handdator

Visa fullständig version : DSG mekatronik fel



larsahl
2012-02-02, 20:20
Hej!

Idag var man inne på verkstaden och fick reda på att min DSG-7 växellåda hade ett felmeddelande och att de behöver byta ut mekatronikenheten i den. Blev helt paff då jag inte har märkt att den har felat något vid körning alls. Möjligen hoppat lite underligt när man har kört i kö och den växlar mellan 1 och 2, men har hört att det är vanligt på dessa växellådor att de gör. Jag blev dock alldeles paff på att kostnaden jag fick från dem är 40 000 kr. Det låter i mina öron som en helt ny växellåda men enligt dem är det inte det. Jag trodde jag skulle svimma nästan. Frågade snällt om det gick på garantin då min Skoda är knappt 3år gammal än. De sa att det gjorde det inte.

Är det ett rimligt pris? Och kan verkligen en datordiagnos bestämma över att det är fel på växellådan, kanske fel på givaren undrar man ju.

När jag sneglade över verkstadskillens axel så såg jag att det stod något om mekatroniken inte hade fått tillräckligt med spänning. 11.6 volt. Jag vet att bilens batteri var urladdat en gång och fick hjälpstart. Sitter och tvivlar om det verkligen är fel på mekatroniken eller ej. Hur de kunde bedöma ut att byta allt så snabbt.

Mvh,
Lars

Merlinen
2012-02-02, 20:48
Shit, kostar mekatroniken så mycket :/

Tur att jag fick min på garanti då (för 2 veckorsedan).
Min bil tyckte jag att den ibland växlade ner hårt och ryckte vid krypkörning, så jag bad firman kolla upp det då jag ändå hade garanti och det var mekatroniken.

Marcus
2012-02-02, 20:49
Hur långt har bilen gått? Du kanske kan ta det på maskinskadeförsäkringen... Hemska pengar.

larsahl
2012-02-02, 20:52
Den har gått 8990 mil så det skall gå på försäkringen då tycker jag.
Annars kommer jag inte kunna sova tills nästa år känns det som, har skakat i hela kroppen sen förmiddagen redan.

itouch
2012-02-02, 21:18
larsahl: Inga problem alls på de milen, ditt försäkringsbolag kommer betala och du åker endast på självrisken.

De har riktlinjer från vag på vissa värden som de ska se vid provkörning av bilen, antar att dina värden från mechatronicen var utanför toleranserna och därmed tycker de att byte bör göras. En mechatronic + arbete kostar under 30.000kr så jag vet inte vart de får så hög summa som 40.000kr ifrån, men alla debiterar ju olika.

Det är ju du som kund som avgör vad du vill byta och inte, om du upplever att bilen inte är konstig så är det väl inte lönt att byta? När mechatronicen strular så märks det väldigt tydligt, symptom är: Växlar väldigt hårt från 2an till 1an när du kommer till stop, nästan slår in växeln, hackar mycket vid start i rödljus, nästan som om du duttar på gaspedalen så bilen får gas / inte gas.

kim_gulle
2012-02-04, 00:53
Vi har bytt en del mekatronikar sen DSG 7 kom och 30-40000 inklusive arbete är rimligt. Men som itouch säger, alla debiterar ju olika. En ny låda plus mekatronik och arbete skulle nog uppgå mot kanske 70000 om inte mer. Du verkar vara en sån där "Bra kund" som inte bryr sig så mycket om att lådan uppför sig marginellt lite sämre än vad den brukade. Tycker du att det inte behövs nåt mekatronik byte så behöver du inte byta den. Dock kan det nog bli strul senare om lådan skulle ta skada och du måste fixa det också när du tidigare valt att inte byta mekatroniken. Men om bilen är servad på auktoriserad verkstad och du har följt service intervallerna etc så brukar verkstaden vara sjysst och hjälpa dig med att få det på försäkring eller så kallad 90/10. Åtminståne så gör vi så.

Har dem förresten gjort någon mjukvaru uppdatering på mekatroniken? I vissa fall så kan det avhjälpa problemen med ryck osv. Hjälper inte det så är det mekatronik byte som gäller i alla fall. Detta är ganska vanligt på DSG 7 lådorna då dem har torrkoppling till skillnad från DSG 6 lådorna som har våtkoppling. Av erfarenhet och av vad dem säger på jobbet så är DSG 6 lådan bra mycket bättre än DSG 7 lådan just pga detta.

larsahl
2012-02-07, 18:41
Det gick på försäkringen, men min självrisk var rätt hög den med. Men jag är väldigt skeptisk till DSG 7 lådans kvallite. Fick höra att 1,5% av alla VAG sålda bilar med DSG växellådan går sönder inom ett par år bara. Det är en otroligt hög siffta, tänk 1,5 bil på 100 tillverkade går sönder under 10 000 mil. Någon som vet om de har förbättrat konstruktionen?

Merlinen
2012-02-07, 19:59
Det gick på försäkringen, men min självrisk var rätt hög den med. Men jag är väldigt skeptisk till DSG 7 lådans kvallite. Fick höra att 1,5% av alla VAG sålda bilar med DSG växellådan går sönder inom ett par år bara. Det är en otroligt hög siffta, tänk 1,5 bil på 100 tillverkade går sönder under 10 000 mil. Någon som vet om de har förbättrat konstruktionen?

Vad slutade notan på? hur många % fick du betala eller vart det bara en självrisk?

T-mek
2012-02-07, 20:11
Menar du på allvar att du tycker att 1,5% fel på 2 år/ 10000 mil är mycket? Stämmer den siffran är den fruktansvärt BRA.
Många tillverkare (inte bara bilar då alltså) drömmer våta drömmar om att få en kassation/ reklamationsprocent på 1,5%. :-)

Och glöm inte att du precis fyllde på statistiken med 1,0 bil som då är s.k. sönder,
men enligt vad du själv skrev så var det inga större problem egentligen.

DPC
2012-02-07, 20:40
1,5 % är ett högt utfall och helt oacceptabelt. VW:s och andra fordonstillverkare har en helt annan skamgräns för felutfall.

Evil E
2012-02-08, 02:21
Bytt både Mecateonic och DSG på min R' 2011 (~2000mil) gick på garanti.

kim_gulle
2012-02-08, 11:26
Det gick på försäkringen, men min självrisk var rätt hög den med. Men jag är väldigt skeptisk till DSG 7 lådans kvallite. Fick höra att 1,5% av alla VAG sålda bilar med DSG växellådan går sönder inom ett par år bara. Det är en otroligt hög siffta, tänk 1,5 bil på 100 tillverkade går sönder under 10 000 mil. Någon som vet om de har förbättrat konstruktionen?

Det är ju som du säger. Kvalitén på DSG 7an är långt under vad den borde vara. Väldigt få av dem bilar med DSG 7 låda som jag kört (och jag kör åtminståne 2-3 stycken i veckan) uppför sig som dem ska.

Thorssa
2012-02-09, 11:34
Jag förstår inte att VW inte kommit till rätta med problemet när felet funnits på DSG-lådor i flera år? Vart sitter problemet? Ingen Toyota-mentalitet direkt!

larsahl
2012-02-11, 12:35
Notan för mig gick på ca 8600kr för självrisken men sedan får verkstaden rätt mycket pengar från försäkringsbolaget. Ja det är väldigt dålig att de inte har löst problemen sen växellådan kom. Jag trodde det skulle hålla på min bil som inte är särskilt stark. Troligen är konstruktionen inte tillräckligt beprövad än. Lite komiskt att min tidigare bil en vw polo där rasade växellådan vid 12000mil och nu denna rasade inte men mekatroniken felar efter 8900mil. Jag och vw växellådor verkar ha ett dåligt samarbete :(

Det är bara och bita i det sura äpplet :)

Säkert fler än mig som skulle vilja ha en förklaring på varför de felar, vad som sker på insidan av växellådan.

DPC
2012-02-11, 12:47
Hur stor procentuell självrisk hade du? 20, 25 %? Vilket bolag?

Lider med dig och tycker som du att det är dåligt att DSG inte har bättre kvalitet. Själva lådan verkar hålla men mekatronikenheten som styr växlingarna verkar fela frekvent. Sen tycker jag det är väl dyrt med uppåt 40 tkr för att byta styrdonet till lådan. När det är ett så utbrett problem så kan man tycka att VW borde minska marginalen på materialet. Att verkstan vill ha betalt för sin arbetstid är däremot inget att orda om (även här borde dock generalagenten stötta). Drivlinan i bilen ska klara 20'+ mil.

Siesta ST
2012-02-11, 19:49
Bytte först mekatronikenheten sedan fick hela DSG-lådan bytas (Passat V6 4M -08) . Byttes strax efter 3000 mil på garantien. Känns fortfarande inte perfekt. Kan dock vara inbillning...

Hade den inne vid årsskiftet för 6000-mils servicen då olja byttes i lådan. Kändes definitivt att något hade gjorts för det blev mjukare växlingar efter det. Trodde verkstaden hade uppdaterat mjukvara så jag frågade men det var tydligen bara ett oljebyte.
Någon som känt skillnad efter bara oljebyte i lådan? Inbillning det också kanske?

larsahl
2012-02-14, 13:35
Bytte först mekatronikenheten sedan fick hela DSG-lådan bytas (Passat V6 4M -08) . Byttes strax efter 3000 mil på garantien. Känns fortfarande inte perfekt. Kan dock vara inbillning...

Ojdå det låter inte speciellt roligt, vad fick du ge för en ny växellåda?

Lasse62
2012-02-14, 14:40
En v6 har dock 6 stegad DSG låda med våtkoppling om jag inte är ute o cyklar :-)
Felprocenten på dessa är ju inte till närmelsevis lika höga som den 7 stegade med torrkoppling.

itouch
2012-02-14, 17:21
En v6 har dock 6 stegad DSG låda med våtkoppling om jag inte är ute o cyklar :-)
Felprocenten på dessa är ju inte till närmelsevis lika höga som den 7 stegade med torrkoppling.

Stämmer bra :) Sen så finns det idag flera firmor som lagar mekatroniken för under 3000kr så det är inte längre en "skräck" att den ger sig efter garanti/försäkringstid.

matteeee
2012-02-15, 09:31
Det här skrämmer ju mig som sitter med en 2 år gammal bil, 4600 mil och DSG7. Farsan har en 2010 Passat CC 4motion med 170hk dieseln och DSG6 som är bytt. Först byttes mekatroniken men det hjälpte inte, så då bytte dom hela lådan - på garanti. Den nya lådan han har är marginellt bättre men VW säger att "det ska vara så".
Min DSG7 har aldrig strulat (eller så är jag mindre känslig?) men på er här verkar det vara vanligare med problem på 7an? Vad jag läst innan så är/var 6an mer utsatt, men den kanske har blivit bättre på nyare årsmodeller?

itouch: vilka reparerar mekatroniken? Kan va bra o veta verkar det som :)

I vilka bilar sitter vilka lådor? Har läst att DSG7 bara tål 250Nm så den lär väl inte sitta i nån diesel, och inga motorstarkare bensinare heller (R, V6, 2.0t?).
Jag har ju 1.4TSI som ger 240Nm, så trimning känns uteslutet...

Marcus
2012-02-15, 09:55
Den av Luk utvecklade sjuväxlade DSG-växellådan (DQ 200) som diskuteras här används i kombination med tvärställda TSI och TDI motorer med upp till 250 Nm vridmoment, vilket inkluderar TDI 105.

itouch
2012-02-15, 19:00
itouch: vilka reparerar mekatroniken? Kan va bra o veta verkar det som :)

Du behöver inte vara så orolig, de flesta stora försäkringsbolagen täcker dyra problem med dsg upp till minst 10.000mil och flera upp till 15.

Ska du skicka mekatroniken på lagning rekommenderar jag denna firma i england, http://www.ecutesting.com/
De är duktiga och seriösa samt anlitas av många bilverkstäder.

Jag själv har inga problem med min dsg6, trots att jag åker över 600nm på den ;)

matteeee
2012-02-15, 20:52
Du behöver inte vara så orolig, de flesta stora försäkringsbolagen täcker dyra problem med dsg upp till minst 10.000mil och flera upp till 15.

Ska du skicka mekatroniken på lagning rekommenderar jag denna firma i england, http://www.ecutesting.com/
De är duktiga och seriösa samt anlitas av många bilverkstäder.

Jag själv har inga problem med min dsg6, trots att jag åker över 600nm på den ;)

Tackar! 5500 mil kör man ju snabbt, bra o ha backup till framtiden :)

Vad tål DSG6 original? 600Nm låter ju mumma!! =)

itouch
2012-02-15, 21:00
Tackar! 5500 mil kör man ju snabbt, bra o ha backup till framtiden :)
Vad tål DSG6 original? 600Nm låter ju mumma!! =)

Det varierar från bil till bil, på r32an är den specad till 350nm av vw men är "begränsad" till 380nm i dsgprogramvaran som konsumenterna inte känner till :)

canterbury
2012-02-17, 22:47
nu stjäl jag tråd här litta då, är vi nu inne på det här med flashning av lådan? vart gör man det o hur? Kör själv med r36 o ska väl snart in o be dem kolla lådan för säkerhets skull. Flashar man eller va de nu heter när man låser upp o frigör lite nw då är man rökt på försäkrningen om de pajar va? Tror ju inte vw är sugna på att inte läcka den infon till försäkringsbolaget....

Svanb3rg
2012-02-18, 10:00
Du behöver inte vara så orolig, de flesta stora försäkringsbolagen täcker dyra problem med dsg upp till minst 10.000mil och flera upp till 15.

Ska du skicka mekatroniken på lagning rekommenderar jag denna firma i england, http://www.ecutesting.com/
De är duktiga och seriösa samt anlitas av många bilverkstäder.

Jag själv har inga problem med min dsg6, trots att jag åker över 600nm på den ;)


Låter riktigt bra,har installerat lustgas i min Passat V6fsi :) började bli lite nervös att jag inte skulle våga trycka på knappen :)

larsahl
2012-02-29, 15:18
Är det svårt att själv plocka ur och i mekatroniken?