handdator

Visa fullständig version : Problem med Golf GTI -02



rwappling
2012-01-20, 17:55
Tjena!

Som rubriken låter så har jag ett litet bekymmer med min Golf 4 GTI -02.

Skulle åka till jobbet häromdagen och när jag startade bilen så gick den direkt upp till ca 2500 varv och sedan ner igen.
Tänkte inte mer på det förän jag skulle vända då det ryckte i hela bilen. Började köra mot jobbet och kände hur motorn gick ojämnt till och från. Tänkte att det måste vara dåligt med soppa då bensinlampan lös så jag tog svängen förbi och tankade, men det blev inte bättre för det utan gick fortfarande ojämnt och det ryckte i hela bilen. Kändes som den var på G att dö ett flertal ggr när jag stod på tomgång.

På vägen hem från jobbet så betedde den sig lika dant, om inte värre. Fick stå och ge den lite gas vid varje rödljus för att den inte skulle dö. Motorn lät som den inte orkade driva och det hördes hos ojämnt den gick. Som en gammal tvåtakts båtmotor ungefär.

Frågade några kompisar och fick råd om att det kan vara en tändspole som har gett med sig då det tydligen är rätt vanligt vid de här miltalen (13200 mil har bilen gått).

Har idag testat att ha igång bilen och sedan lyft på alla 4 tändspolar, 1 åt gången för att se om det är någon jag lyfter på och om bilen då inte går sämre. Givetvis så när jag drar upp alla så märks det stor skillnad hur motorn går sämre. Alltså bör det inte vara tändspolen det är fel på.

Har någon tips / idéer om vad det kan vara? Eller hur jag kan ta reda på vad det är?

Cullberg
2012-01-20, 22:43
Det första som kan vara bra att göra är att läsa av felkoder.

Annars är vanliga fel tändspolar, avlastingsventil, givare till laddtryck, vakum läckage, och framförallt luftmassemätare.
Kör du orginal luftfilter?

Sn00k
2012-01-20, 23:43
viker in tempgivare som ett vanligt fel.. tror ECUn att motorn är varm, när den i själva verket är kall, så går den magert vid kallstart = varven höjs och ev pendlar.. och när du kliver på gasen så får du för lite soppa vilket ger en ryckig gång då motorn försöker reglera detta.. det går att kontrollera givaren via vag-com.. och även ta ut övriga eventuella felkoder.

kolla färgen på givaren, sitter där en svart så är den orginal och troligen aldrig bytt.. sitter där en grön så är den iaf bytt nån gång.

rwappling
2012-01-21, 13:53
viker in tempgivare som ett vanligt fel.. tror ECUn att motorn är varm, när den i själva verket är kall, så går den magert vid kallstart = varven höjs och ev pendlar.. och när du kliver på gasen så får du för lite soppa vilket ger en ryckig gång då motorn försöker reglera detta.. det går att kontrollera givaren via vag-com.. och även ta ut övriga eventuella felkoder.

kolla färgen på givaren, sitter där en svart så är den orginal och troligen aldrig bytt.. sitter där en grön så är den iaf bytt nån gång.

Tempgivaren fungerar faktiskt inte som den ska.
Den går upp i temp ibland och när den väl är uppe i normaltemp så dyker den i botten igen så kan den hålla på så. Bytte termostat för ca 500 mil sedan då den var kass. Men kanske givaren som är ännu sämre?

Sn00k
2012-01-21, 14:03
testa byt den.. som sagt, kolla färgen på den, är den svart så är den säkerligen påväg att bli dålig vid det här laget då den suttit sedan bilen var ny. köper du en ny så får du en grön =)

rwappling
2012-01-21, 14:43
testa byt den.. som sagt, kolla färgen på den, är den svart så är den säkerligen påväg att bli dålig vid det här laget då den suttit sedan bilen var ny. köper du en ny så får du en grön =)

Är den svår att byta?

Sn00k
2012-01-22, 03:15
err.. nej, det är en kontakt som ska av, ett clip som skall dras ur, ny givare med NY O-ring i, och sedan kontakt på.

Cullberg
2012-01-22, 10:57
http://writen4u.hubpages.com/hub/How-to-Replace-a-Temperature-Sensor-MKIV-VWAudi-Jetta-Golf-18T-DIY

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1287042-DIY-Replacing-your-temperature-sender-with-the-updated-one-(green-top)

rwappling
2012-01-25, 13:56
Bytte tempsensorn igår och bilen gick bättre!
Dock hitta jag ett annat fel. Ena vakumslangen, den som går
Ner mellan insug och motorn har lossnat och bilen får tjuvluft så den går fortf. Ojämt.

Bytte slangar till vevhus m.m. För ca 2 månader sedan på toveks i Borås och sedan dess har bilen knappt blivit körd. Så körde dit den i morse till dem så nu är del till den beställd och de sa att de kunde stå för arbetet vilket vore jäkligt gött! Motorlampan tändes även men jag antar att det har med slangen att göra?!

Får hoppas den går som den ska nu efter det!
Tack för tipset om tempsensorn!

Cullberg
2012-01-25, 14:14
Valingt det där med frasiga slangar vid insuget. Felkoden beroe mest troligt på trasig slang.