handdator

Visa fullständig version : Frågor kring 2,0 8V bygge



Aleks
2012-02-02, 22:22
Jag funderar på att bygga ihop en lite roligare 2E-maskin till våren och har lite funderingar.

Jag har kikat på att köpa en ABA cross flow topp men hur stor är fördelen över ex. en PG topp? Jag har inga som helst planer på att bygga turbo, förgasare eller individuella spjäll så är det ens lönt att skeppa hit en ABA?
Hur mycket kan man plana någon av ovanstående toppar om man vill hålla sig till standard styrsystem och 98 oktan? Jag har läst att man inte bör plana mer än 1,5mm. Gäller detta för både en ABA och en PG topp?

För nuvarande har jag en AAM motor med tillhörande växellåda som gått omkr. 100,000km och känns därmed väldigt schyst samt har en trevlig utväxling.
Kan jag möjligtvis använda denna växellåda till en ~130-140hk maskin? Förutsatt att jag byter koppling. Kommer den att hålla?

Eftermarkandssprut är inte av intresse så vad bör jag göra med styrsystemet? Bilen är en s.k. OBDII och jag skulle gärna behålla det så. Kan jag montera en OBDI 2E-motor med allt vad det innebär utan större modifikationer? Dessutom, funkar ett "kamanpassat" OBDII chip från ex. Techtonics Tuning, GIAC, C2 Motorsports osv.?

PS. Tanken är att motorn ska hamna i min '98 Golf Cabrio.

mrpete
2012-02-03, 00:00
ABA-toppen flödar MKT bättre än JJ, PG eller vad du nu har för counterflow-topp. Det finns ju även AKL (från golv IV eller new beetle) som också flödar bra mkt bättre, där måste man svetsa en kanal bara så är den bolt on. Om jag vetat bättre hade jag satsat på crossflow direkt istället för att lägga pengar på en vanlig 8v-topp.

1,5mm är nog ungefär max ja, mer än så så blir kompressionsförhållandet för högt. Dock beror det även på kolvar.. 2E har något högre än AGG, dessutom har den oljekylda kolvar. Så 2E är rätt val.

Lådan ska nog inte vara några problem med den effekten, möjligtvis en starkare koppling då.

OBDII kan jag tyvärr inget om.. min bil är för gammal för det..

Janne.M
2012-02-03, 06:15
1mm planing på pg/pb/gz etc på en 2e botten ger ca 11,0 i komp

Janne.M
2012-02-03, 06:17
En väl portad counterflow flödar i stort sett lika mycket som en portad crossflow pga taskiga vinklar, meningarna går isär lite men leta efter ny_fam s flödesmätningar på vwvortex

Quattro_mannen
2012-02-03, 18:53
En väl portad counterflow flödar i stort sett lika mycket som en portad crossflow pga taskiga vinklar, meningarna går isär lite men leta efter ny_fam s flödesmätningar på vwvortex

Har byggt motor med både JJ och AKL x-flow och om du bara tittar på flöde/gashastighet så är det lättare att hitta i JJ toppen men X-flow ger ju fördelar genom att du bättre har plats med förgasare/spjäll osv....plus att insuget sitter på en svalare sida av motorn.

Aleks
2012-02-03, 19:02
Tackar för svaren.

Vad jag vet så kräver även ABA toppen en mindre modifiering då en av kanalerna ska vara oval och därmed hamna "utanför" blocket.

Någon portning av topplock kommer tyvärr inte att ske. Dels så sitter jag inte på en stor budget samt att jag saknar både kunskap och resurser så i bästa fall så blir det lite matchning av insug/avgas.
Vad för ungefärligt kompressionsförhållande fås av en 1,5mm planing?

Jag har f.ö. hittat en i US som säljer en OBDI ABA topp med helt nya retainers och ventilfjädrar samt en kam av vassare slag. Han skulle återkomma vad för kam det var men om han mindes rätt så var det en TT 268* vilket bör passa mig väl då jag föredrar körbarhet och vettig tomgång framför lite mer effekt i samband med en vansinneskurva. :)

Anledningen till varför jag funderar på toppen nämnd ovan är p.g.a. att det blir betydligt billigare att köpa den än att plocka upp en PG/PB/JJ topp för att sedan köpa en dyr eftermarkandskam samt ventilfjädrar och lyftare i efterhand.

Någon som vet vad det är för växellåda jag har idag förresten (Motorkod: AAM)? Jag antar att det är en 0BO men är det endast koppling/tryckplatta osv. som skiljer från växellådorna på en 2E, KR eller ABF?

Quattro_mannen
2012-02-03, 20:38
Tackar för svaren.

Vad jag vet så kräver även ABA toppen en mindre modifiering då en av kanalerna ska vara oval och därmed hamna "utanför" blocket.

Någon portning av topplock kommer tyvärr inte att ske. Dels så sitter jag inte på en stor budget samt att jag saknar både kunskap och resurser så i bästa fall så blir det lite matchning av insug/avgas.
Vad för ungefärligt kompressionsförhållande fås av en 1,5mm planing?

Jag har f.ö. hittat en i US som säljer en OBDI ABA topp med helt nya retainers och ventilfjädrar samt en kam av vassare slag. Han skulle återkomma vad för kam det var men om han mindes rätt så var det en TT 268* vilket bör passa mig väl då jag föredrar körbarhet och vettig tomgång framför lite mer effekt i samband med en vansinneskurva. :)

Anledningen till varför jag funderar på toppen nämnd ovan är p.g.a. att det blir betydligt billigare att köpa den än att plocka upp en PG/PB/JJ topp för att sedan köpa en dyr eftermarkandskam samt ventilfjädrar och lyftare i efterhand.

Någon som vet vad det är för växellåda jag har idag förresten (Motorkod: AAM)? Jag antar att det är en 0BO men är det endast koppling/tryckplatta osv. som skiljer från växellådorna på en 2E, KR eller ABF?

Om du fått tag på en OBD I ABA topp så köp!! Den är den bättre av dom 2 och inte alltför lätt att få tag på,den flödar bäst av Vw:s 8v toppar i STD utförande så om du inte tänker porta så kör på den...Sitter en oval oljeretur som måste svetsas och bearbetas för att fungera på våra gamla block,annars är det bolt on som gäller.

Aleks
2012-02-06, 22:28
Om du fått tag på en OBD I ABA topp så köp!! Den är den bättre av dom 2 och inte alltför lätt att få tag på,den flödar bäst av Vw:s 8v toppar i STD utförande så om du inte tänker porta så kör på den...Sitter en oval oljeretur som måste svetsas och bearbetas för att fungera på våra gamla block,annars är det bolt on som gäller.

Visst är det en OBDI. Väntar bara på en bekräftelse från säljaren att det faktiskt är en Techtonics Tuning 268* kam, sedan blir det köp.

Finns faktiskt en del OBDI toppar till salu på vwvortex.com.

Någon som sitter på kunskap rörande styrsystem?

Skulle verkligen uppskatta svar på om & hur jag kan använda en OBDI motor i min OBDII bil utan större komplikationer.