handdator

Visa fullständig version : ljudisolera bilen!



Exelon
2012-01-14, 22:40
Har tröttnat på att höra vägljudet så tydligt i r32án. Damens gti så hörs inte vägdånet alls lika högt. Har lokaliserat det att allt det mesta av väsen kommer från bakhjulen så tänkte starta att ljudisolera där bak och sidorna hos passagerarna.
Vilka mattor ska man använda butyl eller bitumen? och vilket av alla märken tänkte ha en sån matta mot plåten och sen köra på DC-P 500 eller tvärt om. Eller om någon har några andra förslag.

Blir kanske RS kombi ägrare senare i år då blir det en till bil som ska ljudisoleras blir att köpa storpack...

Haugeman
2012-01-15, 01:10
Bästa produkten du kan få är DYNAMAT . Finns ett flertal olika typer mattor från dom. Har precis varit i kontakt med en leverantör för det märket på jobbet. Skicka ett pm om du behöver hjälp att få tag i det.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Wolfen
2012-01-15, 04:43
Ja, Dynamat är bäst. Och dyrast tyvärr. Jag köpte min genom Dalhems (-10% som medlem i GTI klubben).

MiWi
2012-01-15, 07:56
Jag kan varmt rekommendera Silent Coat, riktigt fin matta som är nersatt 60% för stunden:

http://blekingebilradio.se/product.html/silent-coat-41-ark?category_id=1877

Lillen
2012-01-15, 11:06
Tänk på att många nyare bilar ÄR ganska dämpade.
De tar bort så mycket omkringljud att t.ex däckljud , vägljud eller andra mekaniska ljud blir kvar.

Är man dock säker så är det väl bara att dämpa på!

Premis
2012-01-15, 11:27
Största problemen brukar vara hjuljusen, men dom är svåra att dämpa. Du kan ju testa att dämpa på insidan med dcp500 men bäst resultat sägs det ge om man dämpar utifrån, men då kan det ju bli problem med rost istället. Kolla vad swedac akustik ha för prylar, mycket billigare än dynamat, enklast är att ringa tror jag.

Exelon
2012-01-15, 12:47
Ja visst skrivs det att Dynamat är bäst men som många skriver så är dom även dyrast så det skulle kosta en förmögenhet att ljuddämpa med dessa. tror det blir som sagt dcp500 och silent coat dom ser mest prisvärda ut.


Tänk på att många nyare bilar ÄR ganska dämpade.
De tar bort så mycket omkringljud att t.ex däckljud , vägljud eller andra mekaniska ljud blir kvar.

Är man dock säker så är det väl bara att dämpa på!
Jo visst är det så men på denna måste dom ha totalt glömt allt vad ljudisolering heter där bak.


Största problemen brukar vara hjuljusen, men dom är svåra att dämpa. Du kan ju testa att dämpa på insidan med dcp500 men bäst resultat sägs det ge om man dämpar utifrån, men då kan det ju bli problem med rost istället. Kolla vad swedac akustik ha för prylar, mycket billigare än dynamat, enklast är att ringa tror jag.
Jo det är väl där jag är mest orolig för, tänkte kolla om det går att sätta mattorna på innerskärmarna ist och kanske få lite dämpande effekt eller kanske helt värdelöst?. Var väl nosie killer som kunde skapa ganska rejäla rostskador av vad jag har läst. Sen fanns det något annat "mirakel" spary som hade rostskydd i sig.
Hur som haver så får jag vänta med isoleringen, måste renovera skotermotorn efter ett kolvhaveri som jag har skruvat med här på morgonsidan.