handdator

Visa fullständig version : Ny medlem, frågor/funderingar ang. Polo 1.4 16v



Polo_gti
2012-01-16, 12:24
Hej ny medlem här på forumet, har skaffat mej en polo 1.4 16v -97, har haft 2 golfar tidigare så är inte helt vilse med VW. Nu till lite frågor;*
1. Växellåda, har läst mig till lite info om detta och dessa verkar vara en svag länk på dessa, hur som helst packningen är bytt förra året på VW och påfyllt olja, nu hörs ett litet ljud när man kör med 5ans växel, lite vinande som ökar med varvtalet...alla andra växlar fungerar perfekt och inga missljud, kan det vara för lite olja i så något lager låter, och isf vart/hur kollar man det?
2. Går konstigt vid regn/fuktigt. Bilen gick perfekt när jag köpte den, men efter att ha kört genom en stooor vattenpöl dog den och startade ej förrän efter ca 10 min och gick då typ på 3cyl. Efter ett tag gick den bra igen. Kollat genom tändkablar och hittade den till första cyl var av, alla andra hade ca 5,7k i motstånd vilket jag antar är rätt... Rätt tändkabel? Org är relativt dyra. Tror ni det räcker med att byta en kabel? Tänker att det inte borde påverka om det är fuktigt ute, ska man byta fördelarlock i rotor oxå på samma gång?
Tänkte dessutom kolla på tändstiften, min vanliga tändstift-nyckel passar inte i hålet, måste vara nån med extremt tunnt gods, vart kan man hitta sån, och vilka tändstift rekommenderas?*
3. Va i gds hallen och såg att ena bak fjädern är av, tycker att bilen ser lägre ut än org samt går rätt hårt, dessutom tar avgasröret i kröken där bak vid gupp och om man sitter i baksätet. Så frågan är vad ska jag göra, så billigt som möjligt. Kan man se om det är org fjäder lr ej, är 16v modellen lägre än annan?

Med vänlig hälsning//

P-plats.se
2012-01-17, 18:43
Välkommen hit!
Lite svar på frågan om lådan i alla fall...
Finns några problem med lådorna och dels kan det vara lagret på ingående axel men då brukar man höra ett vinande ljud när man står stilla som försvinner när man frikopplar.
Jag hade för lite olja i min låda och då gick något/några lager till växellådsdreven sönder.
Om jag vore som du skulle jag göra ett oljebyte och se till att använda en riktigt bra olja samt att vara noga med att få i rätt mängd olja!
Kolla även så du inte har läckage, framförallt kolla packboxen till växelväljaraxeln.

Polo_gti
2012-01-17, 19:31
Tack för svaret!
lagret för ingående axel är som sagt bytt av VW förra året, (har bara sett på ett kvitto, där står även att oljan är påfylld), har kollat under och ser inga läckage. Låter endast på 5ans växel och ljudet ökar med varvtalet.
Får ta och göra ett oljebyte där då, vilken mängd ska lådan fyllas med och vilken olja om någon vet? bäst att köpa org. hos VW kanske?

Va inne på VW idag och beställde en tändkabel till 1ans cylinder, rätt dyr tycker jag 350:-. får se hur mycket av problemen som försvinner sen :)

Polo_gti
2012-01-21, 11:07
OK, bytte tändkabeln, nu går motorn hyffsat bra igen... MEN, tomgången har blivit konstig, vid start går den som den ska vid 950varv ca. men när man kört iväg och stannar igen pendlar den runt ca 1500varv, någon som har idé vad det kan vara?
Och min fråga om fjädrar, kan man se om det är orginal på något sätt, vill inte sätta dit fel så den blir högre/lägre bak ;)


MVH

a128
2014-12-31, 18:56
Olja till växelådan ska uppfylla API-GL4 (biltema 36997)

3 liter bör räcka till ett byte

boster
2015-01-01, 11:53
prova att byta olja i låda du kan även ha i växellådsolja behandling med MoS2 kan hjälpa
http://www.auto-gruppen.se/webshop/skr_swe/liqui-moly-mos2-antifriktion-vaxel-20g.html
har själv provar det i en volvo låda och det funkar bra

tändkablar och delar kan du kolla på ebay.co.uk de är inte så dyrt

Ceder-GTI
2015-01-08, 19:58
Prova göra en rvs behandling på lådan de kan göra underverk om nu inte olja hjälper!