handdator

Visa fullständig version : Öka effekten i Golf R -10 DSG



xlm
2012-01-20, 16:12
Hej,

Har lite funderingar på att öka effekten på min R, mina tankar går i att "chippa" bilen, men frågan är hur DSG lådan klarar av detta, någon som har koll på detta?
Och på vilket sätt hade ni rekommenderat att öka effekten på?
Hur har ni gjort, vilket trim företag anlitade ni?

Jag funderar på antingen BSR eller VTECH, det sistnämnda ger bättre effekt enligt hemsidan.


Vill gärna höra era synpunkter kring detta innan jag gör något, sökte i forumet men fann inget svar på detta, om det finns och jag inte hittat det så ber jag om ursäkt.



Mvh.

Henrik.M
2012-01-20, 17:39
Du behöver inte be om ursäkt.
Kolla dessa länkar , står mycket om trimning , firmor , hållbarhet etc.
Kanske finner du svar på dina frågor där.


http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?15696-Avg%F6ra-om-en-bil-%E4r-quot-chippad-quot-eller-inte-och-br%E4nslef%F6rbrukning&p=152461&posted=1

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?10281-Golf-R-avtäckt-i-Frankfurt&highlight=Golf

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?14211-402-meters-tider-Tider-Golf-R-DSG

DPC
2012-01-20, 20:05
XLM: DSG har firmorna du nämner koll på. Ska du göra det seriöst så behöver du byta hårdvara kring motorn. Jag har inte trimmat och om jag mot förmodan skulle göra det så skulle jag byta hårdvara.

xlm
2012-01-21, 10:53
Hej, och tack för era svar.

Hade inte tänkt skrämma upp den så pass mycket så jag skulle lägga ner allt för mycket pengar, det är trots allt bara en bil, finns mjukvaru uppdateringar från både BSR och VTECH, hade räckt för mig, men VTECH steg 2 ger 322hk och 480nm, hade planer på denna.. men att öka vridet med 130nm, vet inte om bilen fixar detta.

Hade varit trevligt att höra med någon som kör med detta steg, hade planer på stertman annars men den trimningen dom utför kanske försvinner vid service eller mjukvaruuppdatering av bilen.

Kingen
2012-01-21, 11:18
Finns folk på garaget.org som kör med Steg 2 från vtech och verkar nöjda, har iaf sett minst en som kör det tillsammans med DSG, kolla där också, personligen så hade jag inte klivit över 400nm utan lagt mig däromkring. Funderar själv på vtech men 300+ HK på framhjulen blir nog lite för mkt för mina nya 18" dubbdäck, så det får vänta tills sommardäcken är på..

Hej, och tack för era svar.

Hade inte tänkt skrämma upp den så pass mycket så jag skulle lägga ner allt för mycket pengar, det är trots allt bara en bil, finns mjukvaru uppdateringar från både BSR och VTECH, hade räckt för mig, men VTECH steg 2 ger 322hk och 480nm, hade planer på denna.. men att öka vridet med 130nm, vet inte om bilen fixar detta.

Hade varit trevligt att höra med någon som kör med detta steg, hade planer på stertman annars men den trimningen dom utför kanske försvinner vid service eller mjukvaruuppdatering av bilen.

Crille82
2012-01-21, 11:38
Hej, och tack för era svar.

Hade inte tänkt skrämma upp den så pass mycket så jag skulle lägga ner allt för mycket pengar, det är trots allt bara en bil, finns mjukvaru uppdateringar från både BSR och VTECH, hade räckt för mig, men VTECH steg 2 ger 322hk och 480nm, hade planer på denna.. men att öka vridet med 130nm, vet inte om bilen fixar detta.

Hade varit trevligt att höra med någon som kör med detta steg, hade planer på stertman annars men den trimningen dom utför kanske försvinner vid service eller mjukvaruuppdatering av bilen.

Jag hade utan tvekan valt Bluefin från Superchips http://www.mybluefin.co.uk/curves/2010Mk6GolfR.pdf . Garanterat minst lika bra och tillförlitligt som BSR och V-tech som tar hutlöst betalt. Har personlig erfarenhet av min egen GTI- 11, Scirocco GT -11 Golf TSI DSG 160 samt Tiguan TSI 200 -10, fungerade mycket bra. Bluefin kostar strax under 5000:- inkl. frakt till Sverige, varför skall man betala 8-9000:- för liknande grejer?

xlm
2012-01-21, 12:05
Skall kolla på detta, min far är också ute efter nått till hans bil så kan vara ett alternativ till honom också, han kör en GTI från 2012,
tack för tipset.


Mvh

lasholm
2012-01-21, 14:56
Kan också rekommendera Bluefin (Superchips), har det på min A4 2.0t. Dessutom kan du få den optimerad med hjälp av loggar från VCDS utan kostnad.

DPC
2012-01-21, 15:25
Tothgate på forumet provade Bluefin till sin R 2010. Då funkade det sådär med diverse felkoder och annat strul. Men det bör fungera bättre idag.

xlm
2012-01-21, 15:26
Kan också rekommendera Bluefin (Superchips), har det på min A4 2.0t. Dessutom kan du få den optimerad med hjälp av loggar från VCDS utan kostnad.

Är det något du själv har gjort?
Vart kan man få tag i dessa loggar?


Mvh

xlm
2012-01-21, 15:27
Tothgate på forumet provade Bluefin till sin R 2010. Då funkade det sådär med diverse felkoder och annat strul. Men det bör fungera bättre idag.

Det känns inte så tryggt, tack för svaret, skall se om jag kan ta kontakt med honom och se vad han har att säga om saken, vet du förresten om han använder det än idag?

Crille82
2012-01-21, 15:53
Tothgate på forumet provade Bluefin till sin R 2010. Då funkade det sådär med diverse felkoder och annat strul. Men det bör fungera bättre idag.

Vad för felkoder? Fick inte en enda på min GTI. Det kan genereras många sporadiska felkoder utan att något egentligen är fel, exempelvis pga av underspänning.

lasholm
2012-01-21, 17:01
Om du har tillgång till VCDS (tidigare Vag-Com) så kan du köra ett antal repor med bilen t.ex på 3:an från 1000-6000v/min med en laptop inkopplad till bilen och logga ett antal olika värden som du sen mailar in till trimfirman. Ja jag har gjort det på min efter byte av uppgraderad bränslepump bl.a

xlm
2012-01-21, 17:12
Om du har tillgång till VCDS (tidigare Vag-Com) så kan du köra ett antal repor med bilen t.ex på 3:an från 1000-6000v/min med en laptop inkopplad till bilen och logga ett antal olika värden som du sen mailar in till trimfirman. Ja jag har gjort det på min efter byte av uppgraderad bränslepump bl.a

Dessvärre inget jag har tillgång till.

xlm
2012-01-21, 19:56
Nåja, skall lusläsa allt vad jag kan under morgondagen ang. Superchips och de övriga trim företagen i Sverige.
Fick inget konkret svar på vad DSG lådan i Golf R står pall för, någon som vet något om detta?


Mvh

RobinR
2012-01-21, 20:15
Min R har rullat med både steg 1 samt 2,5 350 hk 450 nm cirkus,
och jag kör dsg utan några som helst komplikationer.
Sen säger jag bara att man får vad man betalar för, jag har gjort allt
jobb själv men mjukvaran har Stertman stått för. Bra support samt kundservice.
Tänk på de ifall du råkar ut för strul, inte värt för att spara in lite pengar om du frågar mig.

Lycka till
Med vänlig hälsning, Robin

xlm
2012-01-21, 21:50
Min R har rullat med både steg 1 samt 2,5 350 hk 450 nm cirkus,
och jag kör dsg utan några som helst komplikationer.
Sen säger jag bara att man får vad man betalar för, jag har gjort allt
jobb själv men mjukvaran har Stertman stått för. Bra support samt kundservice.
Tänk på de ifall du råkar ut för strul, inte värt för att spara in lite pengar om du frågar mig.

Lycka till
Med vänlig hälsning, Robin


Tack för ditt svar, på stertman steg 2,5 så get det samma ungefär samma siffror som VTECH steg 2 gör, men stertman byter ut en massa saker, hur kan detta komma sig tro? VTECH behövs bara programvara för att uppnå samma resultat, hmm?

RobinR
2012-01-21, 22:10
Jag tänker inte spekulera, du får i sådana fall fråga respektive.
Men på dig lät de ändå som du var ute efter steg 1? Eller missförstod jag dig?

xlm
2012-01-21, 22:29
Jag tänker inte spekulera, du får i sådana fall fråga respektive.
Men på dig lät de ändå som du var ute efter steg 1? Eller missförstod jag dig?

Steg 1, eller steg 2.. ju mer effekt desto bättre, bara bilen är driftsäker, det är väll det som är det viktigaste.

ThomasT
2012-01-22, 00:36
Tack för ditt svar, på stertman steg 2,5 så get det samma ungefär samma siffror som VTECH steg 2 gör, men stertman byter ut en massa saker, hur kan detta komma sig tro? VTECH behövs bara programvara för att uppnå samma resultat, hmm?

Därför att man inte kan jämför siffror som inte är gjorda i samma bänk...

Sedan ska man alltid vara lite reserverad över vad firmorna själva publicerar... var lite kritisk i din granskning...

Man kan inte trolla fram effekt... antingen så är skillnaden inte så stora som på pappret eller så har man tullat på marginalerna lite mer...


.

Särås
2012-01-22, 00:52
Gällande DSG kan man säga så här enkelt:
Med steg 2/2,5 från oss är DSG helt klart driftsäker, dock ökat slitage mot original.
Så om DSG är gjort för att hålla ca 30000mil så kanske den klarar 25000mil med det.
Det är framförallt ökat slitage på kopplingspaketet man får i och med den ökade effekten.

Gällande effekten vet jag att vårt steg 2,5 (plus Eurojet intercooler) var tillräckligt snabb för att under en period ha Europa Rekordet, det mot stora tuning drakarna i Tyskland och England osv!
Det med en bil som i grunden användes till och från jobbet osv inget extra extra och ingen lättning osv!
Dessutom hoppas jag att Erik ursäktar mig när jag säger att han har en del att lära sig när det gäller dragracing och jaga sista 10-delarna...

Vi har en hel del Golf R som går med steg 2 eller mer med DSG och alla bilarna rullar på utan problem (bortsett från Erik som lyckades frysa sitt vevhus kit tyvärr).

DPC
2012-01-22, 09:39
Vad för felkoder? Fick inte en enda på min GTI. Det kan genereras många sporadiska felkoder utan att något egentligen är fel, exempelvis pga av underspänning.

Sök på forumet. Har för mig att det står i den långa Golf R-tråden.

xlm
2012-01-22, 10:43
Intressant läsning, om jag har förstått det hela rätt nu så är bilen fortfarande driftsäker om man ökar effekten med omkring 100-130nm och 50-80hk?


mvh

Crille82
2012-01-22, 11:20
Sök på forumet. Har för mig att det står i den långa Golf R-tråden.

Eftersom det var ditt påstående så får du gärna plocka fram källan, hittar inget...

RobinR
2012-01-22, 12:57
Intressant läsning, om jag har förstått det hela rätt nu så är bilen fortfarande driftsäker om man ökar effekten med omkring 100-130nm och 50-80hk?


mvh

Det har jag kört iaf som sagt utan några som helst komplikationer. Ca 1000 mil men mycket vill ha mer, så nu går jag längre än så, ny turbo andra spridare o annan mjukvara. Så nu är målet 400 hp. NM är svårt o säga, men bilen kommer att bänkas efter de, o detta är en bil jag använder fram o tillbaka till jobbet.

Mvh Robin

RobinR
2012-01-22, 13:06
Eftersom det var ditt påstående så får du gärna plocka fram källan, hittar inget...


http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?14211-402-meters-tider-Tider-Golf-R-DSG/page14 denna tråd han menar.

DPC
2012-01-22, 14:19
Eftersom det var ditt påstående så får du gärna plocka fram källan, hittar inget...

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?10281-Golf-R-avtäckt-i-Frankfurt/page32

Du var med i diskussionerna, se länk. Problemen redovisas på sidan 33. Men som jag tidigare sa, detta är antagligen löst idag.

Crille82
2012-01-22, 15:03
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?10281-Golf-R-avtäckt-i-Frankfurt/page32

Du var med i diskussionerna, se länk. Problemen redovisas på sidan 33. Men som jag tidigare sa, detta är antagligen löst idag.

Jaså det att han inte kunde uppdatera alls, ja det är ju uppenbarligen löst. Några problem med relevanta felkoder som kan relateras till uppdatering med Bluefin har jag dock inte läst något om...

DPC
2012-01-22, 17:09
Fakta: Totgate fick problem med sin bil när han använde Bluefin. Historien förtäljer inte alla detaljer och det må vara så att jag gjorde ett felaktigt uttalande då jag "påstådde" att han drabbats av felkoder men det som är definitivt är att han skickade tillbaka enheten då Superchips inte fick ordning på problemet.

Lite off topic: när jag var yngre och mer modig så flashade jag om en bil (av annat fabrikat) som jag ägde med modifierad mjukvara från superchips (en uppload, skicka filen till England, vänta en stund och så fick jag tillbaka en modifierad fil). Bilen stannade i familjens ägo i mer än fem utan problem så de kan säkert sin sak.

xlm
2012-01-23, 22:12
Känns som att man kan lita på dom med andra ord, har fått lite idéer och tips av er nu så nu får jag se hur det blir till våren, modifikation av mjukvara blir det iallafall, vill inte göra så stora ingrep så jag behöver byta saker i motorn, min gräns går strax innan, visst ett bättre luftfilter kan man väll montera, så motorn kan andas bättre.

mangewide
2012-01-24, 06:39
Varför vara "dumsnål" och köra nån mjukvara på en bil för 400 papp?, som inte har nån fysisk butik i Sverige. Spara 4-5000:- kan det ju aldrig vara värd :)

Crille82
2012-01-24, 11:15
Varför vara "dumsnål" och köra nån mjukvara på en bil för 400 papp?, som inte har nån fysisk butik i Sverige. Spara 4-5000:- kan det ju aldrig vara värd :)

Om du syftar på Bluefin/Superchips så säljer Motornord deras handenheter/programvaror, bara att de tar mer betalt än när man köper direkt från England.

Gasekke
2012-01-25, 10:31
Gällande DSG kan man säga så här enkelt:
Med steg 2/2,5 från oss är DSG helt klart driftsäker, dock ökat slitage mot original.
Så om DSG är gjort för att hålla ca 30000mil så kanske den klarar 25000mil med det.
Det är framförallt ökat slitage på kopplingspaketet man får i och med den ökade effekten.

Gällande effekten vet jag att vårt steg 2,5 (plus Eurojet intercooler) var tillräckligt snabb för att under en period ha Europa Rekordet, det mot stora tuning drakarna i Tyskland och England osv!
Det med en bil som i grunden användes till och från jobbet osv inget extra extra och ingen lättning osv!
Dessutom hoppas jag att Erik ursäktar mig när jag säger att han har en del att lära sig när det gäller dragracing och jaga sista 10-delarna...

Vi har en hel del Golf R som går med steg 2 eller mer med DSG och alla bilarna rullar på utan problem (bortsett från Erik som lyckades frysa sitt vevhus kit tyvärr).

Hmm, finns lite att slipa på i startteknik bla helt klart för mig Jimmy, så du är helt klart ursäktad.
Sedan var det lite roligt att se era miner på Mantorp när jag åkte 12,xx ngt och Mattias såg att hela bilen var full med div packning ,ölkylboxar och annan livsnödvändning resutrustning :)
Nu har jag med hjälp av lite goda vänner plockat ner K04 och fixat till den ihelgen så nu går den bra igen :)
(jag var så illa tvungen då förutom en kosmisk oljeförbrukning mina rara trimmiljöskadade döttrar börjat mobba mig att det inte var ngt drag i bilen när jag kör dem till skolan :P ...) BSH kitet ligger och skäms på hyllan och ska få flytta in igen till sommaren ev så ska det moddas lite och se om jag rymmer en större tank ngn annanstans.

Men jag har kört min R nästan 3000 mil med trimmet och kan inte klaga på ngt med det. Men det får väl kikas i plånboken för ev uppdateringar om Robin ska ha över 400 hk och inte jag.

Ursäkta lite trådkapning, men lite lagom mjukvara i kombination med ett bra avgas och service efter hur bilen körs bör om man kan acceptera att inte kanske få hjälp av återförsäljare (läs VAG) om det havererar inte vålla några större problem. Men personligen tycker Jag att lite småtrim och återigen tjatar jag på om ..att det som definitivt skulle göra körningen roligare är en mer "förlåtande" mjukvara i lådan som låter Dig som kör bestämma växlingar m.m.
Over and out Erik

Cullberg
2012-01-25, 12:16
Om du syftar på Bluefin/Superchips så säljer Motornord deras handenheter/programvaror, bara att de tar mer betalt än när man köper direkt från England.

Jag skulle gissa att det blir svårt att få support av Motornord om man inte köpt prylarna via dom!

Crille82
2012-01-25, 12:32
Jag skulle gissa att det blir svårt att få support av Motornord om man inte köpt prylarna via dom!

Ja men självklart! Man får ju sannolikt bättre support av den som tillverkat produkterna. Vart tror du Motornord vänder sig om man köpt produkten via dom?

Vad som är gemensamt att för de flesta "trimfirmorna" som agerar i Sverige är att de köper programvaror/produkter från någon annan leverantör, ofta i ett annat land. Varför inte köpa produkten direkt från tillverkaren utan mellanhänder?