handdator

Visa fullständig version : Svårt att bya låscylinder på min polo gti 00 (6n2)?



Cullberg
2007-07-27, 15:51
Som vanligt får man inte ha något för sig själv utan att andra skall komma och förstöra, var någon som hade tänkt att sno min bil men dom kom inte längre än att dom pajjade låscylindern på min polo gti 00 (6n2) så det blev att åka till VAG och beställa tid för att byta, tror det skulle gå på 1400:- eller nått sånt! men så kom jag att tänka på att det kanske är simpelt att byta den själv så sparar man lite pengar! vad tror ni? tacksam för svar, måste avboka tiden på måndag isåfall :P

Henrik.M
2007-07-27, 19:20
Problemet med föregående trådar i samma ämne fixat och nu gäller denna tråd.

Inga fler tryck på rapportknappen...använd redigeringsknappen istället. ;-)

Wolfen
2007-07-27, 23:22
Kan jag utveckla frågan och fråga om det är svårt att byta handtagen på Golf 4 (tror att det ungefär likadant som på Polo)?

Mr dOhC
2007-07-28, 00:18
För Golf 4 : http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1015107&postid=9506802#9506802 sen om det är lika polon har jag ingen aning om men snarlikt kanske. Cullberg du kanske kan få en uppfatting iallafall vad det handlar om :-)

Sök annars på vwvortex, det kanske finns fler beskrivningar

EDIT: kan tillägga att det ej är specfik för byte av handtag men man ser iallafall hur man plockar ner dörren bit för bit

Mini_me
2007-07-28, 08:18
Hej. det är lätt både på mk4 och på polo. sitter en skruv i dörrens kort sida på polo som nån tar bort och sen drar man handtaget framåt samtidigt som man lirkar ur hela paketet. sen plockar man bort lås blecket och tar isär allt. ihop sker i omvänd ordning...dock måste man fortfarande kunna få in nyckeln annars får man slå ur skiten.

Mini_me
2007-07-28, 08:25
sitter hos akut tandvården och surfar genom mobilen...därav 2 inlägg. MK4 är enklare. på kort sidan finns ett svart lock som man tar bort. Sen behövs en torx 20 mejsel som man skruvar ur den skruven man ser i hålet. dock ej för långt utan bara tills man kan dra ur låscylindern ...och sen backar man allt...tada! detta gäller fram dock,..liknade bak men där täcker listen hålet.

Cullberg
2007-07-28, 11:18
Man kan alltså säga att det är värt att göra det själv¨? om det bara är att ta bort handtaget med torxen så är det ju sipelt, sen måste jag nog slå ut cylindern isåfall för jag får inte in nyckeln! blir nog att avboka tiden på vag och bara köpa cylindern!

Mini_me
2007-07-28, 11:35
Man kan alltså säga att det är värt att göra det själv¨? om det bara är att ta bort handtaget med torxen så är det ju sipelt, sen måste jag nog slå ut cylindern isåfall för jag får inte in nyckeln! blir nog att avboka tiden på vag och bara köpa cylindern!

Så...1350kr senare så är käften bedövad=)

Jo allså när du får ur handtaget (sitter med en 5mm insex skruv på Polo) så är det lite pill och plock men rätt simpelt...Svårt att förklara men om du börjar så kan du ju fråga om nåt är oklart...

Cullberg
2007-07-28, 11:44
ja helt borta är man ju inte när det gäller att mekka, skall kolla på det sen! kostar annars som din tandläkartid att byta den =) tror att det mesta av dom pengarna är tid som det tar att byta den! tack för hjälpen

Mini_me
2007-07-28, 14:52
Jo det är mest tid pga delarna inte kostar så mkt. I know för jag har gjort det på jobbet massa ggr=) Lycka till...=)

Wolfen
2007-07-29, 09:35
MK4 är enklare. på kort sidan finns ett svart lock som man tar bort. Sen behövs en torx 20 mejsel som man skruvar ur den skruven man ser i hålet. dock ej för långt utan bara tills man kan dra ur låscylindern ...och sen backar man allt...tada! detta gäller fram dock,..liknade bak men där täcker listen hålet.

Tack Mr dOhC och Mini_me.

Mini_me: På bakre dörren hittade jag också ett svart lock fast här sitter det mycket längre ner. Är det där skruven sitter? Om inte, kan du precisera var under listen?

Är tanden okej?:)

Mini_me
2007-07-29, 09:41
Tack Mr dOhC och Mini_me.

Mini_me: På bakre dörren hittade jag också ett svart lock fast här sitter det mycket längre ner. Är det där skruven sitter? Om inte, kan du precisera var under listen?

Är tanden okej?:)


Jo du kan ha rätt om att det är ett lock där bak oxå...jag blandar ihop alla 6383683264miljoner modeller VAG har=) Men det är bara att lysa in med en fick lampa och ser du då en Torx skruv så är du rätt ute.

Om man nu skulle råka skruva ur den för mkt så kommer det bara att rasa isär och man får ta isär dörren...jobbigare men inget man inte klarar =)

Tanden är drogad...ska dödas och rotfyllas när semestern är slut..j*vligt kul =(

Wolfen
2007-07-29, 09:53
Om man nu skulle råka skruva ur den för mkt så kommer det bara att rasa isär och man får ta isär dörren...jobbigare men inget man inte klarar =)


Det skulle jag helst vilja slippa göra:) Finns det nåt sätt att försäkra sig om att man inte skruvar ur den? Går det att skruva och samtidigt dra i låscylindern så att man vet när den släpper?

Cullberg
2007-07-29, 13:57
Nu har jag börjat plocka lite i det, men vill inte bända för mycket, skall man dra det frammåt utåt så man får ut hela handtaget eller skall man dra det utåt bara så att man får ut lås delen? sen känns det som det sitter en pinne i vägen för att få ut det mer än jag har fått på bilderna här? eller skall man bara ta loss låsdelen?

bilder tagna med mobilen men hoppas ni fattar

http://www.putfile.com/pic.php?img=6133319

http://www.putfile.com/pic.php?img=6133318

http://www.putfile.com/pic.php?img=6133317

http://www.putfile.com/pic.php?img=6133316

Cullberg
2007-07-29, 14:30
Nu provade jag att lossa andra sidan, då lossade det direkt, verkar som att "pinnen" som gör så att det öppnas har fastnat på ngt vis på förardörren så den sitter i vägen för att man skall kunna dra ut hela handtaget!

Mini_me
2007-07-29, 15:21
Det är pinnen till låskistan som har hakat sig. Ofta måste man typ ha rutan uppe och samtidigt ha cylindern i upplåst läge.

Men eftersom det inte går för dig så är det mejsel och bända lite så den hoppar ur...

Men dra den framåt och lirka lite...men du måste nog pilla loss pinnen med en liten mejsel.


Angående MK4 så är det rätt lätt att inte skruva ur den för mkt...dra samtidigt i låset så hoppar själva cylindern ur innan skruven hoppar ur. hajar ni?

Cullberg
2007-07-29, 16:57
Det är pinnen till låskistan som har hakat sig. Ofta måste man typ ha rutan uppe och samtidigt ha cylindern i upplåst läge.

Men eftersom det inte går för dig så är det mejsel och bända lite så den hoppar ur...

Men dra den framåt och lirka lite...men du måste nog pilla loss pinnen med en liten mejsel.


Angående MK4 så är det rätt lätt att inte skruva ur den för mkt...dra samtidigt i låset så hoppar själva cylindern ur innan skruven hoppar ur. hajar ni?



Nu lösta det sig ned lite våld, fick som du sa bända pinnen ganksa mycket så lossnade den! skall hämta den nya cylindern imorn, skall man ta ut den gammla ut eller in från handtaget, kände lite på det och kändes som den satt ganska bra!

Wolfen
2007-07-29, 20:58
Tack så mycket Mini_me.

Cullberg
2007-08-04, 11:50
Nu har jag fått den nya låset iallafall!! 790:- gick det på, sen fick jag borra/slå ut det gammla låset eftersom det inte gick att få in nyckeln, sen skulle jag sätta ihop delarna igen men blir inte klok på hur f*n fjädern skall sitta den verkar vara ivägen när man skall vrida på låset hur man än sätter den, någon som satt ihop ett lås nyligen som har något tips eller? =)

Wolfen
2007-08-04, 15:45
Jo du kan ha rätt om att det är ett lock där bak oxå...jag blandar ihop alla 6383683264miljoner modeller VAG har=)

Du hade faktiskt rätt! Hålet var ju gömt under listen. Under locket fanns det en skruv till nåt annat.

Cullberg
2007-08-05, 17:11
Nu var det löst iaf, satt i några timmar och provade olika kombinationer med fjädern och det visade sig att man skulle spänna den ganska rejält.. men tack ändå för hjälpen!