handdator

Visa fullständig version : Golf GTI 03 problem med klimatanläggning



A1000
2012-01-23, 20:31
Hej! Jag har problem med min klimatanläggning. Det började med att fläktarna slog av ibland för att sedan åter komma igång (displayen uppträdde "normalt"). Nu så är displayen död och man kan endast ana en liten mängd (varm) luft från fläktarna.

Första åtgärden var att byta säkringen (till vänster om ratten) vilket jag gjorde. Då kom displayen igång och även fläkt osv. det fungerade en vecka sen dog displayen igen. Sen lämnade jag in den och då provade dem byta säkringen igen och den går igång en kort stund för att sen dö igen. När displayen väl kommer igång funkar fläkt osv perfekt men när den dör fungerar ingenting.

Sen lämnade jag in den (ett nytt ställe denna gång hos en kille som skulle vara duktig på denna typen av fel)för att felsöka och då gjorde dem en koll på alla "ytliga fel" de kunde vara bytte någon ytterligare säkring som satt bakom ratten (enligt bilfirman) och provade även byta även ut displayen för att se om den var sönder men problemet kvarstod. Dem kom inte fram till något mer än att det inte går fram någon ström till displayen och det skulle kosta 950 kr/timme att fortsätta felsöka, vilket enligt dem kunde ta tid!

Efter att dem bytat den andra säkringen som satt längre in kan man inte få igång displayen ens tillfälligt utan den är totaldöd! är det någon som har varit med om liknande och har tips och råd för hur jag ska gå vidare? har förstått att dessa felen är rätt vanliga hos VW tyvärr!

Tackar på förhand för hjälpen!

Cullberg
2012-01-23, 20:38
Att det skulle sitta "en till" säkring under ratten låter konstigt i mina öron.
Dum fråga kanske, men har dom kollat felkoder?

A1000
2012-01-23, 20:41
Jag är själv väldigt okunnig men tycker också att det verkade konstigt, men så sa han! Det sa han ingenting om! Jag fick betala nästan 2000 kronor för två dryga timmars felsökning så jag vågade inte låta dem fortsätta eftersom det kunde ju dra iväg och så högt värde har ju inte bilen!

Henrik.M
2012-01-23, 21:35
Jag fick betala nästan 2000 kronor för två dryga timmars felsökning så jag vågade inte låta dem fortsätta eftersom det kunde ju dra iväg och så högt värde har ju inte bilen!

Vilken säkring byttes!?

Låter VÄLDIGT konstigt i mina öron att någon tar 950:-/timmen för felsökning utan att ta reda på var säkringen som gått sönder leder till med hjälp av ett kopplingsschema & dessutom debiterar 2000:- för ett fel som ej blir åtgärdat.



Efter att dem bytat den andra säkringen som satt längre in kan man inte få igång displayen ens tillfälligt utan den är totaldöd! är det någon som har varit med om liknande och har tips och råd för hur jag ska gå vidare? har förstått att dessa felen är rätt vanliga hos VW tyvärr!

Finns många vanliga fel på AC system inom VAG och alla andra bilar med AC.
Men att klimadisplayen dör pga av skjuten säkring är inte ett vanligt fel.

A1000
2012-01-23, 21:51
det var en MECA i helsingborg jag lämnade in bilen hos. När han skulle förklara vad som gjorts så var det rätt rörigt därav att min förklaring inte är så tillfredsställande... Men så som jag förstod det så debiterar dem per timme, och han sa även att man skulle gå vidare genom att kolla var strömmen inte gick fram men att det som sagt kunde ta tid.. första bil och okunnig så känns det som värsta djungen var man ska välja att lämna in bilen!

Henrik.M
2012-01-23, 22:01
Att lokalisera en ev felkälla med hjälp av ett kopplingschema vilket man MÅSTE ha för att kunna lokalisera en felkälla på någorlunda proffisionellt sätt (Annat om man skruvar hemma i garaget) tar inte 2 timmar.
Helst inte i det här fallet då man vet att felkällan skjuter en säkring.....man följer säkringen i kopplingsschemat och ser vilken/vilka komponenter som ligger på vägen.
Är killen som undersöker saken dessutom proffs/ riktigt duktig på det han gör kan han ganska snabbt ge ett par tre förslag på vad som kan vara fel & hur man ska gå vidare med det.
VET det efter 15 år på VAG & säkerligen flera med mig som skruvar yrkesmässigt.

Skall dock inflika.
SEN kan själva reparationen ta längre tid , men att du inte ens fått ett KONKRET svar på vad som är fel och VARFÖR säkringen går sönder låter väldigt konstigt i mina öron......helst när du betalat 2000:- och ev mer.

Så har jag förklarat min reaktion enkelt utan krusiduller. =)

A1000
2012-01-23, 22:14
Okej tack för svaret förstår lite mer nu (: Vad hade du rått mig att göra? vet du kanske någon duktig verkstad i helsingborgsområdet (kör gärna en bit bara det blir fixat) De flesta jag har haft kontakt med säger att det är svårdiagnostiserat och kan ta tid att hitta felet osv och sen tar dem dessutom betalt per timme! Man vill ju gätna veta ungefär hur mycket det kommer kosta. Angående att reparartionen kan bli dyrare så förstår jag det, men bara man får ett fel och pris för hur det kan åtgärdas så får man ju ta ett beslut därefter! Jag blev också väldigt besviken av att han inte kunde ge mig ett konkret besked, då jag väntat mig det!

Henrik.M
2012-01-23, 22:27
Mitt förlslag , vilket må vara partiskt.

Åk in med bilen på auktioriserad VOLKSWAGEN verkstad , förklara ditt problem och vad som är tidigare gjort på bilen ,ange hellre för mycket om vad som är gjort tidigare än för lite , för då "kan man ta vid" där den senaste slutade.
Här kan det vara mycket bra att ange att en säkring är och går sönder konstant.
Sen ber du att få ett kostnadsförslag på en felsökning & anger ett maxpris exemplevis säger du "jag är beredd att betala för 1 timme sen vill jag att ni hör av er till mig innan ni fortsätter."
EFTER reparationen ber du att få en genomgång av vad som är gjort , ELLER så följer du med in i verkstan vid bokat tillfälle och ser vad som görs.
Jag har många ggr märkt att kunden brukar var en nöjdare kund när denne fått vara med och se vad man gör på bilen & pratat med den som gör jobbet på plats.

Då ska du se att det löser sig. ;-)