handdator

Visa fullständig version : Högglanspolering, Tips?



sgt_nelson
2012-01-24, 07:30
Hej!

Tänkte ge mig på och högglanspolera "nya" fälgarna. Någon som har några konkreta tips på ploertrissor, slipmedel, vaxer eller övriga verktyg/medel som är trevliga/bra/lättanvända för högglanspolering av aluminiumfälgar.

Övriga tips gällande polering är naturligvis också välkommna :)

bmptsi
2012-01-24, 18:52
Hm, det finns en del trådar om det på golfmkv.com som går igenom det väldigt utförligt. Väldigt, väldigt mycket tid verkar det ta om man vill ha bra resultat. ; )

Mr dOhC
2012-01-24, 20:23
Här har du en bra sida : http://www.poleringsguide.se/

sgt_nelson
2012-01-24, 20:58
Här har du en bra sida : http://www.poleringsguide.se/

Jo den har jag sett. ska kolla golfmkv.com oxå.

Ingen som har några personliga erfarenheter?

Ha slipat ner fälgarna med 200, 400, 600 och 800papper. Ska gå på med 1200 o våtslipa nu tänkte jag.

Sen får vi se óm jag kör med något ännu finare eller om jag börjar gå på med trissa o polermedel o testar på en fälg till att börja med o ser hur de blir. Har kollat på Biltemas ( http://biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Polerverktyg/Polerset-5-delar-20811/ ) ska nog testa med den först o se om de är skit eller hur de blir, skadar ju inte o testa iaf.

Vr6Turbo
2012-01-24, 21:38
hade kört med k1500 också ,alternativt autosol och sen gå på med poler vaxerna
,rekomenderar mirka våtslip, billigare varianter håller så dåligt

Henrik.M
2012-01-24, 22:43
Lägg gärna upp bilder med resultat på dina fälgar.
Ska påbörja samma process med mina ATS fälgar.

Skickat från min Äppel Padda.

sgt_nelson
2012-01-25, 10:04
hittade lite bra o ha grejer på verktygsboden.se , la en beställning på lite skivor och slipvax Ultrapol 76 och glänsvax G-300 A.


Lägg gärna upp bilder med resultat på dina fälgar.
Ska påbörja samma process med mina ATS fälgar.

Skickat från min Äppel Padda.

Kommer upp bilder när jag sätter igång :)

sgt_nelson
2012-01-25, 10:05
hade kört med k1500 också ,alternativt autosol och sen gå på med poler vaxerna
,rekomenderar mirka våtslip, billigare varianter håller så dåligt

Okok, ska börja med 1200 våtslip idag så får se hur de ser ut efter det. Toppen med tips från andra som har gjort de tidigare :)

Mr dOhC
2012-01-26, 14:22
Ingen som har några personliga erfarenheter?

Tyvärr inte, blästaren sabbade mina fälgar jag hade tänkt polera. Gjorde ett försök, men gav upp redan på dom lägre papperssorterna pga för mycket porer :(

TheDeadDorkster
2012-01-27, 09:14
Tyvärr inte, blästaren sabbade mina fälgar jag hade tänkt polera. Gjorde ett försök, men gav upp redan på dom lägre papperssorterna pga för mycket porer :(

Då är det bara att nöta vidare tills porerna är borta för att sen gå över till nästa papper.

Lillen
2012-01-27, 10:53
Då är det bara att nöta vidare tills porerna är borta för att sen gå över till nästa papper.

Precis.
Kan folk polera gamla orginalinsug då kan man polera nästan vad som helst.
Det gamla orginalinsugen har ibland gigantiska porer som folk ändå lyckas polera bort.

Mr dOhC
2012-01-28, 11:57
Precis.
Kan folk polera gamla orginalinsug då kan man polera nästan vad som helst.
Det gamla orginalinsugen har ibland gigantiska porer som folk ändå lyckas polera bort.

Jovisst, allt går om man är villig att lägga ner tiden.

Jag nötte bra länge med slipmaskin, med både 60 och 80 papper, på en av fälgarna, och det var fortfarande porer kvar. Jag hade nog suttit och hållt på ännu, om jag skulle få ett resultat jag blivit nöjd med...

Ni kan ju se i länken hur fälgarna såg ut, ett par mm matrial hade jag varit tvungen att ta bort, och det var stora plana ytor, som jag gärna ville behålla plana. : http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=8753&image=1389149

Lillen
2012-01-28, 12:22
Jo jag kommer ihåg hur dina fälgar såg ut.
Man hade nog fått gno på ett bra tag.
Men det tar en jäkla tid.

Emilius
2012-01-28, 20:36
Ett tips kan ju vara att aldrig köpa slippapper som inte har märkningen P före kornstorleken.

Exempel: P180

P:et garanterar att kornstorleken stämmer, saknas P som på tillexempel biltemas papper så innebär det att processen att framställa slippapprena inte är lika noga kontrollerad och dina 600 papper kanske har korn från 180 papper i dem, vilket resulterar i för grova repor vid fel tillfälle i slipningsprocessen och kan ge katastrofala följder.

Tänk på det, att köpa lite dyrare slippapper kan rekommenderas.

Märkningen K duger inte, det är ett försök att lura en att det är ett kvalitetspapper,
men står i princip för "korn" och har ingenting med saken att göra.