handdator

Visa fullständig version : RCD 510 istället för 310 ?



quackpack
2012-01-25, 00:05
Hej alla!
Har tyvärr ingen GTI men hämtade upp en VW Wolfsburg Golf idag, hoppas ni kan ha överseende :D

Jag är lite inne på att sätta i en 510 istället för 310:an som sitter i just nu, mest för att få iPhone integreringen via media.

Är det någon som vet ifall det är några stora problem att byta enhet, kablar etc? själva monteringen osv är inga problem men just kablar, behöver Can bus bytas osv? Bilen är en Golf Wolfsburg Ed 2010

Tack på förhand!
//Peter

Henrik.M
2012-01-25, 00:24
Först och främst Vwälkommen till forumet.
Du behöver ej ha en GTI för att var med här. =)

Sen angående stereo


Ingenting behöver bytas i kabel/monterings väg , allt är plug and play.
Efterom du har en 2010 behöver du ej byta Gatewaystyrdon (För mig detta krävdes på bilar före 07 för att stero annars hade en tendens att suga ur batteri , har jag fel får någon rätta mig).
Dock bör du koda om i bilen att det sitter en RCD 510 istället för en RCD310.
Funkar även utan att koda om men då är det ej säkert du får alla funktioner samt att bilen kommer att slå på "felkodat styrdon" under adressord 56 (stereo).

Ang media och RCD510/RNS 510 tillsammans med Iphone så har jag rett ut det för ett par veckor sedan , kanske kan vara intressant att läsa.
Länk här : http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?15804-Inkoppling-utav-iphone-på-RNS-510&p=153542#post153542

quackpack
2012-01-25, 10:56
Hej Henrik!
Tack, känns bra, kollat lite på forumet innan jag köpte bilen och verkar som det finns mycket bra svar här! :)

Tack för länken till din tråd, köpte faktiskt nu MDI kit från Ebay som stod där, kan den spela musiken och ladda telefonen så är jag nöjd och det verkar som det inte var några problem.

Men 510 enheten jag tittat på har inte RDS eller DAB (har vi ju inte ens i sverige?) så RDS.. kan man leva utan det eller kommer den inte kunna automatiskt byta till starkare signaler då? i övrigt är det ju bara Radio Stationens namn och reklam så det kan jag leva utan iså fall.

Om någon har koll på detta så tipsa gärna innan jag beställer något som inte kommer fungera :)

Henrik du säger att man behöver koda om så den inte tror det är en 310 stereo i längre, hur gör man det? eller måste den lämnas till VW och kodas?

//Mvh Peter

Cullberg
2012-01-25, 12:20
Pratar vi RCD510 eller RNS510? Är det Plug&Play även om man inte haft navi innan, Tex om du byter RCD510 mot RNS510?
Går i tankarna att köpa en Polo Gti -11 och där sitter oftast RCD510 men då skulle man isåfall vilja sätta in en RNS510. Såg något om att man behövde plocka bort någon modul?

Som quackpack säger så hade det var intressant att veta vad man skall ändra i Vag-Com för att få det att lira, Henrik är ju mästare på detta!

Ursäkta att jag kapar tråden lite =)

quackpack
2012-01-25, 13:13
Cullberg, inga problem med kapningen! :D du har samma tankar som jag!

Jag vet dock inte om priset för RNS är värt 2-3k extra för navigeringen?

Men vad jag förstått så är det Plug´n Play även för RNS:en, dock behöver du dra en GPS antenn nånstans i bilen, och om du vill ha backkameran så är det en rätt dyr och omständig historia att dra. Men i övrigt så ska allt funka fint.

Edit, Stryk det övre jag skrev om det var värt pengarna.. jag slog till och köpte en RNS 510 från Ebay nu :) hehe
Hoppas allt ska gå vägen nu! Men sjukt intresserad av hur man lär bilen att han har en 510 istället för 310.

Henrik.M
2012-01-25, 17:30
Som många som bytt vet så lirar det fast man ej kodar om bilen , dvs du har ljud ur högtalarna.
Men jag ska skriva kortfattat vad man BÖR koda så kanske det blir mer överbegripligt varför.

Radion i dagens bilar med gateway identifieras som ett eget styrdon i systemet.
Styrdon 56 om du har RCD och Styrdon 37 + 56 om du har RNS.
Varje radio har ett individuellt Serienr , detta serienr är "ingift" i bilens gatewaystyrdon och via detta serienr så identifierar bilen att rätt stereo sitter i rätt bil samt övervakar dom systemen som har med stereo att göra. (Högtalare , antenner , slutsteg , stöldskydd på stereo etc).
Byter man bara stereo rakt av så kommer du att få felkoden "styrdon felaktigt kodat" , detta pga av att det inprogramerade stereo serienr i gatewaystyrdonet ej motsvarar serienr på den nya apparaten = System övervakas ej som det ska samt att du tappar ev funktioner i systemet.
Det man då gör när man byter ut stereo i bilen är att tala om för gatewaystyrdonet det nya serienr på apparaten (man godkänner det).
Sen kodar man in vad det är för radiomodell samt övrig utrustning på bil beroende på utr nivå ex antal högtalare , typ av ratt , telefonförberedelse , aux ,media etc etc etc.

Byter man dock från RCD till RNS system så måste man installera även denna i gateway dvs tala om för gateway att det numera sitter en navi i bilen och att den övervakas över adress 37 i systemet samt kan det även behövas at man avinstallerar samt återinstallerar 56 i gateway.
Gör man EJ detta så funkar visserligen navigationen MEN du har mest troligt ingen övervakning över systemen , dvs du kan ej få ut felkoder om du skulle behöva det samt att du kanske ej kan utnyttja alla funktioner på apparaten.
Även här måste du sedan koda in RNS:en efter utrustningsnivå i bilen.

Nu kanske det bringar klarhet i varför man BÖR koda in sin apparat mot bilen. ;-)

Detta gäller även om du så bara ska installera extra högtalare i bilen ex från 4 till 8 högtalare , det måste talas om för stereon annars får du felkoden "Styrdon felaktigt kodat".
Du får visseligen ljud ur dina nya högtalare , men du har ingen övervaknkng på dom eftersom steron ännu tror att du har det antalet högtalare du fick från fabrik dvs 4.

Ska man installera orginal blåtands kit så måste adressord 77 installeras i gateway även här kan man sedan behöva koda in div inställningare beroende på bil utrustning.

Angående kodning
Antingen gör man det på VAG eller så med VAG-COM , men man BÖR även här ha lite kunskap i systemuppbyggnad och vana med propgramering.
Lätt hänt att man kodar fel och då kan det vara svårt att hitta tillbaka.
Gör man det på VAG så måste man i vissa fall "lura" systemet för att kunna koda in en modernare radio/navigation korrekt mot bilen , dvs man måste i vissa fall välja en modernare bil ur listan när utrusningsnivån ska kodas in.
Detta pga av att VAG:s egna system är uppbyggt på ett annat sätt än VAG-COM och man måste göra en klartextkodning , som bygger på bilmodell.....detta kan ställa till det om bilen man ska koda in steron mot ALDRIG haft ex RNS orginalmonterat.
Då finns det ej upptaget heller i klartext kodningen via GF. (Ni som jobbar mycket med VAS vet vad jag mummlar om).
Men det är ett annat kapitel.

quackpack
2012-01-25, 19:30
Henrik M! Du är min hjälte idag kan jag säga!
Sjukt stort tack för din hjälp det benade ut en hel del grejer! Kommer du till gbg låt mig bjuda på lunch! :)

Ok så för mig då som kommer inom kort att ha en RNS 510 enhet, bör jag då först åka till VAG, få den gamla ur systemet så att säga, byta enhet och tillbaka till VAG igen då?
Eller kan de göra programmeringen detta trotts ex 310.an sitter i och förbereda för 510, och sen är den förberedd för att bytas?

Känns surt att behöva betala 2 gånger så att säga om du är med på hur jag tänker, antar det inte är gratis att göra detta heller, hm..

//Peter

Henrik.M
2012-01-26, 07:14
Du byter bara till önskad enhet och låter den som kodar sköta resten.

quackpack
2012-01-31, 15:55
Tack Henrik!
Idag kom min RNS510 enhet! Ska bli sjukt intressant detta, dock en fråga.
Det sitter ju en plastram runt stereon nu som man behöver få loss, men vart kan man hitta vettiga verktyg?
Antar någon form av "plastmejsel" vore det optimala men vart hittar man sånt? Tacksam för tips :)

//Peter

Henrik.M
2012-01-31, 17:05
Tack Henrik!
Idag kom min RNS510 enhet! Ska bli sjukt intressant detta, dock en fråga.
Det sitter ju en plastram runt stereon nu som man behöver få loss, men vart kan man hitta vettiga verktyg?
Antar någon form av "plastmejsel" vore det optimala men vart hittar man sånt? Tacksam för tips :)

//Peter

Du bär verktygen med dig i form av fingrar.:)
Ta tag med fingrarna längst ner på panelen ovanför ac:n.
Sen är det bara att försiktigt rycka lös ramen , följ med händerna runt om allt eftersom den kommer lös.

OBS : Innan du börjar så
dra ur nyckeln ur t-låset och vrid ej på tändningen INNAN du satt in kontakten till airbaglampan igen.
Du måste nämligen lös med kontakten till airbaglampan för att få lös ramen.
Vrider du om tändningen med kontakten urdragen ur airbaglampan få du en felkod som måste raderas med dator.

Merlinen
2012-01-31, 17:37
Är väll en Golf MK6'a du har ?

Isåfall har du lite bilder på hur du får ut stereon här.
http://www.golfmk6.com/forums/showpost.php?p=6416&postcount=13

quackpack
2012-02-01, 17:01
Tack Henrik!! Bra tips känns som jag gärna sipper den felkoden!
Merlinen, grymt bra sida exakt det jag tänkt göra och han löste det ju snyggt med antennen ska lätt spara den sidan!

Stort tack återkommer med resultat sen :)

Victor.b
2012-06-02, 20:37
Samma princip borde väl gälla när det är från RCD 300 till RCD 510? Bilen ifråga är en GTI -09, dock ej säker om jag vill byta alls ännu, får kolla lite mer med priser osv. Såg på Volkswagens hemsida att en ny RNS 510 kostar 30 lök, medans en begagnad RCD 510 på blocket låg runt 3 lappar.

http://www.oem-eftermontering.se/index-1_navi_vw.html#rns510 där står det från 8500 kr, borde väl ingå allt då? Känns extremt billigt för montage och hela fadderittan.

Någon annan som har lite mer ca pris info, tex vad en kodning av en VAG-verkstad kan kosta och så?

Mvh

Thomas79
2012-06-02, 20:47
Jag har eftermonterat från Select cars en 510 dom programmerade in allt och installerade. Nya enheter oem eftermontering använder sig av begagnade enheter kan helt klart rekommendera Select cars betalade 11000:- allt klart fungerar kanon.


Sent from my iPhone

Victor.b
2012-06-02, 20:54
Det var en RCD 510 du eftermontera då? Från vadå? Har bara sett från RCD 310 till RNS/RCD 510 tas upp här, aldrig från RCD 300, vet ej vad skillnaden kan tänkas vara.

Thomas79
2012-06-03, 20:49
Det var en RCD 510 version F från http://www.selectcars.se/

BALAN
2012-06-03, 20:57
Bytte från 310 till RCD510 på min Passat 2007. Antennen var inte plug and play. Passade inte alls så fick slita av kontakten å trycka fast dom lite försiktigt utan plastkontakt...

Bara så ni vet för det var det ingen som hade talat om för mig :)

Merlinen
2012-06-04, 10:19
Är bättre att beställa adaptern som finns för det för en 100kr så man inte trycker sönder något.

BALAN
2012-06-04, 14:51
Är bättre att beställa adaptern som finns för det för en 100kr så man inte trycker sönder något.

Sedär ja. Visste jag inte att det fanns ens. Men såhär i efterhand hade jag nog köpt nåt roligare för dom pengarna endå.

Victor.b
2012-06-04, 16:26
Samma princip borde väl gälla när det är från RCD 300 till RCD 510? Bilen ifråga är en GTI -09, dock ej säker om jag vill byta alls ännu, får kolla lite mer med priser osv. Såg på Volkswagens hemsida att en ny RNS 510 kostar 30 lök, medans en begagnad RCD 510 på blocket låg runt 3 lappar.

http://www.oem-eftermontering.se/index-1_navi_vw.html#rns510 där står det från 8500 kr, borde väl ingå allt då? Känns extremt billigt för montage och hela fadderittan.

Någon annan som har lite mer ca pris info, tex vad en kodning av en VAG-verkstad kan kosta och så?

Mvh


Någon som vet?

mr.gtiman
2012-08-09, 04:48
Tjenare, är ny på forumet och var precis ute efter svar på denna frågan, tack så mycket för all bra info som finns här! :) Hjälpte mig verkligen. Nu är det så att jag har en Beetle 2012 på väg och den kommer tyvärr med RCD 310 (köpte lagerbil). Funderar på att uppgradera till RCD 510 eller en annan stereo som ej är orginal. Kikat lite på denna:
http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/bilstereo/huvudenhet/bilstereo-dvd-radio/pioneer-avh-4400bt/168022.4687/

Tänkte fråga er här snabbt istället för att göra en ny tråd; funkar den ovan länkade stereon i min kommande bil? Hur vet jag om en stereo passar rent storleksmässigt? Man vill ju inte ha något äckligt tomrum precis :) Måste ovan stereo även den kodas som RCD 510:an eller kan jag bara köra på? Är inte så insatt i området och känner mig lite vilsen, vill gärna ha en lite finare maskin än RCD 310:an som tyvärr är aningen tråkig.

Tack på förhand!

Cullberg
2012-08-09, 19:15
Jag tror tyvärr inte steron som du länkade till passar i beetle 2012 eller någon annan vw efter 05.
Det finns alltid bra priser på rcd510 på ebay. Det flesta måste kodas om ja då bilen känner av vad för enhet som sitter i bilen.


Tjenare, är ny på forumet och var precis ute efter svar på denna frågan, tack så mycket för all bra info som finns här! :) Hjälpte mig verkligen. Nu är det så att jag har en Beetle 2012 på väg och den kommer tyvärr med RCD 310 (köpte lagerbil). Funderar på att uppgradera till RCD 510 eller en annan stereo som ej är orginal. Kikat lite på denna:
http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/bilstereo/huvudenhet/bilstereo-dvd-radio/pioneer-avh-4400bt/168022.4687/

Tänkte fråga er här snabbt istället för att göra en ny tråd; funkar den ovan länkade stereon i min kommande bil? Hur vet jag om en stereo passar rent storleksmässigt? Man vill ju inte ha något äckligt tomrum precis :) Måste ovan stereo även den kodas som RCD 510:an eller kan jag bara köra på? Är inte så insatt i området och känner mig lite vilsen, vill gärna ha en lite finare maskin än RCD 310:an som tyvärr är aningen tråkig.

Tack på förhand!

mr.gtiman
2012-08-09, 21:32
Jag tror tyvärr inte steron som du länkade till passar i beetle 2012 eller någon annan vw efter 05.
Det finns alltid bra priser på rcd510 på ebay. Det flesta måste kodas om ja då bilen känner av vad för enhet som sitter i bilen.

Ok tack för hjälpen, skiter i den då och letar upp en RCD 510. Ebay ser lovande ut! :) Vill bara se så jag förstått allt rätt innan jag börjar, ska alltså göra såhär nu:

1. Jag köper en 510, skruvar loss min gamla 310 (ser väldigt enkelt ut, ska inte vara några problem att göra det en eftermiddag i garaget) och trycker in den nya.

2. Den nya 510:an borde fungera direkt plug & play, inga nya kablar eller något behövs och jag borde få ljud från alla högtalare och så.

3. Jag kör bilen till närmsta VW verkstad och ber om en omkodning. Nu är det bara att tuta o köra.

"Felkoden" som jag får direkt efter bytet, kan man endast se denna ifall man kopplar dator mot bilen eller dyker det upp något i stil med en varningslampa på intrumentbrädan eller på stereon? Efter att jag kodat in den nya stereon, vad händer om jag trycker i den gamla RCD 310:an om tre år? Måste jag koda om för den igen?

Tack igen för all hjälp! :)

Haugeman
2012-08-09, 21:59
Jag tror tyvärr inte steron som du länkade till passar i beetle 2012 eller någon annan vw efter 05.
Det finns alltid bra priser på rcd510 på ebay. Det flesta måste kodas om ja då bilen känner av vad för enhet som sitter i bilen.

varför skulle den inte passa. ur med originalen. i med en Facia ram som tar ner hålet till 2 DIN. i med ISO kablage. du kan till och med köpa till Canbuss kablage som för över rattkontroller och annat till dom flesta maskiner. skall inte vara nå problem att sätta in den pioneeren. visst original är original, men pioneer och kenwood har ju maskiner som är OEM VAG och passar rakt in med AC backsensorfunktioner och allt om detta finns på bilen.

Enda problemet jag ser är att modellen är så ny att det kanske inte hunnit tas fram en aftermarket Facia panel ännu, men det kan jag kolla upp för dig om det är intressant, och klubbmedlemmar har förmåner på bilstereo hos oss. men denna går ju rätt in i brädan.

143

http://www.kenwood.eu/products/car/navigation/navigation/DNX521VBT/

Eller denna

144

http://www.pioneer.eu/se/products/25/111/241/AVIC-F9310BT/index.html

mr.gtiman
2012-08-10, 02:34
Tack för tipset låter bra det! Var inne snabbt hos en lokal butik och fick reda på att man kan köpa en modelanpassad ram tillsammans med stereo, vilket skulle göra att den passar direkt i bilen. Ramen gick på en femhundring. Så det är bra att man har lite andra valmöjligheter, kan inte så mycket om 510an men den verkar ju ha betydligt färre funktioner än en stereo för liknande peng.

Ska försöka få tag på en 510a så billigt som möjligt under den närmsta veckan men om det blev för krångligt så byter jag istället till något av ovan. Nu har man ju i alla fall koll, kändes väldigt vilseledande när jag först började leta info.

Tack för en bra tråd.

Jocke Grön
2012-08-10, 09:16
Lånar denna tråd något också... Känner mig helt rudis på detta så ha överseende :)

Om man har RCD510 och vill komplettera med ett blåtands-kit för telefon och mediastreaming, kan man då bara handla denna http://www.volkswagentillbehor.se/DefaultVW.aspx?article=000051473M och koda om systemet? Är mikrofon, mm. förberett i bilarna eller följer det med i detta paket som man då måste dra in?

Mvh Jocke

Henrik.M
2012-08-11, 01:08
Lånar denna tråd något också... Känner mig helt rudis på detta så ha överseende :)

Om man har RCD510 och vill komplettera med ett blåtands-kit för telefon och mediastreaming, kan man då bara handla denna http://www.volkswagentillbehor.se/DefaultVW.aspx?article=000051473M och koda om systemet? Är mikrofon, mm. förberett i bilarna eller följer det med i detta paket som man då måste dra in?

Mvh Jocke

Artikeln du länkar till är avsett för RNS system.
"Systemet kan kontrolleras och och styras via RNS 310 (från vecka 22/10) / RNS 315 eller RCD / RNS 510. Samtal kan accepteras eller avslutas via spaken för multifunktionsdiplayen eller eller, alternativt, via multifunktionsratten."

Jag tror snarare det är denna du ska ha OM du har RCD system:
http://www.volkswagentillbehor.se/DefaultVW.aspx?article=T%20%20443443

Som svar på din fråga : Köper du ett Volkswagen orginal handsfree kit avsett för ditt system så måste detta kodas mot stereon för att börja fungera.
Microfon är ej fördraget utan följer med i satsen och monteras i taket vid innerbelysningen.

Jocke Grön
2012-08-13, 09:23
Artikeln du länkar till är avsett för RNS system.
"Systemet kan kontrolleras och och styras via RNS 310 (från vecka 22/10) / RNS 315 eller RCD / RNS 510. Samtal kan accepteras eller avslutas via spaken för multifunktionsdiplayen eller eller, alternativt, via multifunktionsratten."

Jag tror snarare det är denna du ska ha OM du har RCD system:
http://www.volkswagentillbehor.se/DefaultVW.aspx?article=T%20%20443443

Som svar på din fråga : Köper du ett Volkswagen orginal handsfree kit avsett för ditt system så måste detta kodas mot stereon för att börja fungera.
Microfon är ej fördraget utan följer med i satsen och monteras i taket vid innerbelysningen.

Jo, jag såg att jag länkade till fel efter att jag kikade lite mer.. :)

OK men tack för info iaf...

superior
2013-04-17, 10:46
Hej,

Splitter ny på forumet och dessvärre ingen GTI, men jag hoppas ni vill hjälpa mig iallafall.

Jag har precis köpt en Golf VIa 2012 och det sitter den lilla stereon i.
(denna sitter i)
1775

Jag vill uppgradera till en större modell av stereo, då jag vill ha navigator, bluetooth och senare även kunna montera i parkerings sensorer.

Är det någon som har erfarenhet av nedan stereo?
Vet du vad den heter (modell beteckning) och om man kan hitta information på nätet om den.
Fördelarna som jag ser är att jag får bluetooth direkt i apparaten utan att behöva installera ännu en del (och vad jag tror) priset.
Jag har blivit erbjuden att få köpa en (enbart uppackad) för 6000:-
Vad kan man förvänta sig att en sådan här apparat skulle kosta helt ny?
Passar den i min bil?
17731774

Tack på förhand för all hjälp jag kan få.

Ama303
2013-04-18, 08:19
ser ut att vara en valfri no-name enhet från Ebay.
Kolla runt där så ser du att de kostar betydligt mindre än 6000kr

edit: kan det vara denna? 3000kr inkl frakt.

http://www.ebay.com/itm/8-Car-GPS-DVD-Player-Navigation-For-VW-TOURAN-2003-2012-Free-3D-GPS-Maps-/360532310365?pt=US_Video_In_Dash_Units_w_GPS&hash=item53f166795d

superior
2013-04-18, 11:22
ser ut att vara en valfri no-name enhet från Ebay.
Kolla runt där så ser du att de kostar betydligt mindre än 6000kr

edit: kan det vara denna? 3000kr inkl frakt.

http://www.ebay.com/itm/8-Car-GPS-DVD-Player-Navigation-For-VW-TOURAN-2003-2012-Free-3D-GPS-Maps-/360532310365?pt=US_Video_In_Dash_Units_w_GPS&hash=item53f166795d

Tack snälla för det, där räddade du mig från årets misstag!
Ska kolla runt lite mer på Ebay.

Något annat tips.
Är dessa runt 3000 värda dom pengarna?
Eller är det fortfarande pengar i sjön?

Tack igen!!!

Cullberg
2013-04-18, 11:36
Tack snälla för det, där räddade du mig från årets misstag!
Ska kolla runt lite mer på Ebay.

Något annat tips.
Är dessa runt 3000 värda dom pengarna?
Eller är det fortfarande pengar i sjön?

Tack igen!!!

Du får en från Ebay för under 3000:- inkl frakt så det är upp till dig att välja vad du tycker är enklast!

Ama303
2013-04-18, 16:13
jag köpte en rcd510 på ebay till syrrans polo som kom med en rcd310. 1400inkl frakt och den funkade rakt av.
parkeringssensorerna, aux-in, blåtanden, allt funkade direkt utan något behov för kodning.
helt klart roligare att titta på än den tråkiga 310an

superior
2013-04-22, 11:55
1846
Det blev en original 310 istället.
Trevligt lyft för interiören :)
Tack ännu en gång för att hjälpen att slippa göra årets tabbe!

Ama303
2013-04-22, 15:06
no problem.. ser bra ut! alltid trevligt att hålla kvar originalkänslan

Danne_
2013-04-23, 18:21
Artikeln du länkar till är avsett för RNS system.
"Systemet kan kontrolleras och och styras via RNS 310 (från vecka 22/10) / RNS 315 eller RCD / RNS 510. Samtal kan accepteras eller avslutas via spaken för multifunktionsdiplayen eller eller, alternativt, via multifunktionsratten."

Jag tror snarare det är denna du ska ha OM du har RCD system:
http://www.volkswagentillbehor.se/DefaultVW.aspx?article=T%20%20443443

Som svar på din fråga : Köper du ett Volkswagen orginal handsfree kit avsett för ditt system så måste detta kodas mot stereon för att börja fungera.
Microfon är ej fördraget utan följer med i satsen och monteras i taket vid innerbelysningen.

Nja.. Den Övre länken funkar ypperligt till RCD 510 !! Har själv monterat den i min tidigare Golf med RCD 510.
Billigare än Fiscon, men den kräver dock lite kodning för att få det att lira.

Men det är det ju värt. Förstår inte hur fiscon satsen kan vara nästan 2000:- dyrare.

Henrik.M
2013-04-23, 18:25
]
Nja.. Den Övre länken funkar ypperligt till RCD 510 !! Har själv monterat den i min tidigare Golf med RCD 510.
Billigare än Fiscon, men den kräver dock lite kodning för att få det att lira.

Men det är det ju värt. Förstår inte hur fiscon satsen kan vara nästan 2000:- dyrare.

RNS 315 eller RCD / RNS 510.
Ser det nu , är lite luddigt skrivet bara om man läser fort.:o

grubblare
2014-02-28, 10:14
Lånar denna tråd lite.

Funderar också på att byta min RNS 310 mot en RNS 510.
Tycker navigatorn som sitter i RNS 310 är kass. Svårt att se hur man ska köra, framför allt när man kör i Sthlm/Gbg. Samt att restiden stämmer helt horibelt dåligt.

Är det någon som bytt från 310 till 510 och tycker att navigatorn på 510 funkar bättre än den lilla 310 ?

Eller får man en bättre navigator om man köper 3:e parts stereo med navi? Tips på bra 3:e parts som funkar bra med vw backsensorer och styrning från multiratten??