handdator

Visa fullständig version : Golf MK3 gti 16V ( ABF) dör under färd



Haugeman
2012-01-20, 19:47
Hade en mindre trevlig incident i förrgår. låg i stadiga 90 i en lång vänstersväng när bilen plötsligt dör, som om någon drog av nyckeln. detta resulterade i alla lysen slocknade och jag höll på att dra rakt ut i räcket då detta var sent på kvällen och det var beck svart ute.

Kom underfund efter några sekunder med att ljustutan funka och fick således ljus så man kom sig igenom svängen och vred av nyckeln och försökte starta och bilen startade utan problem. har inte hänt igen (ännu) efter detta.

Någon som har någon ide på vad detta kan skapas av? dålig jordfläta, vajsing i nyckellåset eller nått annat?

Kom med idéer.

Manny
2012-01-20, 19:53
Starttändkontakten gissar jag på. Sitter bakom tändningslåset.

skickat från min mobiltelefon.

Andersson Racing
2012-01-20, 20:48
Tändspole och eller strömfördelningsreläet.

Manny
2012-01-20, 20:49
Om det är tändspolen borde inte ljuset slockna, eller hur?

skickat från min mobiltelefon.

Andersson Racing
2012-01-20, 21:47
Om det är tändspolen borde inte ljuset slockna, eller hur?

skickat från min mobiltelefon.

Säger inte emot dig, känns som en bra start att kolla starttändskontakten men de alternativ jag nämner är även de klassiska golf mk3 besvär med liknande symtom som tvärdöd bil som sedan startar som inget hänt.

Haugeman
2012-01-20, 22:56
Har misstanke sen tidigare till kass tändspole då den går lite dåligt ( låter lite som en tvåtaktare på låga varv) men runt 3500 och uppåt går den rent och bra. fått tips om att om spolen blir dålig ger den dålig gnista på lägre varv.

får kolla lite på detta.

Lillen
2012-01-23, 16:33
Tändspole och eller strömfördelningsreläet.

Instämmer.

Har haft just detta fel på en av mina MkIII 16V.
Precis så hände det och precis ALLT dog.

Bytte tändspolen och sedan dess fungerade bilen.