handdator

Visa fullständig version : Bra sport stötdämpar kit till Mk2



kim_gulle
2012-01-20, 19:48
Börjar få spel på hur stötiga mina TA coils är och funderar på att skaffa nåt mer "raffinerat" och bekvämt.

Funderar på nåt sport stötdämpar kit, men vet inte riktigt vad som är bra grejer.

Har kollat lite på dem här: http://www.tsr-performance.com/webshop/parts-by-category/suspension/ap/suspension-kit/vw/mk2-golf/vw-mk2-golf-ap-suspension-kit-8-83-on-sp80-013-only-16v-td-g60-lowering-40-30-mm/

Men hur är AP dämpare egentligen? Är det kasst lågpris eller är det tvärtom?
Om man jämför med dem här som är bra mycket dyrare till exempel: http://www.tsr-performance.com/webshop/parts-by-category/suspension/ap/suspension-kit/vw/mk2-golf/vw-mk2-golf-ap-suspension-kit-8-83-on-sp80-013-only-16v-td-g60-lowering-40-30-mm/

Har ingen lust att lägga hutlöst mycket pengar heller eftersom den här bilen mest funkar som busig pendlarbil som körs året runt.

Kom gärna med förslag på bra Kit i 3-4 tusen kronors klassen.

onk
2012-01-21, 02:29
Köp ett vanligt kit på ebay för 1200 pix.
Ljusår i komfort mot coils.

Finns ett antal olika höjder att välja mellan oxå.
Kvaliten skiljer säkert men mina dämpare har hållt sedan vintern 2009 och säkert 2500 mil på en tung vr6.

http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=sportfahrwerk+golf+2&_sacat=See-All-Categories

kim_gulle
2012-01-21, 14:17
Köp ett vanligt kit på ebay för 1200 pix.
Ljusår i komfort mot coils.

Finns ett antal olika höjder att välja mellan oxå.
Kvaliten skiljer säkert men mina dämpare har hållt sedan vintern 2009 och säkert 2500 mil på en tung vr6.

http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=sportfahrwerk+golf+2&_sacat=See-All-Categories

Hur är väghållningen på just dem då? Det fanns ju rätt billiga H&R cup kit också jämfört med dubbla priset man betalar här hemma. Men dem kanske inte är lika bekväma? Iofs så lär dem väl vara bekvämare än TA coils..

onk
2012-01-21, 20:30
Kränger väl lite mer med dessa än med coilsen, men än har jag inte kört av vägen ;)
Åkte med en polare i hans Jetta GT som kör med sånt vanligt 80/60 ebaykit och han kunde hålla i mer än jag någonsin vill göra iaf..
Tror inte du kommer märka så stor skillnad mer än att det inte är lika stötigt, mk2 är jue så lätt och då blir det vrålstötigt med fulcoils!

kim_gulle
2012-01-22, 09:24
Kränger väl lite mer med dessa än med coilsen, men än har jag inte kört av vägen ;)
Åkte med en polare i hans Jetta GT som kör med sånt vanligt 80/60 ebaykit och han kunde hålla i mer än jag någonsin vill göra iaf..
Tror inte du kommer märka så stor skillnad mer än att det inte är lika stötigt, mk2 är jue så lätt och då blir det vrålstötigt med fulcoils!

Nice. Får se vad jag gör då. :)

Lillen
2012-01-23, 16:40
Sachs Performance.
H&R Cup kit.
Koni Gula med sportfjäder.
Bilstein med sportfjäder.

Dessa ÄR BRA!
Men som du redan upptäckt lite dyrare =)

Sachs Performance har jag åkt med.
Då med 55mm sänk på Mk III GTi 16V.
Bra komfort , bra för gata och fungerade för bana med.
Ganska lågt men bottnade inte ändå.

Koni glua med ställbar retur har jag åkt.
Både med orginalhöjd och 50mm sänk.
Fungerar fint på gata och bana.
Bottnar inte heller.

Koni finns med ställbar retur.
Dessa finns även i kortad variant med ner till 50mm sänk.
Fortfarande bra komfort trots sänkning.

H&R och Bilstein har jag bara åkt med bilar som haft.
Dock inte själv men många många har ju dessa och är jättenöjda.
Bilstein finns ju i massor av varianter för gata ända till riktigt racing.
Välj hårdhet på fjädern och du har ett bra kit.

I övrigt(billigare) är de nästan samma vad du än väljer.
Välj något som många kör så har du bra referens.

MiWi
2012-01-23, 17:29
Hur är det gällande alla varianter av coilovers som finns till Mk2, vart går den "magiska" brytgränsen mellan stumma budgetcoils och coils med mer kvalitet?

Här är en lista på vilka alternativ som finns att välja på:

http://www.venommotorsport.com/prod_category_search.php?db=suspension&category=Coilovers&make=VW&model=Golf%20Mk%202

kim_gulle
2012-01-23, 18:12
Sachs Performance.
H&R Cup kit.
Koni Gula med sportfjäder.
Bilstein med sportfjäder.

Dessa ÄR BRA!
Men som du redan upptäckt lite dyrare =)

Sachs Performance har jag åkt med.
Då med 55mm sänk på Mk III GTi 16V.
Bra komfort , bra för gata och fungerade för bana med.
Ganska lågt men bottnade inte ändå.

Koni glua med ställbar retur har jag åkt.
Både med orginalhöjd och 50mm sänk.
Fungerar fint på gata och bana.
Bottnar inte heller.

Koni finns med ställbar retur.
Dessa finns även i kortad variant med ner till 50mm sänk.
Fortfarande bra komfort trots sänkning.

H&R och Bilstein har jag bara åkt med bilar som haft.
Dock inte själv men många många har ju dessa och är jättenöjda.
Bilstein finns ju i massor av varianter för gata ända till riktigt racing.
Välj hårdhet på fjädern och du har ett bra kit.

I övrigt(billigare) är de nästan samma vad du än väljer.
Välj något som många kör så har du bra referens.

Har tänkt att åka med 40mm sänk ungefär eftersom bilen går på knöliga snövägar. Har en känsla av att det som ska vara bäst av dem här är H&R kiten då de flesta som ska köra både bana och gata verkar åka med det. Men det kitet är inte justerbart i hårdhet vad jag förstått?