handdator

Visa fullständig version : Missljud från fläkten inne i kupén på Passat variant 2006



megasiken
2012-01-31, 15:40
Har ett otroligt irriterande missljud från fläkten inne i kupén. Låter som det kommer från handsfacket ungefär...

Låter speciellt mkt då man just startat bilen och fläkten går igång. Låter till och från och vid olika hastigheter på fläkten.

Hört nåt om att det är nåt "standard" fel på passat och golf mfl. Hur åtgärdar man detta? Är det nåt kullager i fläkten eller vad är det som låter?

Tacksam för svar.

megasiken
2012-02-01, 18:28
Ingen som hört nåt liknande eller varit med om det själva?

Manny
2012-02-01, 18:46
Inte nåt löv eller liknade som letat sig förbi kupéfiltret?

skickat från min mobiltelefon.

canterbury
2012-02-01, 21:53
hur låter det?

megasiken
2012-02-01, 22:23
"visslar" som eller kvittrar eller hur man ska förklara det...riktigt irriterande är det iallafall :P

bmk
2012-02-02, 11:03
Nar jag hadde min gamla passat -02 så hade vi nåt liknande problem, efter vad jag tror du menar e det et vislande/ylande ljud og det kommer från lagren i flackt motorn......lite osaker på hur det e på din bil men på 3BGn sitter den bakom hanskfacket. tror det e det samma på din.

Mins jag plocka ut den och fick smørjat up dom och den va tyst efter det. lite jobb at plocka i sar då den inte e lagad før att man skall det men det går.

megasiken
2012-02-02, 18:07
bmk: Aha...ja jag har också trott att det är nåt lager som låter. Är det lätt att komma åt fläkten då? Tänkte man kanske kan köpa en ny om dem inte är så blodigt dyra istället för att försöka smörja den.

megasiken
2012-02-07, 11:56
Nån som vet hur svårt det kan vara att komma åt fläkten som sitter bakom handsfacket så man kan byta den? Blir tokig på detta ljud...

bmk
2012-02-07, 13:03
Nån som vet hur svårt det kan vara att komma åt fläkten som sitter bakom handsfacket så man kan byta den? Blir tokig på detta ljud...

Som sagt vet jag intehur det e på din bil men det e i princip bara at skruva sig upåt innåt och plocka bort hanskfack osv......tar inte så lång tid, kansje lite krångligt at ligga upp under før att komme åt....:)

Foxzer
2012-02-14, 20:14
Fick samma problem förra veckan med min Passat -06. Gnisslar från fläkten när man startar bilen sen efter ett tag försvinner det. Funderar på om man kanske måste ta och byta ut fläkten? Har du fått till din?

Manny
2012-02-14, 20:25
Min polofläkt (04) gnisslar nu med. Säkert bara för att jag läst denna tråden. :-P

skickat från min mobiltelefon.

megasiken
2012-03-05, 11:35
Jag har inte fått till min och jag blir bara mer och mer irriterad på ljudet. Är mer ibland beroende på hur mkt man har på fläkten...sedan låter det mer eller mindre beroende på varvtal och om man svänger m.m.

Blir tokig! Hört att det är dyrt att byta fläkten också tyvärr :(. Men kommer nog måsta göra det för att orka ha kvar bilen.

Nån annan som kollat upp liknanade problem och åtgärdat det?

ReD-
2012-03-05, 13:01
kupefläkten gnisslade / kvittrade till och från på min mk5 golf, Plockade ner handskfacket, sen sitter själva "fläkten och motorn" rakt upp (där du har tåna som passagerare), satt med 3 clips och var loss på ca 20 sek efter handskfacket var nere. blåste rent ordentligt med högtryck (saaaaattan vad damm osv det var i den) sen i med lite elektronikrengöring och sist lite smörjmedel. tryckte ihop den och är nu helt tyst =).
tidsåtgång med mont/demont av handskfack va 15 min. kostnad 0 om du har lite elektronikrengöring och smörjmedel på sprayburk hemma =).

megasiken
2012-03-05, 14:27
ReD-: Tack så mkt för tipset. Då gäller det bara att försöka lossa handsfacket då. Fick även fram ett artikelnummer på fläkten idag och det visade sig att den kostar nästan 5000;-. Så det kan ju vara värt att testa detta först och se om det hjälper... :/

ReD-
2012-03-05, 14:42
langade ett pm där du har bild samt en kupefläkt för 1800 ist för 5k som du hade hittat :P

megasiken
2012-04-02, 10:00
Ska man koppla bort batteriet då man ger sig på att byta fläkten tror ni? Eller spelar det ingen roll? Tänkte airbagen sitter väl där ovanför handsfacket...

Foxzer
2012-10-17, 14:52
Min har varit lugn nu i sommar men nu när det börja bli lite kallt så börjar den låta igen. Måste nog försöka se om man kan plocka lös det där.

megasiken
2012-10-18, 12:19
Jag bytte kupéfläkten. Eller jag köpte lös en och lät verkstaden som ändå skulle serva bilen byta den. Otroligt skönt att bli av med kvittrandet :)

Martinhedberg
2014-01-08, 22:41
Återupplivar denna tråd: hur gör man för att ta ner handskfacket?
Har upplevt samma problem på min, (detta är bara ett av felen som jag upptäckt sen jag köpte den för 3 veckor sedan, så jag har annat att störa mig på men kan ju vara skönt att det är tyst i kupén när man kör iallafall ;) )


Passat 2.0tdi 4-motion -06

VWGolIV
2014-01-09, 11:55
Jag har ett liknande fel, men nån fläktmotor som inte öppnar/stänger som den skall. Någon som hört om det felet?
Låter i mittenkonsollen bakom stereon typ.

Har även tänkt plocka ner fläkten för rengöring så en beskrivning där vore super =)

Martinhedberg
2014-01-12, 12:03
Ingen som har någon beskrivning på detta? :)


Passat 2.0tdi 4-motion -06

Henrik.M
2014-01-12, 13:27
Ingen som har någon beskrivning på detta? :)


Passat 2.0tdi 4-motion -06



Demontera handskfack (http://lmgtfy.com/?q=remove+glove+box+vw+passat+b6)

J.L
2014-01-12, 13:31
Hahaha!

Förlåt, blev så full i skratt.

Henrik.M
2014-01-12, 13:43
Gav bara tips om : (1)var & (2)hur man hittar det själv.
2 flugor i en smäll. ;)

Martinhedberg
2014-01-13, 22:52
Så, demonterat fläkten, verkar vara lagret på axeln som har ballat ur, hela fläkthjulet går att dra ut från motorn ca 5mm.
tänker att detta kan orsaka obalans i fläkthjulet och att det orsakar oljudet.
är det någon som har bytt lagret eller blir det till att köpa ny fläkt? De verkar vara äckligt dyra.

Aston
2014-04-24, 11:14
Teddy, Om du inte redan fått svar på detta så kan det vara ställmotorn för friskluftsspjället, då kyler inte AC:n utan den går igång sedan stänger spjället och då blåser ingenting, irriterande nu när värmen kommer