handdator

Visa fullständig version : Hur kolla upp glapp i spindelled...?



Gullideckel
2007-07-27, 16:30
Tycker att jag har viss obalans i höger framhjul när man kör typ 90-100 km/h....

...var och balanserade det hjulet då sa däckmecken att min spindelled troligen började ge med sig..han testade genom att rucka på hjulet "klockan 12"..

Finns det bättre sätt att kolla upp om spindelleden är dålig?
Hur byter man spindelleden?
Antal verkstadstimmar osv?
Är det farligt att köra ett tag(typ 100 mil) med glappspindelled?

Det gäller bilen i min profil...jag är tacksam för alla förslag och synpunkter...som vanligt ;o).

R.Grönberg
2007-07-27, 18:21
Tycker att jag har viss obalans i höger framhjul när man kör typ 90-100 km/h....

...var och balanserade det hjulet då sa däckmecken att min spindelled troligen började ge med sig..han testade genom att rucka på hjulet "klockan 12"..

Finns det bättre sätt att kolla upp om spindelleden är dålig?
Hur byter man spindelleden?
Antal verkstadstimmar osv?
Är det farligt att köra ett tag(typ 100 mil) med glappspindelled?

Det gäller bilen i min profil...jag är tacksam för alla förslag och synpunkter...som vanligt ;o).

Hissa upp den och testa med en polygrip och ta ett tag på bulten och under så brukar man kunna känna ett glapp, troligtvis ingen större fara men går lätt att byta oftast=)

Gullideckel
2007-07-27, 23:26
Gött de ska ja prova!

binke
2008-02-24, 16:49
Kan någon beskriva ett spindelledsbyte på Golf II -88? Fick anm. om glapp på SBP.
Jag började med att lossa klämskruven och dra ut den bulten - hur fortsätter man? Kan länkarmen vinklas ner utan problem? Eller ska man lossa de tre bultarna på länkarmen först. Jag knackade med en brytgaffel och kulleden kom ner en bit men inte så långt att den kom ur "klämbultshuset". Då blev jag osäker och monterade tillbaks.

/Bengt
Memphis -88