjälpa till med handbromsen på vintern, ESP går in märkbart och bråkar även om man ”stängt av den”.

R tråden innehåller mycket om ESP fenomenet. :)

/Peter

mangewide
2012-09-27, 18:40
http://youtu.be/5Waq7A_re7U

363364365366367

mangewide
2012-09-27, 18:41
368369370371372

Särås
2012-09-27, 18:51
Visste jag inte bättre skulle jag tro att det bara var en lätt uppdatering som mk5 till mk6...

Men älskar utseendet!

outrunner
2012-09-27, 19:15
Vill ha!!!

När kommer den?
Våren 2013?

mangewide
2012-09-27, 19:45
373374375

Tycker den ser klockren ut! Stor vill ha faktor! :)

DPC
2012-09-27, 19:47
Väldigt lik föregångaren, men ändå så måste jag erkänna att den väcker habegär! Synd att det fattas 80 hk men det råder R:en bot på om ett år eller så.. Är det någon som vet om den är utställd som ett koncept eller skarpt?

mangewide
2012-09-27, 20:04
http://www.youtube.com/watch?v=imet9MAMHrI&feature=share&list=UUNKsbxQ7vB8Yo4F3NTu3_mg

Marcus
2012-09-27, 20:05
Dom kan väl inte mena allvar med den där röda linjen över strålkastarna? Bör väl försvinna till seriemodellen.

Haugeman
2012-09-27, 20:07
Dom kan väl inte mena allvar med den där röda linjen över strålkastarna? Bör väl försvinna till seriemodellen.

Vet inte, jag gillar den på nått sätt.

Marcus
2012-09-27, 20:12
[QUOTE=mangewide;169778]http://youtu.be/5Waq7A_re7U

Enligt det brittiska tvinslaget ska 230hk versionen ha LSD?

mangewide
2012-09-27, 21:09
Det stämmer, undra bara vad det packet kommer kosta. Kan ju bli lite halvdyrt..

Peter-C
2012-09-27, 21:24
Det stämmer, undra bara vad det packet kommer kosta. Kan ju bli lite halvdyrt..

Läste någonstans att den har alu-tak och i övrigt lättad typ 100 kg jmfr GTI std, LSD utrustad. Kan nog kosta typ 20 extra. Vi får väl se. Det brukar ju kosta lite när det sticker ut.

/Peter

Mawe
2012-09-27, 22:29
Gillar inte heller den röda listen i lamporna. 3-dörrars versionen har snyggare linjer än 5-dörrars, speciellt framhävs "knycken" längst ner på bakrutan. Snyggt gjort! Grymt att 10 hk på LSD gör 13 sekunder på Ringen också :) Vill ha 220 hk varianten i tre dörrars vit version! NU!

samuel2
2012-09-27, 22:42
Den röda linjen i strålkastarna ser fantastiskt bra ut.

Lite mer effekt hade däremot inte skadat å andra sidan känns det rätt bra att min ED35 fortfarande har mer effekt än MK7 GTI om än bara symboliskt :)

Merlinen
2012-09-27, 22:55
Visste jag inte bättre skulle jag tro att det bara var en lätt uppdatering som mk5 till mk6...

Men älskar utseendet!

Håller nästan med, inte så stor skillnad men det hör ju till golfen :)
Samt kul att man fick redan nu se 5D versionen, mycket snyggare än 3D.

Sciroccogtx16v
2012-09-28, 10:16
0,6 liter milen i körcykeln för 220 hk, är det verkligen sant?

Fredrik

Kingen
2012-09-28, 11:33
Fräsch! Bättre än bilderna innan. Gillar det röda i strålkastarna.. kanske har fått idéer till min :) Men jag har inte någon känsla av att byta ut min mot denna när den kommer.. väntar tills ED40/R kommer innan man ser över det man har men i dagsläget så är den inte tillräckligt "ny" för mig för att det är aktuellt med ett byte.

Micke_t
2012-09-28, 11:35
Man får väl som vanligt räkna med att lägga på ca 30-40% för att nå verkliga siffror. ;)

Premis
2012-09-28, 20:01
Man får väl som vanligt räkna med att lägga på ca 30-40% för att nå verkliga siffror. ;)

Nah men 0.7 blandat kan man nog räkna med, undrar vad CO2 ligger på.

Trevlig bil hur som helst och är sugen på info om det där "performanc pack". Känns ju som en given del i en kommande ED40 :)

UffeE
2012-10-08, 23:53
Nån som har hört nått mer om när dom börjar rulla in hos Handlarna eller är det fortfarande V46 som gäller?

Peter-C
2012-12-10, 12:34
Tittade lite hastigt på nya golfen när jag var och hämtade lite reservdelar på VAG. Såg trevlig ut. Är verkligen bagageutrymmet större än på mk6? (körde inte den)

Ger mycket bra intryck!

En liten negativ notering – Fortfarande är hatthylla lika solid som en pizza kartong. Själv använder jag inte hatt…men ändå.

/Peter

mangewide
2012-12-10, 21:56
Tittade lite hastigt på nya golfen när jag var och hämtade lite reservdelar på VAG. Såg trevlig ut. Är verkligen bagageutrymmet större än på mk6? (körde inte den)

Ger mycket bra intryck!

En liten negativ notering – Fortfarande är hatthylla lika solid som en pizza kartong. Själv använder jag inte hatt…men ändå.

/Peter

Ja det ska vara 30Liter större, men jag tror dubbelgolvet tar den ytan. Men man kan jobba "pizzakartong" hatthyllan under där, det är en tjusig lösning! :)
Du måste provköra en!, jäkligt trevlig bil..

Peter-C
2012-12-10, 22:47
Ja det ska vara 30Liter större, men jag tror dubbelgolvet tar den ytan. Men man kan jobba "pizzakartong" hatthyllan under där, det är en tjusig lösning! :)
Du måste provköra en!, jäkligt trevlig bil..

Jag lyfte ut golvet för skoj skull och visst blev det större men mer svårlastat då undergolvet är lägre typ reservhjulsbalja, i mitten. Med mjuka väskor vinner man ju en del utrymme, vilket mottages tacksamt.

Instrumenteringen som är riktad mot föraren, även mittkonsolen, är en riktig höjdare :-) Visst får det bli en provtur inom kort!

/Peter

Duratec
2012-12-12, 08:30
Är det någon här som vet vad detta egentligen innefattar: "Parkeringsvärmare. fjärrstyrd" ?

Det kostar 9900kr som tillval på en Golf GT 140 TSI, och frågan är just vad som innefattas av "fjärrstyrd"?
Det är tämligen sparsmakat med information kring detta vad jag kan hitta... :(

Innebär fjärrstyrningen att man kan starta den ex-vis via sms, eller fjärrkontroll? Om fjärrkontroll, hur långt räcker denna?
Man borde även kunna programmera att den startar en viss tid?

Merlinen
2012-12-12, 10:51
Är det någon här som vet vad detta egentligen innefattar: "Parkeringsvärmare. fjärrstyrd" ?

Det kostar 9900kr som tillval på en Golf GT 140 TSI, och frågan är just vad som innefattas av "fjärrstyrd"?
Det är tämligen sparsmakat med information kring detta vad jag kan hitta... :(

Innebär fjärrstyrningen att man kan starta den ex-vis via sms, eller fjärrkontroll? Om fjärrkontroll, hur långt räcker denna?
Man borde även kunna programmera att den startar en viss tid?

Brukar vara en vanlig webasto fjärr för bensin/diselvärmare, med en räckvid på ett par hundra meter (står 1000m) beroende på sikt till bilen.

Hooloowoo
2012-12-12, 11:54
Provkörde en för nån vecka sen, och det var sannerligen en trivsam upplevelse! Visserligen 105-dieseln, men ändock. Gav riktigt trevligt intryck, kvalitetskänslan har tagit ett kliv uppåt tycker jag iallafall.
Det ska bli synnerligen intressant när GTI och R dyker upp..! Har inget enormt behov av att byta upp mig känner jag, men stämmer tillräckligt mycket så vet man aldrig. :D

mangewide
2012-12-12, 18:35
Brukar vara en vanlig webasto fjärr för bensin/diselvärmare, med en räckvid på ett par hundra meter (står 1000m) beroende på sikt till bilen.

Japp det är sån man får!.Men det skulle vara smutt med sms tjänst..

Jag tog en vanlig motorvärmare för man sparade 6000:-, la dessa på fälgar istället :)

Merlinen
2012-12-12, 18:55
Japp det är sån man får!.Men det skulle vara smutt med sms tjänst..

Jag tog en vanlig motorvärmare för man sparade 6000:-, la dessa på fälgar istället :)

Men nu är ju inte diselvärmare något man tar för att ersätta motorvärmare utan ett komplement.
Så bägge ska man ju ha om man kan, underbart att kunna åka och handla även när det är -35 - -40 ute och fortfarande ha varmbil när man kommer ut :)

mangewide
2012-12-13, 18:45
Men nu är ju inte diselvärmare något man tar för att ersätta motorvärmare utan ett komplement.
Så bägge ska man ju ha om man kan, underbart att kunna åka och handla även när det är -35 - -40 ute och fortfarande ha varmbil när man kommer ut :)

Jo jag vet, men jag är för snål för det tror jag :)

Fredrix
2013-01-28, 18:11
4wd och R-teaser ?
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130128/volkswagen-golf-far-fyrhjulsdrift-och-r-version

frazer
2013-01-29, 11:30
GTIn provkörd i Tyskland:
1147

http://www.autobild.de/artikel/vw-golf-variant-4motion-bluemotion-gti-gtd-r-e-golf-3798104.html

Premis
2013-01-29, 14:49
GTIn provkörd i Tyskland:
1147

http://www.autobild.de/artikel/vw-golf-variant-4motion-bluemotion-gti-gtd-r-e-golf-3798104.html

Inte mycket till info men ändå intressant :).

GTI lansering i maj står det iaf. R'en 2014. Även en eldriven Golf nämns med 275km räckvidd för 40.000€ (låter väldigt billigt ...).

Hooloowoo
2013-01-29, 16:10
Ser ganska så trivsamt ut dessutom! (om man bortser från den där adaptiva avståndshjälpen i fronten då, den ser inte något vidare ut..)

DPC
2013-01-29, 18:08
R:en blir fin med 290 hk, 7 växlad dsg och 4wd.

Amazonas
2013-01-29, 18:11
Kombin såg riktigt bra ut. Bra lyft mot den gamla.

Skickat från min GT-N8010 via Tapatalk 2

samuel2
2013-01-29, 19:48
Stötfångaren bak ser inget vidare ut - gillar verkligen inte "honeycomb" mönstringen. Så skönt att inte MK6 har det. Annars ser det väl ok ut men ger inget direkt köpbegär för en MK6 ägare inte rent utseendemässigt i alla fall. Den lägre vikten, "performance"-paketet osv. kan säkert bli trevligt däremot. Längre redan efter provkörning.

DPC
2013-01-29, 19:51
Är det inte ovanligt generöst att visa upp bilder på ej introducerade modeller? Visst har de visat Gti men officiell visning för kombin är väl först senare i vår? Och R:en är väl nästan ett år från kund.

Peter-C
2013-01-29, 19:51
Bra information som är ny för mig. Prisskillnaden mellan GTI och R är ju c:a 87.000:-. Ganska stor ökning så det skiljer väl förmodligen mycket i basutrustningen eller så är det bara ett sätt att ta betalt på. Man kanske kan ha drag på R:en med då rören inte förstör denna möjlighet.

Även designen på Variant innebär som nämnts ett klart steg framåt.

/Peter

outrunner
2013-01-29, 21:07
Ja det är ovanligt att bjuda på så mycket bilder...men jag tror det är ett sätt för VW att visa att det kommer många nya modeller, för att visa att de är på offensiven.
Något som jag tror mig se, är att avståndsradarn verkar vara annorlunda, på dessa bilder ser den mer fyrkantig ut än på de golfar som finns nu.
Vibiägare hade uppenbarligen problem med nedisning av sin, så detta kanske är en ny variant?

Peter

emilson
2013-01-29, 21:52
7 växlad DSG i R:en. Någon som vet ifall det är samma konstruktion som den nuvarande som finns på marknaden? I sådant fall känns det inte vidare stabilt.

Crille82
2013-01-29, 22:11
7 växlad DSG i R:en. Någon som vet ifall det är samma konstruktion som den nuvarande som finns på marknaden? I sådant fall känns det inte vidare stabilt.

Tänker du på den 7-växlade som sitter i Passat Ecofuel och Golf TSI så är det inte den, den är spec. till max 250 nm. Däremot sitter det sjuväxlade lådor med våtlamell i flertalet Audi, bl.a. RS3, sannolik en liknande låda som sitter i kommande Golf R.

Peter-C
2013-01-29, 23:07
Tänker du på den 7-växlade som sitter i Passat Ecofuel och Golf TSI så är det inte den, den är spec. till max 250 nm. Däremot sitter det sjuväxlade lådor med våtlamell i flertalet Audi, bl.a. RS3, sannolik en liknande låda som sitter i kommande Golf R.

Så är det säkert. En Audi 3,0 TDI ger 500 nm i vrid så det klarar S-tronic 7. Växlar ju silkeslent!! /Peter

Fredrix
2013-01-29, 23:26
Har DSG7 i min Tiguan med 320Nm.

samuel2
2013-01-30, 19:07
Finns någon info om manuell låda blir ett alternativ för R:en? Vad tror ni priset blir i Sverige? MK6 R såldes väl brutto för 340' om jag minns rätt?

DPC
2013-01-30, 20:02
Jag har inte sett någon sådan info. Räkna med ca 350' för en manuell tredörrars tomhylsa...

Peter-C
2013-01-30, 20:38
R ska kosta 38000 EUR vad vi vet just nu. Med en kurs på 8,7 SEK samt en fördyrning för SE kontra DE på c:a 8,4 % blir det 358000 SEK för en ”tomhylsa”, bra gissning DPC. (Jag gissar med, har jämfört vad GTI cab DSG kostar i SE och DE :-)) .

Det borde bli en bit över 400 000 någonstans för en nyckelfärdig bil. Hoppas den även kommer med man låda (hade valt det på en R).

/Peter

samuel2
2013-01-30, 22:19
R ska kosta 38000 EUR vad vi vet just nu. Med en kurs på 8,7 SEK samt en fördyrning för SE kontra DE på c:a 8,4 % blir det 358000 SEK för en ”tomhylsa”, bra gissning DPC. (Jag gissar med, har jämfört vad GTI cab DSG kostar i SE och DE :-)) .

Det borde bli en bit över 400 000 någonstans för en nyckelfärdig bil. Hoppas den även kommer med man låda (hade valt det på en R).

/Peter

Standardutrustningen för R var väl relativt omfattande i alla fall för MK6 så det som i princip behöver väljas till för min del lär vara 5-dörrar. Alltså då runt 360' brutto (utgående från era gissningar) - rabatt ger runt 325' vilket känns helt ok.

DPC
2013-01-31, 07:31
Utrustning är individuellt. Vissa vill ha mycket, andra nöjer sig med mindre. Jag har relativt lite utrustning över standard i min r. Måsten för mig var fem dörrar, metalliclack, en bra stereo och högtalarsystem, inkopplingsmöjlighetet av media samt original vinterhjul. Det kostade ungefär 35 tkr extra 2010. De flesta ägare verkar dock ha satsat på mer gadgets som 19", backkameror och dsg förstås. Skulle jag handla idag så skulle jag ansluta mig till skaran som väljer mer extrautrustning.

Sen så är det optimistiskt att kalkylera med 10% rabatt på en snålt utrustad och nyintroducerad bil, men har man bra kontakter så kanske det är möjligt.

Fredrix
2013-02-11, 22:35
Isen har smält och Golf R cab är byggbar i den tyska konfiguratorn.
http://www.volkswagen-r.de/#!home

Nästa highlight om 21 dagar ?
Geneve bilsalong ?

Marcus
2013-02-12, 08:42
Har DSG7 i min Tiguan med 320Nm.

DSG7 med våtkoppling.

Fredrix
2013-02-27, 01:11
http://www.vwvortex.com/news/volkswagen-news/golf-7-gti-first-official-photos/

DPC
2013-02-27, 07:43
Den ser riktigt fin ut. Prestanda och framförallt förbrukning är bra. Men hur kul är det med en motor som når toppeffekt vid 4500 rpm??? Den har säkert en uppgiven effektplatå mellan 4500-6000 rpm men sådana platåer ger lätt känslan att det "bara varvar". Jag hade föredragit lite mindre vridmoment med given toppeffekt för att ge en varvvillig känsla. Dagens Gti är bra och R är precis som det ska vara.

Marcus
2013-02-27, 08:56
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130227/vw-golf-vii-gti-officiell-fakta-och-bilder

mangewide
2013-02-27, 11:08
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130227/vw-golf-vii-gti-officiell-fakta-och-bilder

Underbar! :)

När kommer man kunna provköra denna tro?

Merlinen
2013-02-27, 12:56
Ser ju bra ut.
"Performance Package" blir ju nästa ett måste på dom.

LSD+bättre bromsar och lite mer underhuven.

Orginal : 312x25 millimeter skivor fram och solida 300x12 skivor bak
PP : 340x30 fram och även ventilerat bak med måtten 310x22 millimeter

mangewide
2013-02-27, 17:52
Ser ju bra ut.
"Performance Package" blir ju nästa ett måste på dom.

LSD+bättre bromsar och lite mer underhuven.

Orginal : 312x25 millimeter skivor fram och solida 300x12 skivor bak
PP : 340x30 fram och även ventilerat bak med måtten 310x22 millimeter

Blir spännande att se vad detta paket kommer kosta. Lär ju vara halvdyrt med tanke på innehållet...:)

Marcus
2013-02-27, 19:29
Volkswagen Sveriges pressmeddelande:
http://personbilar.volkswagen.se/sv/nyheter/presscentret/rss-cision.html?rss=http%3A%2F%2Ffeed.ne.cision.com%2F client%2Fvwgroupsverige%2Frelease%2Frss%2Frssdetai l20.aspx%3Freleaseid%3D747458

Riktigt fin ratt med ur-GTI-känsla :-) Ska bli intressant att se hur den speciella röda GTI-belysningen i interiören fungerar...

Mawe
2013-02-27, 22:30
Jag gillar att VW Sverige skriver att Golf GTI finns för första gången i två effektversioner. Man har nog glömt sin egen historia eller så har man en konstig benämning på effektversioner. Gillar dock inte att det är elektronisk handbroms, blir mindre skoj på vintern :/

Peter-C
2013-02-27, 23:00
Ser bra ut! Är också STARKT emot jävla elektronisk handbroms =)

/Peter

Marcus
2013-02-28, 08:43
Jag gillar att VW Sverige skriver att Golf GTI finns för första gången i två effektversioner. Man har nog glömt sin egen historia eller så har man en konstig benämning på effektversioner. Gillar dock inte att det är elektronisk handbroms, blir mindre skoj på vintern :/

Ja det är en konstig formulering. Man får nog tro att dom menar att i GTI i sin grundversion nu erbjuds med två olika effekter för första gången. I alla fall i Sverige.

SelmiR
2013-03-05, 16:46
Nya GTI ser bra ut:)
http://www.youtube.com/watch?v=ESYEnaNwkn0

J.L
2013-03-05, 17:05
Nya GTI ser bra ut:) YouTube Link: http://www.youtube.com/watch?v=ESYEnaNwkn0 (http://www.youtube.com/watch?v=ESYEnaNwkn0)

Riktigt fin!
Trevlig reklamfilm!

Särås
2013-03-05, 17:24
Ska ha en GTi mk7 inom 2 år, så är det bara!

Marcus
2013-03-05, 18:56
Kul film :-) och snygg bil (minus panoramaglastaket som är hemskt)...! Undrar hur dom får till bakhjulssladdarna?

Merlinen
2013-03-05, 20:03
Kul film :-) och snygg bil (minus panoramaglastaket som är hemskt)...! Undrar hur dom får till bakhjulssladdarna?

Lätt att få en GTI att komma med baken.

mangewide
2013-03-05, 20:33
Lätt att få en GTI att komma med baken.

Med P-knappen då eller? ;)

Förövrigt grym bil :)

Peter-C
2013-03-05, 20:34
Kul film :-) och snygg bil (minus panoramaglastaket som är hemskt)...! Undrar hur dom får till bakhjulssladdarna?

Varför är inte taklucka bra? Har traditionell glaslucka på MK6:an, finns ej på 7:an, vilket innebär att man får välja panorama tak om man nu ska ha en GTI eller R. (Har inte sett någon 7:a med det än).

/Peter

Marcus
2013-03-05, 20:55
Har inget emot vanlig taklucka, även om jag inte skulle välja det själv. Men panoramaglas ger en otäck fransk känsla, det syns ju tydligt att bilen har detta. För min del är en sådan bil iskall som begagnad.

- - - Dubbelpost? - - -


Med P-knappen då eller? ;)

Förövrigt grym bil :)

+ 1 :-)

Peter-C
2013-03-05, 21:22
Har inget emot vanlig taklucka, även om jag inte skulle välja det själv. Men panoramaglas ger en otäck fransk känsla, det syns ju tydligt att bilen har detta. För min del är en sådan bil iskall som begagnad.


Ahh...säger du det Marcus - jo jag vet att du inte gillar franska bilar =).

Bara det finns ett innertak som man kan dra för så att det blir mörkt respektive att taket är tätt och inte inkräktar för mycket på takhöjden bak så är det en stor fördel tycker jag med sollucka.

I motsats till en cab så blåser det inte så mycket i coupén, det är bra. Valet är ju fritt som väl är.

BTW är också frågande till hur han eller hon (hen) får sladd med elbroms?

/Peter

Premis
2013-03-06, 09:39
En sån får det bli :) Undrar om det kommer en ED40 ;)

FiNCH
2013-03-06, 09:48
Jag är mer sugen på Golf 7 R
Blir den minsta lika bra som nuvarane R eller bättre så ska jag ha en! När det finns ngn som är 1 - 2 år gammal hos ngn bilhandlare så slår jag till :D

Premis
2013-03-06, 13:18
Jag är mer sugen på Golf 7 R
Blir den minsta lika bra som nuvarane R eller bättre så ska jag ha en! När det finns ngn som är 1 - 2 år gammal hos ngn bilhandlare så slår jag till :D

Kan dom bara trolla bort de där 100 kg extra fläsk med haldex så är jag benägen att hålla med ;)

Marcus
2013-03-06, 14:42
Kan dom bara trolla bort de där 100 kg extra fläsk med haldex så är jag benägen att hålla med ;)

Haldexkopplingen i generation 5 installerad i vanlig Golf generation 7 med 4Motion adderar inte 100 kg extra.

Premis
2013-03-06, 17:41
Haldexkopplingen i generation 5 installerad i vanlig Golf generation 7 med 4Motion adderar inte 100 kg extra.

Vad adderar det då? Avgörande info då tidigare R/R32 har vart lite väl tunga för min smak.

Chesmal
2013-03-06, 18:49
Vad adderar det då? Avgörande info då tidigare R/R32 har vart lite väl tunga för min smak.

jag känner mig kränkt, att blanda ihop R och R32 inte acceptabelt, alla vet ju att en riktig R är slö, törstig och har ett gött ljud ;))

Marcus
2013-03-06, 21:21
Skillnaden i vikt mellan en Golf TDI 150 GT och Golf TDI 150 GT 4Motion är 18 kg.

MiWi
2013-03-06, 21:26
Skillnaden i vikt mellan en Golf TDI 150 GT och Golf TDI 150 GT 4Motion är 18 kg.

Så lågt? Låter väldigt lite med tanke på skillnaden med bakvagn och drivlina mellan dem.

Marcus
2013-03-06, 21:28
Vad är det för skillnad på bakvagnen?

MiWi
2013-03-06, 21:30
Vad är det för skillnad på bakvagnen?

Enligt svenska VW är skillnaden desto mer mellan dem - skiljer 111 kg. Då är båda i manuellt utförande.

Jämför man DSG-versionen med den manuella 4M (som är den enda som erbjuds) skiljer det 91 kg.


http://imageshack.us/a/img109/1408/namnlsxz.jpg

http://imageshack.us/a/img546/1294/namnls2tx.jpg

Marcus
2013-03-06, 21:57
Ja ni har rätt, jag läste fel på siffra. Sorry.

MiWi
2013-03-06, 21:59
Ja ni har rätt, jag läste fel på siffra. Sorry.

Det känns ändå som att det totalt sett är lättare jämfört med Mk6?

DPC
2013-03-07, 07:07
Gen 4 haldex som sitter i bland annat Golf r MKVI adderar 80 kg enligt Vw. Stod i pressreleasen när det begav sig 2009.. Är säkert något liknande nu. Och vikten känns tyvärr. Jag gick från MKV Gti till R och den sistnämnda är mer tung i nosen när man kör i långsamma kurvor. I högre fart känns dock den extra vikten inte negativ..

mangewide
2013-03-07, 20:09
http://www.volkswagen.de/de/models/golf-gti/konfigurator.html

Nu kan man bygga en GTI!, fan va mkt färger det finns... :)

mangewide
2013-03-08, 18:29
http://www.bilsport.se/nyheter/105133/nya-golf-gti-vii-redan-stylad/

Verkar finnas potential i Mk7an :)

Marcus
2013-03-09, 15:25
Byggde mig en GTD eftersom jag inte gillar den röda randen vid strålkastarna på GTI. Tyvärr tycker jag både 17" och 18" fälgarna som erbjuds till GTD är ganska fula, men 19" är riktigt snygga!

Golf GTD BlueMotion Technology 2,0 l TDI 135 kW (184 PS) 6-Gang-Doppelkupplungsgetriebe DSG
Außenlackierung
Carbon Steel Grey Metallic
Innenausstattung
Sitze: Titanschwarz
Instrumententafel: Titanschwarz
Teppich: Schwarz
Himmel: Perlgrau
Sonderausstattungen
Santiago 7,5 J x19 Volkswagen R GmbH (5-Y-Doppelspeichen-Design) Reifen 225/35 R19 Detailinformationen anzeigen 1.245,00 €
Licht-und-Sicht-Paket Detailinformationen anzeigen 175,00 €
Mobiltelefon-Schnittstelle "Comfort" Detailinformationen anzeigen 370,00 €
Xenon-Scheinwerfer mit LED-Tagfahrlicht und Kurvenfahrlicht Detailinformationen anzeigen 350,00 €
4 Türen inkl. Fensterheber hinten elektrisch Detailinformationen anzeigen 900,00 €
Lederausstattung "Vienna" mit Top-Sportsitzen vorn Detailinformationen anzeigen 1.630,00 €
Radio "Composition Media" Detailinformationen anzeigen 460,00 €
Anhängevorrichtung schwenkbar, manuell Detailinformationen anzeigen 835,00 €
Mit Individualeinbau 0,00 €
Nebelscheinwerfer 350,00 €
Seitenairbags und Gurtstraffer hinten inkl. Warnton und -leuchte für nicht angelegte Gurte Detailinformationen anzeigen 355,00 €
Textilfußmatten Premium, Schwarz, vorn und hinten Detailinformationen anzeigen k.A.

1345

anri52
2013-03-09, 17:35
http://www.bilsport.se/nyheter/105133/nya-golf-gti-vii-redan-stylad/

Verkar finnas potential i Mk7an :)

Undrar om "sportversionen" har k04 turbo
och den vanliga K03 turbo.

MiWi
2013-03-09, 17:59
Undrar om "sportversionen" har k04 turbo
och den vanliga K03 turbo.

K04 sitter väl i 2,0T redan från början?

Peter-C
2013-03-09, 18:31
Undrar om "sportversionen" har k04 turbo
och den vanliga K03 turbo.

Intressant reflektion, hoppas du har rätt.

Jag var inne och tittade på den tyska konfiguratorn häromdagen. Det skilde bara 1.124 EUR mellan GTI och GTI Performance (29.475 EUR). Råkade då bygga mig en performance som landade på typ 36-37.000 EUR.

Undrar om det är hårdvaru-skillnad mellan dem…..


K04 sitter väl i 2,0T redan från början?

Tror inte det TSI / FSI, (undantag R / ED35 / 30). Kan det vara så just i senaste versionen i GTI menar du?

(Raderade just en förteckning över 2,0 T som var lite för gammal)

/Peter

anri52
2013-03-09, 19:13
Intressant reflektion, hoppas du har rätt.

Jag var inne och tittade på den tyska konfiguratorn häromdagen. Det skilde bara 1.124 EUR mellan GTI och GTI Performance (29.475 EUR). Råkade då bygga mig en performance som landade på typ 36-37.000 EUR.

Undrar om det är hårdvaru-skillnad mellan dem…..



Tror inte det TSI / FSI, (undantag R / ED35 / 30). Kan det vara så just i senaste versionen i GTI menar du?

(Raderade just en förteckning över 2,0 T som var lite för gammal)

/Peter

306 hk har Abt plockat ut så det verkar va något större än k03 i allafall http://www.youtube.com/watch?v=fUIEwCjbBRc&gl=UA&hl=uk, ska bli spännande å se om det skiljer mellan Performance och vanliga alternativet
om så är fallet är ju valet givet.

MiWi
2013-03-09, 19:18
Tror inte det TSI / FSI, (undantag R / ED35 / 30). Kan det vara så just i senaste versionen i GTI menar du?

(Raderade just en förteckning över 2,0 T som var lite för gammal)

/Peter

Ja, jag menade i nuvarande Gti-spec som Mk7 har. :)

anri52
2013-03-09, 19:58
Ja, jag menade i nuvarande Gti-spec som Mk7 har. :)

Då borde man nog få ut lite mer effekt än 266 hk?

Tezzantezz
2013-03-09, 20:11
Är väl en helt ny motor i GTi?
/Tessan

Premis
2013-03-09, 20:15
Nån som sittee på bra info om nya motorn i GTI?

mangewide
2013-03-10, 08:05
Man kommer kunna beställa GTIn i påsk enligt VAG.

Borde det inte journalister få köra bilen väldigt snart då??, typ igår... :)

mangewide
2013-03-10, 08:25
http://www.worldcarfans.com/113030754853/volkswagen-golf-vii-gti-by-abt-with-270-hp-announced?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+worldcarfans%2FJxfz+(WorldCar Fans.com)

ABT brukar inte överdriva siffrorna...

golfhenke
2013-03-21, 09:39
Hej
En allmän observation.

Provkörde en golf -13 (mk7?) TDI masters 105 idag pga garanti jobb på min R -11. Jag trodde dom hade fått in mer utrymme i kupén iom med utökad hjulbas, men tydligen så har dom ju sänkt taket såpass mycket att jag knappt får plats längre. Även med stolen i botten. Är 186 cm.
Nu har jag iofs taklucka i min R, men är det så "lågt i tak" så kan jag ju ge upp att byta till en R mk7 någon gång i framtiden. Takhöjden var en av anledningarna att jag bytte bort min A3 Q

Eller är det så att R'ns inredning är kompaktare än övriga golf modeller och ger en känsla av mer innerutrymme?

Hur upplevde ni takhöjden som gått från mk6 -> mk7
Mvh

Merlinen
2013-03-21, 10:19
Kan det vara så att R'n har så pass mycket mera skålade stolar att du sitter djupare ner?

golfhenke
2013-03-21, 10:45
Hej Merlinen.

Så kan det ju vara förstås. Skall se om de har en gti mk7 inne när jag lämnar tillbaka lånebilen imorgon och se hur den känns. För R finns väl inte i butik ännu?

Mvh

Merlinen
2013-03-21, 10:52
MK7 GTI finns inte heller än, blir väll runt Maj? vi i Sverige kan förvänta sig att se den i butik.

Duratec
2013-03-21, 12:12
Hej
En allmän observation.

Provkörde en golf -13 (mk7?) TDI masters 105 idag pga garanti jobb på min R -11. Jag trodde dom hade fått in mer utrymme i kupén iom med utökad hjulbas, men tydligen så har dom ju sänkt taket såpass mycket att jag knappt får plats längre. Även med stolen i botten. Är 186 cm.
Nu har jag iofs taklucka i min R, men är det så "lågt i tak" så kan jag ju ge upp att byta till en R mk7 någon gång i framtiden. Takhöjden var en av anledningarna att jag bytte bort min A3 Q

Eller är det så att R'ns inredning är kompaktare än övriga golf modeller och ger en känsla av mer innerutrymme?

Hur upplevde ni takhöjden som gått från mk6 -> mk7
Mvh

Hmm, vad märkligt att du upplever det "trångt" i nya mk7:an?
Nu har ju jag iofs bara kört GT:n med dess sportstolar, men där tycker jag att det finns snarare gott om utrymme?
Jag kan även sänka ned stolen lägre mot golvet än vad jag normalt vill ha som körställning.

Kan det vara så att tex Masters-modellen ej har samma justermån på stolarna?

golfhenke
2013-03-22, 17:54
Hej

Nu har jag fått tillbaka min R-11. Jag tror nu att det faktum att jag har taklucka gör en hel del för känslan av innerutrymme, samt att jag tror att sikten genom framrutan känns aningens "smalare" på mk7. Men efter en hel del tweakande så hittade jag till slut en stolsinställning som kändes helt ok. Så en framtida mk7 är fortfarande tänkbar :)

I övrigt kan jag säga att inredningen var väldigt trevlig på den lånebilen jag fick. Dvs tdi 105 masters. Min inredning kändes plötsligt gammal. Och det kändes faktiskt som det fanns lite mer utrymme i bilen rent allmänt.
+ till adaptiv farthållare. Ett måste på nästa bil helt klart ;)

Marcus
2013-03-24, 22:10
I övrigt kan jag säga att inredningen var väldigt trevlig på den lånebilen jag fick. Dvs tdi 105 masters. Min inredning kändes plötsligt gammal. Och det kändes faktiskt som det fanns lite mer utrymme i bilen rent allmänt.
+ till adaptiv farthållare. Ett måste på nästa bil helt klart ;)

Jag tycker jämförelsen är intressant, mellan din "top-of-the-line" och en "standard" :-) Vad upplevde du vara största skillnaden mellan de två olika generationerna? Jag tycker båda är fina på sina sätt, men vore intressant att läsa vad du som ägare upplever ger störst upplevd skillnad.

golfhenke
2013-03-26, 09:07
Jag tycker jämförelsen är intressant, mellan din "top-of-the-line" och en "standard" :-) Vad upplevde du vara största skillnaden mellan de två olika generationerna? Jag tycker båda är fina på sina sätt, men vore intressant att läsa vad du som ägare upplever ger störst upplevd skillnad.

Hej

Tja, det är ju ingen ide att jämföra köregenskaper, motor etc. Dessutom vet jag inte om GTI/R kommer att ha samma instrumentering som denna TDI Masters. Men om de har då så tyckte jag att:

- Föredrog gamla knappsatserna i ratten i mk6 gti/r, men de nya var snyggare i mk7. Kanske en vanesak. Däremot gillade jag att mk7 hade farthållaren i ratten och inte i helljusspaken.
- Mycket snyggare instrumentering i mk7. Både vad gäller förardisplay och radio, fläktkontroller, luftblås m.m. Speciellt runt omkring växelspak och mittkonsol. I mitt personliga tycke alltså :). Däremot vet jag inte om jag tyckte att det var funktionellt bättre. Gillade min "gamla" instrumentering bättre rent funktionellt. Kanske en vanesak.
- Sen var jag tvungen som sagt att sänka stolen till botten för att uppnå en upplevd lika körställning och takhöjd i mk7 som jag upplever i mk6 gti/r utan att sätta stolen i botten.

Man får ju ta dessa tidiga subjektiva observationer med en nypa salt. Kanske en hel del som skiljer en mk7 gti/r från en mk7 tdi 105 masters :). Hursomhelst blir det spännande när de kommer

Marcus
2013-03-26, 10:30
Tack! Det var just jämförelsen mellan instrumentering och inredning som jag tyckte var intressant. Farthållarkontrollen i ratten låter som Volvo-varning, tycker jag :( Jag uppskattar den hantering som finns i Golf generation 6 med flera. Jag har bara hunnit torrköra en Golf Masters generation 7 och jag reagerade negativt på att reglagen till klimatanläggningen (Climatronic) kändes ganska billiga och rappliga... Måste känna och klämma mer på 7:an känner jag :)

wibmag
2013-03-27, 16:21
Fick nyss information från en återförsäljare att priserna för GTI;n inte ser ut att komma förrän i juni :(

AXL72
2013-03-27, 16:29
Hej
En allmän observation.

Provkörde en golf -13 (mk7?) TDI masters 105 idag pga garanti jobb på min R -11. Jag trodde dom hade fått in mer utrymme i kupén iom med utökad hjulbas, men tydligen så har dom ju sänkt taket såpass mycket att jag knappt får plats längre. Även med stolen i botten. Är 186 cm.
Nu har jag iofs taklucka i min R, men är det så "lågt i tak" så kan jag ju ge upp att byta till en R mk7 någon gång i framtiden. Takhöjden var en av anledningarna att jag bytte bort min A3 Q

Eller är det så att R'ns inredning är kompaktare än övriga golf modeller och ger en känsla av mer innerutrymme?

Hur upplevde ni takhöjden som gått från mk6 -> mk7
Mvh

Det där låter otroligt konstigt. Jag provkörde en Golf VII i dag och jag hade gott om mellanrum till innertaket även med stolen i högsta läget. Då är jag till och med längre än vad du är. :)

mangewide
2013-03-27, 18:04
Fick nyss information från en återförsäljare att priserna för GTI;n inte ser ut att komma förrän i juni :(

Åfan. Min säljare sa förra v att man ska kunna beställa GTIn från påsk..

wibmag
2013-03-27, 23:04
Åfan. Min säljare sa förra v att man ska kunna beställa GTIn från påsk..

Jag tror din säljare har rätt, och att jag återigen har råkat ut för en säljare som vill kränga en lagerbil snabbt, istället för att få en bilnörd på halsen, som ställer besvärliga frågor om performancepaket och utrustningsnivåer...
Vill gärna ha tips om bra återförsäljare, någon som engagerar sig lite... ger snart upp

DPC
2013-03-28, 07:27
Jag gissar också på snar lansering i Sverige. Den finns ju i Tyskland sedan ett tag tillbaka, låter konstigt om priserna och möjlighet till order ska dröja flera månader till.

Premis
2013-03-28, 07:43
Jag gissar också på snar lansering i Sverige. Den finns ju i Tyskland sedan ett tag tillbaka, låter konstigt om priserna och möjlighet till order ska dröja flera månader till.

Borde ploppa upp snart i konfigen.

Sedan kan man beställa en kanske hösten 2014 när första omgången av "kundprovning" är genomförd på första årsmodellen i vanlig ordning ;)

DPC
2013-03-28, 11:43
Precis.. Det utökade fältprovet får gärna vara utfört med en rad glada testchaufförer.. Nej, skämt åsido jag skulle inte vara rädd för att handla. Tror vw har ganska bra koll på läget och så nydanande är varken modellen eller motorn.

Peter-C
2013-03-28, 12:04
Borde ploppa upp snart i konfigen.

Sedan kan man beställa en kanske hösten 2014 när första omgången av "kundprovning" är genomförd på första årsmodellen i vanlig ordning ;)

Ja det är aldrig fel att låta någon annan prova först. Själv kommer jag nog praktisera denna metod. Har ju bra bil att åka i……. ingen panik.

Hoppas att det kommer en ruta med tillval ”Riktig fysisk handbroms” på den Svenska sidan. Jag är villig att betala 1500:- extra för att få fylla i denna ruta :D

/Peter

Premis
2013-03-28, 12:10
Precis.. Det utökade fältprovet får gärna vara utfört med en rad glada testchaufförer.. Nej, skämt åsido jag skulle inte vara rädd för att handla. Tror vw har ganska bra koll på läget och så nydanande är varken modellen eller motorn.

Egentligen ska man nog köpa absolut sista årsmodellen.

1) Första årsmodellen har buggar.
2) Sedan åtgärdas buggarna.
3) Sedan kommer kostnadsbesparing.
4) Sedan kommer facelift.
5) Nya buggar.
6) Produkt färdig.
7) Ny modell och cykeln börjar om.

Bara att välja vilken del av produktutvecklingscykeln man vill vara med i :)

golfhenke
2013-03-28, 17:41
Hoppas att det kommer en ruta med tillval ”Riktig fysisk handbroms” på den Svenska sidan. Jag är villig att betala 1500:- extra för att få fylla i denna ruta :D

/Peter

Jag skulle lätt ge motsvarande summa för att ersätta växelspaken till DSG mot en stabil Tablet hållare. Varför har man en växelspak till DSG överhuvudtaget? Körlägesväljare kunde man ju satt i ratten istället. Gärna programmeringsbara a la BMW :)
Det var min första tanke på mk7. "Vilket perfekt ställe att lägga ipaden på. Om det inte vore för växelspaken".

Mvh

wibmag
2013-04-05, 19:11
Produktionsstart v.18

mangewide
2013-04-06, 09:02
Produktionsstart v.18



Intressant!, borde man inte kunna bygga en på nätet nu då..?

DPC
2013-04-06, 12:02
Blir till att prova en när de nått handlarna. Bör ju bli en trevlig bil!

Micke_t
2013-04-08, 17:26
Fick besked av en säljare, vad nu det är värt, att de tar emot beställningar från v.18 och att de får in de första demobilarna GTI/GTD ca v.35. Han nämnde också att det enbart är 230 hk versionen som kommer hit.

DPC
2013-04-08, 17:34
Dryg väntetid väntar för de som slår till. +4 mån förutsatt att man får bil samtidigt som demo, med andra ord mer troligt att det tar +5m.

mangewide
2013-04-09, 06:44
Fick besked av en säljare, vad nu det är värt, att de tar emot beställningar från v.18 och att de får in de första demobilarna GTI/GTD ca v.35. Han nämnde också att det enbart är 230 hk versionen som kommer hit.

Intressant!, då får alla GTIer Perfromance Pack i Sverige?

wibmag
2013-04-09, 20:07
App store, sök på Car Magazine App, där finns en rejäl provkörning av Mk7 Gti. Riktigt härlig läsning och många fina bilder.

kalle950
2013-04-10, 16:23
Dryg väntetid väntar för de som slår till. +4 mån förutsatt att man får bil samtidigt som demo, med andra ord mer troligt att det tar +5m.

Min Gti som jag har som förmånsbil fyller 36 månader i jan-14. Är det realistiskt att tro att det kommer att finnas någon ny R framme tills dess? Hade 4wd på tidigare bilar och saknar det på gti´n. En gti med fyrkrafs hade vart det optimala men det finns väl inga planer på en sådan?

DPC
2013-04-10, 16:27
Följer vw samma mönster som tidigare så kommer de första bilarna till kund i februari. Jag hängde på låset och beställde direkt för förra R:en och fick min bil i slutet av februari. Men det kanske går fortare denna gång. Vw har tydligt deklarerat att den presenteras i höst/vinter.

Mr_Big
2013-04-11, 09:50
Jag ringde VW i förrgår och frågade.
Nya R presenteras troligtvis i sommar och beställningar tas emot i höst med leverans tidigt 2014.
Hoppas det stämmer.

Lilla_Vargen
2013-04-11, 16:08
Oj, redan :eek:
Sen blir det kul o se spec på den ;)

Via kranaprataren på mobilen...

mangewide
2013-04-11, 16:22
App store, sök på Car Magazine App, där finns en rejäl provkörning av Mk7 Gti. Riktigt härlig läsning och många fina bilder.

Jag hittar inte appen?!. Är den rättstavad? :)

Tack

outrunner
2013-04-11, 20:48
Hej.

Jämförde vikterna på GT och GTI. 1268kg på GT.n 1351kg på GTI. 1382 kg på Performance GTI. Verkar finnas en hel del som väger mer på GTI.n.

Premis
2013-04-11, 22:09
Hej.

Jämförde vikterna på GT och GTI. 1268kg på GT.n 1351kg på GTI. 1382 kg på Performance GTI. Verkar finnas en hel del som väger mer på GTI.n.

114kg? Det var rätt stor skillnad, är den 4-hjulsdriven i smyg? :)

MiWi
2013-04-12, 00:38
114kg? Det var rätt stor skillnad, är den 4-hjulsdriven i smyg? :)

Det är väl det klassiska som tar vikt (större bromsar, större motor, annan v-låda etc). Vikten springer snabbt iväg då. Kan tänka mig att 340mm-bromsarna tar ut sin rätt viktmässigt.

Merlinen
2013-04-12, 09:18
Det är väl det klassiska som tar vikt (större bromsar, större motor, annan v-låda etc). Vikten springer snabbt iväg då. Kan tänka mig att 340mm-bromsarna tar ut sin rätt viktmässigt.

Samt diffen den har, så många bäckar små...

Lilla_Vargen
2013-04-12, 10:17
Hur är det med Performence versionen, kommer den ha typ ställbara Öhlinsben kanske, förhoppningsvis ;)

Via kranaprataren på mobilen...

Marcus
2013-04-14, 15:09
Jag besökte Volkswagen-fabriken (Das Werk) i Wolfsburg i fredags. Där inne står mängder med nya Golf GTI och Golf GTD :) Produktionen pågår! Oerhört läcker bil, kanske särskilt i svart eller rött. Designen är verkligen vass måste jag säga. Volkswagen tillverkar fortfarande Golf GTI generation 6, för den nordamerikanska marknaden. Det var en härlig blandning av GTI generation 6 och generation 7 på fabriksgolvet :)

mangewide
2013-04-14, 15:32
http://www.golfmk7.com/forums/showthread.php?t=274Verkar lovande...:)

Marcus
2013-04-14, 19:51
Golf GTi "Performance" med Santiago 7,5 J x19 Volkswagen R GmbH (5-Y-Doppelspeichen-Design) Reifen 225/35 R19
175817591760

DPC
2013-04-14, 21:07
Den var fin i svart!

Intressant artikel med mycket info. Synd att Esp inte blir helt urkopplingsbar. Stod även liten kommande r som skulle få urkopplingsbar Esp och 213 kW (14 kW mer än dagens r, blir då knappt 290 hk).

FiNCH
2013-04-15, 15:06
Ja tycker inte Golf 7 är speciellt snygg.. Men i GTI utförande blev den rätt intressant!
Röven är fortf inte supersnygg, men resten är grymt, är dock fortf helt överförälskad i Golf 6R :)

Micke_t
2013-04-23, 13:35
Första provkörningen?

http://www.topgear.com/uk/car-news/golf-gti-first-drive-review-2013-4-22

Premis
2013-04-23, 14:47
Första provkörningen?

http://www.topgear.com/uk/car-news/golf-gti-first-drive-review-2013-4-22

Trevligt att läsa, tråkigt att omdömet mest var en gäspning, vore kul att se den pressas på bana.

mangewide
2013-04-23, 18:27
http://youtu.be/96fxpepWb7w

´Film!!!, bra omdömme! :)

FiNCH
2013-04-23, 18:56
Jääävlar! Den verkar najs.. Kanske blir till å kränga R:en om 2 år å köpa en sånn där :D

Peter-C
2013-04-23, 19:23
Topgears omdöme var ju väldigt neutralt. Om de tycker att den är för stabil / tråkig så finns det ju firmor som inte gör annat än att åtgärda sådana egenskaper.

Auto Express var ju mycket mer positivt. Lysande recension. Jag tro på dem:)

/Peter

Marcus
2013-04-23, 19:24
Auto Bild - VW Golf GTI Performance: http://youtu.be/DiVtFcE74_s
Mycket positivt omdöme.

Peter-C
2013-04-23, 19:30
Auto Bild - VW Golf GTI Performance: http://youtu.be/DiVtFcE74_s
Mycket positivt omdöme.

Auto Bild - positivt. Topgear måst ha fel…..

/Peter

mangewide
2013-04-23, 20:20
http://youtu.be/dIETxZLoA_Y

Nice!! :)

- - - Uppdaterad - - -

http://youtu.be/dIETxZLoA_Y

Nice!! :)

wibmag
2013-04-29, 10:46
Nu finns GTI;n i konfiguratorn!

mangewide
2013-04-29, 18:32
Men det funkar inte så bra att bygga.., samma för er?? :)

Lilla_Vargen
2013-04-29, 20:37
Kanske håller de på att lägga upp allt i systemet. Vänta en dag lr två så kommer nog det gå bra...

Via kranaprataren på mobilen...

outrunner
2013-04-29, 20:51
Det är konstigt med VW...varför inte vänta till allt funkar/finns innan de lägger ut det?
Nu blir man ju bara irriterad ju.

wibmag
2013-04-29, 21:36
Antagligen är det väl någon som sitter o svettas med det nu...