handdator

Visa fullständig version : Weber 32/36 DGV till Vw 8v 2-litersblock, fungerar det okej?



MiWi
2012-01-25, 02:30
Hejsan!

Egentligen ska min motor baseras på ett 1600-block, har dock blivit erbjuden ett fint 2-litersblock så nu väger jag möjligheterna mot varandra.

Blocket är ett VW 2E-block med oljekylda kolvar, smidda kolvar samt smidda stakar, 82,5mm borr samt 92,8mm slag.

Toppen är från en Mk2 G60, 33mm avgasventiler samt 40mm insugsventiler. Komp kring 10,5.

(Kan även bli en äldre 8v-topp med mekaniska ventiltryckare, dock identisk i spec men med portningsjobb utfört)

276-graderskam slipad av Forsbergs motor, Misabinsug samt 4-1 extraktor.



Till detta undrar jag om jag kan använda min Weber 32/36 DGV utan komplikationer? Jag är medveten om att det inte är optimalt men undrar om det är fungerande. Bilen kommer köras vardagligt sommartid. Eller är den förgasaren på tok för liten för specifikationen jag har?

MiWi
2012-01-25, 17:32
Ingen som har lite input kring det hela?

Lillen
2012-01-25, 22:22
Gissar lite då.

Kommer gå fint att starta och köra.
Lite svag kanske.

MEN din förgasare går ju att bestycka om OM du vill.
Dock kommer den ju att strypa effekten pga sin litenhet.
Inget problem att köra med den dock.

Nu är ju motorn trimmad så jag skulle ju råda dig att inte gasa fullt för länge.
Du bär ju testa med att mäta bränsleblandningen så du vet om den gåt fett/snålt och i vilket register.
Annars är det stor risk för härdsmälta om man blir ivrig med pedalen.

Som sagt en gissning.
Förmodligen BÖR du ha en större gasare för att få det bra.

MiWi
2012-01-26, 06:18
Då får blocket ställas på förvaring tills vidare, och 1600-blocket användas i år.

Tack för input Lillen!