handdator

Visa fullständig version : Läckage EGR/Avgaskylare Passat TDi -07



Junfors
2012-01-23, 22:55
Funderar på om det är någon som har några erfarenheter av problem med EGR ventilen/Avgaskylaren på Passat TDi 2.0 140hk motorn som jag har i min -07:a som gått knappa 13000mil.

Jag vet inte att det är fel men misstänkter den starkt pga det visslande/väsande ljud som uppkommit vid laddtryck och jag tycker mig uppleva att den blivit slöare.

Ingen skillnad i soppaförbrukning har dock noterats.

Vad är symptomen på läckage och hur lokaliserar man det bäst.

Någon som har bytt grejerna själv som har några erfarenheter att dela med sig av eller specat vad som behövs vid reperation.

Någon som köpt delarna eller jobbet som har pris på vad det gått lös på?

//Per

Andersson Racing
2012-01-24, 00:01
Läckande (spricka i) grenrör, vet att min lokale mekare hade inne en 07:a med din beskrivning om jag inte minns fel, värt att kolla upp. Tror att han nämnde att det var relativt vanligt förekommande på just 07:or!?

/ Per

s9bbe
2012-11-28, 01:01
bump! har samma problem som trådskaparen. någon som har lite mer info ang pris osv

Junfors
2012-11-28, 01:17
Jag lämnade till en lokal Meknomenverkstad som sysslar med VAG bilar mestadels, dvs duktiga på dom och använder enbart VW orginaldelar till detta byte. Min läckte i själva spjällaxeln på avgaskylaren, hittade ingen spricka men läckte som fasen gjorde det i slutet, mycket väsande.

Byte med delar ink lånebil gick på 9000:- i början av sommaren.

Lokale VAG verkstaden skulle ha 14000:- för samma jobb fast framvagnsinställning inkluderat som dom säger krävs när du lossar subframen.

s9bbe
2012-11-28, 01:40
Snabbt svar! Nu har jag lite mer hum om vad jag har att göra med här, tackar för tips. Blir att kolla runt lite och få detta fixat. Verkar ju som detta är ett standard problem för många passat ägare... Hur länge fick du ha bilen på verkstan?

Btw så har EGR ventilen farit på bilen igår, fick detta undersökt och bekräftat idag. Fenomenet bilen fick var orkeslös och det sluta med att jag inte kunde ha bilen igång mer än 2 sekunder hemma på gården.

Undrar om detta har nå samband med läkaget på avgaskylaren...

Junfors
2012-11-28, 22:24
Ja det är väl EGR ventilens axel som läckte på min tror jag, sitter ju ihop i ett avgaskylaren och egr:en.. Slängde den gamle på tippen i lördags annars kunde jag tagit något kort.

Ja det är väl ganska vanligt fel på dieslarna..

Det tog en arbetsdag att byta eller dom hade bilen en dag iallafall. :)

Lillen
2012-11-28, 22:38
Det verkar oftast vara själva EGR-ventilen med mekanism som är problemet.
Avgaskylaren som det kallas är ju bara en del i allt.
När det kärvar i ventilen blir det ju flöde hela tiden och bilen kan gå dåligt.

danno
2012-11-28, 22:39
Bytade en avgaskylare på en passat för inte så länge sedan, lyckades få ut den mot broms servosidan. Mycket meckande och micklande men det gick utan att släppa subframen.

Junfors
2012-11-28, 23:03
Jag skulle säga att spricka i avgaskylaren är det vanligaste problemet, sen sitter den ju ihop med egr:en. Läckage är ju oftast symptomet, ett väsande ljud som blir större med tiden.

danno>> Det var inte dåligt, alla jag hörde med sa att den måste neråt och att du måste släppa subframen. Jag blev lat och lämnade in bilen på verkstad för första gången i mitt liv :)

J.L
2012-11-29, 00:17
Jag blev lat och lämnade in bilen på verkstad för första gången i mitt liv :)

Jag skulle väll inte påstå att du legat på latsidan direkt ;-)

Mk1
2015-07-02, 08:31
Misstänker att egr-kylaren på min passat också börjat läcka.
Ibland hörs ett visslande ljud, dessutom luktar det agaser inne i bilen när man sår still på tomgång.
Vad kostar en ny kylare, ungefär hos vw.
Jag har en -07 4M 140hk.

a128
2015-07-02, 12:26
kanske ebay har något att erbjuda:
http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=abgask%C3%BChler&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR4.TRC1.A0.H0.Xabgask %C3%BChler+passat.TRS0&_nkw=abgask%C3%BChler+passat&_sacat=0

Mk1
2015-07-02, 14:43
Jo, såg att det fanns en del på eBay, men jag vet inte vilket art. nummer jag har...
Men är det inte mycket dyrare i sveige, så kan man kanske köpa hemmavid?


Skickas från min iPhone via Tapatalk