handdator

Visa fullständig version : Oljebyte vid 500mil?



HenkeE35
2012-01-17, 15:57
Tja!

Nu har min ED 35a snart gått 500 mil.. Jag hörde någonstans att man bör genomföra ett oljebyte efter de första 500 milen...?

Vad tror ni om detta? Skulle de bara vara humbugg att byta olja eller e det vettigt för att hålla motorn i toppskick?

DSG lådan, inkörd lugnt (ej över 3500 varv) första 150 milen, därefter full gas ca 3-6 ggr per tank. I övrigt vanligt körd.

Tack!
/ Henke

Premis
2012-01-17, 16:14
Följ manualen, om du inte ska använda den som racebil 24/7. Sedan kommer du få en massa andra åsikter här, klassiskt debattämne :).

En sak kan man säga, det skadar inte i alla fall, bara plånboken.

DPC
2012-01-17, 16:54
Håller med Premis till fullo. Bilen har en indikator som tar hänsyn till antal starter, körstil, förbrukning mm och kalkylerar därefter serviceintervallet. Så om man tex kör mycket kortsträckor så kommer bilen vilja ha service inom ett år och under 2000 mil.

Om du tycker det känns bra att byta olja så gör det.

HenkeE35
2012-01-17, 22:30
Tack för tankarna.

Om man skulle summera allt till några få ord så skulle man kunna säga att byt olja via VW om det skulle ingå i min "fri service 3år".

Annars skulle det rent teoretisk vara ganska onödigt i och med min körstil?

Sjukt intressant ämne dock...

Fors
2012-01-18, 06:51
Sen får man hålla i åtanke att serviceintervallerna är satta med stor hänsyn tagen till driftekonomi för ägaren..
På min brukis har oljan bytts var 500'e mil sen den var ny. Overkill, jag vet, och inget en normalsvensson är intresserad av att göra, den "normala" serviceintervallen är 2000 mil.
Öppnade motorn vid 16.500 mil i syftet att byta topp och den såg tusan ut som ny! Den topp jag skulle byta till, servad enligt serviceplan (utgår jag ifrån iaf), hur svart och kletig som helst...

kalle950
2012-01-18, 10:59
Ska lämna in min bil på fix av parkeringsskada och tänkte då passa på att göra första service samtidigt.
Bilen är ett år och ca 1300mil och indikatorn i displayen visar service inom 30 dagar.

Blev senare uppringd från verksaden som undrade om det inte var "over kill" att serva den redan då den normalt skulle gå på något "long life schema"?????

Nu blir det service i alla fall då jag gillar bilen och tycker att hon kan vara värd lite ny olja :-)
Men frågan är om man har något för det?
Inte min bil då jag har den via jobbet på 36 månaders leasing så om två år så är det ju inte mitt problem längre.

Kostnadsmässigt vinner man väl på längre serviceintervaller? Och restvärdet vid nästa inbyte kan jag inte tänka mig
skulle påverkas så länge stämplen finns där.

jimZon
2012-01-18, 11:33
Jag byter var 1.500'e mil på min GTI och har så gjort sedan den var ny.

Haugeman
2012-01-18, 12:07
Blev senare uppringd från verksaden som undrade om det inte var "over kill" att serva den redan då den normalt skulle gå på något "long life schema"?????


sök lite på longlife service här på forumet så ser du vad folk tycker. inga överdriver varma känslor för longlifen, utan entusiasterna byter oftast vid 1000-1500 mil. skit i vad servicen säger. ett oljebyte är biligt jämfört med sliten motor sträckta kamkjedjor osv.

HenkeE35
2012-01-18, 18:31
Jag ringde faktiskt och hörde mig för hos VW idag, sanningen är att dom har förändrat rekommendationen för serviceintervallen.
Longlifeoljan är bra men VW säger själva att man bör serva bilen var 1500 mil. Detta för att bilen skall funka under en längre tid helt felfritt.

låter vettigt eftersom min indikator säger ca 200 dagar till nästa service. Så vafan jag väntar till första servicen.

Gti
2012-01-18, 19:15
Jag har bytt olja (läs servat) på verkstad var 1500 mil, något de själva också rekommenderade. Fyller på med longlifeolja iofs men kostnaden tycker jag är försumbar. Senast betalade jag väl runt 1600kr för olja och filter (4500 mil).

Ställde om bilen från longlifeintervall till fast intervall vid första servicen så nu varnar den "rätt", alltså vid runt 100 mil kvar, alternativt tidsindikator sedan senaste service.

Haugeman
2012-01-18, 19:28
Longlifeoljan är bra men VW säger själva att man bör serva bilen var 1500 mil.

jag menade inte att oljan i sig är dålig, jag menade iden med att köra 3000 mil, altså longlife service, mellan bytena inte var så lyckat.

DPC
2012-01-18, 20:19
Lite kuriosa: min GTI V ville alltid ha service med 1700-1800 mils intervall. Min nuvarande R ville ha service första gången efter 2000 mil och nästa vill den ha efter ytterliggare 1800 mil. Inte så långt ifrån gamla vanliga intervallet 1 år och 1500 mil.

HenkeE35
2012-01-18, 20:21
Lite off topic, vad tycker du om golf R i förhållande till golf gti?

DPC
2012-01-18, 22:15
För min del så var det stora lyftet att gå från Golf V till VI. Jag blev förvånad att Golf VI är så pass mycket bättre bil och var nära att köpa en GTI VI sommaren 2009. Vid samma tidpunkt dök förhandsinfo upp om R och jag valde att vänta, vilket jag inte ångrar. Med en ED35 så minskar skillnaden mot R rent prestandamässigt men generellt så är R:en mer vridstark och varvvillig. 4WD gör att man kan åka fort året om och gör bilen förlåtande. Nackdel mot GTI är drygt 100 kg mer vikt. Viktökningen märks mest i långsamma kurvor och är inte positivt för körkänslan.

HenkeE35
2012-01-19, 16:31
Ofan, det låter så som jag hade på känn.
Måste testköra den vid något tillfälle.

Tack!

DPC
2012-01-19, 17:53
Njut av din fina bil!

Mini_me
2012-01-20, 07:47
Jag ringde faktiskt och hörde mig för hos VW idag, sanningen är att dom har förändrat rekommendationen för serviceintervallen.
Longlifeoljan är bra men VW säger själva att man bör serva bilen var 1500 mil. Detta för att bilen skall funka under en längre tid helt felfritt.

låter vettigt eftersom min indikator säger ca 200 dagar till nästa service. Så vafan jag väntar till första servicen.


Från fabrikens håll är det fortfarande en Flexibel intervall = den kan gå mellan 1500-3000mil innan den tänder.

Så den du pratat med har lagt sina egna värderingar i sitt uttalande...dvs VW har inte ändrat nåt , bara kille du pratat med (Sen att andra tycker lika så är fabriken LAG inom VW)

2stroke
2012-01-20, 11:49
Vad tror ni om detta med oljebyte ?
Skulle de bara vara humbugg att byta olja eller e det vettigt för att hålla motorn i toppskick ?
ALLTID vettigt för motorn att byta olja och filter ofta !

...Det kan helt enkelt inte bli för ofta !

Premis
2012-01-20, 13:31
ALLTID vettigt för motorn att byta olja och filter ofta !

...Det kan helt enkelt inte bli för ofta !

Den kommer inte precis rasa heller om han följer tillverkarens råd. Finns billigare saker att ha tvångstankar om tycker jag :).

Andersson Racing
2012-01-20, 13:40
Den kommer inte precis rasa heller om han följer tillverkarens råd. Finns billigare saker att ha tvångstankar om tycker jag :).

+1

/ Per

HenkeE35
2012-01-21, 00:09
Den kommer inte precis rasa heller om han följer tillverkarens råd. Finns billigare saker att ha tvångstankar om tycker jag :).

Lite dom tankarna jag fått efter rådgivningen i forumet.
Det är trots allt "longlife" olja anpassat för 3000 mil.. Min bil vill servas efter lite drygt 1500.

Men stort tack alla för råden och tankarna!

RobinR
2012-01-21, 20:34
Helt onödigt att använda 5w30 ( longlife olja ) om man ska köra 1500 mil eller 1 år.
Då kan ni lika gärna köra 5w40.

Med vänlig hälsning, Robin

StiFt
2012-01-21, 23:25
Jag byter hellre olja för ofta än för sällan ;)

HenkeE35
2012-01-22, 00:17
Helt onödigt att använda 5w30 ( longlife olja ) om man ska köra 1500 mil eller 1 år.
Då kan ni lika gärna köra 5w40.

Med vänlig hälsning, Robin

Varför inte köra longlife trots 1500 mil?
Borde inte de va bättre för motorn istället för en annan olja?
Jag e något okunnig så upplys mig gärna!

RobinR
2012-01-22, 00:27
5w30n har tillsatser för att kunna klara 2 år alt 3000 mil.
Att betala de literpriset är bara bortkastade pengar.
5w40n funkar minst lika bra MEN då får den absolut inte gå
över 1 år eller 1500 mil.

Jag gjorde om min serviceintervall från QG1 (variabla serviceintervaller)
till QG2 (fasta)

Med vänlig hälsning, Robin

HenkeE35
2012-01-22, 00:34
Ok, tack för tipset!
Min handlare bjuder på den första servicearna fram till 3000 mil eller två år så då får de bli longlife!
Därefter ska jag fundera på vad det får bli.

Särås
2012-01-22, 00:54
Jag skulle aldrig köra min bil på Longlife.
Max 1500 mils intervaller på oljebyten oavsett trim eller original, det är iaf min personliga åsikt.

RobinR
2012-01-22, 12:58
Jag skulle aldrig köra min bil på Longlife.
Max 1500 mils intervaller på oljebyten oavsett trim eller original, det är iaf min personliga åsikt.

Exakt min åsikt också. Longlife var de sämsta de kunde tänkas komma på, tyvärr.

HenkeE35
2012-01-22, 16:09
Varför?

Sn00k
2012-01-22, 17:00
för att motorerna koksar, sätter igen, skär och skrotar sig själva på löpande band då oljorna ifråga inte klarar av att bibehålla sina egenskaper i 3000mil.
dom enda oljorna som skulle tänkas tåla detta används inom flygindustrin samt i vissa generatorer och kostar oändligt mer slantar än en vanlig bil-olja.. säljs dessutom som minst på fat, 200+liter.

vad jag förstod av första inlägget så gällde detta dom första 500 milen.. dvs vid inkörning.. och inkörning av en motor spelar jättestor roll för hur motorn kommer att må resterande dagar av sitt liv.. hett debaterat ämne som det finns många studier inom.. men i korthet så bör man aldrig köra in en motor med syntetiskt olja.. då kolvringarna aldrig sliter in sig mot honingen på cylinderväggarna, och helt enkelt aldrig blir helt täta.. = ökat slitage på motorn och snabbare förorenad olja framöver. klassisk mineralolja gäller vid inkörning.
finns studier som visar att en korrekt inkörd motor ger bättre bränsleekonomi, går jämnare, renare, effektivare och håller betydligt längre än en där det tummats på just detta.

anledningen att man gör det första bytet ganska tidigt på en ny motor är just att kolvringarna sliter in cylinder-loppen, samt lagren blir inkörda och detta lämnar vissa "rester" som man vill få ur motorn så fort denna process är klar.. efter detta kan man köra på en 1500mila intervall då dagens oljor i allmänhet är av väldigt hög kvalité.
billtillverkarna bryr sig emellertid inte så mycke om inkörning då även en syntetisk olja ger en "tillräckligt" bra täthet för att motorn skall klara bilens livslängd under dom allra flesta förhållanden.. men nu finns det ju motorentusiaster som vill hålla sina maskiner i topp-skick.. =)

a128
2012-01-22, 17:37
Hos min lokala Vag-handlare på 90-talet hörde jag en diskussion mellan en kund och kundmottagningen/reservdelar som rekommederade att kunden skulle använda en mineralolja dom första ca 5000-6000 milen just pga. inkörningens skull och sedan först då gå över till syntetolja

Peter-C
2012-01-22, 17:57
Ytterligare klargörande. De rester som motorn producerar vid inkörning fastnar säkert till stor del i oljefiltret (främst partiklar bestående olika metaller). ”Koks” partiklarna är troligen betydligt mindre och smiter igenom filtret och åker runt och slipar ner kontaktytorna och i värsta fall sedimenterar igen smala oljekanaler. Oljefilter har ju blivit större med åren (pga longlife intervallerna) men det spelar ingen roll när vi pratar riktigt små partiklar.

Notering. Har varit och kikat på US forumet då och då http://www.golfmk6.com/forums/. Vad jag förstått kör man generellt ej med LF service utan 1500 mils intervaller i US……

/Peter

Särås
2012-01-22, 18:06
Sn00k: Mycket bra skrivet och vad jag anser vara helt rätt åsikter!

*tumme upp*

Tack!

RobinR
2012-01-22, 18:30
Ytterligare klargörande. De rester som motorn producerar vid inkörning fastnar säkert till stor del i oljefiltret (främst partiklar bestående olika metaller). ”Koks” partiklarna är troligen betydligt mindre och smiter igenom filtret och åker runt och slipar ner kontaktytorna och i värsta fall sedimenterar igen smala oljekanaler. Oljefilter har ju blivit större med åren (pga longlife intervallerna) men det spelar ingen roll när vi pratar riktigt små partiklar.

Notering. Har varit och kikat på US forumet då och då http://www.golfmk6.com/forums/. Vad jag förstått kör man generellt ej med LF service utan 1500 mils intervaller i US……

/Peter

Det med oljefiltret gäller ej alla tyvärr.

/Robin

Peter-C
2012-01-22, 20:15
Det med oljefiltret gäller ej alla tyvärr.

/Robin

Menar du att det inte filtrerar ”grövre” partiklar? Det gör det förutsatt att det är helt……. Det kan ju vara så att de partiklar som hamnar i oljetråget och inte går via oljepump/oljefilter, då ligger det ju längst ned i tråget och orsakar inte några nya problem:-) .

/Peter

DPC
2012-01-22, 22:16
Olja bryts ned med tiden och olika fort beroende på körförhållanden. Sothalt och oxidationshalt ger partiklar respektive sämre smörjegenskaper. Koks i cylinderlopp (i alla fall för dieselmotorer) brukar däremot inte bara bero på dålig olja, utan även att tillverkaren har gjort ett icke robust grundmotor/förbränningssystem som ger koks på övre ringland som sakteliga slipar bort heningsmönstret.

CBM (Condition based mainteinance) tillämpas idag av de flesta fordonstillverkare. Med rätt funktionalitet och parametersättning av modellen som anger servicetillfället så fungerar detta intelligenta system. Sen är det som vanligt skillnad från tillverkare till tillverkare och motorer, systemen är olika bra. Sen har Snook ett par poänger. Det är aldrig bra att köra 3000 mil på ett oljebyte. Se bara problemen med sträckta kamkedjor på 1,4 TSI.

HenkeE35
2012-01-23, 08:51
Fan va nöjd jag e med mitt val av bil sånna här dagar.

Ställer en fråga och får svar på den och inte till så man faktiskt lär sig något också.

Ne helt ärligt, tack för grymma svar!

Ulf
2012-01-23, 12:57
Servar bilen själv och p.g.a att det är så jobbigt att plocka ner bottenplåten så blir intervallerna långa. Kör 5000 mil/1 år på minTDi, använder en helsyntetolja. ser inte ut att vara något bekymmer ännu.

/Ulf

Fors
2012-01-23, 21:29
Kompis köpte en Passat 1,8T -02 vid 12.000 mil, longlifeservad. Han gick direkt över på att byta olja 2 ggr/år (~1000 mils intervall)
8.000 mil senare tänds oljelampan. Silen helt igensatt av koks. Skulle gissa på att det som hann bildas på de första 12k med senare år har börjat släppa mer och mer och nu sa det stopp...

VAG ville ha 6300 kr för rengöring exkl oljebyte....

HenkeE35
2012-01-23, 22:51
Kompis köpte en Passat 1,8T -02 vid 12.000 mil, longlifeservad.

longlife är typ 3000 mil/ var annat år?

Roberto
2012-01-23, 23:00
6300 för att byta sil i botten på pumpen, filter o olja? Sjukt, iofs ingår väl lite lim till sumpen..

Jag skall öppna verkstad.. verkar vara mer lönsamt än att driva juristbyrå..

Henrik.M
2012-01-23, 23:08
Kompis köpte en Passat 1,8T -02 vid 12.000 mil, longlifeservad. Han gick direkt över på att byta olja 2 ggr/år (~1000 mils intervall)
8.000 mil senare tänds oljelampan. Silen helt igensatt av koks. Skulle gissa på att det som hann bildas på de första 12k med senare år har börjat släppa mer och mer och nu sa det stopp...

VAG ville ha 6300 kr för rengöring exkl oljebyte....

Inte så att det var ett pumpbyte med i bilden?
Brukar vara det nämligen iaf på dom 1.8T jag bytt på då det begav sig.



6300 för att byta sil i botten på pumpen, filter o olja? Sjukt, iofs ingår väl lite lim till sumpen..

Jag skall öppna verkstad.. verkar vara mer lönsamt än att driva juristbyrå..

Är lite mer jobb på en längstmonterad 1.8T än att "bara" lossa sumpen som på en tvärställd 1.8T.
Tar liiite längre tid och är en aning bökigare pga av en framvagnsbalk som ligger tvärs över tråget.

Andersson Racing
2012-01-23, 23:09
longlife är typ 3000 mil/ var annat år?

Är det inte 3 000 mil eller 1 år, det som inträder först som är inlagt?

Jag rekommnderar definitivt inte att ex köra 2 vintersäsonger på samma olja.

/ Per

Henrik.M
2012-01-23, 23:12
Är det inte 3 000 mil eller 1 år, det som inträder först som är inlagt?

Jag rekommnderar definitivt inte att ex köra 2 vintersäsonger på samma olja.

/ Per

Upptill 3000 mil alternativt 730 dagar dvs 2 ÅR = Flexibel serviceintervall i folkmun kallad Longlifeservice.

Sn00k
2012-01-23, 23:23
6300 för att byta sil i botten på pumpen, filter o olja? Sjukt, iofs ingår väl lite lim till sumpen..

Jag skall öppna verkstad.. verkar vara mer lönsamt än att driva juristbyrå..

det ingår väl en "motortvätt" i den vevan, och medlet som krävs för denna kostar ca 2800kr för det som åtgår till en 1.8t motor.. det löser/binder koks, ska blandas runt 50/50 med olja och köras i 30 minuter på runt 3000rpm.. = blir närmare 140-150 grader innan det sedan skall ur motorn.. och då har det tagit med sig det mesta koks som fanns däri.. bra skit.. men dyrt.. å lite av en chansning om koksningen redan satt igen nån kanal.

Fors
2012-01-24, 09:53
Inte så att det var ett pumpbyte med i bilden?
Brukar vara det nämligen iaf på dom 1.8T jag bytt på då det begav sig
nope, enbart rengöring och ny sil, inte ens ny olja ingick i priset

Fors
2012-01-24, 13:20
det ingår väl en "motortvätt" i den vevan, och medlet som krävs för denna kostar ca 2800kr för det som åtgår till en 1.8t motor.. det löser/binder koks, ska blandas runt 50/50 med olja och köras i 30 minuter på runt 3000rpm.. = blir närmare 140-150 grader innan det sedan skall ur motorn.. och då har det tagit med sig det mesta koks som fanns däri.. bra skit.. men dyrt.. å lite av en chansning om koksningen redan satt igen nån kanal.

Den ingick faktiskt inte heller, frågade honom precis om det.
Genomförandet innebar dessutom att HELA bilen måste plastas in, det enda som fick vara öppet var där man hällde i, och tömde ur.
Kommer stänk på plastkåpor, lack osv så typ... smälter det =)

2stroke
2012-01-25, 07:23
För att motorerna koksar, sätter igen,
skär och skrotar sig själva på löpande band då oljorna ifråga inte klarar av att bibehålla sina egenskaper i 3000mil.
De enda oljorna som skulle tänkas tåla detta används inom flygindustrin samt i vissa generatorer och kostar oändligt mer slantar än en vanlig bil-olja.. säljs dessutom som minst på fat, 200+liter.

Vad jag förstod av första inlägget så gällde detta dom första 500 milen.. dvs vid inkörning..
och inkörning av en motor spelar jättestor roll för hur motorn kommer att må resterande dagar av sitt liv..
hett debaterat ämne som det finns många studier inom..
men i korthet så bör man aldrig köra in en motor med syntetiskt olja..
då kolvringarna aldrig sliter in sig mot honingen på cylinderväggarna,
och helt enkelt aldrig blir helt täta.. = ökat slitage på motorn och snabbare förorenad olja framöver.
Klassisk mineralolja gäller vid inkörning.
finns studier som visar att en korrekt inkörd motor ger bättre bränsleekonomi, går jämnare, renare,
effektivare och håller betydligt längre än en där det tummats på just detta.

Anledningen att man gör det första bytet ganska tidigt på en ny motor är just att kolvringarna sliter in cylinder-loppen,
samt lagren blir inkörda och detta lämnar vissa "rester" som man vill få ur motorn så fort denna process är klar..
efter detta kan man köra på en 1500mila intervall då dagens oljor i allmänhet är av väldigt hög kvalité.
Billtillverkarna bryr sig emellertid inte så mycke om inkörning då även en syntetisk olja ger en "tillräckligt" bra täthet för att motorn skall klara bilens livslängd under dom allra flesta förhållanden..
men nu finns det ju motorentusiaster som vill hålla sina maskiner i topp-skick.. =)

Precis !!

HenkeE35
2012-01-25, 09:38
En fråga ang. oljebyte.

Jag har fått en offert på Den "lilla" servicen som inkluderar oljebyte/filterbyte samt kontroll av bromsarna (vilket å andra sidan är fullständigt onödigt).

Men vad säger ni om priset? 1990:- inkl. moms, låter ganska bra om man ska tänka på 6300:- som står i ett tidigare inlägg.

Peter-C
2012-01-25, 12:06
...........Men vad säger ni om priset? 1990:- inkl. moms, låter ganska bra om man ska tänka på 6300:- som står i ett tidigare inlägg.

Kör på det om du inte gör det i egen regi :-).

En igenkoksad motor kan inte prissättas med 6.300…. Det är ju ingalunda åtgärdat för dessa pengar då man inte vad det orsakat för följdfel. Det får bara inte ske i min värld!

/Peter

Crille82
2012-01-25, 12:08
En fråga ang. oljebyte.

Jag har fått en offert på Den "lilla" servicen som inkluderar oljebyte/filterbyte samt kontroll av bromsarna (vilket å andra sidan är fullständigt onödigt).

Men vad säger ni om priset? 1990:- inkl. moms, låter ganska bra om man ska tänka på 6300:- som står i ett tidigare inlägg.

1695:- kostar en Oljebytesservice hos oss...

HenkeE35
2012-01-27, 14:44
Kör på det om du inte gör det i egen regi :-). /Peter

Är det någon som delar Peters åsikt om att det är en bra och välinvesterad åtgärd att göra?

Dessvärre så kan jag inte komma till Crille's verkstad :-(, det skulle annars vara ett taget alternativ!

/ Henke

Premis
2012-01-27, 17:55
Är det någon som delar Peters åsikt om att det är en bra och välinvesterad åtgärd att göra?

Dessvärre så kan jag inte komma till Crille's verkstad :-(, det skulle annars vara ett taget alternativ!

/ Henke

Det är löjeväckande att höra någon påstå att en motor koksar igen bara för att man inte bytt olja på 500 mil. Det är inget fel på din motor eller din olja så om du inte enbart skall lägga alla mil på bankörning så är det att slänga pengarna i sjön vad nån än säger här. Nån förbannad måtta får det vara på alla pedanter som tror att man måste byta olja på en ny golf lika ofta som en F1-bil.

Vänta tills det plingar (troligen hyffsat nära 1500 mil ändå) och kör på det. Är du väldigt petig ställ om den till 1500mil/1år. Är du paranoid schizofren, byt olja lika ofta som en F1-bil.

Sn00k
2012-01-27, 19:05
Det är löjeväckande att höra någon påstå att en motor koksar igen bara för att man inte bytt olja på 500 mil. Det är inget fel på din motor eller din olja så om du inte enbart skall lägga alla mil på bankörning så är det att slänga pengarna i sjön vad nån än säger här. Nån förbannad måtta får det vara på alla pedanter som tror att man måste byta olja på en ny golf lika ofta som en F1-bil.

Vänta tills det plingar (troligen hyffsat nära 1500 mil ändå) och kör på det. Är du väldigt petig ställ om den till 1500mil/1år. Är du paranoid schizofren, byt olja lika ofta som en F1-bil.

Om du läser en gång till, så handlar detta om att byta olja första gången efter inkörning av en NY motor.. detta för att rensa ur en väldans massa metall-partiklar som inte filtret tar upp.
dessa partiklar kommer bla ifrån maskin-bearbetning av block, topp mm, men FRÄMST ifrån inkörningen av kolvringarna, som görs emot ett henings-mönster som agerar "fil" och ser till att ringarna sluter så tätt det bara går emot cylinderväggarna.
Ringarna kan anses inkörda efter ~4-5 mil, efter detta är det vassa i fil-mönstret väck och ~80% av inkörningen klar.. resterande 20% tar en lite längre stund.. men drar man ut på oljebyte 1500mil, eller än värre 3000mil, efter inkörning så har det garanterat satt sina spår i cylinderlopp, ramlager, vevlager, kamlager, turbo mm.
så det är rekkomenderat att göra ett byte ganska snart efter inkörning, då det är en väldigt billig investering för en maskin som ändå ska tugga på i iaf en 15 år till innan nån får för sig att ens titta på en slit-yta.. =)

vad gäller vanliga bytesintervaller av olja så klarar i stort sett alla oljor på marknaden idag 1500mils intervaller för blandad hård/lugn körning till vardags, sålänge inte körning på bana är involverad, då temperaturerna sticker iväg väldigt fort.
500mils intervaller i det fallet vore precis som du säger, helt löjeväckande =)

Peter-C
2012-01-27, 19:22
Det är löjeväckande att höra någon påstå att en motor koksar igen bara för att man inte bytt olja på 500 mil. Det är inget fel på din motor eller din olja så om du inte enbart skall lägga alla mil på bankörning så är det att slänga pengarna i sjön vad nån än säger här. Nån förbannad måtta får det vara på alla pedanter som tror att man måste byta olja på en ny golf lika ofta som en F1-bil.

Vänta tills det plingar (troligen hyffsat nära 1500 mil ändå) och kör på det. Är du väldigt petig ställ om den till 1500mil/1år. Är du paranoid schizofren, byt olja lika ofta som en F1-bil.

FAN vad du tar i Premis! Själv lät jag bilen gå 1200 mil innan första oljebytet. Det ligger mycket i vad Sn00k säger. Det är inte någon som påstår att en motor koksar igen efter 500 mil. Känner man däremot för att byta efter 500 mil – gör det. På min MC, Ducati 1198s, var det schemalagt byte efter 100 mil…….

/Peter

DPC
2012-01-27, 21:19
Snook är rätt ute i det mesta han säger. Det som dock är svårt att bevisa är om det mesta av intiella slitaget i en motor kommer från bearbetning eller inslitning. Hur som helst är det inte fel att byta olja tidigt men absolut inte nödvändigt. Se bara till att inte köra för långt på första oljan.

Sn00k
2012-01-27, 22:46
slå en kik i ett nytt cylinderlopp med snabel-mikroskop genom tändstiftshålet.. förstora upp strukturen på väggarna.. väldigt vasst kryssformat mönster skapat av brynen.. slå sedan en kik i samma motor efter 5 avverkade mil och notera skillnaden, inte alls samma vassa yta.. vart tog dom mikroskopiskt fina spetsarna vägen på den tidigare vassa ytan.. jo, dom far runt i motorn.. rätt genom oljefiltret.. som mer agerar sil än filter för dessa.. attans..! =)

DPC: precis, där finns också mycke spånor å annat joxx ifrån själva bearbetningen, merparten av detta fastnar i filtret, men aluminium-damm tex är ett problem, då det är såpass mjukt att det smetar fast i lagerytor och på drev mm.

det är viktigt att köra in en motor rätt.. det lärde man sig redan på moppe-tiden.. då man testade olika varianter av inkörning när det gällde just cylindrar och ringar.. körde man lugnt å fint i början som man "skulle" så blev kompressionen märkbart trött efter bara 1 månads körning.. sen vare dags för nya ringar, eller som i detta fall EN special-ring ala högkomp ifrån eurocilindro..
..medans om man spöade den stenhårt från början med nyhonat lopp, så förblev kompressionen lika hög i flera månader framöver.. och man kunde fortsätta spöa crossåkarna i grustagen.. ;)

Premis
2012-01-27, 23:23
Dom två ämnen som är svårast att diskutera är religion och olja, lätt konstaterande :).

Sn00k
2012-01-27, 23:44
haha, olja och motorer är ganska enkel fysik.. =)

medans religion.. där börjar du komma in på lätt psykologi.. nån vis man ska tydligen ha yppat orden: "religion: ett effektivt verktyg för att styra en hel folkgrupp".

ämnet lämnat för min del, tror inte vi kommer nå längre i oljediskussionen, personligen så hade jag hellre gjort ett extra oljebyte efter inkörningen, då det är en jätteliten summa i förhållande till vad man just plöjt ner i bilen ifråga.. om det så bara gör minsta lilla skillnad att få ur allt onödigt kraffs.

HenkeE35
2012-01-30, 10:17
Vi kan stänga den här tråden nu.

/ Henke